handdator

Visa fullständig version : Helkroppspass fler än 3x per vecka?


Koloftw
2008-01-13, 09:09
Någon som kört det, eller iaf. vet hur det fungerar för styrke-/massautveckling?

Nu menar jag inte att man ska köra 20 set per muskelgrupp varenda pass, utan färre set än om man körde en muskelgrupp per vecka eller dylikt.

Tack på förhand

z_bumbi
2008-01-13, 10:40
Det funkar men det är lurigt att få till en lagom volym och jag tror man måste ha tränat ett tag för att få det att funka riktigt bra. Det gäller att att ha en så bra teknik att man inte måste nöta in övningarna utan kan satsa på ett fåtal lyft med bra teknik i varje pass. Sen gäller det att man vet hur tungt man kan belasta om man ska träna så ofta.

pragmatist
2008-01-13, 10:52
Jag har som mest kört fem helkroppspass per vecka under en dryg månads tid, efter viss tillvänjning, och det gick bra men jag tyckte inte det gav något mervärde jämfört med tre (eller fyra).

Koloftw
2008-01-13, 10:57
OK, tack för svaren båda två, mycket givande. :thumbup:

Bumbi, hur många set totalt föreslår du om man tränar kanske 4-6 helkroppspass/vecka?

Pragmatist, hur mycket körde du, kände du dig övertränad, osv.?

pragmatist
2008-01-13, 11:11
Pragmatist, hur mycket körde du, kände du dig övertränad, osv.?

Inte övertränad men en aning uttråkad eftersom programmet var rätt monotont, samma basövningar med låg volym fem gånger per vecka (jag testade "greasing the groove"-konceptet). Man började med ett set per övning och arbetade sig upp till tre set per övning, ökade vikten och sänkte till ett set igen, arbetade sig upp till tre igen o.s.v. Mot slutet på träningscykeln blev det alltså tre set per övning fem gånger i veckan vilket naturligtvis är ohållbart i längden men under en kortare period funkar det ok. Men som sagt, jag upplevde inga större fördelar med det. Kanske bra om man behöver göra snabb comeback efter ett uppehåll eller liknande.

Kräket
2008-01-13, 11:13
Själv har jag kört helkroppspass 4 gånger i veckan nu i snart 6 månader. Har kört endast ett set per övning och på så vis gått igenom hela kroppen. Tycker det har varit en rolig förändring av mitt schema, och jag har upplevt ökningar i stort sett varenda övning. Detta kan dock mycket väl bero på att jag endast kört ett set, och därigenom haft mer krut att avfyra s.a.s.

Positivt som jag sett det har varit förändringen, och det faktum att man kan fokusera allt i en övning. Negativt har varit att passen blivit förhållandevis långa, samt att min träningspartner blivit betydligt mer "sliten" (skadad) än mig, vilket kan indikera att denna typ av schema kräver en relativt stryktålig kropp.

Koloftw
2008-01-13, 11:34
Inte övertränad men en aning uttråkad eftersom programmet var rätt monotont, samma basövningar med låg volym fem gånger per vecka (jag testade "greasing the groove"-konceptet). Man började med ett set per övning och arbetade sig upp till tre set per övning, ökade vikten och sänkte till ett set igen, arbetade sig upp till tre igen o.s.v. Mot slutet på träningscykeln blev det alltså tre set per övning fem gånger i veckan vilket naturligtvis är ohållbart i längden men under en kortare period funkar det ok. Men som sagt, jag upplevde inga större fördelar med det. Kanske bra om man behöver göra snabb comeback efter ett uppehåll eller liknande.

Okej, tack :)


Själv har jag kört helkroppspass 4 gånger i veckan nu i snart 6 månader. Har kört endast ett set per övning och på så vis gått igenom hela kroppen. Tycker det har varit en rolig förändring av mitt schema, och jag har upplevt ökningar i stort sett varenda övning. Detta kan dock mycket väl bero på att jag endast kört ett set, och därigenom haft mer krut att avfyra s.a.s.

Positivt som jag sett det har varit förändringen, och det faktum att man kan fokusera allt i en övning. Negativt har varit att passen blivit förhållandevis långa, samt att min träningspartner blivit betydligt mer "sliten" (skadad) än mig, vilket kan indikera att denna typ av schema kräver en relativt stryktålig kropp. Hmm, 1 set per muskelgrupp, låter lite lite kanske ...

Har du ökat något i volym, eller är det bara styrka?

Haeffner
2008-01-13, 12:04
Okej, tack :)


Hmm, 1 set per muskelgrupp, låter lite lite kanske ...

Har du ökat något i volym, eller är det bara styrka?

Han skrev 1set per övning inte per muskelgrupp.
Tränar man varje muskel så ofta måste okså volymen minska.

Koloftw
2008-01-13, 12:07
Aha, ok.

Jo, jag förstår att volymen inte kan vara hög på ett frekvent helkroppspasschema.

Kräket
2008-01-13, 12:11
Okej, tack :)


Hmm, 1 set per muskelgrupp, låter lite lite kanske ...

Har du ökat något i volym, eller är det bara styrka?

Belastningsmässigt blir det lika antal set per vecka jämfört med ett traditionellt schema (d.v.s. kroppen delat på 4 träningstillfällen). Skillnaden är att jag har kunnat köra högre intensitet under dessa veckor i och med 1 set / övning.

Alltid vanskligt att bedöma huruvida jag ökat styrka/volym. Har inte gjort några mätningar eller d.y.l. Däremot har min kroppsvikt ökat fint, och jag är rejält starkare. Så nog upplever jag en ökning både i styrka och volym.

Tanken bakom schemat har varit HST-upplägget. Detta upplägg utgår ju från en annan teori bakom muskeltillväxt. Själv tillmäter jag träningens kvalitativa dimension en minst lika stor, om inte större betydelse än det rent resultatmässiga.

Det ska då ses mot bakgrund av att jag är övertygad om att konsekvent träning är det mest betydelsefulla för framgång. Sen har jag heller ingen ambition att stå på scen...:D

tomccc
2008-01-13, 12:35
Jag kör helkropp 4 ggr i veckan i ett upplägg som totalt ger 108 st arbetsset i veckan. Tycker det har fungerat väldigt bra men funderar över att byta till 2-split då jag kört såhär i ett halvår nu och börjar tröttna. Överträning tror jag är ett överskattat begrepp.

Koloftw
2008-01-13, 12:52
Jag kör helkropp 4 ggr i veckan i ett upplägg som totalt ger 108 st arbetsset i veckan. Tycker det har fungerat väldigt bra men funderar över att byta till 2-split då jag kört såhär i ett halvår nu och börjar tröttna. Överträning tror jag är ett överskattat begrepp.

Ah, då får man väl testa självdå. Fast jag tror definitivt inte överträning är ett överskattat begrepp, dock ...



Belastningsmässigt blir det lika antal set per vecka jämfört med ett traditionellt schema (d.v.s. kroppen delat på 4 träningstillfällen). Skillnaden är att jag har kunnat köra högre intensitet under dessa veckor i och med 1 set / övning.


Jo ... så är det ju, men kan man verkligen säga så? Att 20set med 10 reps på en dag ger exakt samma "effekt" som 10 set med 10 reps på två dagar, eller som 5 set med 10 reps på 4 dagar *screwy*

Kräket
2008-01-13, 13:01
Jo ... så är det ju, men kan man verkligen säga så? Att 20set med 10 reps på en dag ger exakt samma "effekt" som 10 set med 10 reps på två dagar, eller som 5 set med 10 reps på 4 dagar *screwy*

Nej det kan man inte. Såvitt jag vet existerar inga entydiga data på vad som krävs för muskeltillväxt, utan det finns en del teorier om varför muskler växer.

Detta upplägg utgår från att regelbunden och progressiv träning med hög frekvens ger ökad muskeltillväxt, till skillnad från t.ex. teorier som baseras på muskeltillväxt som svar på ökade koncentrationer av mjölksyra e.t.c.

Jag vet inte. Jag är inte forskare på dessa områden, även om jag finner teoretiserandet roligt. Däremot vet jag att omväxling förnöjer, och att man gör något man tycker är roligt och utvecklande tror jag har en övergripande positiv effekt. Kanske t.o.m. rent fysiologiskt (märk väl, detta tror jag).

Sniggel
2008-01-13, 14:45
Jag har provat helkropp några gånger och även en massa andra upplägg, hittills tycker jag att jag sett en tendens till att helkropp ger bäst resultat. Därför kör jag helkropp just nu (igen). Jag har dock aldrig testat mer än 3 ggr/vecka, jag tror definitivt att jag inte hade tjänat på det. Jag tror att för de flesta är bättre med färre pass än 4 om man kör helkropp.

Scratch89
2008-01-13, 15:36
Jag har aldrig vuxit så bra som när jag körde helkropp varannan dag. Därför har jag börjat med det nu igen. :)

Koloftw
2008-01-13, 15:46
Det kör jag nu :D, gillar det bra. Fast idag var jag sugen på och träna igen, så jag undrar om det kommer att bli bättre med mer än varannan dag.

Menar egentligen 3.5ggr per vecka. Inte riktigt 3, utan varannan dag :)

Scratch89
2008-01-13, 15:49
Kör du varannan dag så blir det precis som du själv har listat ut fyra gånger ena veckan, tre den andra. På vilodagarna kan man antingen ligga och pilla sig i naveln hela dagen, eller så kan man träna kondition. Jag själv behöver träna kondition, men jag orkar (:D) inte sticka iväg.

Hemi
2008-01-13, 16:27
Farsan tränade helkropp varannan dag i ett år som nybörjare, 3x8 i allt, inga ställningar, bara skivstång, hantlar, bänk utan krokar och en nackhuva tror jag. Till detta kom lite olika sporter och kroppsarbete. Detta var på 60 talet och bilderna skulle kunna passa i vilken före-efter reklam som helst´förutom de riktigt överdrivna. Det här är en av de saker som driver mig mest. För mig är lusten att träna det viktigaste, är det inte kul lägger jag ned och då spelar programmen ingen roll längre även om det finns det ena och det andra som är bättre.