handdator

Visa fullständig version : Köpa/bygga hus


kalle_banan
2008-01-11, 19:34
Jag har börjat fundera på hur det funkar när man bygger eller köper hus i Sverige, om vi tar byggandet först:
Låt oss säga att jag ska bygga ett hus på 200 kvadrat med en våning. Från första grävandet till att färgen har torkat, vad kan det kosta? Om man räknar lågt alltså, för ett hus kan kosta hutlöst mycket men det finns en nedre gräns, vart går den? Exklusive tomt pls.

Köpa hus:
här finns ett par begrepp: http://beskrivning.bovision.se/description.aspx?guid=74175858&banner=1
Vad betyder dessa:
"Ekonomi
Taxeringsvärdet är 604 000 kr varav byggnadsvärde 433 000 kr (fastställt 2006). Typkod 221, Småhusenhet, fritidsbostad för 1-2 familjer."

Och vilka fasta utgifter har man när man äger en villa? Bortsett från eventuella lån, el och värme.

Per B
2008-01-11, 19:38
Taxeringsvärdet är 604 000 kr varav byggnadsvärde 433 000 kr (fastställt 2006). Typkod 221

Det är taxeringsvärdet som styr hur mycket du betalar i fastighetsskat. Men fr o m 2008 är fastighetsskatten borttagen.

Och vilka fasta utgifter har man när man äger en villa? Bortsett från eventuella lån, el och värme.
Sophämtning och vatten/avlopp tillkommer.

kalle_banan
2008-01-11, 19:40
Det är taxeringsvärdet som styr hur mycket du betalar i fastighetsskat. Men fr o m 2008 är fastighetsskatten borttagen.


Sophämtning och vatten/avlopp tillkommer.

Med andra ord är taxeringsskatt och byggnadsvärde obsoleta begrepp?

Per B
2008-01-11, 19:46
Med andra ord är taxeringsskatt och byggnadsvärde obsoleta begrepp?

Jag är osäker på om det också ligger till grund för ägarens eventuella förmögenhet... men finns förmögenhetsskatten kvar?

Fastighetsskatten har ersatts av en kommunal avgift, men jag vet faktiskt inte om taxeringsvärdet används där på nåt sätt?!?

Ska dock noteras att om sossarna vinner nästa val kan de mycket väl komma att återinföra fastighetsskatten.

hum
2008-01-11, 20:30
http://forum.byggahus.se/

Chaan
2008-01-11, 20:41
bygga ett hus på 200 kvadrat med en våning. Från första grävandet till att färgen har torkat, vad kan det kosta? nedre gräns, vart går den? Exklusive tomt pls.


300 000 för själva huset. Då e vägen klar och dragningar fram till huset (el vatten avlopp).

Inget mexitegel då utan du bygger med billigt obehandlat naturmaterial, varav du finner en del på tomten. Du råkar vara expert på billigt ekologiskt byggande och du gör det mesta jobbet själv - du kör även grävmaskinen. Du har lastbilskörkort och eller får hjälp gratis av din polare som råkar vara åkare.

Får hjälp gratis med bygget av sådana som tycker det e roligt att hjälpa dig. Hyr bara in hantverkare för besiktning och liknande. Dörrar fönster och inredning får du (av någon som lyxrenoverar) eller köper billigaste möjliga begagnade. Brädor och takstolar får du tag i billigt av den lokala sågen. Ingen komplicerad uppvärmningsapparat, bara en begagnad vedpanna med elpatron som står i ett rum och pumpar vatten till begagnade element. Du har tur och får med en solfångare på köpet så du kan duscha varmt på sommaren utan att använda el.

Det enda du köper på Bauhaus e vatten- o avlopps och elledningar.

Inte så kul på alla sätt och vis men det var inte frågeställningen.

Chaan
2008-01-11, 20:58
Lägg till 5000:- och en massa jobb så får du golvvärme istället ;)

kalle_banan
2008-01-12, 12:59
Hur långt kommer jag på 1.5 miljoner i lyxighetsskalan?
För här på island går en tomt på 200k och uppåt beroende på var du bygger, min far köpte en tomt för 300k och det är en hektar ute på landet, medans min fars frus bror köpte en tomt i kópavogur (som ligger kant i kant med reykjavik) för 1.5 miljoner. Skillnaden är att pappa äger sin tomt medans hans frus bror (svåger heter det va?) äger rätten till sin tomt.

Ett vanligt hus (ca 150m2 exl garage) i reykjaviksområdet (området där ca 90% av island befolkning bor) går på 4 miljoner sek, och då är det inget speciellt utan ett hus med en liten tomt. Hus för 6 miljoner är inte ovanliga...
Ett inflyttningsklart hus där man gör allt jobb själv på Island, exkl tomt, går på 1.5 miljoner, sen är finliret kvar med den andra toaletten, färg i tak och väggar, dörrar för alla hål osv.

När jag var i sverige över julhelgen fick jag veta att en tomt i Säter går på ca 20k och uppåt. Nu är inte säter en metropol på något sätt, men man har nära till allting åt alla håll. Så skillnaderna är extrema.

Loke
2008-01-12, 13:47
Det finns nyproduktioner på www.hemnet.se

Om man köper ett nybyggt hus ligger lägsta priset vid runt 2 miljoner. Det går säkert att bygga billigare själv, de flesta husen som säljs färdiga av företag är ju på hyffsat fina platser och byggs ju med vinst. Hur mycket det kostar i så fall beror som sagt på hur mycket man kan göra själv och hur duktig man är på att hitta billiga material och arbetare.

Sen kan priserna lätt glida upp mot 5 miljoner om det är i en större stad, men då får man ju också ett mycket lyxigare hus.

z_bumbi
2008-01-12, 13:49
1,5 Mkr räcker det inte direkt för någon lyx om du inte följer Chaans metod fast går mot maxbudgeten. För att köpa ett befintligt hus kan det räcka långt beroende var du kan tänka dig att bo.

tjabon
2008-01-12, 13:52
http://www.kopa-hus.se/