handdator

Visa fullständig version : Överblivet fett i stekpannan


Sniggel
2008-01-11, 17:28
Efter att man med smör, har stekt kött i stekpannan, blir det efter en stund stelnat ljust fett. Om man rengör stekpannan så gott det går blir det ändå lite kvar eftersom stekpannan "småglänser" efter borstning med varmt vatten. Detta fett som finns kvar, vad för typ av struktur har det. Hur har det påverkats av den tidigare upphettningen? Är det smart att använda detta fett till nästa stekning?

Pepz
2008-01-11, 17:46
är det en gjutjärnspanna så bör den vara lite fettig för att hålla.
dvs använde inte diskmedel

Per B
2008-01-11, 17:54
Jag brukar koka vatten som jag sen sköljer stekpannan med, åtminstone om det är en gjutjärns eftersom man som Pepz påpekar ska undvika att använda diskmedel i den. Ha gärna i lite olja i pannan sen, och sätt den på den fortfarande varma (?) plattan.

För övrigt så vill inte kommunen att man ska diska ur fettet, utan hellre torka ur det först med hushållspapper. Fettet sätter igen avloppen!

joriice
2008-01-11, 17:56
Dee kan man ta på mackan vettu. :D

jontet
2008-01-11, 19:45
eftersom tråden ändå spårat ur till hur man diskar en stekpanna så kör jag på i samma tecken!

är rost enda anledningen till att rekomendationen att inte köra diskmedel i gjutjärnspannor? jag har alltid kört med diskmedel och sen smörjt in den i den med en skvätt rapsolja(insidan på pannan altså) och det har funkat ganska bra, klart den är sliten men så använder jag en hel del grejjer i metall i den, stekspadar o sånt, bra/dåligt?

Sniggel
2008-01-11, 19:49
Yes its a gjut-ironspanna, därför jag inte använder diskmedel. Saken är ju den att jag tvättar den inte direkt efter användande som alla normala personer gör :p utan jag väntar tills jag behöver använda den nästa gång, vilket innebär att det blir svårare att få bort allt fett, vilket kanske inte är en nackdel då fettet som blir kvar oftast funkar att steka med.
Huvudfrågan var väl iofs om fettet som är kvar är onyttigt, typ höga halter av transfett eller liknande.

Sverker
2008-01-11, 19:51
En gjutjärnspanna är full av mikroskopiska porer. När man steker så tränger fettet in där och ger en yta som är slät och som det inte bränner fast i.

Tekniken KRÄVER ett stabilt fett, som smör eller talg. Matoljor härsknar alldeles för lätt.

z_bumbi
2008-01-11, 19:53
Fettet som är kvar är inte så nyttigt och det särskilt inte om det stått frame i värmen i några dygn. Men ska du ändå använda pannan på en gång så funkar det utmärkt med diskmedel och sen i med en skvätt olja som du snurrar runt.

Sniggel
2008-01-11, 20:21
En gjutjärnspanna är full av mikroskopiska porer. När man steker så tränger fettet in där och ger en yta som är slät och som det inte bränner fast i.

Tekniken KRÄVER ett stabilt fett, som smör eller talg. Matoljor härsknar alldeles för lätt.

Fettet som är kvar är inte så nyttigt och det särskilt inte om det stått frame i värmen i några dygn. Men ska du ändå använda pannan på en gång så funkar det utmärkt med diskmedel och sen i med en skvätt olja som du snurrar runt.

Ok, tack för tipsen. Jag fortsätter väl använda smör då och försöker rengöra pannan med vatten så snart som möjligt efter tillagning.