handdator

Visa fullständig version : Ungefärligt energiinnehåll för stekt quorn?


Nadja
2008-01-12, 22:49
Jag undrar om någon vänlig själ vet energiinnehållet för 2 st quornfiléer stekta i olivolja?

På ett ungefär, såklart. Vet ej hur mycket olja de stekt i, för filéerna intages på restaurang!

Brukar äta det ganska ofta, så det skulle vara intressant att veta hur många kalorier man får i sig ungefär.

Quorn är gott:)

Nadja
2008-01-13, 14:17
Ingen kaloriräknande veg. som har en uppfattning på ett ungefär? *popcorn*

Själv är jag bara usel på att uppskatta energiinnehåll. Har en tendens att uppskatta att maten innehåller mycket mer energi än den faktiskt gör...

Eddie Vedder
2008-01-13, 14:20
Har du näringsvärdet angivet på förpackningen är det ju bara att räkna innehållet dividerat på antalet filéer, sedan räkna ut den mängden multiplicerat med det angivna näringsvärdet per 100g.

Sen lägger du till uppskattad mängd fett bara, 1gram fett = 9kcal.

Koloftw
2008-01-13, 14:28
Vet ej hur mycket olja de stekt i, för filéerna intages på restaurang

Blir nog lite svårt att veta vikten då ;)



OT: Jag har sökt efter quorn, men hittar inget, tyvärr :(.

Nadja
2008-01-13, 15:34
Har du näringsvärdet angivet på förpackningen är det ju bara att räkna innehållet dividerat på antalet filéer, sedan räkna ut den mängden multiplicerat med det angivna näringsvärdet per 100g.

Sen lägger du till uppskattad mängd fett bara, 1gram fett = 9kcal.

De intogs på restaurang, så förpackning saknas. Men man kan ju gå till ICA och kolla på en förpackning såklart!:)

Eddie Vedder
2008-01-13, 16:23
http://www.quorn.se//cmpage.aspx?pageid=422&productid=134

machine gun
2008-01-13, 22:14
En quornfilé väger ca 50 g = ca 45 kcal

Addera uppskattad mängd fett som Eddie skrev, så har du ungefärligt energiinnehåll.

Nadja
2008-01-14, 00:11
En quornfilé väger ca 50 g = ca 45 kcal

Addera uppskattad mängd fett som Eddie skrev, så har du ungefärligt energiinnehåll.


Tack så jättemycket!

Mega_man1000
2008-01-14, 17:32
Jag undrar om någon vänlig själ vet energiinnehållet för 2 st quornfiléer stekta i olivolja?

På ett ungefär, såklart. Vet ej hur mycket olja de stekt i, för filéerna intages på restaurang!

Brukar äta det ganska ofta, så det skulle vara intressant att veta hur många kalorier man får i sig ungefär.

Quorn är gott:)

Har för mig att det va dåligt att steka i olivolja:S försvinner inte det nyttiga i det då?

Eddie Vedder
2008-01-14, 17:38
Har för mig att det va dåligt att steka i olivolja:S försvinner inte det nyttiga i det då?

Skillnad på stekning och stekning, men visst kan man misshandla oljan rejält men varför skulle man brassa på med så extrem stekning?

Nadja
2008-01-14, 22:29
Skillnad på stekning och stekning, men visst kan man misshandla oljan rejält men varför skulle man brassa på med så extrem stekning?

Vet ej om det var just olivolja de stekt i. Kan lika gärna varit någon annan olja. De var inte precis friterade heller ;)