handdator

Visa fullständig version : Olika atleters fysik: beroende på sporten eller på individen?


newbeginning
2008-01-12, 02:01
När man tänker på roddare, tänker man grym rygg. OL-lyftare, ben och traps. Brottare, massiva bålparti. Hockey spelare, stor röv. Osv osv.
Nu var dessa exempel jag kom på för stunden, alltså bara mina spontana tankar.

Nu till frågan: Har dessa atleter denna fysiken (generellt sett) för att just deras naturliga fysik (genitik) passar ihop med sporten, eller för att dom tränar på ett visst sätt som i sin tur gjort att dom ser ut som dom gör?

Konstigt formulerat, jag vet. Men om vi tar en OL_lyftare på topp nivå. Har han grymma ben pga att han
1: Har naturligt stora/starka ben och axlar, och därför kommit toppen? Eller 2: Har han fått stora ben genom OL-lyftandet?

Tanken med denna tråd är om det är värt att efterlikna olika sporter om man vill åt just deras optimum-muskelgrupp?

Så vad tror ni? ;)

joriice
2008-01-12, 02:08
De som är på topp är väl "menade" för just sin sport kanske?

Honken
2008-01-12, 02:09
Träning och gener. Olyftare i topp är genetiska under som viger sina liv åt träningen.

Nitrometan
2008-01-12, 09:58
En intressant fråga.

Titta på diskuskastarna. De ser likadana ut allihop. Runt 2 meter långa, långa armar och en vikt kring 120 kg. Alla VM-vinnare, världsrekordhållare, nästan hela topp-10 de senaste 30-40 åren har sett lika ut.

I övrigt håller jag med Honken.

Jorgen
2008-01-12, 11:36
Nu till frågan: Har dessa atleter denna fysiken (generellt sett) för att just deras naturliga fysik (genitik) passar ihop med sporten, eller för att dom tränar på ett visst sätt som i sin tur gjort att dom ser ut som dom gör?

Så vad tror ni? ;)

Både och. Dom (eliten) har alla genetiska förutsättningar för att lyckas indom sin sport och den träning dom genomför utvecklar deras fysiker ytterligare just för att dom skall kunna prestera maximalt.

130kg finsk sisu
2008-01-12, 12:04
Men då är styrkelyftare ett svårdefinerat släkte.
Det inns så många olika stilar där, bl.a

Olof Wiklund typen: Gigantisk röv och stora ben, men som en huggorm över axlarna.
Kenta Sandvik typen: Kort, relatvit lite bröstkorg och rygg och röv, men grova ben och sjukt grova armar.
Brad Gillingham typen: Lång, spiror till ben, Sjukt stor rygg, hyfsad överkropp.
Randall Harris: Stor och fet
Så finns det den typen med gigantisk bröstkort, framåtdragna axlar och pyttesmå armar.

Vad finns det mer?

Freddi Smulter typen: Snygg :)

Mapa
2008-01-12, 12:25
Men då är styrkelyftare ett svårdefinerat släkte.
Det inns så många olika stilar där, bl.a

Olof Wiklund typen: Gigantisk röv och stora ben, men som en huggorm över axlarna.
Kenta Sandvik typen: Kort, relatvit lite bröstkorg och rygg och röv, men grova ben och sjukt grova armar.
Brad Gillingham typen: Lång, spiror till ben, Sjukt stor rygg, hyfsad överkropp.
Randall Harris: Stor och fet
Så finns det den typen med gigantisk bröstkort, framåtdragna axlar och pyttesmå armar.

Vad finns det mer?

Freddi Smulter typen: Snygg :)


det finns väl olika typer av "stilar" och fysiker i de flesta sporter...

t.ex.
http://www.jwrworkings.com/hockey.jpg

major Pectoralis
2008-01-12, 12:32
Men då är styrkelyftare ett svårdefinerat släkte.
Det inns så många olika stilar där, bl.a

Olof Wiklund typen: Gigantisk röv och stora ben, men som en huggorm över axlarna.
Kenta Sandvik typen: Kort, relatvit lite bröstkorg och rygg och röv, men grova ben och sjukt grova armar.
Brad Gillingham typen: Lång, spiror till ben, Sjukt stor rygg, hyfsad överkropp.
Randall Harris: Stor och fet
Så finns det den typen med gigantisk bröstkort, framåtdragna axlar och pyttesmå armar.

Vad finns det mer?

Freddi Smulter typen: Snygg :)

dvärgtypen?

JohnRick
2008-01-12, 13:17
Konstigt formulerat, jag vet. Men om vi tar en OL_lyftare på topp nivå. Har han grymma ben pga att han
1: Har naturligt stora/starka ben och axlar, och därför kommit toppen? Eller 2: Har han fått stora ben genom OL-lyftandet?

Tanken med denna tråd är om det är värt att efterlikna olika sporter om man vill åt just deras optimum-muskelgrupp?

Så vad tror ni? ;)

Jag kanske resonerar fel, men det är väl i det närmaste bara att tillämpa lite Darwinism på det. Det naturliga urvalet, the origin of species och hela grejen. De som har en naturlig fallenhet och grundläggande kroppsliga förutsättningar för att nå absoluta toppen i sin sport kommer ju oftast längst, givet att de då lägger ner den träning som krävs? Sedan får väl alla utövare av en viss gren de grenspecifika attributen som med denna medföljer, men det krävs det lilla extra för att inte bli bortvaskade i förtid. Aktörerna inom erotikfilmsindustrin tror jag inte blir tillsatta p g a sin skådespelartalang t ex.

krellik
2008-01-12, 14:04
Naturligtvis är det lite av båda på elitnivå...

Samtidigt det du egentligen frågar efter ifall du kan få dessa välltränade muskelgrupper genom att utföra dessa aktiviteter så får man väll säga att det varierar rätt kraftigt... När det gäller tyngdlyftning så är det absolut så att fokusera på tunga knäböj/frontböj kommer absolut ge dej stockar till ben samtidigt som variationer som styrkevändningar och liknande är oslagbara för att blåsa upp trapzen så där finns det ju definitivt saker du kan lägga in.

Hockey röv finns det å andra sidan snabbare sätt att lägga på sig än att behöva halka runt på skridskor hela dagarna...

Eddie Vedder
2008-01-12, 15:51
det finns väl olika typer av "stilar" och fysiker i de flesta sporter...

Jo fast betydligt mer utpräglade fysiker i den typen av sport där allas uppgifter är mer lika. Det jag menar är alltså att på t.ex. en fotbollsplan eller i en hockeyrink finns massa spelare med helt olika spelstilar, egenskaper och uppgifter på planen.

I ett startfält för marathon är det bara personer som ska springa 4.2 mil så snabbt som möjligt, alla tränar inför exakt samma sak och således blir fysiken därefter. Detta i kombination med att ingen som inte har den typen av kropp till en början aldrig når eliten i en sådan sport.
Våran lärare nämnde det där under en föreläsning när bl.a. olika muskelfibrer behandlades, det är dom med en viss fiberuppsättning som slutligen hamnar "däruppe". Alla kan få bra kondition men en viss typ av grundförutsättningar rent fysiskt krävs för eliten.

Fotboll, hockey, innebandy o.s.v. ställer inget direkt sånt krav, däremot krav på en medfödd bolltalang.

kavalen
2008-01-12, 16:14
Bäst fysik och snyggaste kroppar har helt klart fotbolls/Tennisspelare/basketspelare och diverse andra konditionsidrotter. Att bara vara stark och hålla på med en idrott som inte innefattar kondition är meningslöst och löjligt. med kondtion räknar jag inte in promenader utan det ska vara idrotter där man löper. Personerna ifråga får bra kroppar som håller både för löpning och styrketräning.

Arf Pingvin
2008-01-12, 16:17
Men då är styrkelyftare ett svårdefinerat släkte.

Det är tre olika grenar så folk har väl lite olika styrkor och svagheter. Om man hade tävlat i enbart böj eller enbart bänkpress hade startfältet kanske varit mer homogent.

Arf Pingvin
2008-01-12, 16:24
Bäst fysik och snyggaste kroppar har helt klart fotbolls/Tennisspelare/basketspelare och diverse andra konditionsidrotter. Att bara vara stark och hålla på med en idrott som inte innefattar kondition är meningslöst och löjligt. med kondtion räknar jag inte in promenader utan det ska vara idrotter där man löper. Personerna ifråga får bra kroppar som håller både för löpning och styrketräning.

Jag känner att du kommer bli långvarig på kolo :thumbup: Det är väldigt många på den här brädan som är intresserade av kraftidrott, får se vem som känner sig manad att riva dig ett nytt... *popcorn*

Jorgen
2008-01-12, 17:10
Bäst fysik och snyggaste kroppar har helt klart fotbolls/Tennisspelare/basketspelare och diverse andra konditionsidrotter. Att bara vara stark och hålla på med en idrott som inte innefattar kondition är meningslöst och löjligt. med kondtion räknar jag inte in promenader utan det ska vara idrotter där man löper. Personerna ifråga får bra kroppar som håller både för löpning och styrketräning.

Och härmed avslutar vi den efterföljande debatten om hurvuda kavalen har rätt eller fel.
För som vi alla vet finns det inget rätt eller fel i denna frågan, alltså har kavalen både rätt och fel i sitt påstående.

Back to topic.

Hemi
2008-01-13, 14:53
Boxning har traditionellet sett haft ett rätt så varierande persongalleri, tex Primo Carnera vs max Bear och även i de lättare viktklasserna även längre ned i viktklasserna. Det är öltunnor och spett, uthålliga och explosiva. Somliga är fenomenala i friidrott, andra står som en kiosk. Inte så konstigt att Ali var delvis basketspelarem innan t ex. Amatörboxningen har däremot blivit lite utslätad i kroppstyper.

newbeginning
2008-01-13, 18:12
Det verkar som de flesta är överens om att deras fysik främst beror på det naturliga urvalet av atleter :). Jag känner i stort sett likadant. Har ofta tänkt tex: Fan den där robban har sjuuuk rygg, o han e ju roddare. Sen kommer man på att han antagligen har med hans gener att göra eftersom många av hans roddkamrater inte ser ut som nåt spec. direkt.

Antar att det bästa för att boosta en viss muskelgrupp helt enkelt är att komma på ett bättre sätt att styrketräna den.

Säg tex att man vill få bättre ben. Då finns det antagligen bättre sätt att träna än en ol-lyftare (även om deras sätt bygger bra ben i längden).