handdator

Visa fullständig version : Sheo's squat stretch v.1.3


Sheogorath
2008-01-12, 19:43
Hej,

Efter mycket snack om att få upp en instruktionsfilm om hur man kan stretcha för fulldjupa böj, har jag nu satt samman en sådan. Jag hoppas och tror att den teknik jag utvecklat över det senaste halvåret eller så, kommer att hjälpa många med ambitionen att klara fulldjupa böj.

Version 1.3 innehåller förhoppningsvis inga felstavningar och hyfsad grammatik, och på slutet finns creds till de som hjälp mig på vägen från v.1.1. till v.1.3 Jag har försökt att vara så pedagogisk jag kan; Ibland övertydlig om det känts befogat.

Kom gärna med kritik, så fixar jag en v.1.4 i en handvändning. Om ingen kritik framkommer så blir nog nästa version 2.0. Då kommer alla positioner att visas ännu tydligare och filmas med en bra kamera så att det inte finns något att anmärka på bildkvalitén. Jag kommer också att förklara direkt i varje position, så att den svenska publiken inte ska behöva missa något p.g.a. engelskan.

Det som är tveksamt i v.1.3 är huruvida Position 1 måste behärskas med tom stång. Jag ska undersöka detta i den kommande veckan.

Förbättringar sedan v.1.2:

- Musik
- Förbättrad pedagogik
- Tidsperspektivet
- Fler creds
- Säkert en massa annat

Håll till godo!

MVH Hannes


Version 1.3

MqyV9KIBuPw


Obs: Alla kommentarer fram till den senaste versionen i tråden relaterar till tidigare versioner.
.

agazza
2008-01-12, 19:45
ser ut att göra ont i knäna, sen borde du låta texterna få ligga kvar typ 1 sekund till för dom som läser sakta

Sheogorath
2008-01-12, 19:46
ser ut att göra ont i knäna, sen borde du låta texterna få ligga kvar typ 1 sekund till för dom som läser sakta

Använd pausfunktionen på varje textruta tillsvidare.

Johan.P
2008-01-12, 19:49
Stod borta vid hantlarna och funderade på vad det var för ny övning du hittat på. Men nu fattar jag =)

Ryska_raketen
2008-01-12, 19:54
Bra sheo, ska testas :)

Hades
2008-01-12, 20:03
Precis vad jag behövde, som sagt, är otroligt stel i höftpartiet och har aldrig kunnat böja ordentligt. Tack för det, Sheo.

Spene
2008-01-12, 20:18
Guld. Ska testa det här på en kompis omgående.

Sheogorath
2008-01-12, 20:20
Guld. Ska testa det här på en kompis omgående.

Testa det själv, vettja! ;)

(skador?)

Rahf
2008-01-12, 20:20
Jag tar och är anal över språket så att du kan kika på det till nästa redigering.

I roll onto my forefoot = I roll onto the balls of my feet.

Also, staying in position should be intense enough = Staying in position should provide enough intensity.

This is because you don't have the mobility to get the centre of gravity right.

Sitting in this position should not be exhausting whatsoever.

Stack weight plates under your bottom (proper engelska, det läses bättre av majoriteten)

This combination will be used to achieve a full squat repetition.

ConstanT.

Så, nu har jag varit tillräckligt anal. Bra instruktionsvideo i övrigt, försök få in någon form av musik som ingen bryr sig om utan bara ligger där som ett bakgrundsljud. Håll språket vårdat, det uppskattas mer av de flesta.

Bra jobbat!

Sheogorath
2008-01-12, 20:22
Jag tar och är anal över språket så att du kan kika på det till nästa redigering.

I roll onto my forefoot = I roll onto the balls of my feet.

Also, staying in position should be intense enough = Staying in position should provide enough intensity.

This is because you don't have the mobility to get the centre of gravity right.

Sitting in this position should not be exhausting whatsoever.

Stack weight plates under your bottom (proper engelska, det läses bättre av majoriteten)

This combination will be used to achieve a full squat repetition.

ConstanT.

Så, nu har jag varit tillräckligt anal. Bra instruktionsvideo i övrigt, försök få in någon form av musik som ingen bryr sig om utan bara ligger där som ett bakgrundsljud.

Bra jobbat!

Mycket stort tack! *flex*

thatkrillesshow
2008-01-12, 20:31
Jättebra grejer Sheo, tack:)

Arf Pingvin
2008-01-12, 20:53
Varför inte skriva texten i forumposten och visa bara övningarna i filmen.

bear.flowertwig
2008-01-12, 20:53
"FUCK FORWARD" var skön. Ska praktisera det på mitt lokala SATS och återkomma med reaktioner.

Ambitiöst och bra intiativ för övrigt! Sånt här är guld värt :thumbup:

Rahf
2008-01-12, 20:53
Varför inte skriva texten i forumposten och visa bara övningarna i filmen.

För att det kan finnas fler än Kolo som vill titta.

Sheogorath
2008-01-12, 20:56
Varför inte skriva texten i forumposten och visa bara övningarna i filmen.

Därför att folk på YouTube ska kunna glädjas av den, naturligtvis. Rahfs + egen grammatikkorrigering åker in snart, och jag ska se om jag inte kan hitta lite mysig musik och förlänga textningen så att man slipper att använda pausfunktionen. Troligen kommer senare versioner att göras i helt andra program, och naturligtvis ska det filmas mer ordentligt med kamera; jag ska visa "juckningen" mm.

Spene
2008-01-12, 21:01
Testa det själv, vettja! ;)

(skador?)
Självklart ska jag testa själv men den är mer "guld" för min polare då han är för ovig för att varken han eller jag tycker det är tillräckligt säkert att öva rörlighet med hjälp av vanliga lyft. Övning 1 med krökt rygg sålänge för honom. Återkommer med rapport från båda två i början av nästa vecka!

Yes
2008-01-12, 21:02
Kanonbra! :)

En liten fråga som jag gått och funderat på länge nu... Något som tycks begränsa mig lite i böjen är att jag inte kan få fram knäna tillräckligt långt. Även om jag lyckas komma ned djupt så tror jag inte knäna någonsin är framför tårna. Detta brukar visserligen påsås belasta knäna mindre men som jag förstått saken resulterar det i att höften belastas mycket mer.

Nåväl, hur det än är med den saken så upplever jag i varje fall det här som ett litet problem. Framförallt känns det som att jag inte kan vara helt säker på vad som händer med ryggen. Kommer jag längre fram med knäna tror jag också att jag kan pressa upp vikten ur en lite mer gynsam position.

Det jag undrar är i varje fall om jag ska fokusera på att bara försöka stretcha soleus för att få bättre rörlighet, eller om det finns andra muskler som också behöver arbetas med? Hur är det t.ex. med tibialis?

Sheogorath
2008-01-12, 21:05
Kanonbra! :)

En liten fråga som jag gått och funderat på länge nu... Något som tycks begränsa mig lite i böjen är att jag inte kan få fram knäna tillräckligt långt. Även om jag lyckas komma ned djupt så tror jag inte knäna någonsin är framför tårna. Detta brukar visserligen påsås belasta knäna mindre men som jag förstått saken resulterar det i att höften belastas mycket mer.

Nåväl, hur det än är med den saken så upplever jag i varje fall det här som ett litet problem. Framförallt känns det som att jag inte kan vara helt säker på vad som händer med ryggen. Kommer jag längre fram med knäna tror jag också att jag kan pressa upp vikten ur en lite mer gynsam position.

Det jag undrar är i varje fall om jag ska fokusera på att bara försöka stretcha soleus för att få bättre rörlighet, eller om det finns andra muskler som också behöver arbetas med? Hur är det t.ex. med tibialis?

Min stretch är uppbyggd så, att du ABSOLUT INTE behöver veta vad som är stelt. Du går steg för steg och tar hand om alla strukturer i en logisk ordningsföljd, och när du behärsakar position 2 ÄR DU FÄRDIG, för då sitter du ju i en fulldjup böj med rak rygg. Hänger du med?

Sheogorath
2008-01-12, 21:07
Självklart ska jag testa själv men den är mer "guld" för min polare då han är för ovig för att varken han eller jag tycker det är tillräckligt säkert att öva rörlighet med hjälp av vanliga lyft. Övning 1 med krökt rygg sålänge för honom. Återkommer med rapport från båda två i början av nästa vecka!

Superkul! :thumbup:

Yes
2008-01-12, 21:36
Min stretch är uppbyggd så, att du ABSOLUT INTE behöver veta vad som är stelt. Du går steg för steg och tar hand om alla strukturer i en logisk ordningsföljd, och när du behärsakar position 2 ÄR DU FÄRDIG, för då sitter du ju i en fulldjup böj med rak rygg. Hänger du med?
Jag tror det. :)

Någon fulldjup böj med rak rygg sitter jag nog inte i(helt rak rygg är det i varje fall inte frågan om). Däremot kommer jag nog rätt djupt(ifall det har någon betydelse kan jag säkert visa hur det blir utan vikt). Vad jag dock funderar på är hur det blir om t.ex. fotlederna är stela men det finns god rörlighet i övriga delar? Kan det t.ex. ge överrörlighet i höften om man då kör dina stretchar, eller är det bara att köra på?

Raggis
2008-01-12, 21:44
Mad props! Exakt vad jag leta efter :D

Sheogorath
2008-01-12, 21:45
Jag tror det. :)

Någon fulldjup böj med rak rygg sitter jag nog inte i(helt rak rygg är det i varje fall inte frågan om). Däremot kommer jag nog rätt djupt(ifall det har någon betydelse kan jag säkert visa hur det blir utan vikt). Vad jag dock funderar på är hur det blir om t.ex. fotlederna är stela men det finns god rörlighet i övriga delar? Kan det t.ex. ge överrörlighet i höften om man då kör dina stretchar, eller är det bara att köra på?

Du kommer aldrig att komma djupare än dina fotleder tillåter. Efter att man klarat Position 1 (som uteslutande strechar vaderna), märker man ut det djupet med viktskivor under rumpan. Sedan stretchar du övriga delar i Position 2, tills du har rörlighet för att jobba från rump-touch från denna bottenmarkering.

Poängen sedan är att använda denna bottenmarkering när du gör dina vanliga böj, och då kommer du aldrig att "bryta igenom" med höften eftersom du vänder (eller kör med touch-stopp, som jag) när du rör vid viktskivorna. Utan viktskivor kanske man går djupare än ens anatomi (fotleder) tillåter, höften bryter igenom, rörelsen tas ut i ryggen och du förlorar formen.

Använd alltså bottenmarkeringen när du böjer i dina arbetsset.

Yes
2008-01-12, 21:50
Okej, nu hänger jag med. Tack för ett jättebra svar! :)

Erik__
2008-01-12, 21:56
Okej, nu hänger jag med. Tack för ett jättebra svar! :)

skaffa OLskor så kommer du automatiskt komma ner bra mycket rakare.

Sheogorath
2008-01-12, 21:57
skaffa OLskor så kommer du automatiskt komma ner bra mycket rakare.

Som det skrivs i filmen är OL-skor en mycket prisvärd investering. :thumbup:

lejonet
2008-01-12, 22:01
Vart hittar man riktiga OL-skor? Just nu använder jag addidas ironworks tror jag. Dom funkar rätt bra till det mesta förutom mark och vadpress.

Mescreant
2008-01-12, 22:07
Perfekt för mig. Stort tack.
Jag försökte träna knäböj för första gången tidigare i veckan och det gick inget vidare, eftersom jag är väldigt stel i fotlederna.
Har börjat stretcha lite hemma men ska prova dina varianter i morgon.

Sheogorath
2008-01-12, 22:08
Vart hittar man riktiga OL-skor? Just nu använder jag addidas ironworks tror jag. Dom funkar rätt bra till det mesta förutom mark och vadpress.

Adidad Ironworks är vad jag vet riktiga OL-skor. Adidas har också Ironworks II. Jag vet inte vad skillnaden är men båda ser bra ut. De enda jag provat (och som jag är fruktansvärt nöjd med), är DoWin Weightlifter 505. De är billiga; jag betalde 850 spänn + 77 kr frakt. Men frågan är om du behöver något annat än dom du har? Inget jag kan svara på :) Du har PM.

Yes
2008-01-12, 22:18
skaffa OLskor så kommer du automatiskt komma ner bra mycket rakare.
Även jämfört med barfota?

Såhär ser det för övrigt ut i botten om jag försöker mig på en böj utan vikt. Nu är jag en aning stel från gårdagens pass så det ger kanske inte en helt rättvis bild, men ändå... blir nog också lite bättre när jag faktiskt har vikt på ryggen...
http://i3.tinypic.com/6yey5j7.jpg

Helt vanlig lördagkväll... Yes tillber TV;n. *rolleyes*

lejonet
2008-01-12, 22:37
Va ut och provade stretch grejerna nyss. Den första vet jag inte riktigt vart den tog? :P Typ nere vid fötterna på framsidan. Visst ska man typ trycka ner/fram knäna?

Sen stretch övning 2 då ska man väl bara sitta i en fulldjup böj? eller?

Den där juck saken fattar jag inte, visst skulle du visa i nästa klipp hur den går till?

GLC
2008-01-12, 22:46
Snyggt Sheo! Ska börja böja imorrn för första gången nånsin typ, detta ska gås igenom.

formula4shape
2008-01-12, 22:47
Bra initiativ Sheo. Jag har inte läst kommentarerna så om någon redan sagt det här får du bortse från vad jag skriver.

När du får tag på en kamera som har bättre bild och ljudinspelning tycker jag du själv ska prata in i kameran inför och under varje övning. Tror det skulle bli riktigt bra eftersom innehållet är som gjutet :thumbup:

ulf123
2008-01-12, 22:58
Det var jag som filmade. Jag körde även ett antal trettiosekundersstretchar i "position 1". Oerhört jobbigt.

Erik__
2008-01-12, 23:04
Även jämfört med barfota?

Såhär ser det för övrigt ut i botten om jag försöker mig på en böj utan vikt. Nu är jag en aning stel från gårdagens pass så det ger kanske inte en helt rättvis bild, men ändå... blir nog också lite bättre när jag faktiskt har vikt på ryggen...
http://i3.tinypic.com/6yey5j7.jpg

Helt vanlig lördagkväll... Yes tillber TV;n. *rolleyes*

ja, med OLskor kan du skjuta fram knäna sanslöst långt om man tänder på sånt.

Yes
2008-01-12, 23:14
Nu när du säger det så verkar det iof rimligt att man skjuta fram knäna längre om man har en liten klack på skorna.

Sheogorath
2008-01-12, 23:21
Va ut och provade stretch grejerna nyss. Den första vet jag inte riktigt vart den tog? :P Typ nere vid fötterna på framsidan. Visst ska man typ trycka ner/fram knäna?


Helt rätt. Det var det jag menade med "compression of the ankles" eller något sådant.


Sen stretch övning 2 då ska man väl bara sitta i en fulldjup böj? eller?

Den där juck saken fattar jag inte, visst skulle du visa i nästa klipp hur den går till?

Gör stretch 1 tills du kan sitta med rak rygg och jobba upp och ner i korta böj. Märk sedan ut djupet. Allt finns i filmen. :)

jwzrd
2008-01-12, 23:24
Det finns fler dimensioner än bara rak rygg och fullt djupt. Man kan stå olika brett och sitta olika långt bak. Om man fullkomligt lägger sig fram över fötterna som i filmen så begränsar man djupet på ett sätt som är fördelaktigt för en tyngdlyftare. I det läget får man god hjälp av studset/stretchreflexen i låren för att komma ur hålet. Sitter man istället bakåt som Yes gör, så kommer man mycket djupare om man ser till hur lång knäböjen blir. Detta är mer fördelaktigt för en styrkelyftare (som dock inte kommer att sätta sig så djupt, men som däremot kommer att börja knäböjen lika). Man töjer ut höften mer (alltså arslet) vilket betyder att man kan skjuta på mer med arslet (och även få mer hjälp av en knäböjsdräkt).

Detta är menat som vänlig kritik till trådens ämne för att få en nyttig diskussion. Att enbart sätta sig och låta det som är stelt, stretchas, är en god ide tycker jag. Men det är bättre om man dessutom lägger tanke bakom hur man sätter sig så att man strävar efter den böjstil man tycker är bäst.

Yes' stil är t ex långt mer begränsad av hur "långa" addukturerna är (och kanske även delar av hamstring - specifikt semimembranosus och semitendinosus.

Sheogorath
2008-01-12, 23:25
Bra initiativ Sheo. Jag har inte läst kommentarerna så om någon redan sagt det här får du bortse från vad jag skriver.

När du får tag på en kamera som har bättre bild och ljudinspelning tycker jag du själv ska prata in i kameran inför och under varje övning. Tror det skulle bli riktigt bra eftersom innehållet är som gjutet :thumbup:

Ludvig som visade mig en begynnande Position 1 (creds) vill säkert filma när vi hittar bra utrustning. Det kan bli riktigt bra att förklara samtidigt. :thumbup:

Sheogorath
2008-01-12, 23:27
Det finns fler dimensioner än bara rak rygg och fullt djupt. Man kan stå olika brett och sitta olika långt bak. Om man fullkomligt lägger sig fram över fötterna som i filmen så begränsar man djupet på ett sätt som är fördelaktigt för en tyngdlyftare. I det läget får man god hjälp av studset/stretchreflexen i låren för att komma ur hålet. Sitter man istället bakåt som Yes gör, så kommer man mycket djupare om man ser till hur lång knäböjen blir. Detta är mer fördelaktigt för en styrkelyftare (som dock inte kommer att sätta sig så djupt, men som däremot kommer att börja knäböjen lika). Man töjer ut höften mer (alltså arslet) vilket betyder att man kan skjuta på mer med arslet (och även få mer hjälp av en knäböjsdräkt).

Detta är menat som vänlig kritik till trådens ämne för att få en nyttig diskussion. Att enbart sätta sig och låta det som är stelt, stretchas, är en god ide tycker jag. Men det är bättre om man dessutom lägger tanke bakom hur man sätter sig så att man strävar efter den böjstil man tycker är bäst.

Yes' stil är t ex långt mer begränsad av hur "långa" addukturerna är (och kanske även delar av hamstring - specifikt semimembranosus och semitendinosus.

Goda tankar. Det ska specificeras tydligare att det här är en OL-lik böj, och lite tips om fotbredd är redan inplanerat för nästa version. En bred stance i den här böjen är absolut inte bra för knäna, t.ex.

jwzrd
2008-01-12, 23:31
Goda tankar. Det ska specificeras tydligare att det här är en OL-lik böj, och lite tips om fotbredd är redan inplanerat för nästa version. En bred stance i den här böjen är absolut inte bra för knäna, t.ex.

Jag menar inte bred som i Westside-bred (minns inte namnen på de amerikanska förbunden med ultrastarka flerlagerdräkter där en ultrabred stil är fördelaktig). Jag menar inte ens bred öht utan att bredden på fotstansen har mycket stor inverkan på vad som begränsar i djupet. Så även fotvinklar, vilken väg man tar ner och hur man beter sig i bottenläget.

Rörliga fotleder är dock en förutsättning för att inte se ut som en gammal gubbe som försöker sätta sig i en djup fåtölj när knäna ska böjas.

Sheogorath
2008-01-12, 23:43
Jag menar inte bred som i Westside-bred (minns inte namnen på de amerikanska förbunden med ultrastarka flerlagerdräkter där en ultrabred stil är fördelaktig). Jag menar inte ens bred öht utan att bredden på fotstansen har mycket stor inverkan på vad som begränsar i djupet. Så även fotvinklar, vilken väg man tar ner och hur man beter sig i bottenläget.

Rörliga fotleder är dock en förutsättning för att inte se ut som en gammal gubbe som försöker sätta sig i en djup fåtölj när knäna ska böjas.

Jag förstår faktiskt inte vad du vill ha sagt :em: Det är sant det du säger, men hur det relaterar till min strech är i dimmor. Ska jag berätta om stancen mer, eller vad är du efter?

jwzrd
2008-01-12, 23:44
Jag förstår faktiskt inte vad du vill ha sagt :em: Det är sant det du säger, men hur det relaterar till min strech är i dimmor. Ska jag berätta om stancen mer, eller vad är du efter?

Du sa att en bred stance i den böjen inte var bra för knäna så jag förtydligade (försökte) genom att berätta att jag inte menade att en böj måste vara bred. Bara att bredden på böjen har mycket stor inverkan på ... allt.

Sheogorath
2008-01-12, 23:46
Du sa att en bred stance i den böjen inte var bra för knäna så jag förtydligade (försökte) genom att berätta att jag inte menade att en böj måste vara bred. Bara att bredden på böjen har mycket stor inverkan på ... allt.

Jepp. Jag ska försöka tåta ihop något bra till v.1.2. Du får ge kritik sen, eller kanske innan. Du kan få ett PM.

jwzrd
2008-01-12, 23:47
Jepp. Jag ska försöka tåta ihop något bra till v.1.2. Du får ge kritik sen, eller kanske innan. Du kan få ett PM.

Tja, eller bara köra det i tråden så att alla kan se. Jag kan inte allt =)

Sheogorath
2008-01-12, 23:47
Tja, eller bara köra det i tråden så att alla kan se. Jag kan inte allt =)

Nej, men du kan böj.

jwzrd
2008-01-12, 23:49
Nej, men du kan böj.

Jag försöker själv lära mig att böja SL - bland annat genom att stirra i Olofs skrevs generella riktning när han böjer, så nja. Jag söker böjteknik lika mycket som du.

Yes
2008-01-13, 00:12
Det finns fler dimensioner än bara rak rygg och fullt djupt. Man kan stå olika brett och sitta olika långt bak. Om man fullkomligt lägger sig fram över fötterna som i filmen så begränsar man djupet på ett sätt som är fördelaktigt för en tyngdlyftare. I det läget får man god hjälp av studset/stretchreflexen i låren för att komma ur hålet. Sitter man istället bakåt som Yes gör, så kommer man mycket djupare om man ser till hur lång knäböjen blir. Detta är mer fördelaktigt för en styrkelyftare (som dock inte kommer att sätta sig så djupt, men som däremot kommer att börja knäböjen lika). Man töjer ut höften mer (alltså arslet) vilket betyder att man kan skjuta på mer med arslet (och även få mer hjälp av en knäböjsdräkt).

Detta är menat som vänlig kritik till trådens ämne för att få en nyttig diskussion. Att enbart sätta sig och låta det som är stelt, stretchas, är en god ide tycker jag. Men det är bättre om man dessutom lägger tanke bakom hur man sätter sig så att man strävar efter den böjstil man tycker är bäst.

Yes' stil är t ex långt mer begränsad av hur "långa" addukturerna är (och kanske även delar av hamstring - specifikt semimembranosus och semitendinosus.
Det här var intressant. Rent spontant känns det som jag gärna fortsätter med min stil då det verkar vara mer den träning jag är ute efter. Det jag skulle vilja ändra på är att komma lite längre fram och stå smalare och inte ha fötterna lika utåtvinklade. Tyvär har jag inte så bra koll på allt som hindrar mig från det men rörligare fotleder lär i varje fall vara prio nummer ett(mina fotleder har tyvär alltid varit rätt bajs).

Vore dock intressant att veta lite närmare hur förutsättningarna ändras av en smalare fotställning och mindre utåtvinklade fötter. :)

jwzrd
2008-01-13, 00:23
Det här var intressant. Rent spontant känns det som jag gärna fortsätter med min stil då det verkar vara mer den träning jag är ute efter. Det jag skulle vilja ändra på är att komma lite längre fram och stå smalare och inte ha fötterna lika utåtvinklade. Tyvär har jag inte så bra koll på allt som hindrar mig från det men rörligare fotleder lär i varje fall vara prio nummer ett(mina fotleder har tyvär alltid varit rätt bajs).

Vore dock intressant att veta lite närmare hur förutsättningarna ändras av en smalare fotställning och mindre utåtvinklade fötter. :)

Jag tror du tjänar på att utveckla din teknik åt Sheos håll eftersom jag, min högst personliga åsikt, tror att optitekniken för muskelbygge och hälsosamma leder, knän osv ligger någonstans mitt mellan din och Sheos (närmare sheos). Att problemfritt kunna sätta sig djupt, smidigt men utan att sitta med knäna i munnen och utan att ramla fram och slå röven i vaderna.

Står man smalare och/eller har fötterna rakt fram så begränsas man mer av höftböjarna och man hamnar lätt liggande över sina egna ben. Jag kan inte förklara varför men det känns som att höftböjarna helt enkelt inte får plats, så man kommer inte in "mellan" låren, men överkroppen måste lik förbannat framåt för att kompensera tyngdpunktsförskjutningen när höften sticker ut bakåt.

Har man rörliga fotleder så kan man stå axelbrett eller till och med smalare och ändå sätta sig rakt ner över fötterna - men vinklar man dem utåt så går det lättare och man undviker även att ligga framåt som en sumo-brottare. Enklast är dock att stå strax utanför axelbrett (av vad det jag har sett hos andra och upplever själv). Som tyngdlyftare vill man sannolikt stå precis så som man gör i ryck och stöt, så hur brett det är varierar, som styrkelyftare tjänar man på att stå bredare - särskillt om man använder utrustningen.

Yes
2008-01-13, 10:40
Jag tror du tjänar på att utveckla din teknik åt Sheos håll eftersom jag, min högst personliga åsikt, tror att optitekniken för muskelbygge och hälsosamma leder, knän osv ligger någonstans mitt mellan din och Sheos (närmare sheos). Att problemfritt kunna sätta sig djupt, smidigt men utan att sitta med knäna i munnen och utan att ramla fram och slå röven i vaderna.

Står man smalare och/eller har fötterna rakt fram så begränsas man mer av höftböjarna och man hamnar lätt liggande över sina egna ben. Jag kan inte förklara varför men det känns som att höftböjarna helt enkelt inte får plats, så man kommer inte in "mellan" låren, men överkroppen måste lik förbannat framåt för att kompensera tyngdpunktsförskjutningen när höften sticker ut bakåt.

Har man rörliga fotleder så kan man stå axelbrett eller till och med smalare och ändå sätta sig rakt ner över fötterna - men vinklar man dem utåt så går det lättare och man undviker även att ligga framåt som en sumo-brottare. Enklast är dock att stå strax utanför axelbrett (av vad det jag har sett hos andra och upplever själv). Som tyngdlyftare vill man sannolikt stå precis så som man gör i ryck och stöt, så hur brett det är varierar, som styrkelyftare tjänar man på att stå bredare - särskillt om man använder utrustningen.
Låter vettigt och det är lite så jag tänkt också.

Anledningen till att jag vill stå lite smalare är att det känns mer naturligt och fotställningen jag har nu känns lite som en kompromiss för att jag ska kunna gå ned såpass djupt. Det är ju ett tecken på att det finns begränsningar i rörlighet och teknik som kanske borde jobbas bort.

Jag vet iof inte hur klokt det är att utgå ifrån den fotställning som känns mest naturlig... det jag tänkt mig är att stå strax under axelbrett och lätt utvinklade fötter. Det är så jag kan sätta mig ned mellan benen och de gånger dom böjarna sitter så känns det jäkligt bra.

Danny Devito
2008-01-13, 10:42
Ska börja med det där redan idag Sheo. :thumbup:

thatkrillesshow
2008-01-13, 13:35
Jag körde stretchen lite efter dagens pass. Tyckte inte riktigt att det stretcha nåt i nån av varianterna. Däremot så tyckte jag att jag kunde pressa ner mig lite djupare med rak rygg.


Om nån snäll själ vill hjälpa:):
Sen så filma jag lite fria böj när jag kom hem. Har ett problem med att ryggen böjer sig lite när jag kommer ner. Är det så mkt att det e skadligt? Va ska stretchas extra för att åtgärda det?
RE_ca-_dxi8
xTNf2skl1r4

Som ni ser så kan jag hålla ryggen rak nästan hela vägen ner, men i bottenläget så böjs den lite*grr27*

ulf123
2008-01-13, 15:00
thatkrillesshow:

Gluteus Maximus or Adductor Magnus Inflexibility
Increased risk of lower back injury during hip extension activities when knees are bent. After complete flexion of the hip (eccentric phase of hip extension), the lumbar spine will flex if movement is continued.


http://www.exrx.net/Kinesiology/Inflexibilities.html

Sniggel
2008-01-13, 15:34
Mycket bra initiativ Sheo!

bertbert
2008-01-13, 19:35
Trevligt förslag sheo. Jag provade ryckböj med tom stång häromdagen (på Kurash initiativ) och höll på att tappa balansen. Jag ska prova att följa dina idéer så får vi se vad som händer.

Jag vet att jag har för kort säte, lårinsida samt lite stela vader. Förstnämnda och sistnämnda är jag övertygad om kan attackeras synnerligen effektivt med din metod. Adduktorerna är jag inte lika säker på, men vi får se.

De gånger jag har kört övningar för att förbättra min rörlighet har resultaten blivit permamenta med minimalt underhåll - det avser främst axlar/handleder (frontböj!) samt handleder (omvänd curl med rak skivstång).

Bra initiativ! :thumbup:

thatkrillesshow
2008-01-13, 19:58
thatkrillesshow:



http://www.exrx.net/Kinesiology/Inflexibilities.html
Tack:)

ramagoen
2008-01-13, 20:07
bra stretchövningar sheo, ska testa den för soleus när jag kan börja träna ordentligt igen!

Sheogorath
2008-01-13, 21:17
Som ni ser så kan jag hålla ryggen rak nästan hela vägen ner, men i bottenläget så böjs den lite*grr27*

Du vet vad du ska uppnå med min stretch: Den går någorlunda pedagogiskt steg för steg. Position 1 känns inte som en töjning av m. soleus utan mer som en kompression av anklarna (känns på framsidan). Även detta har jag poängterat i min film. Har du inte tålamod och låter det ta den tid det tar att klara Position 1, märka ut djup och sedan klara Position 2,, så kommer du inte lyckas med min metod. Jag blir mycket irriterad när någon i min tråd frågar "vad ska stretchas?" som du gjorde nu precis.

Jag har gett dig steg för steg, hela vägen fram till ATG-böj. Och det ÄR steg för steg och inget annat. "Prövade båda metoderna" visar att du inte tagit till dig innehållet, eller inte förstått. Det här är inte två metoder som man kan testa och "se vilken som känns bäst".

Sheogorath
2008-01-13, 21:21
Trevligt förslag sheo. Jag provade ryckböj med tom stång häromdagen (på Kurash initiativ) och höll på att tappa balansen. Jag ska prova att följa dina idéer så får vi se vad som händer.

Jag vet att jag har för kort säte, lårinsida samt lite stela vader. Förstnämnda och sistnämnda är jag övertygad om kan attackeras synnerligen effektivt med din metod. Adduktorerna är jag inte lika säker på, men vi får se.

De gånger jag har kört övningar för att förbättra min rörlighet har resultaten blivit permamenta med minimalt underhåll - det avser främst axlar/handleder (frontböj!) samt handleder (omvänd curl med rak skivstång).

Bra initiativ! :thumbup:

Det är inte m. adductor magnus' adduktorfunktion som stretchas, utan den posteriora delen som utför extension av höften.

Sheogorath
2008-01-13, 21:39
Något som tydligt ska poängteras är att detta inte är en snabb process som vem som helst kan gå in och "köra igenom" innan dom ska böja, och vips har dom en fulldjup knäböj med bra form. Man nöter Position 1 vecka efter vecka om så behövs, och när man är färdig enligt videon, går man över i Position 2 och även där, nöter vecka efter vecka.

Innan jag hade fullgod rörlighet inledde jag varje icke-böj-pass med 30 MINUTER stretching. Nu gör jag andra stretcher jag behöver i 15 min, och sedan 15 min böj-stretch (alltid först Position 1 och sedan Position 2: stå innan gå) för att bibehålla den rörlighet jag vill ha.

Igen: detta är inget en relativt normalrörlig person klarar på en vecka eller två. Inte heller tre eller fyra. Detta tidsperspektiv och vikten av tålamod kommer att klargöras tydligt i v.1.3 eftersom behovet av ett förtydligen verkar finnas.

thatkrillesshow
2008-01-13, 21:42
Du vet vad du ska uppnå med min stretch: Den går någorlunda pedagogiskt steg för steg. Position 1 känns inte som en töjning av m. soleus utan mer som en kompression av anklarna (känns på framsidan). Även detta har jag poängterat i min film. Har du inte tålamod och låter det ta den tid det tar att klara Position 1, märka ut djup och sedan klara Position 2,, så kommer du inte lyckas med min metod. Jag blir mycket irriterad när någon i min tråd frågar "vad ska stretchas?" som du gjorde nu precis.

Jag har gett dig steg för steg, hela vägen fram till ATG-böj. Och det ÄR steg för steg och inget annat. "Prövade båda metoderna" visar att du inte tagit till dig innehållet, eller inte förstått. Det här är inte två metoder som man kan testa och "se vilken som känns bäst".
Då ursäktar jag mig för den frågan:)

Men jag har inte heller som du säger "förstått" riktigt skulle jag tro. Texten är, för mig, inte fullständigt klar, och skulle nog inte varit det på svenska heller (då jag inte förstår alla termer etc). Jag skulle säkert ha kunnat ta reda på det genom google, men tog mig inte den tiden igårkväll.

Sen så kanske jag skulle sagt att jag bara körde det som snabbast efter passet, bara för att "känna på". Jag la in ner några viktskivor eller så, bara kände på själva positionerna. Inte så att jag gick in för stretchen just då.

Inser nu att inlägget va onödigt. Sorry:em:

Sheogorath
2008-01-13, 21:44
Då ursäktar jag mig för den frågan:)

Men jag har inte heller som du säger "förstått" riktigt skulle jag tro. Texten är, för mig, inte fullständigt klar, och skulle nog inte varit det på svenska heller (då jag inte förstår alla termer etc). Jag skulle säkert ha kunnat ta reda på det genom google, men tog mig inte den tiden igårkväll.

Sen så kanske jag skulle sagt att jag bara körde det som snabbast efter passet, bara för att "känna på". Jag la in ner några viktskivor eller så, bara kände på själva positionerna. Inte så att jag gick in för stretchen just då.

Inser nu att inlägget va onödigt. Sorry:em:

I version 2.0 kommer det finnas både engelsk text och jag kommer att berätta (direkt från position) på svenska, exakt vad jag gör i varje steg. Det kommer förhoppningsvis att klargöra ännu bättre. :)

phrack
2008-01-13, 22:09
Fantastiskt iniativ. Hoppas att du skaffar dig en egen hemsida i framtiden med sådant här! 5/5

Sheogorath
2008-01-13, 22:20
-t5mxFlUfG8

Version 1.2.

Ändringar.


Lagom tid för att läsa
Grammatisk korrigering
Vikten av rätt fotställning
Vikten av att märka ut djupet med viktskivor
...och säkert något mer


Till v.1.3. är följande planerat, än så länge:


Position 1 ska styckas upp i två klipp, så att man tydligt ser vad som är det slutgiltiga målet med positionen.
Tidspespektivet (månader med övande flera dagar i veckan) ska förtydligas.
Sänkt videoljud + passande musik.
Den lilla varning om död start ska komma någostans efter Position 2, eftersom det bara är väsentligt i ens kommande arbetsset.
Felstavning(ar) och grammatik ska finslipas.


När jag får tid ska jag PM:a någon moderator med hur jag vill att originalposten ska ändras så att den passar för, och naturligtvis inkluderar, v.1.2.

Mago
2008-01-14, 02:11
Bra initiativ! :thumbup: Jag önskar att jag skulle börjat med detta för längesen. Jag kommer inte långt ner. :)

Ett problem jag har dock är att jag får ont i benhinnorna eller om det nu är någon slags stressfraktur, när jag utför detta eller vanliga knäböj. :(

bertbert
2008-01-15, 08:23
Provade första övningen i slutet på gårdagens pass. Med 40 kg på knäna kände jag inget alls, med 50 kg blev det dock en tydlig stretcheffekt. Däremot ville tibialis anterior bete sig lite krampaktigt. Jag kommer väldigt nära marken med rumpan, och hade inga problem alls att röra mig upp och ner med vikten. Jag börjar tro att mitt huvudsakligen problem är runt höften, inte vaderna. Kommer dock fortsätta med första steget i några veckor.

Sheogorath
2008-01-15, 08:34
Provade första övningen i slutet på gårdagens pass. Med 40 kg på knäna kände jag inget alls, med 50 kg blev det dock en tydlig stretcheffekt. Däremot ville tibialis anterior bete sig lite krampaktigt. Jag kommer väldigt nära marken med rumpan, och hade inga problem alls att röra mig upp och ner med vikten. Jag börjar tro att mitt huvudsakligen problem är runt höften, inte vaderna. Kommer dock fortsätta med första steget i några veckor.

Lysande. Om du inte gjorde det, så pröva att rulla fram på framfoten/stortån så att hälen lyfter lite och pressa sedan ner i korta stötar. Kommer såklart ge ytterligare stretch. När du är "färdig" kommer du definitivt känna det. Du sitter helt enkelt obehindrat på hela fotet med ryggen rak och i lod och kan röra dig fritt. Men att du klarade det så bra första gången indikterar ju precis som du säger att problemet kanske sitter i axlarna eller höften.

bertbert
2008-01-15, 09:18
Ja, jag fick lyfta på hälen för att känna något alls. Jag har skor med inlägg som ger en OL-liknande vinkel på foten. Men jag behöll dessa på eftersom jag alltid har dem när jag böjer.

Om jag ska kunna sitta i lod med ryggen måste jag antingen skjuta fram knäna lite mer (dvs ökad rörlighet) eller ha mer vikt. Som sagt, kör vidare på detta några veckor.

Målet är ju givetvis anala ryckböjar! :D

Förresten, två språkfel som du kanske vill rätta: du skriver "nee" istället för "knee" i början, och "offencive" istället för offensive nära mitten.

lejonet
2008-01-15, 14:51
Är det OK om man lägger upp en film för och visa hur det ser ut när jag stretchar? Eller ska jag slänga upp den i träningsfilmstråden, det kanske blir en massa folk som slänger upp filmer här annars?

tobbo
2008-01-15, 16:55
Jag tycker det är bra om man lägger upp filmerna här, kan vi hålla tråden i liv.

DarcyGrahn
2008-01-15, 17:14
Ja, jag fick lyfta på hälen för att känna något alls. Jag har skor med inlägg som ger en OL-liknande vinkel på foten. Men jag behöll dessa på eftersom jag alltid har dem när jag böjer.

Om jag ska kunna sitta i lod med ryggen måste jag antingen skjuta fram knäna lite mer (dvs ökad rörlighet) eller ha mer vikt. Som sagt, kör vidare på detta några veckor.

Målet är ju givetvis anala ryckböjar! :D

Förresten, två språkfel som du kanske vill rätta: du skriver "nee" istället för "knee" i början, och "offencive" istället för offensive nära mitten.

Offensive ska det vara som Sheo skrev först faktiskt:p Du kan kolla här på länken för att se att det ska vara så. Skriv antingen stötande eller offensive i kolumnen så kommer det översättningar och sånt.

http://lexin.nada.kth.se/cgi-bin/sve-eng

bertbert
2008-01-15, 17:25
Offensive ska det vara som Sheo skrev först faktiskt:p Du kan kolla här på länken för att se att det ska vara så. Skriv antingen stötande eller offensive i kolumnen så kommer det översättningar och sånt.

http://lexin.nada.kth.se/cgi-bin/sve-eng

Alltså för i baljan jag menar att det står offencive men ska vara offensive så klart! :Virro Helt rätt DarcyGrahn två fel blir inte ett rätt!

Som sagt det står offencive i filmen nu, inte rätt! :)

DarcyGrahn
2008-01-15, 18:03
Alltså för i baljan jag menar att det står offencive men ska vara offensive så klart! :Virro Helt rätt DarcyGrahn två fel blir inte ett rätt!

Som sagt det står offencive i filmen nu, inte rätt! :)

Oj hade inte sett filmen så jag missuppfattade dig:em: Nu förstår jag iaf:D

Sheogorath
2008-01-15, 21:47
Ja, jag fick lyfta på hälen för att känna något alls. Jag har skor med inlägg som ger en OL-liknande vinkel på foten. Men jag behöll dessa på eftersom jag alltid har dem när jag böjer.

Om jag ska kunna sitta i lod med ryggen måste jag antingen skjuta fram knäna lite mer (dvs ökad rörlighet) eller ha mer vikt. Som sagt, kör vidare på detta några veckor.

Målet är ju givetvis anala ryckböjar! :D

Förresten, två språkfel som du kanske vill rätta: du skriver "nee" istället för "knee" i början, och "offencive" istället för offensive nära mitten.

Både är noterade sedan innan. NATURLIGTVIS ska du ha full rörlighet i lod utan vikt på stången. Vikten ska vara där som hjälp för töjen för att nå dit. BRA att du tog upp det. Det ska definitivt klargöras.

lejonet
2008-01-15, 21:54
På vilken del av foten ska man lägga vikten när man knäböjer så där? Någonstans i mitten?

Sheogorath
2008-01-15, 21:54
Är det OK om man lägger upp en film för och visa hur det ser ut när jag stretchar? Eller ska jag slänga upp den i träningsfilmstråden, det kanske blir en massa folk som slänger upp filmer här annars?

Här är det min stretch. Jättebussigt om du lägger upp dina stretchar någonannanstans, annars kommer jag ändå be moderator att ta bort dem :) Det samma gäller länkar till andra stretcher etc. Det är ju jättebra om du skapar en egen tråd, om du vill det; Annars kan vi ju slänga ett öga på det i filmtråden som du sa. :thumbup: Eller varför inte en allmän stretchtråd i någon forumskategori?

Tobbo: Eftersom jag kommer uppdatera filmerna kontinuerligt finns det ingen risk att tråden dör. När version 2.x kommer upp så kommer det vara RIKTIGT fin kvalité, berättarröst i position och mycket pedagogiskt strukturerat. :)

Sheogorath
2008-01-15, 21:55
På vilken del av foten ska man lägga vikten när man knäböjer så där? Någonstans i mitten?

Alltså den fulla böjen när du kan göra den? Mitten av foten tycker jag känns absolut bäst.

lejonet
2008-01-15, 21:57
Alltså den fulla böjen när du kan göra den? Mitten av foten tycker jag känns absolut bäst.

Ok, för när man böjer SL då ska man lägga den bak i hälen?

Sheogorath
2008-01-15, 23:33
Ok, för när man böjer SL då ska man lägga den bak i hälen?

Fråga jwzrd om SL-böj. Jag känner mig inte helt hemma där längre. :)

v.1.3 kommer snart upp.

Gpajpen
2008-01-16, 17:11
v.1.3 kommer snart upp.
Myche braa :thumbup:

Sheogorath
2008-01-17, 10:39
Version v.1.3 är färdig. Jag har bett en moderator att editera originalposten så att första versionen man ser är v.1.3.

Version 1.3:

MqyV9KIBuPw

Rahf
2008-01-17, 11:20
Jag drar till med några saker igen, ifall du kommer uppdatera den något mer:

Vid 0:30: "Drum in" låter som ett uttryck du använder på svenska, testa "drill" istället. Ordet "drill" känner de allra flesta igen medan "drum in" kan låta lite utomjordiskt ifall det är ett översatt uttryck´.

Stavfel: "Restaining". Bara en miss av bokstav antar jag eftersom du förmodligen tänkte skriva "restRaining".

Bra omformulering av "fuck forward" ;).

Vid 5:49: Applaying blir applying men i meningens uppbyggnad och fortsättning så blir det "Which is applied to all kinds of strength training".

Vid 6:18: Vet inte riktigt vad det är du ska säga men "pondering that..." låter lite skumt för mig. Du skulle kunna skriva "should you not use..." Det ger intrycket att viktplattorna är det rätta sättet och därmed basta.

6:47: Stavfel, "repetion" blir "repetition".

7:18: Stavfel, "challange" blir "challenge".

Istället för "Congratulations" så kan du skriva "When you can successfully perform position 2 without any complications, CONGRATULATIONS! Now get out there and squat!" eller nåt liknande. Detta eftersom de som tittar förmodligen gör det för första gången eller medan de tränar för att fräscha upp minnet.

Mycket bra förbättring både grammatiskt och instruktionsmässigt. Musiken är verkligen ett bakgrundsbrus och inte alls "iöronfallande" :D.

Sheogorath
2008-01-17, 11:24
NAJS! :thumbup:

Jazzgura
2008-01-22, 13:35
Oj! Den här övningen fick upp mina ögon, det är nog mina anklar främst som är osmidiga. Tack Sheogorath!

willis
2008-01-22, 16:08
Fan vad skönt den tog :D
(Första stretchen)

Berguven
2008-01-22, 20:48
Jag tycker mig ha sett en och annan (en i alla fall) som utövat denna övning sedan den dök upp här. :thumbup:

Gnusram
2008-01-22, 21:18
Pos 1 är en klassisk OL-stretch. Bra att den sprids! :thumbup:

Sheogorath
2008-01-22, 21:43
Fan vad glad jag blir! *flex*

the_PL_man
2008-01-22, 22:23
Hmmm, position 1 såg intressant ut.
Skall provas imorgon.

Ryckböj kör jag, och min svaga punkt är att behålla stången över huvudet när det blir lite vikt på den.

/the_PL_man

Hades
2008-01-22, 22:51
Jag tycker mig ha sett en och annan (en i alla fall) som utövat denna övning sedan den dök upp här. :thumbup:

Kan ha varit jag ;)

Berguven
2008-01-24, 22:25
Kan ha varit jag ;)

Har det någon gång stått en långhårig man bredvid som försökt sig på frivändningar med kass teknik bredvid?

Sheogorath
2008-01-24, 22:42
Har det någon gång stått en långhårig man bredvid som försökt sig på frivändningar med kass teknik bredvid?

Gör du sumo-mark ibland?
/Sheo

Berguven
2008-01-24, 23:01
Gör du sumo-mark ibland?
/Sheo

nix, men jag har blåa do-win-dojjor :thumbup:

Sheogorath
2008-01-24, 23:03
nix, men jag har blåa do-win-dojjor :thumbup:

Hahahaha. Jag är lite seg idag. Nyss hemkommen från jobbet och har fått ett par bärs i mig :D Gym imorgon 14.30. U there?

Berguven
2008-01-24, 23:10
Hahahaha. Jag är lite seg idag. Nyss hemkommen från jobbet och har fått ett par bärs i mig :D Gym imorgon 14.30. U there?
;)

Kl 4 kommer jag att påbörja den långa färden från geologi-institutionens präktiga trappa.

Spiffy
2008-01-26, 00:09
Kanske kunde vara bra med stillbilder med linjer dragna, som visar hur det ska se ut i de korrekta lägena.
Helt klart bra video :thumbup:

Hades
2008-01-26, 02:04
Har det någon gång stått en långhårig man bredvid som försökt sig på frivändningar med kass teknik bredvid?

Långhårig, ja. Tekniken vågar jag inte uttala mig om, själv förstår jag inte hur man får upp vikten högre än låren utan att döda sig själv på kuppen. Säg hej, jag kör i kolo-tröja ibland :D

Berguven
2008-01-26, 16:13
Säg hej, jag kör i kolo-tröja ibland :D
Will do!

thatkrillesshow
2008-02-05, 21:33
Har jag fattat det rätt att man är klar med pos. 1 när man kan "flytta" sig upp och ner med stången på knäna?:)

Sheogorath
2008-02-05, 21:52
Har jag fattat det rätt att man är klar med pos. 1 när man kan "flytta" sig upp och ner med stången på knäna?:)

Jepp.

Koloftw
2008-02-11, 17:12
Hmm, kan man få ställa en fråga på allmän stretching, du verkar kunna det?

Ska det vara en "sträckande" känsla eller ska det vara en nästintill "brännande"?

När jag ska stretcha grejen där man står med raka ben och försöker böja fram ryggen och nudda tårna så får jag inte samma sträckande känsla som när jag stretchar t.ex. vaderna utan det mer bränner i hela underkroppen. Eller inte hela men jag kan inte riktigt sätta fingret på var det bränner ... :confused:

Skulle vara tacksam om du kunde förklara lite :)

Sheogorath
2008-02-11, 17:52
Hmm, kan man få ställa en fråga på allmän stretching, du verkar kunna det?

Ska det vara en "sträckande" känsla eller ska det vara en nästintill "brännande"?

När jag ska stretcha grejen där man står med raka ben och försöker böja fram ryggen och nudda tårna så får jag inte samma sträckande känsla som när jag stretchar t.ex. vaderna utan det mer bränner i hela underkroppen. Eller inte hela men jag kan inte riktigt sätta fingret på var det bränner ... :confused:

Skulle vara tacksam om du kunde förklara lite :)

Stretching i vissa positioner (t.ex. hamstrings när man står) blir i effekt en eccentrisk rörelse ("håll emot-rörelse") som man sedan försöker hålla statiskt. Då kan man naturligtvis få mjölksyra beroende på hur länge man kör den. Jag tror att det handlar om trycket också. Ställ dig och stretcha vaderna i stående vadpress-maskinen så kommer du få känna på mjölksyra även där. Eller stretcha bröstet med hantlar i bottenläget av en fly, osv. I min mening är sådan relativt tung viktbelastad stretching det näst mest effektiva efter stretching "in position" som filmen visar en variant av, för knäböj.

Det går alldeles utmärkt att stretcha sig till träningsvärk om man sträcker ut tillräckligt länge med adekvat vikt. :)

Dumleman
2008-02-11, 20:29
Mycket uppskattat att du tar dig tid till det här :thumbup:.

Diggler
2008-02-11, 21:10
Bra film Sheo, fast den påminner lite om någon slags undervisningsfilm på projektor från 1964. Väntade mig nästan att Troy McLure skulle dyka upp.

Nizze_
2008-02-16, 21:08
Troy McLure haha =)

Skuller vara najs med en vertion där du beskriver i ord istället för text // Nizz

minikevin
2008-02-21, 13:46
Bra och utförlig video och beskrivning :)

the_cube
2008-02-25, 16:56
Vid stretching brukar man väl poängtera att man inte ska gunga, varför gör du det?

Bara undrar, ingen kritik alltså.

Sheogorath
2008-02-25, 17:46
Vid stretching brukar man väl poängtera att man inte ska gunga, varför gör du det?

Bara undrar, ingen kritik alltså.

Skillnaden på stretching och töjning är just att man i stretching håller statiskt. Det är ett bra sätt att minska muskeltonus efter ett pass om kroppen känns stel och man har småkramper och så i enskilda fibrer. Det lindrar inte träningsvärken.

Töjning, d.v.s. att gunga ut i ytterläget, är betydligt mycket mer lämpligt om man ska rörelseträna, d.v.s. förlänga sin Range Of Motion (ROM). Inte heller töjning minskar träningsvärk. Att man inte ska töja och bara stretcha har man frångått inom den klinska verksamheten. Så det där med att inte gunga var bara en PT-fluga. Som kvartsböj och bodypump. ;)

:thumbup:

ramagoen
2008-02-27, 18:49
gungning är otroligt bra för ökad rörlighet, används otroligt mycket i tyngdlyftning. Toppen tråd Sheo!

Rahf
2008-02-27, 19:40
Det är skillnad på att gunga och gunga. Töjning sker, åtminstone enligt mina egna amatördefinitioner, inte i yttersta smärtfria läget vilket är det läge man håller när man stretchar statiskt. Skulle gungningen ske i yttersta läge så blir det ballistisk stretching av hela baletten och då får man ont. Rätta mig om jag har fel ni utbildade.

eleni
2008-02-27, 19:45
Kul och se att det går bättre att köra ryckböj nu Sheo. Kommer ihåg första gången du provade ;)

Damien Thorne
2008-03-07, 11:51
Bra video.

Jag ska testa övningarna för att se om det blir någon ordning på min stelhet :thumbup:

Sheogorath
2008-03-07, 11:53
Bra video.

Jag ska testa övningarna för att se om det blir någon ordning på min stelhet :thumbup:

Inte testa. Mata :devil: Det tog ett par månader innan jag hade fått fullgod rörlighet.

Damien Thorne
2008-03-07, 11:54
Inte testa. Mata :devil: Det tog ett par månader innan jag hade fått fullgod rörlighet.

Okey Master Sheo :bow:

Aasa
2008-03-07, 17:01
Två stycken tränande har setts utföra denna eminenta stretch på IKSU (Umeå) nyligen! Det sprider sig. :)

Sheogorath
2008-03-07, 17:01
Två stycken tränande har setts utföra denna eminenta stretch på IKSU (Umeå) nyligen! Det sprider sig. :)

:em:

( *flex* )

Sparven från Minsk
2008-03-08, 21:04
Bland det bästa jag sett på kolo! :thumbup:
Mycket tack till denna film!

Men har jag fattat allt rätt?
1. Ner med benen så de är nästan paralella med golvet och försöka få ned hälarna i marken. Måste jag ha en skivstång framme på benen? Kanske behövs för att få nog med vikt att stretcha ut vaderna.
2. När man klarar detta...går man till steg 2 som jag hängde med bra på tror jag :D

tntballe
2008-03-08, 21:47
Bland det bästa jag sett på kolo! :thumbup:
Mycket tack till denna film!

Men har jag fattat allt rätt?
1. Ner med benen så de är nästan paralella med golvet och försöka få ned hälarna i marken. Måste jag ha en skivstång framme på benen? Kanske behövs för att få nog med vikt att stretcha ut vaderna.
2. När man klarar detta...går man till steg 2 som jag hängde med bra på tror jag :D

Något jag testat när jag inte haft stång att placera på benen.
Är att hålla i kanten på ett bord, och pressa ner knäna med armbågarna.

Sheogorath
2008-03-09, 16:28
Bland det bästa jag sett på kolo! :thumbup:
Mycket tack till denna film!

Men har jag fattat allt rätt?
1. Ner med benen så de är nästan paralella med golvet och försöka få ned hälarna i marken. Måste jag ha en skivstång framme på benen? Kanske behövs för att få nog med vikt att stretcha ut vaderna.
2. När man klarar detta...går man till steg 2 som jag hängde med bra på tror jag :D

Hälarna i marken är ett bra förstasteg, men du ska komma så djupt ner att du sitter på huk med rak rygg. Och då ska det kännas väldigt avslappnat och lätt. Ingen mjölksyra i låren, fötterna eller så, utan du sitter helt enkelt ner. Då har du ditt djup.

Det finns två poänger med stången. Den första är att du utan stång inte hade haft en förskjutning av tyngdpunkten, och därmed fallit bakåt. Att ta stöd men händerna hade troligen fungerat, men då hade inte nästa steg funkat: du måste ha något hårt att trycka på för att kunna gunga/trycka/töja fram rörligheten i fotleden. Position 1 går bra med en olastad stång eller t.o.m. ett kvastskaft om man är lättöjd, men det kräver såklart mindre muskelkraft ju mer vikt man har på stången.

Som sagt i filmen är position 1 färdig när du sitter vilandes med hela foten i och med rak rygg. Tyngdpunkten med stången på knäna (eller strax ovanför är bättre) gör att man faktiskt kan sitta med vertikal rygg.

Gällande position 2 hann jag komma upp i 50 kg, har jag för mig, innan jag var färdig. Adductor magnus (ljumskarna) är sega som fan och kräver (i.a.f. för mig) ganska mycket tryck för att få tillräckligt smidiga för att nå samma djup som du mätte upp efter position 1. Man tränar bottenstyrkan bättre om man har mer vikt dessutom. Det är bra att passa på att göra små squats från botten för att kompensera den styrkan som fattas där nere sedan tidigare.

Sheogorath
2008-03-09, 16:28
Något jag testat när jag inte haft stång att placera på benen.
Är att hålla i kanten på ett bord, och pressa ner knäna med armbågarna.

Kul hur detta utvecklats! *flex*

Titsy
2008-03-11, 01:14
Tack för att du tog dig tid att överhuvudtaget göra (första) filmen och sedan för att polerat upp den. Bra initiativ med klockrena tips!

Dav0d
2008-03-11, 02:04
Jag tänker också klämma in en positiv kommentar här eftersom jag verkligen uppskattade denna välskapta instruktionsvideo. Fint gjort Sheo :thumbup:

Sheogorath
2008-03-11, 10:38
.
Tusen tack alla! Version 2.0 är nu möjlig att göra eftersom jag vunnit en småflashig digitalkamera på jobbet. Men situationen på min utbildning är tuff så jag har helt enkelt inte tid att jobba på den. Men till sommaren kommer det säkert gå.

Tills dess får ni hålla tillgodo med brister som "Not shown in v.1.3", två eller fler grammatikfel, filmens "super high quality" och brist på kommentator. :D

Andra saker för 2.0 som jag funderat på är att "fejka" två mellansteg med dålig form (rundad länd, och sedan rundad övre rygg) för att visa tekniken (stötarna framåt med höft, sedan stötarna uppåt med bröstet) för att töja ut det.

Förslag är alltid grymt välkomna.

Tjingtjong Sheo
.

tntballe
2008-03-11, 11:56
Tycker du ska ha klippen med rätt och fel hållning samtidigt, så att man tydligt ser skillnaden.

Sheogorath
2008-03-11, 12:02
Tycker du ska ha klippen med rätt och fel hållning samtidigt, så att man tydligt ser skillnaden.

Exakt! Fast jag kommer inte kalla det för "fel" hållning. Man gör stretchen för att man inte kan ha rätt hållning. Men tanken var precis den att jag fejkar hur det kan se ut med (t.ex.) krökt länd, och sedan gradvis förbättrar den tills ryggen är utplanad. Idén är helt enkelt att visa teknikerna för att töja ut strukturerna, istället för som nu bara visa slutpositionen och beskriva töjningarna.

jeb99
2008-03-24, 22:19
kanon, kan inte göra knappt ner till vinkelrät i dagsläget. Detta ska testas

JakeShaft
2008-04-10, 13:20
Trots den otroligt bra instruktionsvideon har jag ändå några frågor.

Jag har gjort en korsband+minisk operation i vänster knä, och har sedan operationen (3 år sedan) nedsatt rörlighet i knäled. Får "kraftiga" anspänningar i vänster knä av att endast sitta på huk ett fåtal sekunder. Så min fråga är kanske något dum, men jag antar att sådana här positioner inte är att rekomendera? Givetvis får jag känna efter själv hur det känns, men tänkte att det är lika bra att se vad mer kunningt folk säger.

Sheogorath
2008-04-10, 13:48
Trots den otroligt bra instruktionsvideon har jag ändå några frågor.

Jag har gjort en korsband+minisk operation i vänster knä, och har sedan operationen (3 år sedan) nedsatt rörlighet i knäled. Får "kraftiga" anspänningar i vänster knä av att endast sitta på huk ett fåtal sekunder. Så min fråga är kanske något dum, men jag antar att sådana här positioner inte är att rekomendera? Givetvis får jag känna efter själv hur det känns, men tänkte att det är lika bra att se vad mer kunningt folk säger.

Nej, jag skulle inte rekommendera det om du får ont. Hitta ett djup som det känns bra på, och jobba där. Allteftersom du bygger styrka kanske du får en bättre stabilitet och kan gå djupare, men det är bara spekulativt. :)

vesterberg
2008-04-10, 17:17
vad gäller egentligen vid den här typen av stretch och töjning? är det bara att brassa på eller bör man ha vilodagar också? :p

Sheogorath
2008-04-11, 06:23
vad gäller egentligen vid den här typen av stretch och töjning? är det bara att brassa på eller bör man ha vilodagar också? :p

Kötta på bara. Kanske ta någon vilodag här och där. ;)

Kräket
2008-04-11, 10:32
Passar på att ställa en fråga; Såvitt jag vet har man inte kunnat koppla ökad rörlighet med stretching (konfirmera/förkasta gärna detta), men enligt en bekant så kan man öka rörligheten genom att stretcha med belastning. Detta är ju i linje med de övningar du föreslår i denna tråd. Du är såvitt jag förstått sjukgymnast (eller blivande?), kanske kan du kasta lite vetenskapligt ljus över detta?

Utifrån detta undrar jag också om det går att utföra de stretch-övningar nödvändiga för goda knäböjar på något vis utan att behöva använda vikter? (exempelvis hemma)

Sheogorath
2008-04-11, 15:40
Passar på att ställa en fråga; 1. Såvitt jag vet har man inte kunnat koppla ökad rörlighet med stretching (konfirmera/förkasta gärna detta), men enligt en bekant så kan man öka rörligheten genom att stretcha med belastning. Detta är ju i linje med de övningar du föreslår i denna tråd. Du är såvitt jag förstått sjukgymnast (eller blivande?), kanske kan du kasta lite vetenskapligt ljus över detta?

2. Utifrån detta undrar jag också om det går att utföra de stretch-övningar nödvändiga för goda knäböjar på något vis utan att behöva använda vikter? (exempelvis hemma)

1. Om den vetenskapliga artikeln du hänvisar till avser en enkel stretching, så kan det säkert stämma. Om vi först definierar töjning som att förbättra rörligheten över en led, så kan vi nog sluta oss till att statisk töjning, vilket är just "stretching", inte är effektivt. Dynamisk töjning å andra sidan, d.v.s. tänjning, är det jag gör i filmen. Man gungar i ytterläget med belastning, och tvingar ut muskeln längre och längre. Kroppsvikten klarar detta förhållandevis dåligt och eventuellt stor belastning måste till.

En annan mycket effektiv metod att töja, är contract-relax-metoden; Den använder vi sjukgymnaster som den främsta töjningsmetoden. Mycket effektiv med snabbt resultat. Man kan använda denna teknik i filmens töjning om man vill, men jag gjorde bedömningen att det kan vara lite avancerat att instruera detta i filmen eftersom knäböjsrörelsen i sig är ganska komplex.

Contract-relax är väldigt enkel för enskilda leder. Säg att du vill töja axelns stora inåtförare: bröst och främre axlar. På vanligt vis sätter du handen på väggen och med lätt böjd arm börjar du stretcha. För att använda contract-relax gör du nu en isometrisk kontraktion, d.v.s. du pressar allt du har mot väggen, utan att det sker rörelse över axelleden. Detta gör du i åtta sekunder. Sedan slappnar du av i två sekunder. Sedan tar du ut den nya rörligheten i 10 s. Du kommer märka att du redan fått upp rörligheten. Upprepa denna procedur fem ggr.

D.v.s:


Isometrisk kontraktion av den muskeln du vill töja. 8 s
Avslappning. 2 s
Ta ut ny rörlighet och stretcha. 10 s

Det finns stark evidens för contract-relax och det minsta antal sekunder man har evidens för används inom sjukgymnastiken. 8-2-10.

2. Jag skulle säga "Nej, det är mycket ineffektivt". Inte just för att du inte har vikter, utan för att det i min mening finns synnerligen dålig "carry-over-effect" från en viss rörelseträning, olik det moment du vill bli rörliga för, till just den rörelse du vill utföra. Rörlighet är mycket specifik.

Du kan töja alla nödvändiga muskler hemma separat, och ändå få en mycket marginellt förbättrad rörlighet i djupa böj. Det är därför folk misslyckas. De töjer soleus, adduktorer, rumpa, axlar o.s.v., men deras djup förbättras inte. Det som gör min töjning så dj-vla effektiv är att man tänjer i exakt den position man vill utföra. Vi tänjer i knäböj för knäböj.

Jag kom inte ens ner i 90-grader med smal fotställning när jag började utforma den här tänjningen. :)

Kräket
2008-04-12, 09:24
1. Om den vetenskapliga artikeln du hänvisar till avser en enkel stretching, så kan det säkert stämma. Om vi först definierar töjning som att förbättra rörligheten över en led, så kan vi nog sluta oss till att statisk töjning, vilket är just "stretching", inte är effektivt. Dynamisk töjning å andra sidan, d.v.s. tänjning, är det jag gör i filmen....

Stort tack för detta klargörande inlägg! (Ditt samlade kunnande gör att du seglar upp bland de skribenter som faktiskt gör detta forum värt att bevista :thumbup:)

På mitt gym är stängerna till bänkpress/knäböj alltid rätt eftertraktade. Att utföra den tänjning du föreslår i filmen skulle nog nästan kunna betraktas som provocerande av de som väntar på att få använda materialet.

Min fundering är om jag skulle kunna modifiera ditt upplägg och istället utföra knäböjar med tillräckligt djup, och "vila" låt säga 10 sekunder i bottenläget. Skulle detta kunna fungera som tänjning? Detta skulle jag då försöka göra åtminstone 2 ggr per vecka.

Jag kan alltså "sitta" med rumpan mot vaderna. Däremot är detta inte en bekväm position och jag skulle vilja öka min rörlighet och smidighet i denna position. Skulle mitt modifierade upplägg kunna fungera?

Sheogorath
2008-04-13, 13:04
Stort tack för detta klargörande inlägg! (Ditt samlade kunnande gör att du seglar upp bland de skribenter som faktiskt gör detta forum värt att bevista :thumbup:)

På mitt gym är stängerna till bänkpress/knäböj alltid rätt eftertraktade. Att utföra den tänjning du föreslår i filmen skulle nog nästan kunna betraktas som provocerande av de som väntar på att få använda materialet.

Min fundering är om jag skulle kunna modifiera ditt upplägg och istället utföra knäböjar med tillräckligt djup, och "vila" låt säga 10 sekunder i bottenläget. Skulle detta kunna fungera som tänjning? Detta skulle jag då försöka göra åtminstone 2 ggr per vecka.

Jag kan alltså "sitta" med rumpan mot vaderna. Däremot är detta inte en bekväm position och jag skulle vilja öka min rörlighet och smidighet i denna position. Skulle mitt modifierade upplägg kunna fungera?

Om du hittar ett sätt att "gunga" så att det känns framme på anklarna och/eller i ljumskarna så ska det säkert kunna funka. Det kräver nog lite trixande men det är värt ett försök. Position 1 skulle eventuellt kunna gå att göra med hantlar. Testa!

Edit: (åtminstone) Pos. 1 går att göra med kvastskaft, men det kommer ta mycket längre tid.

Koloftw
2008-04-13, 13:47
1. Om den vetenskapliga artikeln du hänvisar till avser en enkel stretching, så kan det säkert stämma. Om vi först definierar töjning som att förbättra rörligheten över en led, så kan vi nog sluta oss till att statisk töjning, vilket är just "stretching", inte är effektivt. Dynamisk töjning å andra sidan, d.v.s. tänjning, är det jag gör i filmen. Man gungar i ytterläget med belastning, och tvingar ut muskeln längre och längre. Kroppsvikten klarar detta förhållandevis dåligt och eventuellt stor belastning måste till.

En annan mycket effektiv metod att töja, är contract-relax-metoden; Den använder vi sjukgymnaster som den främsta töjningsmetoden. Mycket effektiv med snabbt resultat. Man kan använda denna teknik i filmens töjning om man vill, men jag gjorde bedömningen att det kan vara lite avancerat att instruera detta i filmen eftersom knäböjsrörelsen i sig är ganska komplex.

Contract-relax är väldigt enkel för enskilda leder. Säg att du vill töja axelns stora inåtförare: bröst och främre axlar. På vanligt vis sätter du handen på väggen och med lätt böjd arm börjar du stretcha. För att använda contract-relax gör du nu en isometrisk kontraktion, d.v.s. du pressar allt du har mot väggen, utan att det sker rörelse över axelleden. Detta gör du i åtta sekunder. Sedan slappnar du av i två sekunder. Sedan tar du ut den nya rörligheten i 10 s. Du kommer märka att du redan fått upp rörligheten. Upprepa denna procedur fem ggr.

D.v.s:


Isometrisk kontraktion av den muskeln du vill töja. 8 s
Avslappning. 2 s
Ta ut ny rörlighet och stretcha. 10 s

Det finns stark evidens för contract-relax och det minsta antal sekunder man har evidens för används inom sjukgymnastiken. 8-2-10.

2. Jag skulle säga "Nej, det är mycket ineffektivt". Inte just för att du inte har vikter, utan för att det i min mening finns synnerligen dålig "carry-over-effect" från en viss rörelseträning, olik det moment du vill bli rörliga för, till just den rörelse du vill utföra. Rörlighet är mycket specifik.

Du kan töja alla nödvändiga muskler hemma separat, och ändå få en mycket marginellt förbättrad rörlighet i djupa böj. Det är därför folk misslyckas. De töjer soleus, adduktorer, rumpa, axlar o.s.v., men deras djup förbättras inte. Det som gör min töjning så dj-vla effektiv är att man tänjer i exakt den position man vill utföra. Vi tänjer i knäböj för knäböj.

Jag kom inte ens ner i 90-grader med smal fotställning när jag började utforma den här tänjningen. :)


Jag har alltid trott att man inte kan bli vigare/rörligare om man inte gör statisk stretching *screwy*

Jag har trott fel mao ...

Sheogorath
2008-04-13, 14:46
Jag har alltid trott att man inte kan bli vigare/rörligare om man inte gör statisk stretching *screwy*

Jag har trott fel mao ...

Om jag förstått allt rätt, så ja. :)

zeusden1
2008-04-17, 11:41
Jag kan inte ens hålla balansen när jag ska göra första stretchövningen :(

vesterberg
2008-04-17, 12:12
Jag kan inte ens hålla balansen när jag ska göra första stretchövningen :(haha, inte jag heller :) kommer knappt nog långt ner, om jag gör det måste jag hålla i mig för att inte ramla bak.

Makoz
2008-04-17, 12:39
Jag kan inte ens hålla balansen när jag ska göra första stretchövningen :(


Har samma probelm ;!

Vill jobba på böjen (gärna djupa sådana) men är så stel i vad jag tror är fotleden / vaden att jag inte kommer ner i första stretchen utan att lyfta hälarna..

Kanske skulle hjälpa med klackade böjskor? Känns iaf jävligt bekvämt att köra med klackar under hälarna :O

tobbo
2008-04-17, 15:31
Är det något fel att böja utan skor?

Sheogorath
2008-04-17, 22:08
Hmm. Vad då inte hålla balansen? Ni ska ju luta er fram mot stången så att ni hittar tyngdpunkten. Om det så innebär att ni kommer ner i en kvarts böj så är det så, och det är därifrån ni får jobba. Inget ovanligt alls att det blir på det viset till en början. Inga ursäkter om stela fotleder hit och dit nu. Vad är det ni försöker uppnå? :)

Makoz
2008-04-18, 10:50
Hmm. Vad då inte hålla balansen? Ni ska ju luta er fram mot stången så att ni hittar tyngdpunkten. Om det så innebär att ni kommer ner i en kvarts böj så är det så, och det är därifrån ni får jobba. Inget ovanligt alls att det blir på det viset till en början. Inga ursäkter om stela fotleder hit och dit nu. Vad är det ni försöker uppnå? :)


Djupare böjar är målet :P
Men jao som du säger.. får jobba med mindre djup och se om man kommer djupare efterhand :O

johnsson
2008-08-14, 21:37
Underbart! Jag har pratat med så många PT's angående detta. Pratat med handbollstränare och fotbollstränare om stretchning men detta var Super! Tackar!

DudX
2009-02-28, 14:56
Hur mycket vikt använder du vid posistion 1? Jag har testat lite hemma med 20kg och då har jag problem med att jag faller bakåt på arslet :P

ceejay
2009-02-28, 14:57
ser ut som 40kg

Bahir
2009-02-28, 15:10
Jag har lite svårt att förstå beskrivningen om hur man ökar rörligheten i ländryggen/glutes/hamstrings. Skulle du kunna utveckla lite?

DudX
2009-02-28, 15:37
ser ut som 40kg

Jao jag tycker det jag med. Men ögat kan ju se fel, kan vara 15kg plattor med :S

Men i varje fall. Jag faller på arslet i övningen, kan inte räta ut ryggen riktigt så jag sitter som en ostbåge böjd mot knäna :/

Men jag tror det kommer efter ett tag, troligtvis om ett par 10 ggr ;D

Anton Fräs
2009-04-27, 08:42
Jao jag tycker det jag med. Men ögat kan ju se fel, kan vara 15kg plattor med :S

Men i varje fall. Jag faller på arslet i övningen, kan inte räta ut ryggen riktigt så jag sitter som en ostbåge böjd mot knäna :/

Men jag tror det kommer efter ett tag, troligtvis om ett par 10 ggr ;D

Det är precis så det är i början!

Tack till Sheo för denna övning *flex* Är fortfarande stel som satan men är mycket bättre sedan jag började köra denna stretch sporadiskt, därför ska jag nu köra den 4-5 ggr i veckan. Fulldjupsböj incoming!

Sheogorath
2009-04-27, 09:33
Hur mycket vikt använder du vid posistion 1? Jag har testat lite hemma med 20kg och då har jag problem med att jag faller bakåt på arslet :P

Jag har varit uppe och kört med 50 kg. Det ska vara för att få till en hårdare stretch, inte för att man ska kunna hålla balansen. Man ska kunna göra det hela med ett kvastskaft utan att falla. :)

Sheogorath
2009-04-27, 09:35
Jag har lite svårt att förstå beskrivningen om hur man ökar rörligheten i ländryggen/glutes/hamstrings. Skulle du kunna utveckla lite?

Det handlar om att i positionen försöka räta upp sig. Det kommer att gå lättare och lättare för varje stretchingtillfälle.

johanar
2009-09-30, 14:39
grymt bra video! hade ingen aning om att det var framsidan av smalbenen som gav mig så mkt problem med böj, men det märktes rätt snabbt när jag skulle testa att stretcha dem lite.

perfekt att träna lite med en pinne hemma nu när jag har influensa och inte kan gymma :(

Sheogorath
2009-09-30, 21:10
grymt bra video! hade ingen aning om att det var framsidan av smalbenen som gav mig så mkt problem med böj, men det märktes rätt snabbt när jag skulle testa att stretcha dem lite.

perfekt att träna lite med en pinne hemma nu när jag har influensa och inte kan gymma :(

Kul att höra! Det som känns framtill är en stram ledkapsel kring fotleden, vilket är ett mycket vanligt problem när det kommer till djupa böj. Erfarenhetsmässigt vanligare än stela muskler. Det finns effektivare sätt att ta ut rörligheten i ledkapslar än den typen av angulär stretching som jag visar i filmen, MEN tekniken som visas kan utföras själv vilket är en enorm fördel. Translatoriska glidningar, vilket är den kanske effektivaste tekniken för att få ut rörligheten specifikt om själva leden är inskränkt, är något som en tränad sjukgymnast/kiropraktiker/naprapat måste utföra åt en.

The Draf
2009-10-01, 16:15
Hur gick det med AF satsningen Sheo?

Sniggel
2009-11-29, 22:58
Tänkte passa på o bumpa denna.

vasslefranmjolk
2010-01-01, 16:20
Mycket bra initiativ Sheogorath :thumbup:!

Vad är anledningen till att stretchen av soleus utförs dynamiskt?

Sheogorath
2010-01-01, 16:50
Mycket bra initiativ Sheogorath :thumbup:!

Vad är anledningen till att stretchen av soleus utförs dynamiskt?

Praktiska skäl framförallt. Man får ohygglig mjölksyra om man gör det statiskt. I alla fall jag får det.

Anton Fräs
2010-01-01, 16:57
Tänkte passa på o bumpa denna.

+1, det är den värd!

vasslefranmjolk
2010-01-02, 18:05
Praktiska skäl framförallt. Man får ohygglig mjölksyra om man gör det statiskt. I alla fall jag får det.

Leder inte dynamisk stretching mest till en temporär ökning av rörligheten?

Sheogorath
2010-01-02, 18:30
Leder inte dynamisk stretching mest till en temporär ökning av rörligheten?

Ptja.... All rörlighet är ju på sätt och vis temporär. Upprätthåller man den inte blir man stelare, och är man orörlig länge kan man få permanenta kontrakturer. Men om du menar som i att den ökade rörligheten är borta till nästa träningspass, så nej, det är den inte.

davvvan
2010-10-27, 18:32
Bump!

Hur ofta bör denna stretch utföras, säg per vecka? För att få resultat. Skall den kombineras med "vanlig" stretch på hemmaplan, säg morgon och kväll?

Sheogorath
2010-10-27, 18:38
En gång är bättre än ingen gång. Man kan göra den varje dag om man anser sig ha tid till det. När jag använde den för att öka rörligheten körde jag den tre gånger per vecka, och lade faktiskt 30 min åt gången, bara till det. Möjligen lite extremt, men det gav bra resultat.

Krogbyggaren
2011-10-13, 17:38
Ni som använde stretchen, hur stela osv var ni innan?

Ristretto
2011-10-13, 19:57
Ni som använde stretchen, hur stela osv var ni innan?

Än så länge från skitstel till att bli mycket rörligare. Snart full rörlighet.

Jag brukar kombinera den med att lasta ner fotlederna ordentligt i vadpressen.

StarkaUlf
2011-10-13, 20:02
Har definitivt blivit lite rörligare. Kör just nu 3-4 dagar i veckan (Måndag, Onsdag, Lördag, Söndag ungefär).
Märker nu att det verkligen är fotlederna som hindrar mig mest, därför kommer jag att lägga mer krut på dom nu. Får jag till dom, så ska jag inte ha några problem att göra fullt djupa böjjar :)

Sparven från Minsk
2011-10-13, 20:25
Själv stretchade jag vader (fotleder) 2-3 ggr per dag, samt baksida lår o rumpa. Ofta och under lång tid, då händer grejer :)

Krogbyggaren
2011-10-14, 11:12
Tack för svar, hur länge har ni hållt på?

prOtotype
2011-10-14, 11:52
Stretchen är grym, och det är ju perfekt för nybörjare att stretcha i position. Övningen säger liksom till en vart man har problemområden.
Tack sheo!

sanoj
2011-11-28, 20:27
Precis börjat med stretchen så jag kan ju knappast se några resultat ännu men undrar ändå lite om hur ont ni tycker stretchen känns?

Jag har än så länge bara kört på vänstersidan då den är braa mycket mer orörlig så jag måste komma ikapp där först (fråga mig inte varför den är det). Tycker det gör rättså ont på ovansidan av foten och senaste gångerna en liten liten känsla i hälsenan också. Jag har även kännt en utstrålande känsla i stortån och blir därför lite fundersam om folk upplevt något liknande eller om det kan vara något fel i foten.

Pushit
2011-12-13, 11:07
Blir det någon version 2? Skulle väldigt gärna se en version där du kommenterar utförandet medans du gör stretchen!

Sheogorath
2011-12-13, 11:29
Blir det någon version 2? Skulle väldigt gärna se en version där du kommenterar utförandet medans du gör stretchen!

Ja man blir allt lite sugen nu när den blivit så väldigt populär och samtidigt är av så usel kvalité bildmässigt :D Finns en del förtydliganden att göra också; saker folk ofta frågar om. Jag får se om jag kan lösa det stora problemet: var jag ska spela in den för att inte störa folk (och bli störd). Och vem som ska hålla kameran. :)

Pushit
2011-12-13, 11:35
Ja man blir allt lite sugen nu när den blivit så väldigt populär och samtidigt är av så usel kvalité bildmässigt :D Finns en del förtydliganden att göra också; saker folk ofta frågar om. Jag får se om jag kan lösa det stora problemet: var jag ska spela in den för att inte störa folk (och bli störd). Och vem som ska hålla kameran. :)

Bor du i stockholm? Jag håller kameran! Sen är det bara att köra! Du behöver ju inte göra en så himla stor grej av det med klippningen osv, bara du har lite bättre kvalitet och sedan pratar samtidigt som du gör det.

Sheogorath
2011-12-13, 11:44
Bor du i stockholm? Jag håller kameran! Sen är det bara att köra! Du behöver ju inte göra en så himla stor grej av det med klippningen osv, bara du har lite bättre kvalitet och sedan pratar samtidigt som du gör det.

Bor i Malmö, så inte nog med att det blir svårt för dig att hålla kameran, utan talet kommer också vara skånska. Förvisso lundensiska (lite finare, lite bättre) men ändå...

AtomicPuffin
2011-12-13, 11:46
Nu står det Malmö i vänstermarginalen, men annars har du en kameraman i Göteborg med om det behövs :)

Mart|n
2011-12-13, 12:22
Om du tar dig ut till Lödde och planeterna står i linje så kan jag hjälpa dig.

iamdisapuint
2011-12-13, 13:46
squats who needs em? no1.

Silencer
2011-12-13, 18:41
Fina förklaringar. Lite dålig kvalite på videon däremot. Har svårt att se vid första anblick exakt vad som ska göras. Men summa sumarum; väldigt bra och uppskattad film. Ska komma igång med dessa inom kort!

Idefi
2011-12-13, 20:16
Har blivit mycket rörligare i höger fotled än i vänster :/ och vänster verkar aldrig bli rörligare, hur jag än försöker.
Någon som har tips på hur man kan stretcha fotlederna på egen hand var för sig? Känns som att just det begränsar mig mest just nu.

tntballe
2011-12-13, 20:29
Har blivit mycket rörligare i höger fotled än i vänster :/ och vänster verkar aldrig bli rörligare, hur jag än försöker.
Någon som har tips på hur man kan stretcha fotlederna på egen hand var för sig? Känns som att just det begränsar mig mest just nu.

Det går att göra i den stretchen, bara att luta dig åt eller pressa mer på den stela sidan.
Annars finns vanliga där du står upp och har den sida du ska stretcha en bit bakom dig.
Postat via en mobil enhet

The Swedish Oak
2011-12-13, 20:35
Jag bor i Malmö, tränar till och med på samma gym som dig (enligt profilen). Så hojta till om du seriöst behöver hjälp med filmning så fixar vi det.

Idefi
2011-12-13, 20:45
Det går att göra i den stretchen, bara att luta dig åt eller pressa mer på den stela sidan.
Annars finns vanliga där du står upp och har den sida du ska stretcha en bit bakom dig.
Postat via en mobil enhet

Har testat det, men jag får aldrig samma känsla som jag får i höger, hur mycket jag än lutar mig åt vänster :/
Får nog ta och testa det ett tag, börjar bli less på att inte klara dessa fulla squats nu, trots 3 månaders stretching :P
Tar mig till 90 grader, sen är det jävlat döpall.

Sheogorath
2011-12-13, 21:18
Har testat det, men jag får aldrig samma känsla som jag får i höger, hur mycket jag än lutar mig åt vänster :/
Får nog ta och testa det ett tag, börjar bli less på att inte klara dessa fulla squats nu, trots 3 månaders stretching :P
Tar mig till 90 grader, sen är det jävlat döpall.

Kör den här för stela sidan:

Lägg upp händerna på knäet och luta fram hela kroppen så att du tynger ner på framfoten. Du kan gunga fram och tillbaka som i min "position 1", precis så att hälen släpper från golvet.

http://www.exrx.net/StretchImages/Soleus/KneelingCalf.jpg

Idefi
2011-12-13, 21:42
Kör den här för stela sidan:

Lägg upp händerna på knäet och luta fram hela kroppen så att du tynger ner på framfoten. Du kan gunga fram och tillbaka som i min "position 1", precis så att hälen släpper från golvet.

http://www.exrx.net/StretchImages/Soleus/KneelingCalf.jpg

Tack så mycket, ska lägga till den stretchen :)

StarkaUlf
2012-01-23, 13:45
Nu när man då tar sig ner till godkänt SL-djup, hur ofta bör man köra för att underhålla sin "vighet?"
Tror ni att det räcker med att köra stretchen 2 gånger/vecka (5-10 min per gång) samt då att köra 2 knäböjspass per vecka?

Adama
2012-01-23, 13:58
Sheo (eller nån?), finns det något liknande man kan göra för att bli vig nog för sumo-mark? Mitt problem är att trycka ned rumpan när man greppat stången, ryggen blir bara lite bättre än vågrät med golvet. Har inga problem med att böja djupt dock.

Vunnis
2012-01-23, 14:01
Sheo (eller nån?), finns det något liknande man kan göra för att bli vig nog för sumo-mark? Mitt problem är att trycka ned rumpan när man greppat stången, ryggen blir bara lite bättre än vågrät med golvet. Har inga problem med att böja djupt dock.

stretcha det som faktiskt är för stelt individuellt?

...eller lasta på vikt på stången, ställ dig i position och dra ner rumpan så mycket du kan tills du helt enkelt kommer dit du vill vara? Vad tror du om det? *popcorn*

Adama
2012-01-23, 15:39
stretcha det som faktiskt är för stelt individuellt?


Ja det är ju det jag frågar efter.. misstänker ljumskarna.


...eller lasta på vikt på stången, ställ dig i position och dra ner rumpan så mycket du kan tills du helt enkelt kommer dit du vill vara? Vad tror du om det? *popcorn*

Mmm, men det är det som inte går, tar fysiskt stopp väldig fort, ännu fortare om man förväntas hålla ryggen rak när man gör det också.

Mart|n
2012-01-23, 15:45
Adama: Testa att böja med sumostans, och tänj efterhand.

Adama
2012-01-23, 16:32
Adama: Testa att böja med sumostans, och tänj efterhand.

Bra idé, lite vikt som trycker ner mig! :thumbup:

Misstänker sjuk träningsvärk efter nästa pass då ...

PowPow
2012-01-24, 15:28
Nu kanske jag är trög, men...

På första delen i stretchen, vad är det som ska hända om man inte klarar av övningen som visar huruvida man har tillräcklig rörlighet i undre benen för en squat eller inte? Lyfter hälarna då eller?

Mantus
2012-01-26, 11:29
En fundering. Jag har en längre tid haft en något för kort högerhamstring. Har inte haft problem med den förrän i morse då jag under uppvärmningssetet i smalmarklyft lyckades sträcka både höger (och till viss mindre del vänster) baksida lår samt insidan av högerlåret i höjd med fästet vid höften. Det var inte en direkt stor sträckning (kändes enbart som en liten kniv stacks in i benen och varken smärta eller stelhet är direkt besvärande som stora sträckningar kan vara) men den omöjliggjorde all vidare benträning

Det är första gången det händer mig på fyra år av idogt marklyftande och det får mig självklart att undra vad som kan ha orsakat det. Det som jag funderar på är om Sheostretchen kan ha bidragit till sträckningen. Jag har nämligen hållt på med stretchposition 1 i sju dagar, 15 minuter om dagen, och det har därigenom blivit mycket huksittande och stretchande. Jag undrar om det kan ha antingen tröttat ut hamstrings eller om det fått mig att bli lite vigare i fotlederna vilket lett till att min positionering vid marklyft och frontböj förändrats vilket gjort att hamstrings hamnat i ett läge den inte är van vid och därför sträckts.

Jag är medveten om att det är ett högst lekmannamässigt resonemang jag för, därför vore det trevligt om någon med mer kunskap skulle kunna fundera lite på saken och dela med sig av sina tankar.:) Och även fundera på om jag kan fortsätta med sheostretchen de närmsta dagarna för att hjälpa till att stretcha ut hamstrings och ljumskar under tiden jag vilar. Som det är nu är det lite jobbigt att komma ner i position men sedan känns själva stretchen väldigt bra i hamstrings och insida lår.

MVH

Mantus

PowPow
2012-02-17, 08:16
En fundering till. Sheo säger att man inte bör köra stretcharna på squat days.. Men det kan väl inte vara negativt att göra det på en squat day om man gör det efter avslutat squat pass. Varje dag på gymmet är ju squat day /=

Sen undrar jag fortfarande över nedanstående.. Fattar inte om jag hanterar den eller inte haha.

Nu kanske jag är trög, men...

På första delen i stretchen, vad är det som ska hända om man inte klarar av övningen som visar huruvida man har tillräcklig rörlighet i undre benen för en squat eller inte? Lyfter hälarna då eller?

tntballe
2012-02-17, 08:39
En fundering till. Sheo säger att man inte bör köra stretcharna på squat days.. Men det kan väl inte vara negativt att göra det på en squat day om man gör det efter avslutat squat pass. Varje dag på gymmet är ju squat day /=

Sen undrar jag fortfarande över nedanstående.. Fattar inte om jag hanterar den eller inte haha.

Gör den som du skulle gjort annan uppvärmning/nedvarvning, sen om du gör den långt från böjpasset så kan du göra en extra ansträngning för att öka rörligheten.

Jag antar att han menar att du ska kunna gå rakt upp och ner utan problem.

PowPow
2012-02-17, 09:11
Gör den som du skulle gjort annan uppvärmning/nedvarvning, sen om du gör den långt från böjpasset så kan du göra en extra ansträngning för att öka rörligheten.

Jag antar att han menar att du ska kunna gå rakt upp och ner utan problem.

OK, tack för svaret.

Då antar jag att jag hanterar övning 1 och fokuserar helt på övning 2 då. Tips på andra stretcher som kan vara bra om man har problem med att ryggslutet rundas i bottenläget?

speedy83
2012-02-17, 12:59
Har läst igenom tråden u och sett filmen två gånger och jag kanske bara är ovanligt sinnesslö men hur länge ska man utföra stretchen per gång? alltså man sätter sig i pos. 1 hur länge sitter man då där och gungar och hur många omgångar kör ni??

Zizou
2012-02-24, 18:24
Bumpar här.

Får även jag som många andra en liten krumning på ländryggen när jag kör djupa böjar [Se bild]

Finns det något sätt att stretcha bort detta eller något annat man ska tänka på när man böjer?

http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=86747&stc=1&d=1329390652

Så här ser det ut i bottenläget, och ländryggen krummas en aning, kanske inte alltför mycket men det känns och syns på film. Någon som har tips på hur man kan träna/stretcha bort det?

Rickard
2012-02-24, 20:01
Russian baby makers och lära dig att sitta ner mellan benen.

Zizou
2012-02-24, 20:05
Russian baby makers och lära dig att sitta ner mellan benen.

Tackar, ska börja lägga till den då jag stretchar :) något du själv använt dig av med bra resultat?

Rickard
2012-02-24, 20:09
Tackar, ska börja lägga till den då jag stretchar :) något du själv använt dig av med bra resultat?

Ja, kör det innan varje pass.

Zizou
2012-02-24, 20:10
Ja, kör det innan varje pass.

Okej, tusen tack!

Sheogorath
2012-02-25, 13:02
Bumpar här.

Får även jag som många andra en liten krumning på ländryggen när jag kör djupa böjar [Se bild]

Finns det något sätt att stretcha bort detta eller något annat man ska tänka på när man böjer?

http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=86747&stc=1&d=1329390652

Så här ser det ut i bottenläget, och ländryggen krummas en aning, kanske inte alltför mycket men det känns och syns på film. Någon som har tips på hur man kan träna/stretcha bort det?

Hur tänkte du när du postade den här frågan i den här tråden? Vad tror du "Sheo's squat strech" handlar om?

För övrigt tycker jag att du har bra hållning i bottenläget. Ingenting som behöver korrigeras så vitt man kan utläsa av bilden.

Zizou
2012-02-25, 14:23
Hur tänkte du när du postade den här frågan i den här tråden? Vad tror du "Sheo's squat strech" handlar om?

För övrigt tycker jag att du har bra hållning i bottenläget. Ingenting som behöver korrigeras så vitt man kan utläsa av bilden.

Tänkte mest om det fanns någon stretching utöver din som kanske kan hjälpa lite extra och jag ville inte skapa en ny tråd. Kör din 2-3 gånger i veckan + innan jag kör böj, och är otroligt glad över att du gjort videon. Har hjälpt mig otroligt mycket. Kommer iallafall att fortsätta köra den!

Okej, tack. Kanske bara jag som är lite "extrem" i min tanke om att det inte såg helt okej ut. Tusen tack!

remindme
2012-03-06, 20:22
Körde lite gung och töj 3x30 sekunder och la även på 5 kg på stången och jäklar vilken skillnad när jag direkt efter gick ner i knäböjs position. Kan jag göra detta innan jag kör knäböj på benpassen? Kommer ändå köra ganska lätt.

Verkar vara lite blandade åsiker här på forumet...

Sheogorath
2012-03-06, 21:20
Körde lite gung och töj 3x30 sekunder och la även på 5 kg på stången och jäklar vilken skillnad när jag direkt efter gick ner i knäböjs position. Kan jag göra detta innan jag kör knäböj på benpassen? Kommer ändå köra ganska lätt.

Verkar vara lite blandade åsiker här på forumet...

Alltså om din maxstyrka inte är superviktig kan du absolut göra den som uppvärmning. Jag är inte lika viktkåt idag som jag var då utan gör den nu mera som uppvärmning själv. :thumbup:

Zizou
2012-03-08, 12:30
Närmar mig med stormsteg en OL-böj :)
När man tränar böj, skulle man då kunna använda sig av en liten viktplatta under fötterna för att kunna utföra dom bra, tills man är nog rörlig att klara det utan? (En OL-böj vill säga, SL-böj klarar jag utan). Det fattas verkligen inte mycket nu känns det som :)

Sheogorath
2012-03-08, 12:48
Närmar mig med stormsteg en OL-böj :)
När man tränar böj, skulle man då kunna använda sig av en liten viktplatta under fötterna för att kunna utföra dom bra, tills man är nog rörlig att klara det utan? (En OL-böj vill säga, SL-böj klarar jag utan). Det fattas verkligen inte mycket nu känns det som :)

Visst, men det är ju inte lika stabilt/säkert som om du skaffar OL-skor med klack. I effekt blir det ju samma sak: man förhöjer hälen och kan därför skjuta fram knäna längre innan det tar stopp i fotlederna.

Zizou
2012-03-08, 13:43
Visst, men det är ju inte lika stabilt/säkert som om du skaffar OL-skor med klack. I effekt blir det ju samma sak: man förhöjer hälen och kan därför skjuta fram knäna längre innan det tar stopp i fotlederna.

Okej, tackar för svaret. Ska testa på lägre vikter och ser hur stabilt det känns, just nu känns inte sådana skor som något jag behöver (tävlar inte och pengar sparas till andra saker just nu)

Zizou
2012-03-20, 14:00
Visst, men det är ju inte lika stabilt/säkert som om du skaffar OL-skor med klack. I effekt blir det ju samma sak: man förhöjer hälen och kan därför skjuta fram knäna längre innan det tar stopp i fotlederna.

Eftersom jag nu är mycket stelare i vänster fotled (hälen lyfter ungefär 0,5-1 cm på vänsterfot men jag kan ha höger fot/häl i backen), vore det någon idé att sätta en liten viktplatta (1.25 kilos) under vänster fot, när man kör knäböj? För att kunna köra en OL-böj vill säga. Eller kan detta skapa obalans och andra otrevliga saker? Har testat det 2 gånger, på lite lättare vikter än vanligt, och inte känt något konstigt.

Har nyligen kommit på att om jag flytter stången 2 decimeter till vänster på knäna under stretchen, så kommer jag åt att stretcha vänster fot mer än höger, då mer vikt läggs på den sidan. Så förhoppningsvis så är snart vänster fotled ikapp höger.

Sheogorath
2012-03-20, 15:00
Eftersom jag nu är mycket stelare i vänster fotled (hälen lyfter ungefär 0,5-1 cm på vänsterfot men jag kan ha höger fot/häl i backen), vore det någon idé att sätta en liten viktplatta (1.25 kilos) under vänster fot, när man kör knäböj? För att kunna köra en OL-böj vill säga. Eller kan detta skapa obalans och andra otrevliga saker? Har testat det 2 gånger, på lite lättare vikter än vanligt, och inte känt något konstigt.

Har nyligen kommit på att om jag flytter stången 2 decimeter till vänster på knäna under stretchen, så kommer jag åt att stretcha vänster fot mer än höger, då mer vikt läggs på den sidan. Så förhoppningsvis så är snart vänster fotled ikapp höger.

Jag skulle verkligen inte rekommendera att underhålla en asymmetri genom att sätta en platta under bara ena foten. Jobba istället med rörligheten och låt den stela sidan styra så att du inte roterar med kroppen i bottenläget.

Zizou
2012-03-20, 15:28
Jag skulle verkligen inte rekommendera att underhålla en asymmetri genom att sätta en platta under bara ena foten. Jobba istället med rörligheten och låt den stela sidan styra så att du inte roterar med kroppen i bottenläget.

Okej, det ska jag göra :) Tack för svaret! Nu när jag har hittat ett sätt att stretcha den sidan mer så lär det nog inte dröjja alltför länge innan jag har samma rörlighet i båda.

RassK
2012-03-20, 17:13
Kan påpeka att jag tror mina viktade fotledsstretchningar i samband med en våldsam soleusstretch-maskin pajade min högra popliteus (typ bristning eller tendonit).

Gör inte 80kg x 30 sek x 3, kanske.

Sheogorath
2012-03-20, 20:20
Kan påpeka att jag tror mina viktade fotledsstretchningar i samband med en våldsam soleusstretch-maskin pajade min högra popliteus (typ bristning eller tendonit).

Gör inte 80kg x 30 sek x 3, kanske.

Heh. Nej 80 kg låter lite overkill. Jag stretchar bara med stången nu mera. När jag "jobbade upp" rörligheten gick jag nog aldrig över 50 tror jag.

Dennis012345
2013-08-14, 01:12
Hejj

Finns den här videotexten på svenskan? brister lite på engelska speciellt kroppsdelar och sådant.. orkade inte heller läsa igenom hela tråden nu så om de redan finns bli inte sura:)

Knatcharn
2013-08-28, 21:49
Grym video! Tack så mycket Sheo, du fortsätter briljera här på forumet. :)

Fuark
2013-09-18, 14:52
Finns det några komplementövningar till steg 2? Jag har inget emot att sitta och jucka, men det känns inte riktigt så effektivt som jag vill att det ska kännas

Är det att få fram knäna som är sista steget? dvs mer rörlighet i fotleden? Jag har definitivt nått mitt maxdjup då vaderna totalt pressas emot hamstringsen, måste bara få till ryggen

Sheogorath
2013-09-18, 17:06
Finns det några komplementövningar till steg 2? Jag har inget emot att sitta och jucka, men det känns inte riktigt så effektivt som jag vill att det ska kännas

Är det att få fram knäna som är sista steget? dvs mer rörlighet i fotleden? Jag har definitivt nått mitt maxdjup då vaderna totalt pressas emot hamstringsen, måste bara få till ryggen

Rörligheten i fotlederna kan/ska du plocka ut med första positionen. I den andra positionen är det just förmågan att hålla nedre delen av ländryggen rak i bottenläget som du jobbar med. Det du ska "leta" efter i jucket (experimentera med guppande upp/ner och lite framåt/bakåt) är en spänning/stramhet (nästan smärta) i ljumskarna. Då töjer du på adductor magnus' fibrer på tuber ischiadicum, som oftast sätter gränsen för höftflexionen i en djup böj.

Fuark
2013-09-18, 17:19
Rörligheten i fotlederna kan/ska du plocka ut med första positionen. I den andra positionen är det just förmågan att hålla nedre delen av ländryggen rak i bottenläget som du jobbar med. Det du ska "leta" efter i jucket (experimentera med guppande upp/ner och lite framåt/bakåt) är en spänning/stramhet (nästan smärta) i ljumskarna. Då töjer du på adductor magnus' fibrer på tuber ischiadicum, som oftast sätter gränsen för höftflexionen i en djup böj.

Alrightalright. Jag försökte med att få fram knäna och hålla ryggen så rak som möjligt i första delen, men ack, höften vägrade skjutas framåt

Ser faktiskt väldigt logiskt ut om man tittar på vart den fäster. Ska försöka känna efter igen. Det jag känner just nu är en kraftig belastning precis framför talus, precis som om det är att knäna vill skjutas fram ytterligare

edit: vid närmare eftertanke har jag nog inte gjort ettan helt rätt då jag låtit vikten ligga på hälarna, och/eller inte försökt luta mig framåt tillräckligt för att skjuta fram knäna

Sheogorath
2013-09-18, 17:23
Alrightalright. Jag försökte med att få fram knäna och hålla ryggen så rak som möjligt i första delen, men ack, höften vägrade skjutas framåt

Ser faktiskt väldigt logiskt ut om man tittar på vart den fäster. Ska försöka känna efter igen. Det jag känner just nu är en kraftig belastning precis framför talus, precis som om det är att knäna vill skjutas fram ytterligare

edit: vid närmare eftertanke har jag nog inte gjort ettan helt rätt då jag låtit vikten ligga på hälarna, och/eller inte försökt luta mig framåt tillräckligt för att skjuta fram knäna

Kan du känna av ljumsken om du lägger dig så här och svankar?

http://www.exrx.net/StretchImages/HipAdductors/LyingHipAdductorMagnusSide.jpg

(som du ser är det en "fulldjupsböj" med ena benet)

Det är det du ska leta efter i bottenläget av böjen för att töja adductor magnus "in position" så att säga.

Edit: men om det ffa tar emot i området för talus även om du är i position 2 skulle jag säga att det fortfarande är fotleden som behöver få bättre rörlighet.

Fuark
2013-09-18, 17:31
Jo, när jag la mig sådär så prickar jag den klockrent

Testade även att sätta mig ner i djupet och pumpa, nu känner jag det! tack

Finns det någon hemmaversion? har ingen stång här nämligen, eller är det obligatorisk med vikt?

edit: kommer redan riktigt långt fram med knäna, därav det kändes så suspekt då jag jämförde med en som kör djupa med perfekt form, och han var inte ens nära min rörlighet där

Sheogorath
2013-09-18, 17:40
Jo, när jag la mig sådär så prickar jag den klockrent

Testade även att sätta mig ner i djupet och pumpa, nu känner jag det! tack

Finns det någon hemmaversion? har ingen stång här nämligen, eller är det obligatorisk med vikt?

edit: kommer redan riktigt långt fram med knäna, därav det kändes så suspekt då jag jämförde med en som kör djupa med perfekt form, och han var inte ens nära min rörlighet där

Bra att du fick till det!

Det där med knäna skiljer sig jättemycket beroende på långa lårbenen är. Är lårbenen korta ställs inte alls samma krav på rörlighet i fotlederna.

"Hemmaversionen" för squat-stretchen är med kvastskaft kan jag tänka, men för position 2 är det nog effektivt först när man redan har full rörlighet och bara vill "mjuka upp" lite. Är man för stel för en fulldjupsböj och försöker jobba upp en bättre rörlighet kan man nog behöver mer vikt, åtminstone 30-40 kg på axlarna.

Fuark
2013-09-18, 17:51
Bra att du fick till det!

Det där med knäna skiljer sig jättemycket beroende på långa lårbenen är. Är lårbenen korta ställs inte alls samma krav på rörlighet i fotlederna.

"Hemmaversionen" för squat-stretchen är med kvastskaft kan jag tänka, men för position 2 är det nog effektivt först när man redan har full rörlighet och bara vill "mjuka upp" lite. Är man för stel för en fulldjupsböj och försöker jobba upp en bättre rörlighet kan man nog behöver mer vikt, åtminstone 30-40 kg på axlarna.

okok, väntar tills jag är tillbaks på gymmet o skojstretchar lite i hemmet sålänge

mitt femur är grymt långt, benen överhuvudtaget på mig är långa. Kommer få mycket eleganta böjar när jag är färdig

Tack igen

edit: eller ja, en fråga till. om man adderar klackskor på det hela, kan man då komma ännu lägre, eller är det fullt möjligt att nå maximalt maxdjup med converse/barfota?

MilkmaN
2013-09-18, 18:46
Man kan nå fulldjup barfota, inga problem. Det är dock enklare med lyftarskor, eftersom knäna kan skjutas ännu längre fram, vilket ställer lägre krav på rörligheten i höften. Dock är det inte en toppenteknik, bättre att få till rörligheten så att man inte MÅSTE skjuta fram knäna som en tok.

Fuark
2013-09-18, 19:06
Precis det svaret jag hoppades på :) tack

Det var så jag trodde det var, något annat kändes ologiskt då det tar stopp när hamstrings trycker emot vaderna. Men värt att dubbelkolla då jag vill böja djupast i världen

Saddl3r
2013-11-10, 20:47
Är meningen att man ska bemästra position 1 innan man börjar med position 2, och hur länge är meningen att man ska sitta i positionerna?

Är det upplagt för att genomföras några gånger i veckan, eller är det ett engångspass för att hitta rätt form?

Sheogorath
2013-11-10, 20:58
Är meningen att man ska bemästra position 1 innan man börjar med position 2, och hur länge är meningen att man ska sitta i positionerna?

Är det upplagt för att genomföras några gånger i veckan, eller är det ett engångspass för att hitta rätt form?

Position 1 bemästras innan man börjar träna i position 2. Hur länge du stretchar får avgöras av hur mycket tid du vill lägga ner på det hela. Det blir ju lite grundstryrketräning för böj samtidigt så man kan gott lägga ner 20-30 min på det några gånger i veckan.