handdator

Visa fullständig version : Grippers


fredde33
2008-01-12, 20:15
När kan man räkna med att klara nästa gripper i skalan (COC) vid 10, 20, 30 reps?
Nån som har erfarenhet, säg att jag larar 30 reps med Trainern är det då lönt att prova 1-an?

myggan
2008-01-12, 20:26
Jag passar på att fråga samma sak fast med RB grippers.

Ungefär hur många reps kan man göra på t.ex 130:an innan man orkar stänga 160:an en gång ?

gatewarden
2008-01-12, 21:36
Tränar lite då och då. Dagsform, beroende på om man kört armar m.m på gymmet dage innan. När det gäller COC har jag klämt ihop NR.X 10 gånger innan jag gått vidare.

Skäggmiffot
2008-01-13, 00:12
När kan man räkna med att klara nästa gripper i skalan (COC) vid 10, 20, 30 reps?
Nån som har erfarenhet, säg att jag larar 30 reps med Trainern är det då lönt att prova 1-an?

Beror helt på hur tung din "nästa" gripper är naturligtvis. Generellt tycker jag folk verkar köpa onödigt många grippers. För mig funkade det bra att börja göra maxförsök på en tyngre gripper så fort jag blev hyfsat säker på att trycka ihop en gripper (en gång) varje gång jag försökte.

Så här såg min stege ut:

#1 - ett par dagar
#2 - två månader
RB 210 - kanske en månad efter #2
#3 - ganska exakt 6 månader efter att jag klarade #1.

Högreps körde jag i princip inte. Den styrkan kom ändå. Jag gjorde t ex 20-25 klick (inte full range motion) med #2 när klarade 3-5 reps med min RB 210.

YTS
2008-01-13, 03:01
Tipsa er om Ivanko Supergripper som har två fjädrar och som är ställbar i 45 lägen från 64 lbs till 345 lbs alltså ungefär från lättaste CoC'n till #3.

http://web.telia.com/~u30032762/ivanko.jpg

Kostar 595kr på Svenska Marknaden. Finns även att köpa från USA, men det är inte säkert att det blir billigare, då frakten oftast inte är inräknad i de angivna priserna, samt att man kan åka på tull, importmoms och intullningskostnader. Gränsen för detta var när jag kollade senast 400 kr och då skulle frakten räknas in i priset. Det finns billigare kopior, men de jag provat har haft undermålig hållfasthet.

Har provat Ivankon själv och fördelarna är att den sliter mindre på huden i.o.m. att den har hammarlack istället för lättrat grepp. Den längre hävarmen gör också att belastningen sprids bättre över alla fingrar, något jag märkte när jag deltog på LGC, trots att jag inte hade mycket att hämta i övrigt så hade jag en av tävlingens bästa ratios mellan enhandsmarklyft och grippers, d.v.s. för att bara ta CoC #2 med högern, så klara jag ovanligt mycket på enhandsmarklyftet. Det var jag och Kalle Lane som låg i toppen på denna ratio. Kalle var säkert bra på detta genom bl.a. farmers walk, men i mitt fall tillskriver jag Ivankon detta. Nackdelarna är väl att den är lite otymplig, samt att man behöver torka händerna och handtagen med en handduk för att få riktigt bra grepp.

Iron claw
2008-01-13, 08:20
Beror helt på hur tung din "nästa" gripper är naturligtvis. Generellt tycker jag folk verkar köpa onödigt många grippers. För mig funkade det bra att börja göra maxförsök på en tyngre gripper så fort jag blev hyfsat säker på att trycka ihop en gripper (en gång) varje gång jag försökte.

Så här såg min stege ut:

#1 - ett par dagar
#2 - två månader
RB 210 - kanske en månad efter #2
#3 - ganska exakt 6 månader efter att jag klarade #1.

Högreps körde jag i princip inte. Den styrkan kom ändå. Jag gjorde t ex 20-25 klick (inte full range motion) med #2 när klarade 3-5 reps med min RB 210.

Hur ofta tränade du (per vecka)? set/reps? Har själv tränat en hel del med grippers men har fortfarande problem med att stänga Coc 2. Fattar inte jag varför jag inte får till det.

Skäggmiffot
2008-01-13, 11:45
Hur ofta tränade du (per vecka)? set/reps? Har själv tränat en hel del med grippers men har fortfarande problem med att stänga Coc 2. Fattar inte jag varför jag inte får till det.

Det var rätt länge sedan jag höll på men jag körde ungefär 2-3 gånger i veckan. Alltid efter andra träningspass så jag var igång ordentligt (tyckte det gjorde stor skillnad oavsett om jag kört hyfsat grepptunga övningar). Sen gjorde jag:

- Ett par uppvärmingsset med #1, dvs några enkla reppar + ett par holds på några sekunder för att värma upp händerna.
- 5-7 maxförsök på #2. Det innebar att man tog i så kapillärerna i ögonen sprack. Här höll jag nog på i upp till 10 sekunder ibland.
- Nedvarvning med lite rep och långa holds (så långa jag kunde) med #1.

Jag tyckte holds kändes ganska bra för då upplevde jag att man tränade styrkan i den del som var svårast att komma åt med en tung gripper.

Jag tror hemligheten ligger i att verkligen ta i för kung och fosterland när man klämmer på en för tung gripper. *flex*

phrack
2008-01-13, 12:35
När kan man räkna med att klara nästa gripper i skalan (COC) vid 10, 20, 30 reps?
Nån som har erfarenhet, säg att jag larar 30 reps med Trainern är det då lönt att prova 1-an?

Det skulle jag tro. Det är definitivt lönt att prova!

Iron claw
2008-01-13, 13:30
Det var rätt länge sedan jag höll på men jag körde ungefär 2-3 gånger i veckan. Alltid efter andra träningspass så jag var igång ordentligt (tyckte det gjorde stor skillnad oavsett om jag kört hyfsat grepptunga övningar). Sen gjorde jag:

- Ett par uppvärmingsset med #1, dvs några enkla reppar + ett par holds på några sekunder för att värma upp händerna.
- 5-7 maxförsök på #2. Det innebar att man tog i så kapillärerna i ögonen sprack. Här höll jag nog på i upp till 10 sekunder ibland.
- Nedvarvning med lite rep och långa holds (så långa jag kunde) med #1.

Jag tyckte holds kändes ganska bra för då upplevde jag att man tränade styrkan i den del som var svårast att komma åt med en tung gripper.

Jag tror hemligheten ligger i att verkligen ta i för kung och fosterland när man klämmer på en för tung gripper. *flex*


Tack för dina synpunkter. Ska faktiskt testa att köra grippers efter annan styrketräning. Kan nog vara en fördel med att vara lite "uppvärmd".

Halldin
2008-01-13, 13:54
Finns en som heter Woody eller liknande, är den kiss alltså?
Tipsa er om Ivanko Supergripper som har två fjädrar och som är ställbar i 45 lägen från 64 lbs till 345 lbs alltså ungefär från lättaste CoC'n till #3.

http://web.telia.com/~u30032762/ivanko.jpg

Kostar 595kr på Svenska Marknaden. Finns även att köpa från USA, men det är inte säkert att det blir billigare, då frakten oftast inte är inräknad i de angivna priserna, samt att man kan åka på tull, importmoms och intullningskostnader. Gränsen för detta var när jag kollade senast 400 kr och då skulle frakten räknas in i priset. Det finns billigare kopior, men de jag provat har haft undermålig hållfasthet.

Har provat Ivankon själv och fördelarna är att den sliter mindre på huden i.o.m. att den har hammarlack istället för lättrat grepp. Den längre hävarmen gör också att belastningen sprids bättre över alla fingrar, något jag märkte när jag deltog på LGC, trots att jag inte hade mycket att hämta i övrigt så hade jag en av tävlingens bästa ratios mellan enhandsmarklyft och grippers, d.v.s. för att bara ta CoC #2 med högern, så klara jag ovanligt mycket på enhandsmarklyftet. Det var jag och Kalle Lane som låg i toppen på denna ratio. Kalle var säkert bra på detta genom bl.a. farmers walk, men i mitt fall tillskriver jag Ivankon detta. Nackdelarna är väl att den är lite otymplig, samt att man behöver torka händerna och handtagen med en handduk för att få riktigt bra grepp.

Rastafari
2008-01-13, 16:49
Jag har länge tänkt på det här med att slänga ihop en gripper själv. Fjädrar kan man få från en gammal tvättmaskin, och ovan här har vi ju ett bra förslag på konstruktion.

jakkan
2008-01-13, 18:26
Eller så köper man en färdig och sparar sig besväret med att bygga en, men det kanske bara är jag som är bekväm av mig.

gatewarden
2008-01-13, 18:45
Skall man bygga en själv är det bättre att bygga en ställning med gripphandtag, där du kan styra motståndet med fria vikter. Så sätt kan du lättare styra din träning på ett bra sätt och lägga på ett lagom mostånd hela tiden.

Rastafari
2008-01-13, 20:24
Jag tänke också den tanken, men kom fram till att det skulle krävas en rätt bastant anordning och det skulle krångla till det (kör fingerrullningar med 47 kg så den anordningen hade jag ju fått dimensionera för kanske 100-150 kg, för dit ska jag fan nå =) ).
Btw, jag gillar fingerrullningar bättre än grippers. Man kan enklare variera motståndet, enklare utnyttja den negativa fasen och kroppen överlag får jobba mer då man ska hantera skivstången som efterhand blir rätt tung. Grippers hade dock varit roligt att ha som variation emellanåt.

Svedberg
2008-01-13, 20:47
Vad kör dom häftiga greppmänniskorna på i en "secret-weapon"? tvivlar på att det är några 150kg iaf eller har jag fel?

YTS
2008-01-14, 23:53
Finns en som heter Woody eller liknande, är den kiss alltså?

Vet ej, då jag inte testat Woody. Men skall man köpa Kinesiskt, så skall man veta på förhand att kvalitén är bra. Jag vet att Ivankon är bra, då jag sålt ca 45 st. + att jag kört en hel del greppträning på min egen.

Halldin
2008-01-15, 00:05
Vet ej, då jag inte testat Woody. Men skall man köpa Kinesiskt, så skall man veta på förhand att kvalitén är bra. Jag vet att Ivankon är bra, då jag sålt ca 45 st. + att jag kört en hel del greppträning på min egen.
Lik är den iaf: http://www.extremepower.se/woody-supergripper-p-1574.html

YTS
2008-01-16, 11:05
Lik är den iaf: http://www.extremepower.se/woody-supergripper-p-1574.html

Grannen köpte en EU-moped från Kina, men innan den ens gått 1000mil, så small vevaxeln av och innan dess så hade han bytt variator remmen ett otal gånger. Kanske du säger inte bevisar något, men jag har hört av handlare att de Kinesiska prylarna är av högst ojämn kvalité. Så visst man kan köpa kopior billigt och har man tur så håller de. Men ganska ofta så får man grejer efter vad man betalt.

fredde33
2008-01-18, 18:12
Tack till alla som lämnat seriösa svar, har beställt COC1 samt 2-an så vi får väl se hur det går.

Till YTS och Halldin vill jag bara säga att jag skiter i EU-mopeder och andra grippers, frågan gällde COC!!!!!!:smash: :smash:

fredde33
2008-01-22, 18:59
Nu har jag fått tag på COC1 och COC2, klarade 1-an och på 2-an fattas det drygt 1cm....

bo-jan
2008-03-09, 15:48
Tja! Är jag tillräckligt stark för att klara av en rb 180? Klarar 3-4 reps med rb 160 som är rätt trög då den skulle behöva inoljas.

Nizze_
2008-03-09, 16:03
Tja! Är jag tillräckligt stark för att klara av en rb 180? Klarar 3-4 reps med rb 160 som är rätt trög då den skulle behöva inoljas.


Om inte så borde det vara nära att du klarar den ... Men jag tycker du skall träna lite till och sen köpa en rb210 .. onödigt att köpa alla steg ..

bo-jan
2008-03-09, 18:31
Det har du iofs rätt i blir ju dyrt också... rb210 är lite tyngre än än en coc#2 väl? Tack för svaret också!

Nizze_
2008-03-09, 21:01
Det har du iofs rätt i blir ju dyrt också... rb210 är lite tyngre än än en coc#2 väl? Tack för svaret också!

Ja den är tyngre men hur mycket vet jag inte .. Även Rb180 är tyngre än coc2 ..

Kent Sonny
2008-03-09, 21:07
Är inte HG-gripper lite smalare än RB? Vilken HG-gripper motsvarar RB 180? Jag fixar inte min 180 RB, däremot är 100 och 130 för lätt och 160 för nära 180.

Dumleman
2008-03-09, 22:05
HG ska tydligen inte vara så bra... håll dig till RB och COC. Vulcon Hand Gripper är en ny typ av grippers som verkar intressant. Ungefär som ivankos supergripper men med "vanliga" gripperhandtag. Vad tror ni om den? Den går tydligen att variera mellan en COC #Trainer till över en COC #4. Här är en video på den http://www.youtube.com/watch?v=GgYkiNev3Ag

Kent Sonny
2008-03-09, 22:13
HG ska tydligen inte vara så bra... håll dig till RB och COC. Vulcon Hand Gripper är en ny typ av grippers som verkar intressant. Ungefär som ivankos supergripper men med "vanliga" gripperhandtag. Vad tror ni om den? Den går tydligen att variera mellan en COC #Trainer till över en COC #4. Här är en video på den http://www.youtube.com/watch?v=GgYkiNev3Ag

Vad är det för fel på HG då? Jag fixar inte min RB 180.

Nizze_
2008-03-09, 23:07
Vad är det för fel på HG då? Jag fixar inte min RB 180.

Det skall tydligen vara lite si och så med hur bra motståndet i dom stämmer med vad som står på .. Att det varierar otroligt mycket från gripper till gripper osv .. Dålig kvalite helt enkelt .. Men är man inte så noga med siffror så vet jag inte varför man inte skulle kunna köra med HG grippers.

bo-jan
2008-03-17, 18:18
En liten fråga om grippers. Känns som om andra muskler i händerna får jobba när man kör negatives jämfört med vanliga reps. Arbetar tummuskeln mer då?