handdator

Visa fullständig version : Korsryggen - känningar?


gleeenn
2008-01-12, 17:39
Hej, gubbar och gummor, jag har sökt ett tag men inte fått fram något vettigt svar.

Det är så att jag har fått "ont", snarare känningar i korsryggen efter jag började med marklyft. Min teknik är säkert inte den bästa, men mina träningskamrater får icke ont och vi har i stortsett likadant utförande.
Kan problemet vara för att jag svankar för mycket eller har "otränad" mage/bål?
Värsta är att jag inte känner nått när jag utför övningen utan det är mest efteråt. Ej träningvärk.

Tacksam för svar. :)

Wilden
2008-01-12, 18:13
Hej, gubbar och gummor, jag har sökt ett tag men inte fått fram något vettigt svar.

Det är så att jag har fått "ont", snarare känningar i korsryggen efter jag började med marklyft. Min teknik är säkert inte den bästa, men mina träningskamrater får icke ont och vi har i stortsett likadant utförande.
Kan problemet vara för att jag svankar för mycket eller har "otränad" mage/bål?
Värsta är att jag inte känner nått när jag utför övningen utan det är mest efteråt. Ej träningvärk.

Tacksam för svar. :)

Hur vet du att det inte är träningvärk? :)

gleeenn
2008-01-13, 01:32
Haha, för jag har haft ont 24/7 sen jag började med marklyft i stort sett. räcker att jag sitter i en stol på "fel" sätt så får jag känningar. :)

Wilden
2008-01-13, 09:36
Haha, för jag har haft ont 24/7 sen jag började med marklyft i stort sett. räcker att jag sitter i en stol på "fel" sätt så får jag känningar. :)

När jag började med marklyft så var jag också rätt öm i ländryggen, speciellt om jag böjde mig ned eller använde längryggen mer än normalt. Tror inte du behöver vara orolig.

gleeenn
2008-01-13, 11:44
När jag började med marklyft så var jag också rätt öm i ländryggen, speciellt om jag böjde mig ned eller använde längryggen mer än normalt. Tror inte du behöver vara orolig.

Okej tack :D hoppas det stämmer. :)

ChrisDEFC
2008-01-13, 11:44
tycker inte du ska ignorera känningarna, det är säkert ett tecken på att det är något som inte är helt hundra. gå ner i vikt nästa pass (ex, ligger du på 5set med 80kg nu så gå ner och kör 5set på typ 50) kommer kännas dumt och för lätt kanske, men i många fall är det ju lättare att hålla formen och får du inga känningar efter detta så är det ju bara att öka lite nästa pass men öka väldigt lite åt gången.

du kan även pröva med sumomark = benen ska vara bredare isär så du får greppet med händerna imellan knäna istället för utanför, finns i övningsbanken om du är osäker.

ett annat tips är att precis innan du ska lyfta upp vikten så tänker du enbart på att hålla bålen fixerad. jag brukar göra så när jag känner tendenser till att jag tappar hållningen, tänker alltså enbart på att vara stabil i bålpartiet under hela lyftet och det funkar riktigt bra för mig, gör samma sak när jag kör tunga knäböj.

testa även att värma upp ryggen bra innan du börjar om du inte redan gör det.

lycka till!