handdator

Visa fullständig version : gainer plus mineraltillskott efter träning?!


piraten99
2008-01-13, 11:14
brukar ta en gainer efter träning.

Jag tränar på kvällen och på morgonen tar jag ett komplett vit-mineral tillskott.
Är det bättre att ta tillskottet på morgonen eller ska jag ta den i samband med drinken efter träningen? eller spelar det ingen roll?

King Grub
2008-01-13, 11:15
Tillsammans med en måltid.

Äter du en normal, blandad kost behöver du antagligen inget mineraltillskott alls.

Mushan
2008-01-13, 11:27
Tryck i dig grönsaker till middagen istället? Inte så svårt. :D

Kräket
2008-01-13, 11:30
Nu kanske detta inte är helt i linje med topic, men istället för att skapa en ny tråd så ställer jag frågan här istället.

Har läst att en hel del tillsätter salt i sina gainers/proteindrinkar. Att saltet har någon form av betydelse för vätskebalansen inser jag (tror jag), men finns det andra fördelar?

Kan salt t.ex. vara bra att tillsätta i sin EEA-drink innan träningen?

Kan någon mer ingående förklara mekanismerna och syftet med att tillsätta salt i sin träningsdrink?

Sverker
2008-01-13, 12:05
Effekten hos saltet är att höja tömningshastigheten på magsäcken. Helt enkelt försöka öka hastigheten på drinken.

Det räcker med ett halvt kryddmott eller så till en isoton dryck.

Kräket
2008-01-13, 12:15
Effekten hos saltet är att höja tömningshastigheten på magsäcken. Helt enkelt försöka öka hastigheten på drinken.

Det räcker med ett halvt kryddmott eller så till en isoton dryck.

Ah så det kan med fördel användas även på EEA-drinken? Eller blir det en annorlunda mekanism där i och med att EEA inte berörs på samma vis gällande magsäckstömning? Själv skvätter jag bara i lite vatten och tar mitt EEA utan tanke på att göra drinken isoton, då jag förstått att protein (nu är visserligen EEA fria aminosyror men jag har utgått ifrån att samma gäller) är av såpass stor molekylstorlek att det inte påverkar de osmotiska strömningarna.

Eddie Vedder
2008-01-13, 12:49
Salt i sportdryck är väl mest i syfte att bibehålla elektrolytbalansen? Att höja tömningshastigheten på magsäcken kanske är en anledning men det priäma måste väl ändå vara för elektrolytbalansens skull?

Och det behöver nog ingen tänka på vid styrketräning.

Sverker
2008-01-13, 13:37
Glukos väger 180 u och ger isoton lösning vid 6 %.
Aminosyror ( de essentiella är ju lite större ) väger någonting kring 120 u så isoton lösning lär ju bli kring 10 %.
6 g till 60 ml vatten.

Låter som om man tar en skopa EAA i ett glas. Häller på vatten och några saltkorn och rör om.