handdator

Visa fullständig version : Axel-övningar som inte involverar triceps


Kovalchuq
2008-01-11, 21:55
I vilka av dessa axel-övningar involveras inte triceps:

framåtlutande hantellyft
stång-Press bakom nacke
Stående militärpress
Arnold press
Hantel lyft- Fram/sidan
Flyes/omvändna flyes

:confused:

vill göra schema:
Bröst+triceps
Rygg+axlar (lats drag framför och bakom nacke är de enda övningar jag gillar för rygg, men de tar ju så hårt på axlarna. Så bäst att sätta axlar+rygg samma dag.

TACK PÅ FÖRHAND.

tobbo
2008-01-11, 22:05
Alla som inte är pressar.

Damien Thorne
2008-01-11, 22:06
framåtlutande hantellyft
Hantel lyft- Fram/sidan
Flyes/omvändna flyes

Kovalchuq
2008-01-11, 22:07
aa okej tack..

RanShi
2008-01-11, 23:15
Exakt som de sagt. Alla övningar där du inte böjer armen så vinkeln vid armbågen ändras så att armen sträcks ut. Då använder du triceps...det är ganska logiskt.

tp_88
2008-01-11, 23:21
Drag till hakan.

Kovalchuq
2008-01-12, 00:49
Hur är det med: Latsdrag till bröstet, Latsdrag bak nacke,

involverar det triceps tycker ni? :S

RanShi
2008-01-12, 00:51
Hur är det med: Latsdrag till bröstet, Latsdrag bak nacke,

involverar det triceps tycker ni? :S

Nej, mer biceps om något. Då ändrar du vinkeln vid armbågen så att armen "böjs" (biceps) istället för att sträckas (triceps).

Däremot så går det att öva på den tekniken så det tar mycket mindre på biceps.

ChrisDEFC
2008-01-12, 01:19
precis, drag = biceps och press = triceps om det involverar en böjning i armbågen, jättelogiskt!

Rahf
2008-01-12, 01:24
Triceps funkar som stabilisator i latsdrag så viss aktivering sker ju men inte så att man behöver bry sig nämnvärt mycket. Därmed inte sagt att man inte kommer känna av den om den tränats tidigare.

Bröstövningar tar en sjuhelvetes mycket mer på axlarna än latsdrag ska du veta.

Off topic: Var är benträningen?

Kovalchuq
2008-01-12, 01:57
Så här har jag kört:

dag 1. Bröst+axlar+tricep
dag 2. Rygg+biceps
dag 3. ben+vader+mage
dag 4. Vila


Men eftersom latsdrag/ tar så hårt på axlarna så är jag sugen på att ändra lite nu...

Det är de den här tråden handlar om, hur jag ska få in latsdrag träningen utan att sabba axel-träningen å så...

Några tips? :)

Degpekka
2008-01-12, 06:18
Kör baksida axlar på ryggdagen istället? iofs gillar jag inte att köra rygg efter axlar, då axelpasset brukar ta ganska hårt på trapsen.

Sheogorath
2008-01-12, 07:30
Om man inte (ens) förstår vad "böja och sträcka i armbågen" har för relation till "biceps och triceps", så kanske man inte ska snickra ihop ett träningschema. Förstår du hur jag menar, Kovalchuq?

RanShi
2008-01-12, 12:51
Om man inte (ens) förstår vad "böja och sträcka i armbågen" har för relation till "biceps och triceps", så kanske man inte ska snickra ihop ett träningschema. Förstår du hur jag menar, Kovalchuq?

+1

Inget illa menat, mer att du bör prova andras träningsscheman, känna efter hur saker och ting känns i kroppen. Att FÖRSTÅ exakt vilka övningar som tar på vilka muskler hur konstiga övningarna än ser ut är ett litet förstasteg alla bör ta innan de börjar träna och förstå vad de egentligen gör.

Du ska även kunna reflektera över vilka muskler du kanske använder när du gör nåt enkelt som att sätta på dig kläder osv. Sedan blir det naturligt och du får en bättre förståelse för din kropp och musklerna. Jag tror du behöver träna på detta en hel del.

Till slut kommer du fatta hur allt hänger ihop och kunna göra egna träningsscheman :cool:

Lycka till!

Rahf
2008-01-12, 12:55
+1

Inget illa menat, mer att du bör prova andras träningsscheman, känna efter hur saker och ting känns i kroppen. Att FÖRSTÅ exakt vilka övningar som tar på vilka muskler hur konstiga övningarna än ser ut är ett litet förstasteg alla bör ta innan de börjar träna och förstå vad de egentligen gör.

Du ska även kunna reflektera över vilka muskler du kanske använder när du gör nåt enkelt som att sätta på dig kläder osv. Sedan blir det naturligt och du får en bättre förståelse för din kropp och musklerna. Jag tror du behöver träna på detta en hel del.

Till slut kommer du fatta hur allt hänger ihop och kunna göra egna träningsscheman :cool:

Lycka till!

Jag tar och flikar in att "ska" i denna mening bör bytas ut mot "kan". Det finns inga måsten och det tänket du visat där är inte så lite överkurs ;).

Kovalchuq
2008-01-12, 13:05
mmm
eller så kör jag på som förra schemat å skipar latsdrag/chins *mini*

jakkan
2008-01-12, 14:02
Läser du ens svaren du får?

Kovalchuq
2008-01-12, 15:10
Ja. ?

Visst kan jag ta någon annans schema...
men då blir det ju en 5-split. där varje muskel tränas 1gång i veckan.
Jag vill köra igenom varje muskel 2x/vecka *flex*


Så här blir det nu iaf:
Dag 1. Bröst+triceps+axlar
Dag 2. Ben+vader+mage
Dag 3. Biceps+Rygg (latsdrag)+Axlar(baksida)
Dag 4. Vila

Rahf
2008-01-12, 15:21
Ja. ?

Visst kan jag ta någon annans schema...
men då blir det ju en 5-split. där varje muskel tränas 1gång i veckan.
Jag vill köra igenom varje muskel 2x/vecka *flex*


Så här blir det nu iaf:
Dag 1. Bröst+triceps+axlar
Dag 2. Ben+vader+mage
Dag 3. Biceps+Rygg (latsdrag)+Axlar(baksida)
Dag 4. Vila

Får nog problem med återhämtningen om du ska köra på sådär. Ingen har påstått att du ska ta någon annans 5-split schema heller, att du tar för givet att alla medlemmar kör på 5-split tyder på otålighet och ett försök att styra undan frågan.

Det vi har skrivit är att latsdrag och chins inte påverkar axlarna annat än att de är aktiva dynamiskt och möjligen att baksidan är lite aktiv. Axlar är aktiva i pressövningar och i princip alla pressövningar ligger på bröst- och tricepsövningar.

Hur länge har du tränat sa du?

Kovalchuq
2008-01-12, 16:01
7-8 månader...

Så du säger att man kan köra Axlar och latsdrag(rygg) dagar efter varan utan att ha dåligt samvete för att återhämtningen ska gå åt skogen?

Vetez
2008-01-12, 16:08
Om du kör bakre-axlar tillsammans med rygg träningen.
Och axlar-fram (pressövningarna) en annan dag.


Latsdrag bakom nacke tar bara på bakre-axlarna.
Latsdrag mot bröstet kanske sliter lite på axlarna :S

Rahf
2008-01-12, 16:24
7-8 månader...

Så du säger att man kan köra Axlar och latsdrag(rygg) dagar efter varan utan att ha dåligt samvete för att återhämtningen ska gå åt skogen?

Har du någon annan träningsbakgrund än 7-8 månaders styrketräning?

Nej, axlarna kommer inte att lida av latsdrag.