handdator

Visa fullständig version : Ta med sig EAA på flyget?


Slartibartfast
2008-01-13, 11:14
Vågar man ta med Esapro i en kreatinburk på en resa till Italien? (Helsingfors-Stockholm-Munchen-Milano) Finns det nån risk för rectum-inspektion av tullmyndigheterna?

Otto P
2008-01-13, 11:29
Jag testade att söka runt lite på http://tullverket.se/
Hittade inget konkret.. Det säkraste är väl att ringa och kolla med dem..

Jorgen
2008-01-13, 11:30
Jag vet, frågan är säkert sjukt onödig, störig som fan och inget svar på din fråga.
Men måste du ha med dig EAA till Italien?

Slartibartfast
2008-01-13, 11:31
Men måste du ha med dig EAA till Italien?

Nej, varför skulle jag måsta det?

HenrY
2008-01-13, 11:33
Nej, varför skulle jag måsta det?

Haha, say wha?:D

Fråga, är det i handbagaget eller i bagaget som checkas in som du ska ha det?

Jorgen
2008-01-13, 11:34
Nej, varför skulle jag måsta det?

Jag antog att du ville göra det eftersom du frågade. My bad.

Otto P
2008-01-13, 11:37
Slarti kanske vill provocera fram den där rektala undersökningen ;)


OT: saxat från tullverket.se
Vad gäller för import av kosttillskott?
Kosttillskott är ett stort begrepp och kan innebära att produkten klassas som läkemedel i Sverige. För att importera läkemedel behöver du ett särskilt tillstånd. Kontakta Läkemedelsverket för mer information.

Andra kosttillskott, som inte är läkemedel, går som regel under begreppet livsmedel. Tullavgiften kan variera beroende på varans sammansättning och från vilket land den kommer.

Verkar dock bara beröra import..

Slartibartfast
2008-01-13, 11:44
Fråga, är det i handbagaget eller i bagaget som checkas in som du ska ha det?

I incheckningsbagaget. Tror jag klarar mig från att bli allt för katabol under flygresan ;)

Jag antog att du ville göra det eftersom du frågade. My bad.

Ja, jag vill göra det. Men jag måste inte. Du förstår skillnaden? Men eftersom dieten under veckan kommer att bestå av cornflakes, kaffe och alkohol, så tänkte jag det kanske vore till nytta.

Slarti kanske vill provocera fram den där rektala undersökningen ;)


Jo, det vore skönt iofs...


OT: saxat från tullverket.se

bla bla..

Ok, det låter ganska komplicerat. Bäst att skippa det. Vore ju synd om en burk EAA sinkade ett multimiljonprojekt. :em:

Jorgen
2008-01-13, 11:47
Ja, jag vill göra det. Men jag måste inte. Du förstår skillnaden? Men eftersom dieten under veckan kommer att bestå av cornflakes, kaffe och alkohol, så tänkte jag det kanske vore till nytta.


Du skulle kanske kunna se över dieten istället. Det finns massor av bra mat i Italien. :)

HenrY
2008-01-13, 11:47
I incheckningsbagaget. Tror jag klarar mig från att bli allt för katabol under flygresan ;)


Men då bör det inte vara nått problem!:thumbup:

Vet inte riktigt hur dom kollar bagaget som checkas in, men kanske med knarkhundar som får gå o sniffa runt, odå lär ju knappast EsaPro upptäckas??!:D

Eller reagerar hundarna på det.... Den frågan får herr Fairing svara på!:D

traidmill
2008-01-13, 11:52
Jag har plockat med mig vanligt Vassleprotein till utlandet i incheckningsbagaget, har inte varit några problem.

Yankeee
2008-01-13, 12:13
Klart du ska ha med Esa Slarti. Jag hade sett till att haft produkten i dess orginalförpackning. Det underlättar nog en hel del om det, mot förmodan, skulle bli några problem. Då slipper man stå och förklara att det vita pulver man har lagt ner i en annan burk bara är aminosyror.

Ant
2008-01-13, 12:38
Klart du ska ha med Esa Slarti. Jag hade sett till att haft produkten i dess orginalförpackning. Det underlättar nog en hel del om det, mot förmodan, skulle bli några problem. Då slipper man stå och förklara att det vita pulver man har lagt ner i en annan burk bara är aminosyror.

Jag har haft med EAA kreatin och vassle i genomskinliga plastpåsar (inte orginalförpackning) massor av ggr, inga problem!

Yankeee
2008-01-13, 12:42
Jag har haft med EAA kreatin och vassle i genomskinliga plastpåsar (inte orginalförpackning) massor av ggr, inga problem!

Innebär det att det aldrig kommer att vara några problem?

3.1415926535
2008-01-13, 12:44
Jag har också haft proteinpulver i genomskinliga påsar och checkat in på flyg, inga problem.

Nitrometan
2008-01-13, 12:50
Du skulle kanske kunna se över dieten istället. Det finns massor av bra mat i Italien. :)
Men. Är inte det en alltför enkel lösning på problemet?

Slarti, ta ESA med dig och ge mig den italienska maten istället.

Ant
2008-01-13, 12:52
Innebär det att det aldrig kommer att vara några problem?

Det har jag aldrig påstått, eller hur? Hade jag haft vetenskapligt underlag hade jag redovat dessa, nu har jag endast personlig erfarenhet, vilket dock kan bidra till en helhetsbild.

Yankeee
2008-01-13, 12:56
Det har jag aldrig påstått, eller hur? Hade jag haft vetenskapligt underlag hade jag redovat dessa, nu har jag endast personlig erfarenhet, vilket dock kan bidra till en helhetsbild.

Förhoppningsvis har du redan, med hjälp av frågetecknet, har listat ut att mitt tidigare inlägg var en fråga och inte ett påstående.

Och om du läser mitt första inlägg så ser du att jag där skriver att pulver i sin orginalförpackning antagligen underlättar OM det skulle bli några problem, inte att det blir problem om man lägger pulver i något annat än orginalförpackningen.

Frågor?

Ant
2008-01-13, 14:01
Förhoppningsvis har du redan, med hjälp av frågetecknet, har listat ut att mitt tidigare inlägg var en fråga och inte ett påstående.

Och om du läser mitt första inlägg så ser du att jag där skriver att pulver i sin orginalförpackning antagligen underlättar OM det skulle bli några problem, inte att det blir problem om man lägger pulver i något annat än orginalförpackningen.

Frågor?

Mitt inlägg var en personlig reflektion och inte något som går emot ditt tidigare inlägg, eller hur? Tråkig stämning skapar du iallafall, men det kanske är din stil?;)

otherside
2008-01-13, 15:34
det går säkert great! KLart du ska ha med ESA=)
Har haft med pulver alla ggr jag flygit till staterna och har fått smaka på det 2 ggr. I quote- If u wanna bring that stuff u will have to taste it;)

Mirre
2008-01-13, 21:22
Ta med ut till europeiska länder är inga problem. Ja brukar tom ha en shaker/petflaska med pulver i som jag lägger fram i säkerhetskontrollen och sedan därefter köper vatten på flaska och tar med. I det incheckade bagaget kan det ligga rätt mkt mat(kött, keso mm) i små kylväskor om jag är på diet. Däremot tar jag inte med det hem eftersom svenska tullen bevakar folk med muskler lite extra. Jag vill inte att latexhandskarna ska åka fram. *rolleyes*
I sydeuropa är de positiva till byggare så ta med du. :thumbup:

Till staterna skulle jag nog inte ta med utan istället köpa på plats och skicka hem ett paket tiill mig själv eftersom det är så billligt. :D

C.E.J.
2008-01-14, 01:21
De tog upp och inspekterade mitt EsaPro när jag åkte inrikes för en vecka sen, var iaf inget problem. (Varför stoppar de inte tillbaka vad de plockar upp *mini* )

Slartibartfast
2008-01-14, 10:08
Sitter på första mötet. Kan bara säga att nästa gång tar jag garanterat med ESA. *gah!*

Slartibartfast
2008-01-14, 10:30
Med tanke på att jag kommer att vara ca 1/4 av varje månad utomlands och leva på mcdonkken, så kommer jag att måsta knarka ESA ganska rejält framöver.

Nitrometan
2008-01-14, 10:49
Varför ska du äte på dånken bara för att du är i utriket?

Slartibartfast
2008-01-14, 10:53
Varför ska du äte på dånken bara för att du är i utriket?

Ok, inte donkken kanske, men det blir att beställa upp lunch i form av nån typ av sandwiches och äta i mötesrummet.

Att springa runt på egen hand och söka vettiga matställen har jag varken tid eller ork med.

Nitrometan
2008-01-14, 11:09
OK. Men om du är i Italien kan du passa på att be nån italienska/italienare att visa dig nåt bra matställe. Italiensk mat är grymt god (i allmänhet).

Slartibartfast
2008-01-14, 11:21
OK. Men om du är i Italien kan du passa på att be nån italienska/italienare att visa dig nåt bra matställe. Italiensk mat är grymt god (i allmänhet).

Min kollega förbannar det Italienska köket i färgstarka ordalag. :D

Men om vi får någon tid över ikväll så kanske vi hinner med ett restaurangbesök.

Öppen fråga:

Hur dosera ESA om man vill ta det som ett sätta att minimera katabolism? En dos direkt man stiger upp är ju given.

Yankeee
2008-01-14, 11:46
Öppen fråga:

Hur dosera ESA om man vill ta det som ett sätta att minimera katabolism? En dos direkt man stiger upp är ju given.

Jag tar direkt på morgonen, innan / under träning och vid random tillfällen då jag inte har ätit på några timmar. Antagligen jävligt onödigt, men det känns opti (och det är det som är viktigt).

Slartibartfast
2008-01-14, 12:04
Jag tar direkt på morgonen, innan / under träning och vid random tillfällen då jag inte har ätit på några timmar. Antagligen jävligt onödigt, men det känns opti (och det är det som är viktigt).

Det är det som är det viktiga. :thumbup:

Hur stora doser tar du och tar du nåt med, typ malto?

Yankeee
2008-01-14, 14:47
Det är det som är det viktiga. :thumbup:

Hur stora doser tar du och tar du nåt med, typ malto?

6-10 gram, inget exakt mått utan lite mer än halva skopan.

Under träning tar jag med malto. Brukar även ha det i en malto/kreatin citrate-drink jag kör under dagen på träningsdagar. Annars tar jag bara esa.

tp_88
2008-01-14, 16:17
Hur dosera ESA om man vill ta det som ett sätta att minimera katabolism? En dos direkt man stiger upp är ju given.
EAA kan väl inte ens motverka katabolism (mer än indirekt, då det påverkar proteinbalansen) utan bara uppreglera proteinsyntesen!?

Varför vill du äta EAA stup i kvarten och inte mrp/"vanligt" protein? Eller ännu hellre; mat.

Madara
2008-01-14, 16:33
EAA kan väl inte ens motverka katabolism (mer än indirekt, då det påverkar proteinbalansen) utan bara uppreglera proteinsyntesen!?

Varför vill du äta EAA stup i kvarten och inte mrp/"vanligt" protein? Eller ännu hellre; mat.

Billigt, snabbt som fan och bra att få i sig när man inte fått mat på en +4h. Sen förutsatt att du följer upp med långsamt.

tp_88
2008-01-14, 16:34
Billigt, snabbt som fan och bra att få i sig när man inte fått mat på en +4h. Sen förutsatt att du följer upp med långsamt.
Typ dubbelt så dyrt som vassle för samma mängd EAA.

Sen är ju frågan hur effektivt det är vid upprepade intag dagligen, utan träning. Finns det forskning på det?

EiseltUK
2008-01-14, 17:24
Typ dubbelt så dyrt som vassle för samma mängd EAA.

Sen är ju frågan hur effektivt det är vid upprepade intag dagligen, utan träning. Finns det forskning på det?

Du behöver inte samma mängd EAA som vassle för att få ut samma "effekt" så priset blir ungefär samma eller kanske t o m lite billigare beroende på vilket vasslepris och EAA-produkt man jämför med.

Finns den här studien som kanske kan vara intressant i sammanhanget.

Exogenous amino acids stimulate human muscle anabolism without interfering with the response to mixed meal ingestion.
Am J Physiol Endocrinol Metab 288: E761-E767, 2005 (http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/288/4/E761)

Jorgen
2008-01-14, 17:27
Varför vill du äta EAA stup i kvarten och inte mrp/"vanligt" protein? Eller ännu hellre; mat.

Mat är överskattat? ;)

Gpajpen
2008-01-14, 17:32
Jag tog med mig en butterfly-kniv i en chipspåse på flyget, och det hände inget. Tror att lite EAA går bra.

Commando1980
2008-01-14, 17:45
du ljuger angående din fria vilja slartibastfast. du är ju helt besatt.

finns mat i italien.

bertbert
2008-01-14, 17:48
Jag blir lite konfunderad. Om man åker till Italien, och inte är allergisk mot något i maten, så måste man väl ändå äta italiensk mat? Den är ju fantastisk! Finns hur mycket gott som helst, inklusive glass.

tp_88
2008-01-14, 21:28
Du behöver inte samma mängd EAA som vassle för att få ut samma "effekt" så priset blir ungefär samma eller kanske t o m lite billigare beroende på vilket vasslepris och EAA-produkt man jämför med.
Nej, inte samma mängd EAA som vassle, men behövs det verkligen mer EAA från vassle än i fri form om det tas vid vila för att få samma stimulans av proteinsyntesen mellan mål? Och, om det nu skulle leda till bättre proteinbalans även vid vila under, säg en 4h period, än intakt protein har det visats att man gång på gång (flera gånger dagligen) kan uppnå detta? Isåfall blir det uteslutande EAA som proteinkälla året runt så man blir stor någon gång...
Mat är överskattat? ;)
Onekligen verkar det så nu för tiden.. :/

EiseltUK
2008-01-14, 21:37
Nej, inte samma mängd EAA som vassle, men behövs det verkligen mer EAA från vassle än i fri form om det tas vid vila för att få samma stimulans av proteinsyntesen mellan mål?

6 gram EAA i den proportion vi använder i EsaPro stimulerar proteinsyntesen (mätt som inkorporering av fenylalanin i muskulatur = en tillförlitlig mätmetod) cirka 2,5 x mer än 20 gram vassleprotein.

Och, om det nu skulle leda till bättre proteinbalans även vid vila under, säg en 4h period, än intakt protein har det visats att man gång på gång (flera gånger dagligen) kan uppnå detta? Isåfall blir det uteslutande EAA som proteinkälla året runt så man blir stor någon gång...

Det gäller nog att kombinera den korta anabola stimulansen av EAA med proteinbesparande strategier, t ex mat. Exempelvis skulle man kunna ta EAA cirka 10-15 minuter före varje måltid så får man både det akuta anabola gensvaret och proteints proteinbesparande effekt. Finns inga studier på hur det skulle funka i praktiken så det är mest spekulation från min sida. Tror det skulle kunna funka riktigt bra men det handlar kanske bara om några extra gram muskler per månad.

tp_88
2008-01-14, 21:43
6 gram EAA i den proportion vi använder i EsaPro stimulerar proteinsyntesen (mätt som inkorporering av fenylalanin i muskulatur = en tillförlitlig mätmetod) cirka 2,5 x mer än 20 gram vassleprotein.

Det gäller nog att kombinera den korta anabola stimulansen av EAA med proteinbesparande strategier, t ex mat. Exempelvis skulle man kunna ta EAA cirka 10-15 minuter före varje måltid så får man både det akuta anabola gensvaret och proteints proteinbesparande effekt. Finns inga studier på hur det skulle funka i praktiken så det är mest spekulation från min sida. Tror det skulle kunna funka riktigt bra men det handlar kanske bara om några extra gram muskler per månad.
Jo, det vet jag, och 10g stimulerar ännu mer än 6. (Sedan gav dock 20g ingen större respons än 10g, om jag inte minns fel) Men det var väl fortfarande i samband med träning, eller har man visat att samma gäller i vila? Och blir verkligen nettostimulansen större i vila isåfall, eller är det bara peaken som blir högre? Man kan ju anta att en snabb uppgång peakar fort, för att sedan dala och om man då använder det som måltidsprotein så blir det, över t.ex. en 4h period mellan målen, ingen större stimulans än ett intakt protein.

Men ptja, jag har ingen aning. Vi får väl helt enkelt invänta studier.

EiseltUK
2008-01-14, 23:04
Jo, det vet jag, och 10g stimulerar ännu mer än 6. (Sedan gav dock 20g ingen större respons än 10g, om jag inte minns fel) Men det var väl fortfarande i samband med träning, eller har man visat att samma gäller i vila? Och blir verkligen nettostimulansen större i vila isåfall, eller är det bara peaken som blir högre? Man kan ju anta att en snabb uppgång peakar fort, för att sedan dala och om man då använder det som måltidsprotein så blir det, över t.ex. en 4h period mellan målen, ingen större stimulans än ett intakt protein.

Men ptja, jag har ingen aning. Vi får väl helt enkelt invänta studier.

Sannolik gäller samma sak i vila, när det gäller proteinsyntesen menar jag. När det gäller nettoproteinbalansen handlar det givetvis om att finna en bra kombination av EAA, långsammare proteiner + kolhydrater vid rätt tillfällen. EAA ger ju, som du skriver, bara kortare toppar i proteinsyntesen. Man kan väl säga att EAA erbjuder fördelar som vanligt protein inte kan ge men att protein och kolhydrater ändå är grunden till en bra proteinbalans.

Ett citat från artikeln jag refererade till:

"In nonathletic groups in particular, it is often proposed that dietary protein/amino acid supplementation is not warranted and similar benefits can be obtained by ingestion of additional dietary protein (2, 16). This theory would be plausible if the anabolic effect provided by normal dietary protein was similar in magnitude to the response to EAA ingestion. However, in the current study, the increase in net phenylalanine balance after supplement ingestion far exceeded the response to the meals. The fact that the meal and the supplement both contained 15 g of EAA (Table 2) indicates that some aspect related to the mode of delivery of the amino acids likely plays a substantial role in the ability to stimulate muscle protein anabolism. Furthermore, the fact that the mixed meal contained a total of 23 g of protein supports our previous contention that ingestion of nonessential amino acids does not play a major role in the stimulation of muscle protein synthesis (13, 34). "

Durre
2008-01-15, 01:23
Jag har tagit med mig Esa utomlands, inga problem alls

Nitrometan
2008-01-15, 08:41
Jag blir lite konfunderad. Om man åker till Italien, och inte är allergisk mot något i maten, så måste man väl ändå äta italiensk mat? Den är ju fantastisk! Finns hur mycket gott som helst, inklusive glass.
Jag menar det!

Italien är typ matens himmelrike på jorden. Det finns massor med god mat. Oso bucco, piccata milanese, risotto (en riktig italiensk risotto med porcino-svamp), tonno grigli (på färsk, nyfångad tonfisk), alla möjliga varianter av antipasti.

Italienska kockar är väldigt noggranna med sina råvaror, oftast närproducerat och färskt. De flesta rätter är enkla och goda, bra råvaror och rak, enkel kryddning (mycket örtkryddor).

bertbert
2008-01-15, 08:54
Jag menar det!

Italien är typ matens himmelrike på jorden. Det finns massor med god mat. Oso bucco, piccata milanese, risotto (en riktig italiensk risotto med porcino-svamp), tonno grigli (på färsk, nyfångad tonfisk), alla möjliga varianter av antipasti.

Italienska kockar är väldigt noggranna med sina råvaror, oftast närproducerat och färskt. De flesta rätter är enkla och goda, bra råvaror och rak, enkel kryddning (mycket örtkryddor).

Så är det ju. Bara en sådan enkel sak som en italiensk pizza är fantastiskt gott. Tyvärr tål jag ju inte gluten så det begränsar utbudet en hel del för min del. *grr*

Slartibartfast
2008-01-15, 09:19
Gårdagens intag bestod av en bra frukost: nån typ av rågbröd, ost, müssli, fet mjölk. Lunchen var ett grillat kycklinglår med tomat (alla andra åt pizza). Sedan tre cheesburgare från donkken och fyra öl (avböjde så många jag kunde) utspridda över dagen. Opti.

Nästa resa tar jag med müssli, russin, vassle och Esa.

Madara
2008-01-15, 13:15
Typ dubbelt så dyrt som vassle för samma mängd EAA.

Sen är ju frågan hur effektivt det är vid upprepade intag dagligen, utan träning. Finns det forskning på det?

Du behöver inte samma mängd EAA som vassle. Sen är jag också inne på ditt spår att käka vanlig mat ist. Dock om du har svält dig låt oss säga +4h eller något. Är det enligt mig bra att köra 6-12gr eaa i käften, svälja och äta direkt efter. Dvs ta det som ett komplement när det kan tas upp som mest. Väldigt bra att köra så till frullen.

Slartibartfast
2008-01-15, 13:58
Jag blir lite konfunderad. Om man åker till Italien, och inte är allergisk mot något i maten, så måste man väl ändå äta italiensk mat? Den är ju fantastisk! Finns hur mycket gott som helst, inklusive glass.

Jo, den Italienska maten som sådan är det inget fel på. Men det är ingen turistresa jag är på. Jag väljer inte var vi äter. Det är gruppen och tidsschemat som väljer.

bertbert
2008-01-15, 14:16
Jo, den Italienska maten som sådan är det inget fel på. Men det är ingen turistresa jag är på. Jag väljer inte var vi äter. Det är gruppen och tidsschemat som väljer.

Jag hoppas du får tillfälle att ta del av några av läckerheterna iallafall. :)

Nitrometan
2008-01-15, 22:54
Jag hoppas du får tillfälle att ta del av några av läckerheterna iallafall. :)
Jag med. Hoppas. Håller tummarna för dig Slarti.

Hobbes
2008-01-15, 23:13
Jag tog med mig en butterfly-kniv i en chipspåse på flyget, och det hände inget. Tror att lite EAA går bra.

På 80-talet hade de väl inte den ingående kontrollen på flyg.

Per B
2008-07-26, 17:53
Jag ska till Spanien nästa vecka, och efter att ha läst den här tråden så blir det nog till att ta med en EsaPro-burk (orginalförpackningen). Men troligen tar jag den i handbagaget eftersom den enda jag tänkt checka in är ett gitarrfodral, och i det får inte burken plats (skulle funka om jag hade över i påsar dock... nåt som rekommenderas?).

Sen måste jag påpeka att det finns en viss skillnad mellan vad Tullen söker och vad man letar i säkerhetskontrollen (där letar man ju inte knark utan sprängämnen och vapen).

EiseltUK
2008-07-26, 18:11
Jag ska till Spanien nästa vecka, och efter att ha läst den här tråden så blir det nog till att ta med en EsaPro-burk (orginalförpackningen). Men troligen tar jag den i handbagaget eftersom den enda jag tänkt checka in är ett gitarrfodral, och i det får inte burken plats (skulle funka om jag hade över i påsar dock... nåt som rekommenderas?).

Sen måste jag påpeka att det finns en viss skillnad mellan vad Tullen söker och vad man letar i säkerhetskontrollen (där letar man ju inte knark utan sprängämnen och vapen).

Packa om i små påsar som du tejpar fast på insidan av gitarren. ;)

Jag har flugit med kosttillskott i handbagaget många gånger, ofta till och från England som har hårda kontroller men aldrig haft problem. Som du skriver så kollar de nog inte på sånt i säkerhetskontrollen.

Per B
2008-07-26, 18:21
Packa om i små påsar som du tejpar fast på insidan av gitarren. ;)
Hehe, fast om de provspelar gitarren kommer de att upptäcka påsarna eftersom akustiken påverkas av dem. ;) Då är det nog bättre att jag tillverkar en lönnbotten i etuit och förvarar påsarna där.

Jag har flugit med kosttillskott i handbagaget många gånger, ofta till och från England som har hårda kontroller men aldrig haft problem. Som du skriver så kollar de nog inte på sånt i säkerhetskontrollen.
Låter tryggt. Det blir till att ta med en burk. :thumbup: