handdator

Visa fullständig version : Från nybörjare till BF?


zariaza
2008-01-11, 13:34
Ett litet teoretiskt "experiment" (som kanske kommer bli verklighet??)

Säg att man tar mig, är 175cm lång, väger nu ca 56-57 kilo.
Tränat styrketräning ca tre gånger/veckan i ett år nu, plus 2-3 konditionspass av varierande slag i veckan. Tror däremot att jag eventuellt äter för lite, för jag har tappt rätt mkt i vikt och inte byggt så mkt som jag skulle velat.. men men..

Säg nu att jag, som ändå är en nybörjare och "otränad" inom detta område, skulle vilja inom 6 månader- 1 år (kanske snabbare, vet ju inte hur realistiskt det är) skulle vilja bygga muskler och utveckla min fysik på ett sådant sätt att jag skulle kunna ställa mig på en scen i BodyFitness.
Hur skulle ni tipsa mig om att jag bäst borde lägga upp min styrketräning? Antal pass, på vilket sätt osv. Min konditionsträning? Antal pass där med, vilken typ etc? Och slutligen min kost.
Kanske blir lite väl omfattande att svara på, men ni kanske har lust att försöka? *whistle*
Svar här eller PM mottas tacksamt

Honken
2008-01-11, 13:42
Beror ju lite på hur du tränar nu. Men du kan iaf börja med att äta mer helt enkelt :).

mini
2008-01-11, 14:04
Jag tror inte att du kommer dit på ett år, men det är svårt att uttala sig då man inte vet hur mycket av dina ganska få kilon som är muskler respektivet fett, hur du ser ut i kroppen, hur du tränar osv.

Att knåpa ihop ett komplett tränings- och kostupplägg har jag inte ork eller lust till, så jag sammanfattar med träna hårt och smart, ät mer av bra mat, sov. Det lär inte ta ett år eller mindre, men så småningom kommer du kunna åstadkomma en fitnesskropp.

Sniggel
2008-01-11, 17:32
De viktigaste du behöver göra just nu är nog att se över hur du ska få i dig mer mat, varje dag. Sen är det självklart att själva träningen är viktig också, men där fungerar man oftast olika. Det viktigaste är dock att se till att man en plan för hur man ökar vikterna man tränar med.

zariaza
2008-01-11, 19:28
De viktigaste du behöver göra just nu är nog att se över hur du ska få i dig mer mat, varje dag. Sen är det självklart att själva träningen är viktig också, men där fungerar man oftast olika. Det viktigaste är dock att se till att man en plan för hur man ökar vikterna man tränar med.

Antar att det borde finnas något särskilt sätt jag borde tänka på när det gäller kosten också?

Sniggel
2008-01-11, 20:00
Oftast brukar det vara så att de som har svårt att öka i vikt, just INTE behöver tänka så mycket. Det är trots allt viktigare att kaloriintaget blir högre än vad maten består av ifall man vill bli större. Man behöver ju inte äta kyckling, ris och broccoli hela tiden utan det går nog isåfall bättre med köttfärslimpa, potatis, brunsås och lingon om du förstår vad jag menar, många tror att det senare exemplet skulle vara onyttigt. Dessutom bör man inte vara rädd för att ibland äta snabbmat bara för att man vill vara "nyttig". Man behöver ju dock inte bli extrem åt andra hållet och äta pizza 3+ ggr i veckan.
Det gäller att hitta ett sätt att öka kalorierna så att man börjar gå upp i vikt, kanske 1 kg i månaden är lagom så länge styrkeökningar medföljer, då kan man försäkra sig om att kilona man lägger på sig är av kvalité (stor andel muskelmassa och liten andel fett).

zariaza
2008-01-23, 19:25
okej, tack för lite input i alla fall:)