handdator

Visa fullständig version : Felix Potatismos efter träningen?


aGGe
2008-01-11, 15:16
Är det godkänt att äta efter träningen?

Blev så j*vla sugen på det nu, va en på jobbet som tog fram sitt pulver o hällde på hett vatten.. mm va gott det luktade.

King Grub
2008-01-11, 15:17
Det är godkänt att äta när som helst. Det är potatis.

Exhale_
2008-01-11, 15:17
Är det godkänt att äta efter träningen?

Blev så j*vla sugen på det nu, va en på jobbet som tog fram sitt pulver o hällde på hett vatten.. mm va gott det luktade.

Funkar och är gott! Kanske inte optimalt men vem bryr sig när skillnaderna är minimala. Komplettera med en proteinkälla vet jag

Koloftw
2008-01-11, 15:18
Klart det är godkänt.

Ubersnabba kolhydrater.

King Grub
2008-01-11, 15:23
GI:t på potatismos är inte så högt.

No differences were found in glycaemic or satiety response between boiled or mashed potatoes.

European Journal of Clinical Nutrition (2008) 62, 87–95.

Som havregrynsgröt, ungefär:

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/84/5/1055/T4

Koloftw
2008-01-11, 15:43
Märkligt ... :virro

Kanske beror på fettet, men pulvermos borde ju ändå ha högre ...

formula4shape
2008-01-11, 16:02
Märkligt ... :virro

Kanske beror på fettet, men pulvermos borde ju ändå ha högre ...

Varför? Tillagat pulvermos är både näring, kalori och kolhydratsfattigare än vanligt mos.

Koloftw
2008-01-11, 17:57
Vad spelar näringen, energin eller kolhydratmängden för roll? När det gäller GI.

nickodemus
2008-01-11, 19:15
Är det bara jag som hört att Pulvermos är bland det sämsta du kan äta utav kolhydrats källor?
Hade för mig att det inte finns något att bygga av i pulvermos alls, typ som godis.

Bubban
2008-01-11, 19:18
Jag hade ju föredragit att göra egen potatismos, trots att man är lat så är det ju inte särskilt svårt eller krävande. Våga vägra halvfabrikat! =)

Turbonisse
2008-01-11, 19:20
Är det bara jag som tycker pulvermos(bra sådant) är godare :em:

Koloftw
2008-01-11, 19:21
Är det bara jag som hört att Pulvermos är bland det sämsta du kan äta utav kolhydrats källor?
Hade för mig att det inte finns något att bygga av i pulvermos alls, typ som godis.

Kolhydraterna är ju av samma sort: stärkelse, dvs. ihoplänkade glukosmolekyler. Om något saknas i pulvermoset, så är det näring, smak, mättnad eller fibrer.

Det finns ju visst "något att bygga av" i godis; godis ger energi.

Eddie Vedder
2008-01-11, 19:30
Är det bara jag som hört att Pulvermos är bland det sämsta du kan äta utav kolhydrats källor?

Ja det är du nog rätt så ensam om skulle jag tro.

King Grub
2008-01-11, 20:27
Är det bara jag som hört att Pulvermos är bland det sämsta du kan äta utav kolhydrats källor?
Hade för mig att det inte finns något att bygga av i pulvermos alls, typ som godis.

Det finns inte mycket att bygga av i pulvermos, nej, men det gör det inte i potatis, vanlig kokt heller. Inte i några rena kolhydratkällor. Det är protein som "bygger", inte kolhydrat. Man äter inte kolhydrat för att stimulera muskeluppbyggnad, utan som energikälla. Och där är potatismos, hemgjort eller pulver, bra.

Rahf
2008-01-11, 20:42
Pulvermos kan vara förbannat gott vid vissa tillfällen *drool*

formula4shape
2008-01-11, 20:47
Vad spelar näringen, energin eller kolhydratmängden för roll? När det gäller GI.

Ungefär samma som fettet du pratade om.

aGGe
2008-01-11, 20:57
Är det bara jag som tycker pulvermos(bra sådant) är godare :em:

Hehe.. nej det är inte bara du. :D

Jag har itne ätit pulvermos på kanske 2-3 år.
hemmagjord mos äter jag desto oftare.


hemmagjort är jättegott.

men jag kände lukten av pulvermos igår på jobbet och jag blev så J*VLA sugen på det då.

så jag slog till på det idag. ätit det med hemmagjorda köttbullar och ketchup. det satt riktigt fint måste jag säga!! orkade dock inte så mkt mos som jag hade hoppats på. hehe

Koloftw
2008-01-11, 20:59
Ungefär samma som fettet du pratade om.


Vad menar du?

Hur mycket kolhydrater det är per 100g kan omöjligt påverka, eftersom man mäter per 50g kolhydrat. Eller visst, krävs det 25kg av ett livsmedel för 50g kolhydrat så kanske det tar längre tid, men så stor skillnad kan det inte vara.

Näringen kan inte påverka.

Kalorierna kan inte påverka ... såvida inte kalorierna bidrar med mer fett/protein.



Förstår inte *screwy*

Rahf
2008-01-11, 21:20
GI har ingen större betydelse efter träning, om man inte är diabetiker dvs.

Koloftw
2008-01-11, 21:22
Jo, om man kör tiokamp och laddar inför nästa gren. (Ja, jag provocerar bara :))


Men vi diskuterade huruvida näringen, energin eller kolhydratmängden hade betydelse för GI.

formula4shape
2008-01-11, 21:40
Märkligt ... :virro

Kanske beror på fettet, men pulvermos borde ju ändå ha högre ...

Förstå mig. Det var pga detta som jag skrev så...

skaparn
2008-01-11, 22:34
Vad menar du?

Hur mycket kolhydrater det är per 100g kan omöjligt påverka, eftersom man mäter per 50g kolhydrat. Eller visst, krävs det 25kg av ett livsmedel för 50g kolhydrat så kanske det tar längre tid, men så stor skillnad kan det inte vara.

Näringen kan inte påverka.

Kalorierna kan inte påverka ... såvida inte kalorierna bidrar med mer fett/protein.



Förstår inte *screwy*

+1

Vad skriver du om?

Status Quo
2016-05-11, 09:13
Är det inte transfetter i pulvermos?

King Grub
2016-05-11, 09:24
Det finns http://www.felix.se/produkter/potatismos-utan-tillsatser-20-p/ om man vill ha ett utan tillsatser.

Sverker
2016-05-11, 16:49
Är det inte transfetter i pulvermos?

King Grubs länk är en paradox eftersom grädde och mjölkpulver innehåller naturliga transfettsyror.
När jag kollar på andra potatismos innehåller de istället palmolja eller solrosolja som fett.
Ny lagstiftning kräver att tillverkaren måste ange ifall oljan är delvis härdad eller härdad. En delvis härdad olja kan innehålla transfettsyror.

Status Quo
2016-05-12, 04:16
King Grubs länk är en paradox eftersom grädde och mjölkpulver innehåller naturliga transfettsyror.
När jag kollar på andra potatismos innehåller de istället palmolja eller solrosolja som fett.
Ny lagstiftning kräver att tillverkaren måste ange ifall oljan är delvis härdad eller härdad. En delvis härdad olja kan innehålla transfettsyror.

Med andra ord får man räkna med att det är transfett i pulvermoset oavsett märke.

King Grub
2016-05-12, 07:26
Naturligt förekommande transfetter är en annan sak. Flera studier har till och med sätt hälsomässigt positiva effekter av dessa.