handdator

Visa fullständig version : Vitargo Electrolyte


Nicklas0413
2008-01-12, 19:55
Fick ett par kilo Vitargo Electrolyte.
Har inte kommit fram till om det bara snabba kolhydrater.
Någon som känner till något om det.
Kan jag ladda med det ett par dagar innan ett lopp eller är det endast under och efter tävling jag bör dricka det.
Sen undrar jag vad händer med insulinet, blir det en spik eller håller det en någerlunda nivå. *kissass*

Rahf
2008-01-12, 20:06
Vitargo är de snabba kolhydraternas dunderhonung. Ska du ladda inför någonting så gör du det bäst med långsamma kolhydrater, vitargo kör du på under och efter. Insulinet kommer att få en spark i röven och höjas mycket om du tar vitargo.

Eddie Vedder
2008-01-12, 20:06
Vitargo är dom snabbaste kolhydraterna som finns i tillskottsform. Det kommer ge en rejäl insulinhöjning ja, detta är något POSITIVT efter träning då insulinet är det hormon som krävs för att näringsämnena ska transporteras in i cellerna.

Det är ju trots allt där du vill ha kolhydraterna.;)

z_bumbi
2008-01-12, 20:16
Det gäller ju bara att få i sig mer kolhydrater än normalt och sen spelar typen mindre roll så det går att även att använda det under laddningen.

Nicklas0413
2008-01-12, 20:24
Tack för dom snabba svaren.
Så då är tex Fairing - Sloow Carbs bättre till att ladda med.
Jag förstår att insulinhöjningen är positiv efteråt men om jag börjar ladda 3 dagar innan så är det väl inte så bra, blodsocker nivåerna hålls ojämna och och dricker man det mer frekvent så kanske insulin känsligheten försämras.
Jag är väldigt dåligt insatt så berätta om jag har fel.

King Grub
2008-01-12, 20:26
Så då är tex Fairing - Sloow Carbs bättre till att ladda med..

Nej, det är fruktos. Den sämsta kolhydraten. Bättre att ladda med mat, även om Vitargo också fungerar utmärkt till det syftet, åtminstone som en del av en kolhydratrik, blandad kost.

Nicklas0413
2008-01-12, 20:31
givetvis är mat både bättre och godare, men jag vill inte äta för mycket samma dag som jag ska springa.
Men kommer det att påverka insulin känsligheten på längre sikt ?

Koloftw
2008-01-12, 21:13
Nej, det kommer det inte göra. Vitargoladdning en gång påverkar ingenting.

Nicklas0413
2008-01-12, 22:31
kanske formulera mej otydligt.
Jag menar om insulinkänsligheten påverkas vid ett mer regelbundet intag.

KniveN
2008-01-12, 23:53
Läste om Vitargo på ett annat forum där var det några som hävdade att man inte fick blodsockerfall av vitargo men av maltodextrin, trotts att Vitargo är snabbare. För mig går det inte riktigt ihop, någon som kan bekräfta eller dementera detta?

Eddie Vedder
2008-01-13, 08:38
Jag menar om insulinkänsligheten påverkas vid ett mer regelbundet intag.

Det där går inte att ge något svar på. Jag menar visst kan säkert ett kontinuerligt och regelbundet intag av supersnabba kolhydrater i dryckform under lång lång tid ha en liten negativ inverkan om man nu skulle göra en prospektiv studie t.ex.

Men vad du eventuellt får ut för nackdelar av det vinner du ju dubbelt upp med den hälsonyttan träningen ger. Så för dig som verkar träna seriös konditionsträning är nog försämrad insulinkänslighet till följd av sportdrycksonsumtion inte något att oroa sig för mycket över direkt.:)

Ondskapelsen
2008-01-13, 08:45
givetvis är mat både bättre och godare, men jag vill inte äta för mycket samma dag som jag ska springa.

Det är just detta som är det fina med Vitargo =).
Istället för o trycka i dig massa potatis o bli ruskigt tung i kistan så tar du lite vitargo som laddning, prima o du får inte svällande mage heller (som e sjukt jobbigt o springa med).

Vad det gäller insulinkänsligheten så har jag, som oftast, NOLL KOLL!

Mirre
2008-01-13, 09:17
Läste om Vitargo på ett annat forum där var det några som hävdade att man inte fick blodsockerfall av vitargo men av maltodextrin, trotts att Vitargo är snabbare. För mig går det inte riktigt ihop, någon som kan bekräfta eller dementera detta?

Jag ställer mig exakt samma fråga. Dessutom undrar jag om någon vet vilka fördelar det skulle finnas med att utesluta hederlig gröt till frukost och ersätta det med Vitargo under tex en diet, likaså verkar vissa utesluta ytterligare mål mat som ersätts med denna "dunderprodukt"? Det har blivit rätt populärt i vissa kretsar. Jag frågar mig vad hemligheten skulle vara eller om det är rent nonsens som ger sämre effekt i slutändan vad det gäller muskelförlust vid diet? Eller har det rent av inte alls med muskelförlust att göra utan istället ger mer daglig energi så att man orkar mer istället för vanlig mat?:Virro Hjeeeelp är frågande och vill veta eller ta död på upplägget...:D

P.s Mig veteligen ska Vitargo med fördel användas efter passet och det gör jag i min goa egenblandadade drink.

Mirre
2008-01-13, 09:21
EDIT: Jag vet att det har använts av proffsbyggare som ersättning för mat i kombination med enorma mängder av proteinpulver för att få in mer energi men undvika svullen/stor buk.

King Grub
2008-01-13, 09:22
Det kan väl knappast finnas någon vinst med att ersätta mättande, riktig mat med flytande högglykemiska kolhydrater under diet vid vanliga måltider.

Mirre
2008-01-13, 09:25
Det kan väl knappast finnas någon vinst med att ersätta mättande, riktig mat med flytande högglykemiska kolhydrater under diet vid vanliga måltider.
Exakt men vad skulle det kunna finnas för grundläggande argument för produkten eftersom vissa drar användandet till sin spets/överdriver?

Eddie Vedder
2008-01-13, 09:34
Exakt men vad skulle det kunna finnas för grundläggande argument för produkten eftersom vissa drar användandet till sin spets/överdriver?

Det grundläggande argumentet?

Ja det är väl "funkar för mig" som alltid.:D

EDIT: Detta var alltså inget skämt, om än sagt med glimten i ögat.;) Men mer belägg än så finns ju sällan, en byggare har fått stora muskler. Således kvittar det om mer evidens ligger bakom, det "funkar" helt enkelt.

King Grub
2008-01-13, 09:41
vad skulle det kunna finnas för grundläggande argument för produkten

Snabbast möjliga återhämtning; hög prioritet för många idrottare. Utmärkt att kolhydratladda med.

z_bumbi
2008-01-13, 10:18
Exakt men vad skulle det kunna finnas för grundläggande argument för produkten eftersom vissa drar användandet till sin spets/överdriver?

Kolla vad vissa använder för andra "tillskott" för att öka inlagringen av kolhydrater så klarnar det kanske mer. Det är däremot inget ämne för det här förumet.

Mirre
2008-01-13, 11:13
Kolla vad vissa använder för andra "tillskott" för att öka inlagringen av kolhydrater så klarnar det kanske mer. Det är däremot inget ämne för det här förumet.

Tack! Nu börjar pusselbitarna falla på sin plats. :)

KniveN
2008-01-13, 15:13
Snabbast möjliga återhämtning; hög prioritet för många idrottare. Utmärkt att kolhydratladda med.

Men visst borde blodsockret sjunka lika fort med vitargo som malto?