handdator

Visa fullständig version : Fråga till King Grub


janizzo
2003-05-09, 08:54
Tänkte fråga om din hiit träning.

Hur kör du din träning är det 30 x 30sek hela 20min eller 30 x 30 4gg och sen lungnare takt resten?. Tänkte också ta några hiit pass nu när jag har mycket bättre kondis slutade att röka cirka 6mån sedan och nu börjar man märka det.

King Grub
2003-05-09, 09:10
Det är 30 sekunders max följt av 30 sekunders joggning/lugnare tempo i 20 minuter. Inga 4 hårda och resten lugnare inte - blodsmak hela vägen. :hbang: Men det går inte i början, utan man får utöka det gradvis. Första gångerna stupade jag efter 10 minuter.

Självklart blir tempot lägre mot slutet i alla fall, men jag låter det inte bli lägre frivilligt, utan kämpar emot in i det sista. I alla fall när jag är laddad. För det är vedervärdigt jobbigt, så ibland går det bara inte att motivera sig.

subliminal
2003-05-09, 09:34
Originally posted by King Grub
Det är 30 sekunders max följt av 30 sekunders joggning/lugnare tempo i 20 minuter. Inga 4 hårda och resten lugnare inte - blodsmak hela vägen. :hbang: Men det går inte i början, utan man får utöka det gradvis. Första gångerna stupade jag efter 10 minuter.

Självklart blir tempot lägre mot slutet i alla fall, men jag låter det inte bli lägre frivilligt, utan kämpar emot in i det sista. I alla fall när jag är laddad. För det är vedervärdigt jobbigt, så ibland går det bara inte att motivera sig.

Puh, tur att jag inte är ensam om att inte palla hela vägen ut första gången. Körde mitt första HIIT-pass i onsdags och orkade bara cykla i 10 minuter. Var illamående efteråt. Jobbigt med HIIT. :whipped:

Spud
2003-05-09, 12:18
ska testa det där någon fin dag. väntar bara på att vädret ska bli bra och motivationen att ta kål på sig själv ska infinna sig.

Officer
2003-05-09, 12:30
Hiit-träningen som King Grub kör har jag också börjat köra... orkar dock inte mer än 10-11 minuter på rullbandet!!
Fy FAN vad det är jobbigt.. men jävlar vad min kondition bättrats sen jag började köra det, hehe.

10-minuters Hiit-passet jag kör (på samma vis som Grub, som dock kör 20 minuter), är jobbigare än 70 minuters tungt styrkepass, för mig!

supremo
2003-05-09, 16:35
Originally posted by AnabolicProtein
Hiit-träningen som King Grub kör har jag också börjat köra... orkar dock inte mer än 10-11 minuter på rullbandet!!
Fy FAN vad det är jobbigt.. men jävlar vad min kondition bättrats sen jag började köra det, hehe.

10-minuters Hiit-passet jag kör (på samma vis som Grub, som dock kör 20 minuter), är jobbigare än 70 minuters tungt styrkepass, för mig!

å shit; rullbandet...är du inte rädd att ramla av? :smokin:

miapia
2003-05-09, 16:59
jag är också lite rädd för det här med rullband, fast rätt nyfiken på att prova det här med HIIT... men det kan man väl göra utomhus lika väl nu när det börjar bli torrt?

det kanske ser roligt ut dock, när man kutar som en tok en liten stund för att sen ta det lugnt och sen göra det tills man stupar... :D

Chris
2003-05-09, 17:03
Hur kör ni HIIT på rullband? På våra band tar de typ 20s att ens få upp farten på bandet från jogg till spurt... blir en jäkla massa pillande med knapparna då också, svårt att göra med 200 hjärtslag i minuten ;)

ivandrago
2003-05-09, 17:13
trevligt att se att hiit sprider sig bland kolozzeumarna!

Valrossen
2003-05-09, 17:31
Jo, snart äter hela kolozzeum skummbananer efter träningen och kör HIIT. Undra vem som startade den trenden? ;)

PlutonB
2003-05-09, 18:11
Efter den inledande chocken vid första passet för några veckor sedan, när jag försökte köra 100% intensitet i 4 intervaller, ligger jag nu på 90% (nej, fråga inte hur jag kommer fram till dessa siffror..) intensitet i 7 intervaller. Dags för 8 på söndag. Det är anmärkningsvärt hur snabbt kroppen lär sig tåla intervallerna, jag märker i alla fall en väldigt stor skillnad redan.

supremo
2003-05-09, 18:12
:bow: King grub :bow:

King Grub
2003-05-09, 18:17
Lugna er. Det var väl knappast jag som introducerade konceptet intervallträning? http://jammerbabe.com/images/Smiley/banana.gif

supremo
2003-05-09, 18:31
Originally posted by King Grub
Lugna er. Det var väl knappast jag som introducerade konceptet intervallträning? http://jammerbabe.com/images/Smiley/banana.gif

Jo, man kan nästan tro det.
Det säger jag iaf till alla jag känner :smokin:

Allan
2003-05-09, 18:39
Originally posted by King Grub
Det är 30 sekunders max följt av 30 sekunders joggning/lugnare tempo i 20 minuter.

F-n vad tråkigt det låter...

allan

Grahn
2003-05-09, 18:41
Roligare än att kuta i 50 minuter. :)

King Grub
2003-05-09, 18:41
Originally posted by Allan


F-n vad tråkigt det låter...

allan

Inte lika tråkigt och smärtsamt som det verkligen är. :D Men det är roligare med 60-80 minuters HIIT i veckan än 5 timmar morgonpromenader med skrikande mage.

Lopezzo
2003-05-09, 20:18
Ja hur kör ni på löparbandet egentligen?
Det tar ju som sagt sååå lång tid att öka farten...
LOpezzo

Lellan
2003-05-09, 20:24
Originally posted by Valrossen
Jo, snart äter hela kolozzeum skummbananer efter träningen och kör HIIT. Undra vem som startade den trenden? ;)

:laugh:

Grejjen är att man sprider det hela vidare också.. till de skeptiska så ber man bara om motbevis, och vips.. alla äter skumbananer (för min del: skumsockerbitar, jordgubbsskum och bumlingar) och hiitar! Grubben har snart underlag till att publicera en vetenskaplig studie! :thumbup:

Alla följer vi King Grubs läror.. :bow:

Lellan
2003-05-09, 20:25
Originally posted by Lopezzo
Ja hur kör ni på löparbandet egentligen?
Det tar ju som sagt sååå lång tid att öka farten...
LOpezzo

Jag hiitar på cykel, borde väl också fungera bra? Lätt att pilla med knapparna.. hiit är grymt skönt när man är på det humöret! :thumbup:

supremo
2003-05-09, 20:27
Jo, jag kör oxå på cykel ibland, men tycker det kan vara svårt att nå högsta intensitet...

King Grub
2003-05-09, 20:34
Originally posted by Lellan


:laugh:

Grejjen är att man sprider det hela vidare också.. till de skeptiska så ber man bara om motbevis, och vips.. alla äter skumbananer (för min del: skumsockerbitar, jordgubbsskum och bumlingar) och hiitar! Grubben har snart underlag till att publicera en vetenskaplig studie! :thumbup:

Alla följer vi King Grubs läror.. :bow:


Mmmm... Bumlingar... http://jammerbabe.com/images/Smiley/drool.gif De blå är ju bara för goda.

supremo
2003-05-09, 21:41
Originally posted by King Grub


Mmmm... Bumlingar... http://jammerbabe.com/images/Smiley/drool.gif De blå är ju bara för goda.

Alltså, va e bumlingar egentligen??

Dorn
2003-05-09, 22:21
Fan, själv hinner jag aldrig få upp en vettig kondition förrän jag blir sjuk.

Zipitup
2003-05-09, 23:32
Dorn.
Sätter en hundring på att du äter dåligt och har låga antioxidantvärden genomgående....?!

Tycker du att det ligger något i det jag säger ska du köpa antioxidanter hos din lokale langare (apoteket) och smälla i dig ett par stycken efter varje träningspass, då kroppen pga syrebelastningen är extremt oxidativ.

shirunai
2003-05-09, 23:40
amagad got to type it.

http://w1.660.telia.com/~u66019863/deffen/barba.gif

när ska du göra som paul deila skapa ett schema som alla följer ?

AMAGAD!

Lellan
2003-05-10, 09:37
Originally posted by supremo


Alltså, va e bumlingar egentligen??

Såna där hårda karameller, matt ljus pastellfärg typ som småköttbullar i storlek.. Babyblå, ljusrosa, ljusgula och mintgröna.. väldigt lätta så man får i sig många! :hbang:

Apropå gruben så ska vi inte glömma psyllumfrönen heller.. :D (någon mer än jag som gjorde misstaget och överdoserade i början.. = spruttibangbang.. :em: :notme: )

viceman
2003-05-11, 17:12
Testade HIIT igår.

Blev rusa i 50 sek och sen vila i kanske 1 min. Och då snackar vi gå/stå, inte jobba. Avslutade fjärde rushen med att slänga mig på marken och flåsa. Jaja, orkade sju rusher, men de sista var varken snabba eller långa, och vilan emellan blev låång.

Fast än jag körde så "slappt" var det ändå sjukt jobbigt.

Känns som de ger rätt mycket faktsikt. Samt att det verkar lättare att följa sin egen utvekling. Ännu en bonus är att jag alltid varit långsam när det gäller rusha, och nu bör jag ju bli lite snabbare.. efter ett tag iaf.

King Grub
2003-05-11, 17:17
Tur att det verkligen är snabba förbättringar det är frågan om i början, så man får motivation att fortsätta, när det nu är så ohyggligt jobbigt. Faktum är att jag fortfarande, efter att ha kört HIIT 3-5 dagar i veckan i flera år nu, nästan får ångest timmarna innan passet ibland, bara för att jag vet hur plågsamt det kommer att bli. :D :smash: :whipped:

Spud
2003-05-11, 21:37
King Grub: en stark själ i en stark kropp :)

Dorn
2003-05-13, 21:15
zipitup: Tack för tipsen, ska ta och trycka i mig så inihelvets mkt sånna där jävlar efter nästa konditionspass och se om det hjälper.

-xR-
2003-05-14, 12:01
Springer ni alla på gata eller blir det skogen?

Lellan
2003-05-14, 12:30
Originally posted by -xR-
Springer ni alla på gata eller blir det skogen?

Man GÅR på gatan, annars får man lätt problem med benhinnor - det är skogen man springer i.

Eller "man".. om jag sprang så skulle jag göra det till skogs iaf! :D

(och JA jag vet att marathon ofta sker på asfalt..:thefinger )

King Grub
2003-05-14, 13:06
Problemen med behinnorna uppkommer ofta om man skiftar underlag i ett och samma lopp. Så länge man håller sig till ett underlag per gång, även asfalt, brukar man klara sig om man bara har bra och passande skor.

Jag föredrar att springa på bana när jag kör HIIT. Tråkigt iofs, men jag brukar vara så plågad att jag inte orkar beundra omgivningen. Om jag däremot tar en joggingrunda någon gång, bara för att jag har lust, blir det alltid skogsstigar.