handdator

Visa fullständig version : Anabola steroider.


Sidor : [1] 2

Minoritet
2008-01-10, 22:21
Alltså nu börjar jag bli riktigt fundersam...läste en tidning för ett tag sen ang en kille som dopat sig under 80-talet och vad han tyckte och tänkte om dopingen inom BB. Det han sa var att merparten av dagens "grova" killar är dopade och att det skulle vara mer utbrett än vi vågar hoppas på. Vart intresserad av frågan och har gjort en hel del sökningar på internet ang just detta och hittat mer än jag velat....

MEN när man söker på olika lagliga preparat på en känd svensk BB tidnings forum och läser "kanske har kört "tyngre" saker än kreatin" vad F_N ska man tro då egentligen....


Hur utbrett är detta igentligen? Kan alla på detta forum svära på att man är ren?

Åsikter och kommentarer mottages mer än gärna.:devil:

Pudzianovski
2008-01-10, 22:23
http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=307365
http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=307377
http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=307389

Fjällbrynt
2008-01-10, 22:28
Jo... rätt så utbrett i BB-världen, Inte många som tävlar inom IFBB kan nog säga att de inte har tagit de, många kommer ju ut och erkänner att de har tagit de och de har ju berättat vad som sker i den världen. Läste en intervju med Lee Priest där han sa att man knappast kan bli som cutler eller liknande genom endast mat träning och lagliga tillskott...

Minoritet
2008-01-10, 22:35
Ja det är så det verkar, vill be om ursäkt direkt med ang att jag överhuvudtaget postade denna tråd. Hade inte läst er policy innan jag skrev i vredesmod. Tycker i alla fall att det suger, menar att vara förebild och vad manligt ideal innebär, är det sånt man totalt skiter i eller? Kollade efter nån knapp där jag kunde "fimpa" tråden men kunde inte hitta nån... finns det?

Martin Löwgren
2008-01-10, 22:38
Jo... rätt så utbrett i BB-världen, Inte många som tävlar inom IFBB kan nog säga att de inte har tagit de, många kommer ju ut och erkänner att de har tagit de och de har ju berättat vad som sker i den världen. Läste en intervju med Lee Priest där han sa att man knappast kan bli som cutler eller liknande genom endast mat träning och lagliga tillskott...

I dokumentären om Anders Graneheim så påstår den mannen att han endast tagit vätskedrivande under en flygtur till asien och inget annat olagligt under hela sin karriär......

Sparrisen
2008-01-10, 22:45
Jag tror att det är väldigt utbrett inom gymträningen och då inte minst BB. Men ingen ska dömas grundat på spekulationer. Ännu en anledning att inte jämföra sig med alla andra hela tiden. Gå en match mot dig själv istället. Du, dina förutsättningar och dina egna förhållningssätt. Själv har jag aldrig kommit i närmare kontakt med ämnet i fråga.

Sen tror jag inte att vi ska diskutera ämnet mycket mera på detta forum.

Rahf
2008-01-10, 23:22
Vill du diskutera doping fritt så får du bege dig till Flashbacks forum.

Jag säger att man är oskyldig tills motsatsen bevisats, att spekulera får man väl göra men man är smart om man håller de tankarna för sig själv eller muntligt med sina vänner.

beckman88
2008-01-11, 00:34
fan jag är ren!

myggan
2008-01-11, 00:45
Hur utbrett är detta igentligen? Kan alla på detta forum svära på att man är ren?



:laugh: Haha, du kan inte vara allvarlig? :)

Allan
2008-01-11, 04:40
Man får diskutera doping på Kolozzeum. Men man får inte spekulera kring namn eller preparat. Man kan fortfarande bli hysteriskt grov och stark utan att missbruka, och idag verkar alltför många tro att man måste kura för att ens röra sig i gymet.

Jacksatan
2008-01-11, 10:05
Precis som Allan säger så kan man bli hysteriskt grov utan att ta något. Därför är det otroligt svårt att spekulera kring vilka som tar och inte. Det jag kan säga är att det är otroligt mkt fler människor än de som tävlar som dopar/har dopat sig.

n1tro
2008-01-11, 10:08
Man får diskutera doping på Kolozzeum. Men man får inte spekulera kring namn eller preparat. Man kan fortfarande bli hysteriskt grov och stark utan att missbruka, och idag verkar alltför många tro att man måste kura för att ens röra sig i gymet.

hehehe :D skön kommentar..:laugh:

ot: håller med jacksatan

evosex
2008-01-11, 10:22
Konstigt nog är det endast de som har kurat som har ökat fort och blivit hysteriskt grova som jag känner...

Kommer ihåg när man läste Sportsmagazine för många år sedan och på ena sidan är det ett reportage om någon 21 åring som började träna när han var 19 år och väger typ 120 kg bara muskler som vägde typ 70 kg när han började träna. Sedan ett par sidor längre bort när någon idrottsläkare svarar på läsarfrågor så står det att man max kan öka ca 2-3 kg muskler per år, lite mer i början när man precis börjar träna. Dubbelmoralen var fin på den tiden iaf :)

Ser det för bra ut för att vara sant så är det det. Har sett ett antal som gått från typ 65 kg i bänken till 130 kg på 1 år... Troligt utan dunderhonung? Nej inte särskilt

Men visst det handlar ju bara om att äta rätt och träna hårt och kommer inte resultaten som på exemplet ovanför så håller man antagligen greppet på stången lite fel eller kör för få reps, eller för många reps eller äter fel sorts kyckling bla. bl.a.

Man har fått lite perspektiv genom åren är väl det jag kan avsluta med


/Ja ä inte bitter ;)

Slartibartfast
2008-01-11, 10:22
Det finns grymma byggare som är rena och det finns klena nollor som preppar.

ligne
2008-01-11, 10:34
Det finns grymma byggare som är rena och det finns klena nollor som preppar.

exempel ?

Spec^
2008-01-11, 10:46
Seriöst, kunde knappast bry mig mindre om folk som tar roids. Deras problem inte mitt.

Sen verkar det vara väldigt många som tror att det bara är att skjuta i sig lite roids så händer de grejjer.. de krävs fortfarande en jävulskt hård träning och mat i mängder, man lär veta vad man håller på med helt enkelt.

Koloftw
2008-01-11, 10:46
exempel ?

Jag är inte särskilt inne i byggarvärlden. Men här på forumet finns det en hel del som både är grymt starka/90kg+ hårda. Enligt dom själva alltså, jag har inte kört urinprov på dom ...

Koloftw
2008-01-11, 10:48
Sen verkar det vara väldigt många som tror att det bara är att skjuta i sig lite roids så händer de grejjer.. de krävs fortfarande en jävulskt hård träning och mat i mängder, man lär veta vad man håller på med helt enkelt.

Ja ... men om du klonar en person, och låter båda ha EXAKT samma förutsättningar (kost, träning, vila, etc.) så kommer den som trycker i sig mest dunderhonung att växa mest.

Det går snabbare och blir enklare, helt enkelt.

Damien Thorne
2008-01-11, 10:56
Man får diskutera doping på Kolozzeum. Men man får inte spekulera kring namn eller preparat. Man kan fortfarande bli hysteriskt grov och stark utan att missbruka, och idag verkar alltför många tro att man måste kura för att ens röra sig i gymet.

... Tills man går med i en styrkelyftarklubb och upptäcker att dom gör regelbundna dopingtester på alla styrkelyftare.

Då vet man att man kan bli stor och stark utan att dopa sig :thumbup:
Det gäller bara att äta bra och träna hårt.

Sheogorath
2008-01-11, 11:02
Seriöst, kunde knappast bry mig mindre om folk som tar roids. Deras problem inte mitt.

Sen verkar det vara väldigt många som tror att det bara är att skjuta i sig lite roids så händer de grejjer.. de krävs fortfarande en jävulskt hård träning och mat i mängder, man lär veta vad man håller på med helt enkelt.

Detta eviga tramsargument. Man tar steroider för att det blir lättare, inte för att det ska bli svårare, eller hur?

Edit: Koloftw före

Sheogorath
2008-01-11, 11:07
... Tills man går med i en styrkelyftarklubb och upptäcker att dom gör regelbundna dopingtester på alla styrkelyftare.

Då vet man att man kan bli stor och stark utan att dopa sig :thumbup:
Det gäller bara att äta bra och träna hårt.

Ja, då vet istället att man har andra genetiska grundförutsättningar än andra. ;)

(ta det med en nypa salt, men i min mening är genetiska förutsättningar viktigare än både "rätt kost" och "rätt träning" om man jämför två odopade styrketräningsatleter.)

Nitrometan
2008-01-11, 11:08
Ja, då vet istället att man har andra genetiska grundförutsättningar än andra. ;)

(ta det med en nypa salt, men i min mening är genetiska förutsättningar viktigare än både "rätt kost" och "rätt träning" om man jämför två odopade styrketräningsatleter.)
Jaså? Har du några belägg för det?

Sheogorath
2008-01-11, 11:09
Jaså? Har du några belägg för det?

Nej, och då är det ju inte så. Förutom att en kompis till mig äter kladdkaka och växer snabbare än jag, förstås. Det är väl något att göra statistik på?

(jag tror att ni båda vet att jag har rätt även om ni inte vill att det ska vara så. och det har jag heller inga belägg för innan du frågar.)

evosex
2008-01-11, 11:20
Visst betyder gener otroligt mycket... Man har inte sparvvader för inte ;)

Ibland undrar man hur man orkar hålla på med dom pissiga gener man har :) Men det är ju bra för kroppen att hålla igång om inte annat...

Sheogorath
2008-01-11, 11:29
Visst betyder gener otroligt mycket... Man har inte sparvvader för inte ;)

Ibland undrar man hur man orkar hålla på med dom pissiga gener man har :) Men det är ju bra för kroppen att hålla igång om inte annat...

Det enda man kan göra är att försöka bli så bra som möjligt med de yttre opåverkabara och inre opåverkbara förutsättningarna men råkar ha fått. Så är det för alla; Bra gener eller inte. :)

Spec^
2008-01-11, 11:32
Detta eviga tramsargument. Man tar steroider för att det blir lättare, inte för att det ska bli svårare, eller hur?

Edit: Koloftw före

Faktum kvarstår att de behövs hård träning och mat. De jag menade var att de finns alldeles för många som tror att de bara är att knapra piller så blir man skitstor.. de tror jag du fattar oxå.

Sheogorath
2008-01-11, 11:35
Faktum kvarstår att de behövs hård träning och mat. De jag menade var att de finns alldeles för många som tror att de bara är att knapra piller så blir man skitstor.. de tror jag du fattar oxå.

Om man tar två stycken relativt otränade individer och sätter den ena på bola så kommer han att öka i muskelmassa bara av att knapra piller. Det finns det studier på. Detta räcker för mig för att förstå hur kraftfulla vissa av de här steroiderna är. Jag har inga synpunkter eller önskemål kring deras hälsa, men den dagen jag är uppe på scen vill jag ha ett fair game.

Spec^
2008-01-11, 11:38
Om man tar två stycken relativt otränade individer och sätter den ena på bola så kommer han att öka i muskelmassa bara av att knapra piller. Det finns det studier på. Detta räcker för mig för att förstå hur kraftfulla vissa av de här steroiderna är. Jag har inga synpunkter eller önskemål kring deras hälsa, men den dagen jag är uppe på scen vill jag ha ett fair game.

Klart man vill ha ett fair game, men ska jag va ärlig så tror jag det är kört. Står man på scenen har man nångång knaprat.. så illa tror jag det är. Om man vill ha en högre placering än jumbopriset såklart.

Sheogorath
2008-01-11, 11:40
Klart man vill ha ett fair game, men ska jag va ärlig så tror jag det är kört. Står man på scenen har man nångång knaprat.. så illa tror jag det är. Om man vill ha en högre placering än jumbopriset såklart.

Det finns säkert många på AF-scenen / body fitness-scenen och kanske någon enstaka (tveksamt) på Classic BB-scenen som är odopade. Men precis som du tror jag inte att de återfinns i toppen. Någonsin.

Damien Thorne
2008-01-11, 11:44
Hur utbrett är detta igentligen? Kan alla på detta forum svära på att man är ren?



Jag vet inte hur det är nu, men för 10år sedan var det mycket vanligt i den lilla håla där jag bodde.

Jag kände 6 personer som tog steroider. Jag brukade träna med dom ibland.

Dom gick upp bra i vikt och blev starka. En kille gick upp 15kg på kort tid.
Men när de hade uppehåll från dopingen så gnällde de att träningen gick så dåligt. De börjde gå ner i vikt och bli svagare.

Sen när det var dags för nästa kur så gick allt bra igen.

Två av dom åkte dit för misshandel. De var ofta på stan och slogs på helgerna.
En kastade en vinflaska i väggen och slog sönder sin lägenhet med ett baseballträ på en fest som jag var på. Då sprang alla ut därifrån. Han hade en flickvän som gjorde slut med honom pga att hon började bli rädd för honom.

Han som sålde steroiderna till dom åkte dit för smuggling och fick sitta i fängelse i 10 månader.

När de sedan gav upp dopingen och tränade rena, så gick de ner i vikt och tappade i styrka. Det slutade med att alla utom en slutade träna helt.



Vad vill jag ha sagt med det här?

Fördelar :

Man blir snabbt stor och stark medans man dopar sig

Nackdelar :

Har man en gång börjat så måste man fortsätta att ta det konternuerligt för att inte tappa det man byggt upp. Man är alltså fast i dopingen direkt.

Man kan bli aggressiv och det kan gå ut över ens vänner, vilket leder till att man förlorar dom.

Det är dessa biverkningar jag har sett. Biverkningarna i kroppen vet jag inte så mycket om annat än att jag har läst om dom.




Jag är glad att jag inte föll för frestelsen. Det beror säkert på att jag redan hade tränat i 4 år innan dessa personer började träna. Jag kände mig redan stark. Det var bara 2 av dom som blev starkare än mig i bänkpress, men då vägde ena 130kg (tog 30kg mer) och den andra 110kg (tog 10kg mer) och jag vägde bara 65kg.

Jag såg hur deras personlighet ändrades, det skrämde mig.

BigForre
2008-01-11, 11:56
Om man tar två stycken relativt otränade individer och sätter den ena på bola så kommer han att öka i muskelmassa bara av att knapra piller. Det finns det studier på. Detta räcker för mig för att förstå hur kraftfulla vissa av de här steroiderna är. Jag har inga synpunkter eller önskemål kring deras hälsa, men den dagen jag är uppe på scen vill jag ha ett fair game.

Jag vill egentligen ha ett fair game redan nu. Enbart en liten anledning till att jag tränar, men gillar när folk påpekar att man har en snygg fysik. Det blir svårare för mig att nå en fysik som anses välbyggd då doping är ett utbrett fenomen även på spetenivå. För de stackare som orkar lägga ner lite mer energi än vad jag gör och når en hyssad massa utan olagliga preparat kommer istället få en jäkla massa spekulationer runt sina resultat.

Nej...i mina ögon medför doping inget positivt på någon som helst nivå..och jag bryr mig om vad andra gör för de förstör för de som vill gå den rena vägen (på alla nivåer).

Jacksatan
2008-01-11, 12:04
Jag vet inte hur det är nu, men för 10år sedan var det mycket vanligt i den lilla håla där jag bodde.

Jag kände 6 personer som tog steroider. Jag brukade träna med dom ibland.

Dom gick upp bra i vikt och blev starka. En kille gick upp 15kg på kort tid.
Men när de hade uppehåll från dopingen så gnällde de att träningen gick så dåligt. De börjde gå ner i vikt och bli svagare.

Sen när det var dags för nästa kur så gick allt bra igen.

Två av dom åkte dit för misshandel. De var ofta på stan och slogs på helgerna.
En kastade en vinflaska i väggen och slog sönder sin lägenhet med ett baseballträ på en fest som jag var på. Då sprang alla ut därifrån. Han hade en flickvän som gjorde slut med honom pga att hon började bli rädd för honom.

Han som sålde steroiderna till dom åkte dit för smuggling och fick sitta i fängelse i 10 månader.

När de sedan gav upp dopingen och tränade rena, så gick de ner i vikt och tappade i styrka. Det slutade med att alla utom en slutade träna helt.



Vad vill jag ha sagt med det här?

Fördelar :

Man blir snabbt stor och stark medans man dopar sig

Nackdelar :

Har man en gång börjat så måste man fortsätta att ta det konternuerligt för att inte tappa det man byggt upp. Man är alltså fast i dopingen direkt.





Det är ju det här som är grejen. Har du en gång dopat dig är det ju svårt att träna rent sedan eftersom man alltid kommer vara sämre än sina "dopade rekord". Vem vill träna och bli svagare? Det blir en ond cirkel och slutar ofta med att man antingen slutar träna eller fortsätter kura.

Koloftw
2008-01-11, 12:11
Alltså, om man använder droger för att bygga upp sig, men ändå inte över sitt genetiska max ... kommer man då att tappa om man slutar kura?

Pepz
2008-01-11, 12:12
en tanke:
När du väl har dopat dig rejält en gång å har du en enorm fördel senare i livet.
Doping kan ge hyperplasi av muskelfibrerna vilket är tämligen omöjligt att uppnå ren. detta gör att man har fler muskelfibrer att träna upp när man sen har slutat dopa sig,

Så om man dopar sig som junior innan man ens har börjat tävla så kanske det är det som gör skillnaden när man senare tävlar som senior.

Nej bodybuilding, AF och CBB kommer aldrig att bli accepterade som sport/idrott så länge man inte genomför dopingtester året runt på de tävlande. och även då kommer man att missa de som jag nämnde ovan.

hela gymbranschen borde ta krafttag mot detta då det är det främsta forumet där man faktiskt kan göra någon nytta.bla Tyresö gym och Friskis och svettis har gjort det mycket bra imo

Timme
2008-01-11, 12:16
Det är ju det här som är grejen. Har du en gång dopat dig är det ju svårt att träna rent sedan eftersom man alltid kommer vara sämre än sina "dopade rekord". Vem vill träna och bli svagare? Det blir en ond cirkel och slutar ofta med att man antingen slutar träna eller fortsätter kura.

Detta är en oerhört bra anledning till att aldrig röra skiten. Alltså man bör aldrig prova bara för att se hur det är.

Jag tror att man kan blir muskulös (samtidigt ha markeringar och rutorna framme) och stark ren. Ja det tror jag :)

Alltidxx
2008-01-11, 12:19
Alla säger sig veta att det är så utbrett. Hur vet man det om man inte är inblandad själv? Jag har tränat i 18år och blivit konfronterad med att köpa steroider 2ggr. Och det förvånar folk. Dom säger "alla vet vart man köper" och "alla håller på". Jag har ingen aning var man köper eller vem som håller på. Jag tror det beror på att jag inte är i doping-knark-konstiga piller-branschen på ett generellt plan. Jag ska medge att jag precis nyligen fick veta att en nära vän och andra sysslat med detta utan att jag visste om det eller misstänkte det. Jag tror inte folk som säljer går fram till de som inte vistat intresse för att köpa steroider och försöker sälja. Om man vet vem som säljer och vilka som tar så har man uppenbarligen ägnat tid åt att gräva i träsket själv istället för att ägna sig åt sin egen träning. Så upplever jag det.

Timme
2008-01-11, 12:20
en tanke:
När du väl har dopat dig rejält en gång å har du en enorm fördel senare i livet.
Doping kan ge hyperplasi av muskelfibrerna vilket är tämligen omöjligt att uppnå ren. detta gör att man har fler muskelfibrer att träna upp när man sen har slutat dopa sig,

Så om man dopar sig som junior innan man ens har börjat tävla så kanske det är det som gör skillnaden när man senare tävlar som senior.

Nej bodybuilding, AF och CBB kommer aldrig att bli accepterade som sport/idrott så länge man inte genomför dopingtester året runt på de tävlande. och även då kommer man att missa de som jag nämnde ovan.

hela gymbranschen borde ta krafttag mot detta då det är det främsta forumet där man faktiskt kan göra någon nytta.bla Tyresö gym och Friskis och svettis har gjort det mycket bra imo

+1! Mycket bra skrivet Pepz.

En som tidigare har dopat sig kommer alltid ha fördelar jämfört mot en som aldrig har dopat sig. Hyperplasi är en av de orsakerna. En annan är antalet muskelcellkärnor. En som är dopad får betydligt fler cellkärnor i muskelcellerna jämfört med en odopad. Fler cellkärnor i muskelcellerna = större upptag av protein.

pragmatist
2008-01-11, 12:21
Alltså, om man använder droger för att bygga upp sig, men ändå inte över sitt genetiska max ... kommer man då att tappa om man slutar kura?

Eftersom kroppen i stort sett slutar med sin egen produktion av anabola hormoner när du tillsätter artificiella utifrån så är det nästan oundvikligt att du tappar en del när du slutar. Det tar ju trots allt ett tag för kroppen att återhämta sig och producera hormoner normalt igen, och på den tiden tappar man en hel del. Ju mer potenta steroiderna är desto mer tappar man.

Däremot är det så att om man väl haft en viss storlek så kan det vara lättare att nå tillbaks till den även när man sedan tränar ren. Studier tyder på permanenta förändringar av muskelfibrerna när man använder steroider, som potentiellt kan vara en fördel även långt efter att man slutat.

Slartibartfast
2008-01-11, 12:21
Det finns säkert många på AF-scenen / body fitness-scenen och kanske någon enstaka (tveksamt) på Classic BB-scenen som är odopade. Men precis som du tror jag inte att de återfinns i toppen. Någonsin.

Vad menar du med detta? Vilken scen? Menar du toppen? Tror du att i princip alla som tävlar i CBB är dopade? *popcorn*

Damien Thorne
2008-01-11, 12:23
Alltså, om man använder droger för att bygga upp sig, men ändå inte över sitt genetiska max ... kommer man då att tappa om man slutar kura?

Ja

Mina kompisar var då inte uppe i nåt "genetiskt max". En av dom vägde 80kg och tog 115kg. En annan vägde 110kg och tog 150kg. En tredje vägde 130kg och tog 170kg (han tog 130kg när han började dopa sig)

Alltidxx
2008-01-11, 12:25
Jag tror att man kan blir muskulös (samtidigt ha markeringar och rutorna framme) och stark ren. Ja det tror jag :)Här har vi ett problem också. Folk "tror" att det på något avlägset sätt kanske är möjligt att bli bitig på naturlig väg. Men det krävs ett slags järngrepp kring tron på det goda här i världen liksom för att kunna vara så optimistisk.

Va fan det är väl självklart att det går att bli grov på ren väg! *flex*

Jacksatan
2008-01-11, 12:26
Alltså, om man använder droger för att bygga upp sig, men ändå inte över sitt genetiska max ... kommer man då att tappa om man slutar kura?

Ja, i början. Sen kan du börja öka igen.

Sheogorath
2008-01-11, 12:26
Vad menar du med detta? Vilken scen? Menar du toppen? Tror du att i princip alla som tävlar i CBB är dopade? *popcorn*

Jag är intresserad av AF eller BF.

Ja, jag tror att i princip alla på CBB är dopade. :em: Men så har jag inte så bra koll på hur stora dessa herrar är.

Blir jag hängd nu?

major Pectoralis
2008-01-11, 12:26
Jag har aldrig dopat mig och har aldrig ens varit frestad att göra det. Dopningen skulle förstöra hela glädjen med träningen; den stora utmaningen för mig är att hela tiden hitta effektivare sätt att träna. Hade man dopat sig hade man förlorat denna utmaning. Moraliskt är doping både fusk och olagligt; allra värst på området tycker jag dock langarna är och detta oavsett om de brukar själva eller inte.
För att återknyta till en tidigare frågeställning i tråden kan jag säga att det är möjligt att nå framgångar på den svenska scenen utan dopning om man har de rätta kunskaperna och förutsättningarna. Mycket handlar om kosten. Massan som krävs kan man definitivt uppnå utan dopning. När det kommer till att bli hård och deffad är naturligtvis preparat en fördel men det går även utan om man har kunskapen och målmådvetenheten, två saker som jag upplever att många av de som försöker sig på konststycket faktiskt saknar.
Om vi pratar om de amerikanska proffsbyggarna så får man antingen "acceptera dopningen som en del av konsten" eller helt förkasta hela konceptet.

Sheogorath
2008-01-11, 12:32
Ändring av åsikt: Angående CBB får jag väga som högst 88 kg i tävlingsform. Det är inte alls omöjligt att uppnå för mig eller många andra ren. Kul!

Pepz
2008-01-11, 12:34
Jag är intresserad av AF eller BF.

Ja, jag tror att i princip alla på CBB är dopade. :em: Men så har jag inte så bra koll på hur stora dessa herrar är.

Blir jag hängd nu?

ja typ.
Nej CBB kan man ju vara helt ren och ändå göra bra ifrån sig. Vi har väl två profiler här på brädan som tävlar i CBB.

Damien Thorne
2008-01-11, 12:35
Vad är CBB?

edit... Hittade svaret på google
Classic Bobybuilding

Jacksatan
2008-01-11, 12:36
ja typ.
Nej CBB kan man ju vara helt ren och ändå göra bra ifrån sig. Vi har väl två profiler här på brädan som tävlar i CBB.

Ja, är man medlem på kolo så är det en garanti för att man är ren *whistle*

Nitrometan
2008-01-11, 12:37
Nej, och då är det ju inte så. Förutom att en kompis till mig äter kladdkaka och växer snabbare än jag, förstås. Det är väl något att göra statistik på?

(jag tror att ni båda vet att jag har rätt även om ni inte vill att det ska vara så. och det har jag heller inga belägg för innan du frågar.)
Jag tror att det finns genetiska skillnader. Det tror jag vemsomhelst kan observera om man tränar några år eller observerar idrottare i olika sporter.

Det jag vänder mig mot är att vissa verkar ta det som en ursäkt för

sina egna bristande resultat
att skippa träningspass
att äta skräp
att inte träna på ett så bra/effektivt sätt som möjligt


"Det spelar ingen roll - jag har ändå kassa gener"

När jag började träna trodde jag att jag var en hardgainer... Nu vet jag att jag är tillräckligt envis för att träna och äta tillräckligt oavsett vad för slags "gainer" jag är.

Damien Thorne
2008-01-11, 12:37
ja typ.
Nej CBB kan man ju vara helt ren och ändå göra bra ifrån sig. Vi har väl två profiler här på brädan som tävlar i CBB.

Vilka?

Sheogorath
2008-01-11, 12:37
ja typ.
Nej CBB kan man ju vara helt ren och ändå göra bra ifrån sig. Vi har väl två profiler här på brädan som tävlar i CBB.

Som du ser en post upp ändrade jag nyss åsikt. ;)

Sheogorath
2008-01-11, 12:41
Jag tror att det finns genetiska skillnader. Det tror jag vemsomhelst kan observera om man tränar några år eller observerar idrottare i olika sporter.

Det jag vänder mig mot är att vissa verkar ta det som en ursäkt för

sina egna bristande resultat
att skippa träningspass
att äta skräp
att inte träna på ett så bra/effektivt sätt som möjligt


"Det spelar ingen roll - jag har ändå kassa gener"

När jag började träna trodde jag att jag var en hardgainer... Nu vet jag att jag är tillräckligt envis för att träna och äta tillräckligt oavsett vad för slags "gainer" jag är.

Min inställning har beskrivits redan: Alla har en mängd inre och yttre faktorer som inte går att påverka. Precis som det finns faktorer som man kan påverka. Det enda man kan göra är att försöka prestera så bra man kan trots de faktorer man inte kan påverka. Du håller med verkar det som. Gör man inte det är man lite av en förlorare.

Skillnaden mellan dig och mig är nog följande:

Jag säger:

50% gener och andra opåverkbara inre och yttre faktorer
35% kost
15% träning

Du säger:

Låg % gener och andra opåverkbara inre och yttre faktorer
Hög % kost
Hög % träning

Eller?

Nitrometan
2008-01-11, 12:43
Jag säger:

50% gener och andra opåverkbara inre och yttre faktorer
35% kost
15% träning

Du säger:

25 % gener och andra opåverkbara inre och yttre faktorer
30 % kost
45 % träning

Eller?
Jo, om du uttrycker det på det sättet kan jag hålla med dig.

fast i mitt fall gissar jag bara baserat på mina observationer. Jag har inga fakta att bygga det på.

Martin.Svensson
2008-01-11, 12:45
Jag har aldrig dopat mig och har aldrig ens varit frestad att göra det. Dopningen skulle förstöra hela glädjen med träningen; den stora utmaningen för mig är att hela tiden hitta effektivare sätt att träna. Hade man dopat sig hade man förlorat denna utmaning. Moraliskt är doping både fusk och olagligt; allra värst på området tycker jag dock langarna är och detta oavsett om de brukar själva eller inte.
För att återknyta till en tidigare frågeställning i tråden kan jag säga att det är möjligt att nå framgångar på den svenska scenen utan dopning om man har de rätta kunskaperna och förutsättningarna. Mycket handlar om kosten. Massan som krävs kan man definitivt uppnå utan dopning. När det kommer till att bli hård och deffad är naturligtvis preparat en fördel men det går även utan om man har kunskapen och målmådvetenheten, två saker som jag upplever att många av de som försöker sig på konststycket faktiskt saknar.
Om vi pratar om de amerikanska proffsbyggarna så får man antingen "acceptera dopningen som en del av konsten" eller helt förkasta hela konceptet.

Bra skrivit, håller med!!

Jag förstår inte dom som väljer att gå den vägen, är det verkligen kul att tävla på dom vilkoren?

Jag lade ner satsningen på BB som jag ville köra när jag började träna men insåg att då jag aldrig skulle kunna tänka mig testa något sådant och jag vill kunna tävla på högsta nivå därför blir det AF och ev. CBB när/om jag uppnår tillräcklig massa och hårdhet.

Pez
2008-01-11, 12:53
Alla säger sig veta att det är så utbrett. Hur vet man det om man inte är inblandad själv? Jag har tränat i 18år och blivit konfronterad med att köpa steroider 2ggr. Och det förvånar folk. Dom säger "alla vet vart man köper" och "alla håller på". Jag har ingen aning var man köper eller vem som håller på. Jag tror det beror på att jag inte är i doping-knark-konstiga piller-branschen på ett generellt plan. Jag ska medge att jag precis nyligen fick veta att en nära vän och andra sysslat med detta utan att jag visste om det eller misstänkte det. Jag tror inte folk som säljer går fram till de som inte vistat intresse för att köpa steroider och försöker sälja. Om man vet vem som säljer och vilka som tar så har man uppenbarligen ägnat tid åt att gräva i träsket själv istället för att ägna sig åt sin egen träning. Så upplever jag det.
Få se om jag förstått rätt nu..
Så har man minsta insyn så är man automatiskt involverad med användning och/eller använder steroider?
Jag är intresserad av AF eller BF.

Ja, jag tror att i princip alla på CBB är dopade. :em: Men så har jag inte så bra koll på hur stora dessa herrar är.

Blir jag hängd nu?

Ändring av åsikt: Angående CBB får jag väga som högst 88 kg i tävlingsform. Det är inte alls omöjligt att uppnå för mig eller många andra ren. Kul!

Som du ser en post upp ändrade jag nyss åsikt. ;)
Sheo - känns det inte som att du borde kolla upp förutsättningarna för att ha en åsikt (tex vad CBB är) innan du delger andra din åsikt i frågan? :Virro

Tillägg: Och nej, det är inte för att sätta dit sheo jag frågar, det är snarare för att belysa det faktum att folk verkar lida av en rätt rejäl förvirring när det kommer till doping, AAS osv inom byggning/styrketräning/styrkesport. Det är svart eller vitt - antingen så är alla rena, eller så är alla smutsiga..och sen skriker de två uppfattningarna sig blåa mot varandra.

"Tänk efter först, skriv sedan" är en rätt bra tumregel, detta är inte en frågesport på tid - det är ett diskussionsforum.

Sheogorath
2008-01-11, 12:57
Få se om jag förstått rätt nu..
Så har man minsta insyn så är man automatiskt involverad med användning och/eller använder steroider?





Sheo - känns det inte som att du borde kolla upp förutsättningarna för att ha en åsikt (tex vad CBB är) innan du delger andra din åsikt i frågan? :Virro

Äsch. Jag rättade mig. Det är inte alla som gör det. Du gillar tråden annars, Pirahna?

mini
2008-01-11, 12:59
Kanske tryggast att lämna alla exempel härifrån brädan utanför diskussionen...?

D Andersson
2008-01-11, 13:11
Mja, det är ju väldigt vanligt iaf. Den senaste undersökningen sa väl att 17% av män mellan 18-25år som tränar på gym i Stockholm har tagit droger det senaste året, där ingår ju även narkotika men om var sjätte uppenbarligen inte har några problem med att ta droger så ser jag inte varför man skulle dra sig för att dopa sig. Undersökningen har garanterat sina brister men klart är att det inte bara är någon eller några procent som dopar sig.

Pez
2008-01-11, 13:14
Äsch. Jag rättade mig. Det är inte alla som gör det. Du gillar tråden annars, Pirahna?
Som sagt - det var inte för att "sätta dit" dig, men om du som van forumnaut gör felet så... folk uttalar sig generellt lite väl fort för sitt eget bästa. I dessa trådar blir det lätt hetsigt som det är så då kanske man bör vara än mer eftertänksam när man gör definitiva uttalanden.
För övrigt - Iz Pez, not Piranha. Skiljer 10cm på höjden och ett antal år.
Kanske tryggast att lämna alla exempel härifrån brädan utanför diskussionen...?
Självklart så ska ingen peka ut, misstänkliggöra eller liknande. Det är bara dumt och det hoppas jag att alla förstår.
Annars kommer denna tråd hamna med alla andra liknande trådar som spårat ur.

Slartibartfast
2008-01-11, 13:14
Mja, det är ju väldigt vanligt iaf. Den senaste undersökningen sa väl att 17% av män mellan 18-25år som tränar på gym i Stockholm har tagit droger det senaste året.

LOL. Jag tar mig gärna en titt på metoddelen av den undersökningen.

Sheogorath
2008-01-11, 13:19
Som sagt - det var inte för att "sätta dit" dig, men om du som van forumnaut gör felet så... folk uttalar sig generellt lite väl fort för sitt eget bästa. I dessa trådar blir det lätt hetsigt som det är så då kanske man bör vara än mer eftertänksam när man gör definitiva uttalanden.
För övrigt - Iz Pez, not Piranha. Skiljer 10cm på höjden och ett antal år.

Självklart så ska ingen peka ut, misstänkliggöra eller liknande. Det är bara dumt och det hoppas jag att alla förstår.
Annars kommer denna tråd hamna med alla andra liknande trådar som spårat ur.

Äsch, blått som blått ;)

D Andersson
2008-01-11, 13:20
LOL. Jag tar mig gärna en titt på metoddelen av den undersökningen.

Den lär brista, ja. Ser i samma undersökning att 4% av männen hade svarat att de tagit anabola steroider det senaste året. Har inte sett någon sådan siffra för åldern 18-25år men säg att det är 7-8% av män i den åldern som tagit anabola steroider.

mini
2008-01-11, 13:26
Självklart så ska ingen peka ut, misstänkliggöra eller liknande. Det är bara dumt och det hoppas jag att alla förstår.
Annars kommer denna tråd hamna med alla andra liknande trådar som spårat ur.

Jag hävdar att man inte heller bör nämna namn angående vilka som är rena, då det förekommit förut med varierande sanningshalt.

Nitrometan
2008-01-11, 13:28
Jag hävdar att man inte heller bör nämna namn angående vilka som är rena, då det förekommit förut med varierande sanningshalt.
Ingen bör nämna nåt annat än sitt eget namn. Oavsett sammanhang. OK?

jwzrd
2008-01-11, 13:28
Nej, och då är det ju inte så. Förutom att en kompis till mig äter kladdkaka och växer snabbare än jag, förstås. Det är väl något att göra statistik på?

(jag tror att ni båda vet att jag har rätt även om ni inte vill att det ska vara så. och det har jag heller inga belägg för innan du frågar.)

Varför tolkar du det inte som att det du gör inte är lika bra som det han gör? Det borde du göra. Jag blir förbannad (typ) varje gång någon antyder att orsaken till att jag är starkare/större än någon annan på gymmet som tränat ungefär lika länge, är för att jag har bättre gener. Ffs, fattar de inte att jag tränat rövhålet av mig hela tiden?

Det finns så många som är överanala med helt fel detaljer, lägger 100 timmar i veckan på att optimera sin kost men tränar som ett päron när resultatet på typ alla sätt och vis blir bättre av att träna vettigt och äta som ett päron.

Sån sjukt egoistisk inställning. Det som avgör hur bra någon är, är hur pass hårt någon applicerar sig själv och under hur lång tid. För hårt och oansvarigt leder till skador. Tillräckligt hård och bra träning i 10 år gör vem som helst till biff. Den analaste av kost i 10 år i kombo med päronträning skapar bara smalfeta päron med bockade armar som whine:ar om gener.

Pez
2008-01-11, 13:28
Jag hävdar att man inte heller bör nämna namn angående vilka som är rena, då det förekommit förut med varierande sanningshalt.
Precis. Låt diskussionen behandla ämne och inte person.

Nitrometan
2008-01-11, 13:29
:bow: - jwzrd säger precis vad jag tycker.

Pez
2008-01-11, 13:35
Massa text om gener/förutsättningar..
Min uppfattning är att en hel del som väljer att fokusera på gener/opåverkbara faktorer/whatever använder dessa som en krycka... det är.."praktiskt" att kunna förklara för sig själv varför någon annan är bättre.
En sundare inställning IMHO är att tänka "jag är jag, ingen annan har mina förutsättningar - nu ska jag bli så bra jag kan bli".
Samma gäller - men fokus är inte negativt.

Sen ska man nog rannsaka sig själv - bör man jämföra sig med elit/avancerad aktiv om man själv inte är villig att lägga ner det jobb/fokus som krävs för den nivån?

Slartibartfast
2008-01-11, 13:37
Jag blir förbannad (typ) varje gång någon antyder att orsaken till att jag är starkare/större än någon annan på gymmet som tränat ungefär lika länge, är för att jag har bättre gener. Ffs, fattar de inte att jag tränat rövhålet av mig hela tiden?

Kan det ha att göra med att du hellre vill känna dig duktigare än de andra och ogärna godkänner att du har bättre genetiska förutsättningar?

Jag blir förbannad (typ) på folk som är större än mig och därför tror sig träna hårdare än vad jag gör.

jwzrd
2008-01-11, 13:37
Min inställning har beskrivits redan: Alla har en mängd inre och yttre faktorer som inte går att påverka. Precis som det finns faktorer som man kan påverka. Det enda man kan göra är att försöka prestera så bra man kan trots de faktorer man inte kan påverka. Du håller med verkar det som. Gör man inte det är man lite av en förlorare.

Skillnaden mellan dig och mig är nog följande:

Jag säger:

50% gener och andra opåverkbara inre och yttre faktorer
35% kost
15% träning

Du säger:

Låg % gener och andra opåverkbara inre och yttre faktorer
Hög % kost
Hög % träning

Eller?

Det där är sånt jävla skitsnack. Hur förklarar du då att personer som ändrar sin träning längre fram till att träna vettigt och bra plötsligt gör jävligt stora framsteg? Detta provocerar mig som fan. Vem fan är du att sitta och peka på andra, bestämma att du tränar felfritt utifrån ett utopiskt perspektiv som går ut på att du just nu ökar så mycket din kropp fysiskt kan och sen döma andra efter det? Dumheten registrerar fan en 12a på richterskalan i det resonemanget.

Jag lovar dig att du skulle kunna göra mycket större framsteg än idag givet en kost bestående av McDonalds uteslutande, men med avsevärt hårdare träning.

Snorlös
2008-01-11, 13:38
Alltså nu börjar jag bli riktigt fundersam...läste en tidning för ett tag sen ang en kille som dopat sig under 80-talet och vad han tyckte och tänkte om dopingen inom BB. Det han sa var att merparten av dagens "grova" killar är dopade och att det skulle vara mer utbrett än vi vågar hoppas på. Vart intresserad av frågan och har gjort en hel del sökningar på internet ang just detta och hittat mer än jag velat....

MEN när man söker på olika lagliga preparat på en känd svensk BB tidnings forum och läser "kanske har kört "tyngre" saker än kreatin" vad F_N ska man tro då egentligen....


Hur utbrett är detta igentligen? Kan alla på detta forum svära på att man är ren?

Åsikter och kommentarer mottages mer än gärna.:devil:

Tror att det är under 5% som är rena av sveriges tävlande bodybuilders på elitnivå.

Med doping innefattas inte bara AAS utan även preparat som T3,efedrin,clenbuterol, diuretica, DNP mm mm och då är frågan om det finns någon som är ren på dessa tävlingar.

Vad gäller IFBB proffsen och den nivån av tävlande så trycker ju samtliga naturligtvis och är fömodligen "på" året runt i högre och mindre utsträckning.
den som tror annat är ju mer än lovligt naiv.

jwzrd
2008-01-11, 13:42
Kan det ha att göra med att du hellre vill känna dig duktigare än de andra och ogärna godkänner att du har bättre genetiska förutsättningar?

Jag blir förbannad (typ) på folk som är större än mig och därför tror sig träna hårdare än vad jag gör.

Du har en miljard saker kvar att lära dig om hur mycket man kan pressa sig på gymmet och hur mycket effekt det faktiskt ger.

Du är liksom kvar på analstadiet i träningen trots att du (eller?) t ex har insett att kcal är king i kosten och inte nödvändigtvis enskilda näringsämnen. Jag själv är precis uppe på en "insiktstopp" i hur förbannat mycket jag kan pressa min kropp samtidigt med fortsatta framsteg. Samtidigt ser jag vilka fina framsteg de i min omgivning gör (Yankeee, Mini, Olof Wiklund, flera av de andra lyftarna på forumet, Pez, etc). Vi är inte dopade hela den bunten, Slarti, och vi har inte heller elittokgener hela bunten. Däremot tränar vi bättre än du gör hela bunten. Smaka på den lakritspipan.

Störigt att höra detta från dig dessutom. Du verkar själv ha dugliga anlag.

Jacksatan
2008-01-11, 13:42
Kan det ha att göra med att du hellre vill känna dig duktigare än de andra och ogärna godkänner att du har bättre genetiska förutsättningar?

Jag blir förbannad (typ) på folk som är större än mig och därför tror sig träna hårdare än vad jag gör.

+1

Pez
2008-01-11, 13:43
Tror att det är under 5% som är rena av sveriges tävlande bodybuilders på elitnivå.

Med doping innefattas inte bara AAS utan även preparat som T3,efedrin,clenbuterol, diuretica, DNP mm mm och då är frågan om det finns någon som är ren på dessa tävlingar.

Vad gäller IFBB proffsen och den nivån av tävlande så trycker ju samtliga naturligtvis och är fömodligen "på" året runt i högre och mindre utsträckning.
den som tror annat är ju mer än lovligt naiv.

Fruktansvärt informativt och intressant inlägg, mycket kvalitativ information som inte dragits förr. Bra källor och källkritik också för den delen.

Något mer du vill tillägga innan jag avslöjar att allt ovan var sarkastiskt menat?
Och - ja det där med sarkasmerna förstod du nog, men man vet aldrig. :)

*gah!*

evosex
2008-01-11, 13:46
Det där är sånt jävla skitsnack. Hur förklarar du då att personer som ändrar sin träning längre fram till att träna vettigt och bra plötsligt gör jävligt stora framsteg? Detta provocerar mig som fan. Vem fan är du att sitta och peka på andra, bestämma att du tränar felfritt utifrån ett utopiskt perspektiv som går ut på att du just nu ökar så mycket din kropp fysiskt kan och sen döma andra efter det? Dumheten registrerar fan en 12a på richterskalan i det resonemanget.

Jag lovar dig att du skulle kunna göra mycket större framsteg än idag givet en kost bestående av McDonalds uteslutande, men med avsevärt hårdare träning.

Det du säger provocerar mig som fan kan jag säga.

Jag har tränat i ca 15 år med vissa uppehåll. Jag har kört allt från split till helkropp, allt från 6 dagar i veckan till 3 dagar i veckan. Kört högreppare, lågreppare ta mig fan alla sorters reppare och jag skulle inte kalla mig för biff och det skulle ju alla kunna bli enligt dig. Jag väger ca 77-78 kg med lite mage.

Men visst det är säkert inte mina gener utan jag som inte kan träna så du kan väl komma och visa mig hur det ska gå till då? När jag har kört oftare och tyngre så har jag börjat få känning av överträning så hårdare kan iaf inte jag träna. Men det går säkert enligt dig?

jwzrd
2008-01-11, 13:51
Det du säger provocerar mig som fan kan jag säga.

Jag har tränat i ca 15 år med vissa uppehåll. Jag har kört allt från split till helkropp, allt från 6 dagar i veckan till 3 dagar i veckan. Kört högreppare, lågreppare ta mig fan alla sorters reppare och jag skulle inte kalla mig för biff och det skulle ju alla kunna bli enligt dig. Jag väger ca 77-78 kg med lite mage.

Men visst det är säkert inte mina gener utan jag som inte kan träna så du kan väl komma och visa mig hur det ska gå till då? När jag har kört oftare och tyngre så har jag börjat få känning av överträning så hårdare kan iaf inte jag träna. Men det går säkert enligt dig?

Hur har du tränat då? Vilka övningar? Vilket utförande? Hur långt har du pressat dig? Vilka vikter? Hur har du periodiserat? Vad för kost?

jwzrd
2008-01-11, 13:54
+1

Ja ingen tränar hårdare än 3x10 på 110 pannor i böjen och du själv skrev i en annan tråd att du inte ids äta den mängd som behövs så du gör inte ett piss framsteg.

De hårda grabbarna grus har talat.

Slartibartfast
2008-01-11, 13:54
Det där är sånt jävla skitsnack. Hur förklarar du då att personer som ändrar sin träning längre fram till att träna vettigt och bra plötsligt gör jävligt stora framsteg? Detta provocerar mig som fan. Vem fan är du att sitta och peka på andra, bestämma att du tränar felfritt utifrån ett utopiskt perspektiv som går ut på att du just nu ökar så mycket din kropp fysiskt kan och sen döma andra efter det? Dumheten registrerar fan en 12a på richterskalan i det resonemanget.

Jag lovar dig att du skulle kunna göra mycket större framsteg än idag givet en kost bestående av McDonalds uteslutande, men med avsevärt hårdare träning.

HAHA! Jag visste att du skulle bränna propparna av detdär. *kissass*

Du tränar säkert jetehårt. Med all sannolikhet hårdare än vad jag gör. Jag tränar inte speciellt hårt rent objektivt. Skulle kunna pressa mig betydligt hårdare om jag skulle känna mig motiverad till det. Men jag vill ha en fotbollskropp, så motivationen till att spy i gymet tryter en aning.

Det sagt tränar jag oerhört mycket hårdare än många av mina bekanta som gjort betydligt bättre framsteg än vad jag gjort. Så det är lolligt att du per automatik drar slutsatsen att mina resultat beror på att inte jag tar i på gymmet.

Du är jeteduktig, Jwzrd. Det tycker alla.

Snorlös
2008-01-11, 13:57
Fruktansvärt informativt och intressant inlägg, mycket kvalitativ information som inte dragits förr. Bra källor och källkritik också för den delen.

Något mer du vill tillägga innan jag avslöjar att allt ovan var sarkastiskt menat?
Och - ja det där med sarkasmerna förstod du nog, men man vet aldrig. :)

*gah!*

Jag får väl tro vad jag vill:) Därför behöver jag inte angå några källor då jag inte påstår att jag VET att det är så.

Men tror du själv att killarna i de tyngre viktklasserna på ett SM käkar bättre än alla andra bara eller? och då är det med 3-6% kroppsfett LOL

Jacksatan
2008-01-11, 13:57
Du har en miljard saker kvar att lära dig om hur mycket man kan pressa sig på gymmet och hur mycket effekt det faktiskt ger.

Du är liksom kvar på analstadiet i träningen trots att du (eller?) t ex har insett att kcal är king i kosten och inte nödvändigtvis enskilda näringsämnen. Jag själv är precis uppe på en "insiktstopp" i hur förbannat mycket jag kan pressa min kropp samtidigt med fortsatta framsteg. Samtidigt ser jag vilka fina framsteg de i min omgivning gör (Yankeee, Mini, Olof Wiklund, flera av de andra lyftarna på forumet, Pez, etc). Vi är inte dopade hela den bunten, Slarti, och vi har inte heller elittokgener hela bunten. Däremot tränar vi bättre än du gör hela bunten. Smaka på den lakritspipan.

Störigt att höra detta från dig dessutom. Du verkar själv ha dugliga anlag.

Nej, men så är ni ju också förbannat långt ifrån eliten också... Finsksisu skulle ju vara starkare än dig totalt otränad.
Jag håller ändå med dig i mångt och mycket, många tränar som ****** och analyserar överhuvudtaget inte sina framsteg/motgångar på ett konstruktivt sätt. Gener spelar otroligt stor roll, det går inte komma ifrån. Däremot ligger den stora majoriteten bra mkt mer under sitt "genetiska max" än vad de tror.

Tolkia
2008-01-11, 13:59
Du tränar säkert jetehårt. Med all sannolikhet hårdare än vad jag gör. Jag tränar inte speciellt hårt rent objektivt. Skulle kunna pressa mig betydligt hårdare om jag skulle känna mig motiverad till det. Men jag vill ha en fotbollskropp, så motivationen till att spy i gymet tryter en aning.

Det sagt tränar jag oerhört mycket hårdare än många av mina bekanta som gjort betydligt bättre framsteg än vad jag gjort. Så det är lolligt att du per automatik drar slutsatsen att mina resultat beror på att inte jag tar i på gymmet.

Du är jeteduktig, Jwzrd. Det tycker alla.
Frågan är hur lolligt det är.

pragmatist
2008-01-11, 14:00
Dessutom är det ju så att hur hårt man kan och orkar träna också kan vara genetiskt betingat. Att någon har kapacitet att träna hårdare än någon annan kan ju till viss del bero på ens förutsättningar (t.ex. ens återhämtningsförmåga), och inte bara på någon sorts val man gör. Självdisciplin har säkert också en genetisk komponent.

Jacksatan
2008-01-11, 14:00
Ja ingen tränar hårdare än 3x10 på 110 pannor i böjen och du själv skrev i en annan tråd att du inte ids äta den mängd som behövs så du gör inte ett piss framsteg.

De hårda grabbarna grus har talat.

Jag sitter inte o gnäller över brist på framsteg. Jag är nöjd över de framsteg jag gjort och siktar inte på att öka nåt mer. Men vem har sagt att jag inte tränat hårt och käkat mkt mat tidigare? Jag har ju även ögon att se med, och andra personer jag använder som referenser.

Slartibartfast
2008-01-11, 14:01
Frågan är hur lolligt det är.

Vad menar du?

Att man måste ta i så man spyr på gymmet för att få resultat? Läste du inte det jag skrev om mina träningsbekanta?

Eller att det är lolligt att vilja ha en fotbollskropp?

Jag vet i alla fall att jag gör bättre resultat när jag håller tillbaka på gymmet.

Alltidxx
2008-01-11, 14:03
Få se om jag förstått rätt nu..
Så har man minsta insyn så är man automatiskt involverad med användning och/eller använder steroider?Nej du har inte förstått rätt. Annars kvalar ju jag in som involverad då min vän tillkännagav detta för mig.

Jag ser en korrelation mellan de som har insyn eller tror sig ha insyn kring steroider (vilka som gör vad, var man ska köpa, vilka biverkningar som finns, hur man ser på andra att dom tar steroider och en benägenhet att återvända till spekulationer om vem som tar steroider) och drogliberala. D v s de som själva provat käka någon form av piller i något sammanhang (partyknarkare inkluderat).

De som "bara provat" får finna sig i att bli klassade som (relativt) drogliberala nu.

Pez
2008-01-11, 14:04
Nej, men så är ni ju också förbannat långt ifrån eliten också... Finsksisu skulle ju vara starkare än dig totalt otränad.
Jag håller ändå med dig i mångt och mycket, många tränar som ****** och analyserar överhuvudtaget inte sina framsteg/motgångar på ett konstruktivt sätt. Gener spelar otroligt stor roll, det går inte komma ifrån. Däremot ligger den stora majoriteten bra mkt mer under sitt "genetiska max" än vad de tror.

Självklart är generna en av de förutsättningar som spelar mest in - det är ju din fysiologiska grundprogrammering vi snackar om, den hårdvara man har att jobba med, no doubt about it.
Men detta extrema fokus på generna som en del sysselsätter sig med är knappast annat än ett regelrätt sätt att slå av smalbenen på sig själv när det kommer till motivation och utveckling... det är en sak att acceptera att ens förutsättningar är unika och en annan att sälja sig själv kort.

Nej du har inte förstått rätt. Annars kvalar ju jag in som involverad då min vän tillkännagav detta för mig.

Jag ser en korrelation mellan de som har insyn eller tror sig ha insyn kring steroider (vilka som gör vad, var man ska köpa, vilka biverkningar som finns, hur man ser på andra att dom tar steroider och en benägenhet att återvända till spekulationer om vem som tar steroider) och drogliberala. D v s de som själva provat käka någon form av piller i något sammanhang (partyknarkare inkluderat).

De som "bara provat" får finna sig i att bli klassade som (relativt) drogliberala nu.
Du svamlar nu. Jag blir bara förvirrad av ditt inlägg. :S

Jacksatan
2008-01-11, 14:05
Självklart är generna en av de förutsättningar som spelar mest in - det är ju din fysiologiska grundprogrammering vi snackar om, den hårdvara man har att jobba med, no doubt about it.
Men detta extrema fokus på generna som en del sysselsätter sig med är knappast annat än ett regelrätt sätt att slå av smalbenen på sig själv när det kommer till motivation och utveckling... det är en sak att acceptera att ens förutsättningar är unika och en annan att sälja sig själv kort.

I do agree.

Martin.Svensson
2008-01-11, 14:08
Va spelar gener roll, det är väl bara att träna sjukt mycket och äta som en gris så blir man starkast :Virro

jwzrd
2008-01-11, 14:09
HAHA! Jag visste att du skulle bränna propparna av detdär. *kissass*

Du tränar säkert jetehårt. Med all sannolikhet hårdare än vad jag gör. Jag tränar inte speciellt hårt rent objektivt. Skulle kunna pressa mig betydligt hårdare om jag skulle känna mig motiverad till det. Men jag vill ha en fotbollskropp, så motivationen till att spy i gymet tryter en aning.

Det sagt tränar jag oerhört mycket hårdare än många av mina bekanta som gjort betydligt bättre framsteg än vad jag gjort. Så det är lolligt att du per automatik drar slutsatsen att mina resultat beror på att inte jag tar i på gymmet.

Du är jeteduktig, Jwzrd. Det tycker alla.

Först säger du att du själv inte ids pressa dig hårdare, sen påstår du att det vore fel av mig att påstå att dina resultat beror på att du inte tar i på gymmet. Lite som att du har två plankor, en spik och en hammare, men att det är mitt fel på något sätt att du inte använder dem samtidigt. Och dessutom äger du rätten att göra dig lustig över mig på grund av det. Men visst, jag är dina dåliga gener.

"Du är jeteduktig, Jwzrd. Det tycker alla." är så sjukt lamt skrivet av dig. Fattar du inte vad du själv egentligen påstår?

- Jag är en latmask MEN mina resultat som jag själv gnäller över är inte mitt fel. Trots att jag själv är en latmask så tycker jag att jag gör allt i min förmåga för att bli bättre. Andra som faktiskt gör allt i sin förmåga för att bli bättre, och faktiskt utvecklas bra är däremot dumma i skallen, har bättre gener, borde hålla käften om att de tycker sig göra något bra och är... dumma i skallen.

Du är jeteduktig, Slarti. Det tycker du själv.

jwzrd
2008-01-11, 14:11
Nej, men så är ni ju också förbannat långt ifrån eliten också... Finsksisu skulle ju vara starkare än dig totalt otränad.
Jag håller ändå med dig i mångt och mycket, många tränar som ****** och analyserar överhuvudtaget inte sina framsteg/motgångar på ett konstruktivt sätt. Gener spelar otroligt stor roll, det går inte komma ifrån. Däremot ligger den stora majoriteten bra mkt mer under sitt "genetiska max" än vad de tror.

Ja Freddi är en talang MEN han tränar även hårdare än 99.99% på den här brädan. Att tillskriva hans framsteg helt och hållet till gener är så jävla arrogant eftersom det samtidigt är att säga: Den tid och möda du lägger ner är värdelös eftersom jag själv är klenfet och dumsmal.

johanw
2008-01-11, 14:11
Jag blir så jävla trött på att höra saker som "träna hårdare". Vad fan menas? Öka frekvensen? Köra bättre övningar? Öka volymen? Jag tycker det är grymt motsägelsefullt att säga "träna hårdare" samtidigt som man i nästa tråd varnar för överträning och rekommenderar att dra ner på volymen eller undvika fail.

Låt oss säga att jag har världens optiupplägg. Jag tränar 4 dagar i veckan och jag tar varje set så långt jag kan. Jag äter mycket och går upp i vikt. Om mina resultat då blir dåliga är det väl ganska lönlöst att säga "kör hårdare" eller "du måste ta i". Det är trots inte konditionsträning vi snackar om. Fail är ett absolut begrepp, så träna hårade makes inte alltid sense.

Slartibartfast
2008-01-11, 14:17
Klart, Jwzrd. Allt du nånsin gör i trådar är ju att tjata om hur hårt du tränar och att alla andra är klenfeta och dumma i huvudet.

Och så ignorerar du totalt delar av inlägg som i mitt fall "jag gör bättre resultat när jag håller tillbaka på gymmet", för det passar inte in i din inställning om att alla ska träna hårdare (lika hårt som dig omg)

Vad vet du förövrigt om hur hårt Freddi tränar?

Tolkia
2008-01-11, 14:18
Vad menar du?

Att man måste ta i så man spyr på gymmet för att få resultat? Läste du inte det jag skrev om mina träningsbekanta?

Eller att det är lolligt att vilja ha en fotbollskropp?

Jag vet i alla fall att jag gör bättre resultat när jag håller tillbaka på gymmet.
Det är svårt att förstå vad du menar, när du först skriver att många av dina bekanta får bättre resultat än dig, trots att du tränar hårdare, i nästa andetag att du inte tränar så hårt, för att du är ganska nöjd med att vara där du är nu ("ha en fotbollskropp" som du uttrycker det), därpå att du gör bättre resultat när du håller tillbaka på gymmet. Hur tränar dina bekanta; du säger ju att du själv håller tillbaka, men du tränar hårdare än dem? Vad är det "bättre" som dina bekanta uppnår? Givet att det inte är "mer fotbollskroppiga fotbollskroppar" så går det ju inte att jämföra. Du kan ju inte jämföra dig med någon som har andra mål än du och på något slags globalt plan säga vem som det "får bättre resultat"; då måste du ju på något sätt kunna göra en viktad bedömning av hur nära era respektive mål ni är, relativt vad ni lägger ned. Innan du kan göra det blir det svårt att börja snacka om vad som beror på vems "förutsättningar" (När det gäller förutsättningsfrågan håller jag dessutom med jwzrd om att det passar sig svårt illa för dig att ta upp rent fysiska förutsättningar för att bygga en kropp med det utseende du eftersträvar som om det skulle vara ett problem i ditt fall. Allvarligt.).

Slartibartfast
2008-01-11, 14:22
Hur tränar dina bekanta; du säger ju att du själv håller tillbaka, men du tränar hårdare än dem?

Ja? Vari ligger motsägelsen?

Vad är det "bättre" som dina bekanta uppnår?

Ja, vad kan det vara när man pratar om styrketräning? Styrka eller muskelmassa, kanske?

jwzrd
2008-01-11, 14:23
Klart, Jwzrd. Allt du nånsin gör i trådar är ju att tjata om hur hårt du tränar och att alla andra är klenfeta och dumma i huvudet.

Och så ignorerar du totalt delar av inlägg som i mitt fall "jag gör bättre resultat när jag håller tillbaka på gymmet", för det passar inte in i din inställning om att alla ska träna hårdare (lika hårt som dig omg)

Vad vet du förövrigt om hur hårt Freddi tränar?

Nej, Slarti. Vad som däremot sker är att varje gång seriös och/eller hård träning på annat vis kommer på tal, så vill du göra dig lustig över det samt berätta hur nöjd du är över din kropp (vilket jag tycker är en bra sak, jag är nöjd öve rmin) och hur din träning är på en lagom nivå för dig (vilket jag OCKSÅ tycker är en bra sak, jag är nöjd över min egen). MEN... du vill ändå ha kvar möjligheten att skratta åt ANDRA som har andra mål än du har. Den dumförklarande personen i sammanhanget är ingen annan än DU slarti.

Du förklarar hur jävla dum jag är, hur mina resultat handlar om mina gener, hur fånigt det är att träna mot ett högre mål och hur du inte vill det. Men Slarti: vem i helvete bryr sig om vad du vill i det sammanhanget? Om hård träning inte är din tekopp så föreslår jag dig startandet av tråden: Velour & Sånt. Där kan du rumstera fritt.

Jag har sett Freddis träningsfilmer och läser hans journal. Blanda inte ihop ett i övrigt päronorienterat liv med sprit, kvinnor och sång med att hans gymprestationer vävs till velour. För.. det är precis det jag säger. Päronliv med träning iförd mässingscojones ger långt mycket bättre resultat än det omvända (som är din och Sheos linje där allt handlar om genetik).

Alltidxx
2008-01-11, 14:23
Du svamlar nu. Jag blir bara förvirrad av ditt inlägg. :SJag svamlar inte. Men jag ska försöka vara än tydligare.

Mönstret jag ser liknar det att svartsjuka människor ofta är samma som är otrogna mot sina partners. Dom är svartsjuka för "som man känner sig själv känner man andra". "Om jag är otrogen är säkert han/hon det också" ---> "Om jag tar steroider tar säkert dom andra det också". Alltså: De som ägnar tid till att fundera på vem som tar steroider och som tycker sig känna till hur utbrett det är med steroider och fusk är ofta samma människor som inte har rent mjöl i påsen själva. De spekulerar kring sin omgivning som de känner sig själva. "Det är så himla vanligt", "Alla tar"...

Hur vet man det om man inte är inblandad själv? Det finns en korrelation.

Jacksatan
2008-01-11, 14:23
Ja Freddi är en talang MEN han tränar även hårdare än 99.99% på den här brädan. Att tillskriva hans framsteg helt och hållet till gener är så jävla arrogant eftersom det samtidigt är att säga: Den tid och möda du lägger ner är värdelös eftersom jag själv är klenfet och dumsmal.

Men det har jag ju aldrig gjort heller. Kamma dig?

MrBoris
2008-01-11, 14:26
45951

jwzrd
2008-01-11, 14:27
Men det har jag ju aldrig gjort heller. Kamma dig?

Jag har inte påstått att du gör det, jag säger att det vore arrogant att göra det.

Pez
2008-01-11, 14:27
Jag svamlar inte. Men jag ska försöka vara än tydligare.

Mönstret jag ser liknar det att svartsjuka människor ofta är samma som är otrogna mot sina partners. Dom är svartsjuka för "som man känner sig själv känner man andra". "Om jag är otrogen är säkert han/hon det också" ---> "Om jag tar steroider tar säkert dom andra det också". Alltså: De som ägnar tid till att fundera på vem som tar steroider och som tycker sig känna till hur utbrett det är med steroider och fusk är ofta samma människor som inte har rent mjöl i påsen själva. De spekulerar kring sin omgivning som de känner sig själva. "Det är så himla vanligt", "Alla tar"...

Hur vet man det om man inte är inblandad själv? Det finns en korrelation.

Det där är ju bara ett fubar-argumenterande som bygger på att misstänkliggöra i syfte att låta ens eget påstående vara oemotsagt - "för om du säger emot och har på fötterna så är du drogliberal och/eller dopad".

Så ok - jag hör vad du säger, jag förstår vad du menar men jag håller inte med.

Slartibartfast
2008-01-11, 14:32
du vill ändå ha kvar möjligheten att skratta åt ANDRA som har andra mål än du har. Den dumförklarande personen i sammanhanget är ingen annan än DU slarti.


På vilket vis gör jag det i den här tråden? Eller du kanske tänker på nån annan tråd? Vilken då?


Du förklarar hur jävla dum jag är, hur mina resultat handlar om mina gener, hur fånigt det är att träna mot ett högre mål och hur du inte vill det.).

Du tycker om att läsa in en massa skit i mina inlägg.

Var har jag skrivit att dina resultat beror enbart på dina gener? De har säkert till stor del att göra med din träning också, men du vägrar inse vilken betydelse generna har och tar till personangrepp när folk hävdar motsatsen.

Var har jag häcklat någon annans målsättningar?

Jacksatan
2008-01-11, 14:36
Jag har inte påstått att du gör det, jag säger att det vore arrogant att göra det.

Ja, lika arrogant som att kategoriskt påstå att de som han tränar i samma klubb som inte tränar lika hårt som honom.
Alltså den här hård-tränings-onanin du håller på med måste vi ju reda ut. Seriöst, hur jobbigt är det att träna SL? Vad handlar det om? Gå dit nån gång i veckan och koncentrera sig och ta ut sig som fan i nåt set. De har ju oftast tränare som fixar programmen åt dem. Det är bara att lyfta som fan i de lyft man blivit tillsagd att lyfta i. Det kan förbannat många människor göra i mitt tycke. Jag är helt säker på att det är en enorm skillnad mot hur många som orkar träna 400meter på hög nivå.

jwzrd
2008-01-11, 14:38
På vilket vis gör jag det i den här tråden? Eller du kanske tänker på nån annan tråd? Vilken då?



Du tycker om att läsa in en massa skit i mina inlägg.

Var har jag skrivit att dina resultat beror enbart på dina gener? De har säkert till stor del att göra med din träning också, men du vägrar inse vilken betydelse generna har och tar till personangrepp när folk hävdar motsatsen.

Var har jag häcklat någon annans målsättningar?

Du läser tydligen inte dina egna inlägg. Av oss två får du bra resultat trots velourträning, vem är det som är den genetiskt begåvade då? Sheo nämner 15% som den del man själv kan påverka av sin utveckling med träning, du vände dig emot mitt inlägg till honom. Det gjorde att jag grupperade er i samma liga, det var kanske fel?

Jag inser fullt och väl att gener avgör mycket. Men innan man börjar snacka om gener så finns det 100 andra saker att försöka först. Är man på försök 2 av 100 så bör limpsaxen hållas stängd om hur kassa förutsättningar man själv har eller hur bra alla andra har. Det är här arrogansen kommer in nämligen. För hur ska din (eller Sheos) omgivning tolka det annat än: Din insats är meningslös, du hade vuxit lika bra av att flytta skinnet fram och åter. Din kunskap är falsk, du kan ingenting eftersom du dragit slutsatser av resultat som kommit oberoende av vad du gjort. Att höra detta och sen till råga på allt få veta att OM man härjar och vurmar för hård och seriös träning så är man bara dumdristig, förespråkar spyhinken etc... det är dumförklaringen.

jwzrd
2008-01-11, 14:41
Ja, lika arrogant som att kategoriskt påstå att de som han tränar i samma klubb som inte tränar lika hårt som honom.
Alltså den här hård-tränings-onanin du håller på med måste vi ju reda ut. Seriöst, hur jobbigt är det att träna SL? Vad handlar det om? Gå dit nån gång i veckan och koncentrera sig och ta ut sig som fan i nåt set. De har ju oftast tränare som fixar programmen åt dem. Det är bara att lyfta som fan i de lyft man blivit tillsagd att lyfta i. Det kan förbannat många människor göra i mitt tycke. Jag är helt säker på att det är en enorm skillnad mot hur många som orkar träna 400meter på hög nivå.

Du har fan inte ett rätt i ditt inlägg, detta är meningslöst. Du har själv tränat seriöst i en period av, vad, 1 år av dina 8? Vem är du att bestämma vilka latmaskar alla andra måste vara, eftersom du själv är den största (minsta?) av dem?

Att du från ditt perspektiv som den lokala garderobsbänkpressaren dissa atleter som tävlar i testade tävlingar, nu när du bytt till årets brottar-mode...

jwzrd
2008-01-11, 14:46
Ingångskrav i den här tråden borde vara:
1) du har någon gång satt upp ett mål
2) tränat dig till målet
3) börjat om vid 1; men något svårare

Under en LÅNG period. Vad sägs om minimum 5-6 år innan man ens överväger att öppna limpsaxen om något som berör gener, seriös träning eller vilka som missbrukar A, B eller C. Har man inte gjort det så har man helt enkelt inte en jävla aning om hur bra de allra flesta faktiskt kan bli.

Nöjer man sig med fikonträning och även får finfina resultat av det så ser jag inte heller vad man försöker säga när andra får bättre resultat, när de i ens egna ögon tränar sämre. Vem är du att påstå dig veta det? Varför är inte din första tanke: Ahh, de måste göra något som är bra, kanske kan jag lära mig något? Varför blir den första tanken en av: De roidar11111; De har Arnolds gener1111?

Alltidxx
2008-01-11, 14:46
"för om du säger emot och har på fötterna så är du drogliberal och/eller dopad".Inte per automatik. Det är möjligt att intressera sig för droger utan att använda själv. Det finns de som brinner för att bekämpa steroider så mycket att de kan mer och har mer åsikter än brukarna själva. Dom är inte i majoritet dock.

X-ecuter
2008-01-11, 14:47
Ja, lika arrogant som att kategoriskt påstå att de som han tränar i samma klubb som inte tränar lika hårt som honom.
Alltså den här hård-tränings-onanin du håller på med måste vi ju reda ut. Seriöst, hur jobbigt är det att träna SL? Vad handlar det om? Gå dit nån gång i veckan och koncentrera sig och ta ut sig som fan i nåt set. De har ju oftast tränare som fixar programmen åt dem. Det är bara att lyfta som fan i de lyft man blivit tillsagd att lyfta i. Det kan förbannat många människor göra i mitt tycke. Jag är helt säker på att det är en enorm skillnad mot hur många som orkar träna 400meter på hög nivå.


Jag lät min träningspolare som kör SL förlja med mig på ett pass... Man jag ju säga att han inte riktigt pallade det till fullo :) så SL träning är egentligen inte så tungt då jag även kört ren SL med... Jämfört med byggning som jag kör nu

Slartibartfast
2008-01-11, 14:48
Du läser tydligen inte dina egna inlägg. Av oss två får du bra resultat trots velourträning, vem är det som är den genetiskt begåvade då?

Vem har sagt att jag får bra resultat? Jag skrev bättre.

Du har snöat in dig på att man måste träna hårt (vad fan det nu innebär) för att få resultat. Jag tror snarare det handlar om att träna smart. Tränar man jwzrd-hårt utan att ha förutsättningarna för att återhämta sig från sån träning, så kommer man ingenstans.

Det är helt onödigt att diskutera med dig. Så nu gör jag inte i denhär tråden längre.

hgus
2008-01-11, 14:56
Jag förstår inte varför så många verkar tycka att det är antingen det ena eller det andra. Att ha bra gener och att träna hårt/bra är en förutsättning för att bli bäst.

Jag tror att träningen är viktigare än generna för att nå resultat. Man kan nå bra resultat med hård träning och usla gener. Men utan hård träning så spelar utmärkta gener liten roll.

Men allt det beror naturligtvis på vad man menar med resultat. Absolut storlek är ju inte intressant. Absolut styrka är ju inte heller intressant. Allt det beror till stor del av genetik. Det finns viktklasser i styrketräning av en anledning. För ingen menar väl att tungviktarna tränar hårdare än lättviktarna? Var och en måste ju bedömas utefter sina förutsättningar.

evosex
2008-01-11, 14:58
Hur har du tränat då? Vilka övningar? Vilket utförande? Hur långt har du pressat dig? Vilka vikter? Hur har du periodiserat? Vad för kost?

Alla standardövningar såsom bänkpress, hantelpress, Chins, rodd, axelpress, knäböj, bicepscurl, tricepspress.

Detta varierat så mycket som möjligt på olika sätt med olika lutning och viktbelastning. Kör till 80-90% med fria vikter.

Pressar så hårt jag bara kan. Kör oftast med hjälp på sista två repsen. När man kör rygg & ben så måste man ju typ sitta ner ett tag innan man är med i matchen igen

Tog väl typ 35-40 kg i bänk när man prövade första gången. Ökade hyfsat i början men sedan har det gått segt. Efter nu ca 15 år så har jag maxat 112,5 kg.

Har kört omväxlande tunga veckor 2-4 reps med veckor då man matar ur med över 15 reps. Har jag känt mig övertränad (Värk i muskler och leder så att det gör äckligt ont bara att utföra en övning, ej att förväxla med träningsvärk ;) ) så har jag inte tränat alls på ca 1-2 veckor.

Körde för tungt/slarvigt en gång och fick då en inflammation i axeln som tog 3 månader att bli helt kvitt så jag försöker köra så strikt som möjligt.

Kosten är mest husmanskost bestående av mycket kyckling, kött en del lax med ris eller pasta till detta. Sedan slinker det givetvis ner hamburgare och nån pizza ibland på helgerna men försöker ligga på plusintag i kalorier då jag tidigare har haft enormt svårt att gå upp i vikt, detta har förändrats ju äldre jag blivit.
Vägde 54 kg på 175 cm när jag var 18 år. Kunde äta hur mycket som helst!! Äter nu frukost, lunch, middag och kvällsmål. Tar utöver det 1-3 proteindrinkar per dag.

Jag påstår fortfarande att generna är mitt största problem

jwzrd
2008-01-11, 14:58
Vem har sagt att jag får bra resultat? Jag skrev bättre.

Du har snöat in dig på att man måste träna hårt (vad fan det nu innebär) för att få resultat. Jag tror snarare det handlar om att träna smart. Tränar man jwzrd-hårt utan att ha förutsättningarna för att återhämta sig från sån träning, så kommer man ingenstans.

Det är helt onödigt att diskutera med dig. Så nu gör jag inte i denhär tråden längre.

Captain Obvious to the rescue.

Robban
2008-01-11, 15:03
Det intressanta här gällandes om de som tävlar är dopade eller inte är att det är omöjligt att isf bevisa det då man inte ens testar på tävlingsdagen...

Man hör ofta "man är ren(oskyldig) tills motsatsen bevisats". Det håller jag med om men hur resonerar förbundet då man inte testar deltagarna. Jag kan nog inte tolka det på annat sätt än att man då gynnar de som eventuellt dopar sig!

Inte undra på att sporten inte accepteras...*whistle*

hgus
2008-01-11, 15:06
Om jag minns det rätt så resonerar förbundet som så att de inte har råd att testa deltagarna. Det är inte billigt och antagligen dyrare om man inte är med i Riksidrottsförbundet.

Robban
2008-01-11, 15:11
Om jag minns det rätt så resonerar förbundet som så att de inte har råd att testa deltagarna. Det är inte billigt och antagligen dyrare om man inte är med i Riksidrottsförbundet.

Det går alltid att skylla på pengar gällandes den frågan. Jag vet.

Blir bara så löjligt när man vill ha det till en seriös sport.

-Det är en sport vi lovar. Man kan fuska hur som helst men det är en riktig sport.

Jag vill personligen ha med mig ett papper som visar att jag är ren tillsammans med min medalj som jag tänker hämta med mig nästa gång jag tävlar!

hgus
2008-01-11, 15:13
Skylla på? Du menar att de har råd men ändå väljer att låta bli?

jwzrd
2008-01-11, 15:13
Det går alltid att skylla på pengar gällandes den frågan. Jag vet.

Blir bara så löjligt när man vill ha det till en seriös sport.

-Det är en sport vi lovar. Man kan fuska hur som helst men det är en riktig sport.

Jag vill personligen ha med mig ett papper som visar att jag är ren tillsammans med min medalj som jag tänker hämta med mig nästa gång jag tävlar!

Problemet är väl ekonomin. Kanske kan du subventionera SHKF till att testa dig, men på datum de själva bestämmer? :Virro

Jonny_88
2008-01-11, 15:13
Jag blir så jävla trött på att höra saker som "träna hårdare". Vad fan menas? Öka frekvensen? Köra bättre övningar? Öka volymen? Jag tycker det är grymt motsägelsefullt att säga "träna hårdare" samtidigt som man i nästa tråd varnar för överträning och rekommenderar att dra ner på volymen eller undvika fail.

Låt oss säga att jag har världens optiupplägg. Jag tränar 4 dagar i veckan och jag tar varje set så långt jag kan. Jag äter mycket och går upp i vikt. Om mina resultat då blir dåliga är det väl ganska lönlöst att säga "kör hårdare" eller "du måste ta i". Det är trots inte konditionsträning vi snackar om. Fail är ett absolut begrepp, så träna hårade makes inte alltid sense.
Vet inte om du menade att i konditionsträning går det att träna hårdare eller att man lyckas pressa mer repetioner (då du också snackade om fail). För mig är träna hårdare att man kan ta i med mer kraft vid ett lyft. Och vara mer motiverad, ha bättre vilja och ha ett "anabolt psyke" (:D ). Inte bara under träning utan också utanför. Miljön man vistas i påverkar detta också. Finns nog säkert mer saker att lägga till men men. Bara att jämföra vad som händer i en livshotande situation, där klarar man nog av saker som man annars inte hade klarat.

(inte för att jag säger att jag tränar hårt)

mystic[-_-]
2008-01-11, 15:14
Skylla på? Du menar att de har råd men ändå väljer att låta bli?

De har inte råd

hgus
2008-01-11, 15:18
;2752272']De har inte råd

Nej det tror inte jag heller, men det verkade att Robban trodde det i sitt inlägg.

Jonny_88
2008-01-11, 15:19
edit: Råkade ta bort att man ska tror på sig. Och det uppnås inte med att säga att man inte kan träna hårdare. (jämför placeboeffekt)

Robban
2008-01-11, 15:19
Nej det tror inte jag heller, men det verkade att Robban trodde det i sitt inlägg.

Dubbelmoralernas sport! Det är väl klart att man undrar...:D

tp_88
2008-01-11, 15:28
Jag tillhör också den skaran som tillskriver gener en väldigt stor del i resultaten. Givetvis för att kunna skylla mina egna tillkortakommanden på opåverkbara faktorer. :)

Ja, många dopar sig (~50.000), dom flesta ser ut som skit.

hgus
2008-01-11, 15:30
Robban: Tja sedan skall man ju inte ha någon övertro på tester heller. Cyklister testas nu mer än några andra atleter. Är de rena? Knappast, sorgligt nog. Så att säga att någon är ren för att man blivit testad vid tävling är att göra det för enkelt för sig.

Att jag sedan blir provocerad av att du antyder en massa om förbundets ovilja att bekämpa doping, när det troligen beror på resursbrist är en annan fråga. Att ta heder och ära av människor med rena spekulationer är fult enligt min mening.

johanw
2008-01-11, 15:33
Vem har sagt att jag får bra resultat? Jag skrev bättre.

Du har snöat in dig på att man måste träna hårt (vad fan det nu innebär) för att få resultat. Jag tror snarare det handlar om att träna smart. Tränar man jwzrd-hårt utan att ha förutsättningarna för att återhämta sig från sån träning, så kommer man ingenstans.

Det är helt onödigt att diskutera med dig. Så nu gör jag inte i denhär tråden längre.

Jag tror också man måste träna smart, d.v.s. efter egna förutsättningar. Jag har ok, men inte superbra återhämtningsförmåga, alltså försöker jag träna efter den. Att köra på som en dåre kan, med givna förutsättningar (läs gener) såklart vara väldigt kontraproduktivt. Mitt halvkroppspass 4ggr i veckan är precis på gränsen till vad jag klarar. Går jag in för att träna hårdare (fler set till fail, fler set eller fler pass) åker jag på feber så det ryker om det.

HoppeR
2008-01-11, 15:35
Måste säga att folk verkar ha bra koll på hur mycket deras gener påverkar dem. Professorer hela bunten! :thumbup:

*Edit*
Och även andras gener! Vilket är mer imponerande..

Maizena
2008-01-11, 15:35
45950

Alltidxx
2008-01-11, 15:38
Ja Freddi är en talang MEN han tränar även hårdare än 99.99% på den här brädan. Har inte kolozzeum över 12000 medlemmar? Om du har översett 10 medlemmars träning samtidigt under 1200 pass så har du gjort det i 4 år om du gjort det 300 dagar om året.

Eller tog du i lite för mycket? ;)

tp_88
2008-01-11, 15:40
Har inte kolozzeum över 12000 medlemmar? Om du översåg 10 medlemmars träning samtidigt så behövs det 1200 pass. Det tar 4 år om du gör detta 300 dagar om året.

Eller tog du i nu ;)
Jo, denna kontroll behövs säkert... Vet du vem Freddi är?

jwzrd
2008-01-11, 15:41
Har inte kolozzeum över 12000 medlemmar? Om du översåg 10 medlemmars träning samtidigt så behövs det 1200 pass. Det tar 4 år om du gör detta 300 dagar om året.

Eller tog du i nu ;)

20-40 pers på kolo tävlar? vi är 25000 medlemmar.

Nitrometan
2008-01-11, 15:44
Eller tog du i lite för mycket? ;)
Har du tittat i Freddis träningslogg?

Scratch89
2008-01-11, 15:55
Vilken Freddi pratar vi om?
För att jag själv ska hänga med i debatten.

tp_88
2008-01-11, 15:56
Vilken Freddi pratar vi om?
För att jag själv ska hänga med i debatten.
130kg finsk sisu, killen som kör högreps på drygt 200 pannor i bänken...

jwzrd
2008-01-11, 15:57
Vilken Freddi pratar vi om?
För att jag själv ska hänga med i debatten.

There can be only one 160kg finsk hårfrisörska.

Alltidxx
2008-01-11, 16:05
Jo, denna kontroll behövs säkert... Vet du vem Freddi är?Varför behöver Jay Cutler folk att tävla mot? Kan vi inte vara konstatera att han är bäst utan att titta på de andra?

Rahf
2008-01-11, 16:08
Varför behöver Jay Cutler folk att tävla mot? Kan vi inte vara konstatera att han är bäst utan att titta på de andra?

Vad snackar du om? Debatten kring detta års tävling har varit just hur jämnt det var i Olympia-toppen och att Cutler såg ut som skit.

jwzrd
2008-01-11, 16:09
Varför behöver Jay Cutler folk att tävla mot? Kan vi inte vara konstatera att han är bäst utan att titta på de andra?

Men Alltidxx, Freddi och flera andra av oss tävlar faktiskt så det finns svart på vitt hur vår inbördes styrkerangordning ser ut.

tp_88
2008-01-11, 16:10
Varför behöver Jay Cutler folk att tävla mot? Kan vi inte vara konstatera att han är bäst utan att titta på de andra?
Jag visste inte att Cutler tävlade mot random medlem på MM, Getbig, BB.com eller annat forum. Freddi är nästan så bra, i sin sport.

Let's face it; i princip alla på kolo är hyfsat tunna och svaga, medans Freddi tillhör världseliten i bänkpress. Det är ett högst rimligt antagande att han tränar hårdare än 99,99% av forumets medlemmar. Sen om det skulle visa sig vara 99,62 eller 99,23 känns mer som hårklyverier.

Alltidxx
2008-01-11, 16:12
Nej jag vet inte vem Freddie är. Han är säkert galet stark. Tränar han hårdare än alla andra för att han lyfter mer? "Hårt" bör rimligtvis vara en referens till den upplevda ansträngningen.

Tolkia
2008-01-11, 16:15
Nej jag vet inte vem Freddie är. Han är säkert galet stark. Tränar han hårdare än alla andra för att han lyfter mer? "Hårt" bör rimligtvis vara en referens till den upplevda ansträngningen.
Tja ... vad tror du?

Jacksatan
2008-01-11, 16:16
Du har fan inte ett rätt i ditt inlägg, detta är meningslöst. Du har själv tränat seriöst i en period av, vad, 1 år av dina 8? Vem är du att bestämma vilka latmaskar alla andra måste vara, eftersom du själv är den största (minsta?) av dem?

Att du från ditt perspektiv som den lokala garderobsbänkpressaren dissa atleter som tävlar i testade tävlingar, nu när du bytt till årets brottar-mode...

Ojdå, träffade jag en öm punkt? hahaha

Alltidxx
2008-01-11, 16:25
Tja ... vad tror du?Repetition is the mother of all learning så vi kör ett varv till.

Hur hårt man tränar är en referens till den upplevda ansträngningen. Att vara säker på att en person tränar hårdare än 24 999 andra personer utan att ens ha översett övrigas träning verkar oinformerat och orimligt (en poäng jag försökte förmedla med min Cutler kommentar). Om det istället stått "men Freddie lyfter mer än 99.9% på detta forum" så hade jag varit tyst.

Jag skrev räkne-exemplet för att lite skojfriskt påpeka detta. Det var inte ett försök att skaffa mig fiender för livet eller racka ned på någons prestation.

Timme
2008-01-11, 16:33
Jag lät min träningspolare som kör SL förlja med mig på ett pass... Man jag ju säga att han inte riktigt pallade det till fullo :) så SL träning är egentligen inte så tungt då jag även kört ren SL med... Jämfört med byggning som jag kör nu

Det är skillnad på SL och SL precis som det är skillnad på byggarträning och byggarträning :)

ramagoen
2008-01-11, 16:35
Det är skillnad på SL och SL precis som det är skillnad på byggarträning och byggarträning :)

Exakt...

personen som tränade sl sen började med byggning satt väl å fikade på SL'en, klart det blir lättare än byggarträning då.

Tolkia
2008-01-11, 16:48
Är det inte egentligen ganska meningslöst att jämföra gren mot gren och försöka komma fram till vilken som kräver den hårdaste träningen? Finns det någon gren där man kan bli bra utan att träna hårt (notera skillnaden mellan att bli bra och att vinna tävlingar)? Jag tvivlar. Att man sedan inte blir en god lyftare av att simma mycket, eller en god ryttare av att tillbringa timmar i gymmet är inte samma sak som att det ena skulle vara så mycket "hårdare" än det andra.

Timme
2008-01-11, 16:58
Är det inte egentligen ganska meningslöst att jämföra gren mot gren och försöka komma fram till vilken som kräver den hårdaste träningen? Finns det någon gren där man kan bli bra utan att träna hårt (notera skillnaden mellan att bli bra och att vinna tävlingar)? Jag tvivlar. Att man sedan inte blir en god lyftare av att simma mycket, eller en god ryttare av att tillbringa timmar i gymmet är inte samma sak som att det ena skulle vara så mycket "hårdare" än det andra.

Exakt.

jwzrd
2008-01-11, 17:02
Ojdå, träffade jag en öm punkt? hahaha

Nej du pratar goja från läktaren om en sport du aldrig ens sett. Du påstår att Olofs träning är en barnlek eftersom en tysk norrman vid namn Dietmar delvis skrivit hans program. Vem som helst klarar det enligt dig. Bara att följa programmet eftersom någon annan skrivit det. Eller vänta, nu skriver jag ju argument till dig.

Hahahaha du har fel.

Matsa
2008-01-11, 17:07
Väldigt mycket snack om gener här, och jag begriper inte varför. Man kan inte påverka gener, man har det man tilldelats och så är det inte mer med det. Det bästa är att glömma att gener överhuvudtaget existerar och fokusera på saker man kan göra något åt i stället.

Slartibartfast
2008-01-11, 17:10
Kan styrketräning illustreras såhär?

Matsa
2008-01-11, 17:14
Föresten så är jag inte övertygad om att eliten är så bra för att de tränar hårdare än alla andra. Däremot är jag ganska säker på att de tränar bättre och smartare samtidigt som de tränar hårt. Ingen blir riktigt bra utan hård träning, men att träna hårt är väl bara en del utav kakan? Fast det kanske är hårklyverier.

überstarken
2008-01-11, 17:16
Kan styrketräning illustreras såhär?

Nej men såhär.

Slartibartfast
2008-01-11, 17:19
Fast det kanske är hårklyverier.

Nej, det är det inte. Verkar vara nödvändigt att poängtera.

Många som tycks tro att resultaten står i direkt proportion till ansträngningen.

tigerofsweden
2008-01-11, 17:20
Har egentligen inget att tillföra i debatten, dock trodde jag för ett tag sedan att jag hade dåliga gener, och visst det är ju praktiskt att skylla på dem. Men sen när man kollat tillbaka på sin träning, kost osv så har jag insett vilka katastrofala misstag jag har gjort och när det kommer till kritan så har jag enbart mig själv att skylla för mina dåliga resultat och knappast mina gener som jag fortfarande inte vet om de är "bra" eller "dåliga".

Matsa
2008-01-11, 17:21
Nej, det är det inte. Verkar vara nödvändigt att poängtera.

Många som tycks tro att resultaten står i direkt proportion till ansträngningen.

Till viss del gör det ju det. Som jag sade så tror jag ingen kan nå toppen utan hårt arbete, det är bara inte hela sanningen.

Martin Löwgren
2008-01-11, 17:25
Ändring av åsikt: Angående CBB får jag väga som högst 88 kg i tävlingsform. Det är inte alls omöjligt att uppnå för mig eller många andra ren. Kul!

Najs, då kommer du möta mig i göteborg till vintern då jag kommer ställa upp i just den längdklassen *flex*

Jag lämnar gärna dopingprov året om och på tävling, jag har inget att dölja.

Xtreme-G
2008-01-11, 17:40
Jag har härlett en formel för bedömning av en träningsprestation utifrån mig själv. Jag tycker mig se att den stämmer in på andra också.

Prestation = f(stats)/[g(gener) + h(doping)]

Där f(stats) är en subjektiv funktion som ser olika ut beroende på vad man själv tycker (lyft, kroppsvikt, fettprocent, mått, längd etc). g(gener) är en subjektiv funktion med gener som enda variabel. h(doping) är en subjektiv funktion med doping som enda variabel.

Stats är ju bestämda med relativt hög säkerhet, medan gener är helt godtycklig och doping sällan är en känd variabel.

Man vill ju självklart maximera sin egen bedrift. Då kan man ju antingen öka sin a stats, vilket tar lång tid med mycket hårt jobb. Eller så kan man helt enkelt värdera ned sina gener lite godtyckligt och helt plötligt bli bättre!

Samtidigt vill man kanske (beroende på dålig självkänsla?) minimera andras bedrift och då kan man börja ifrågasätta deras stats. Gör man detta officiellt kan man bli överbevisad vilket kan vara lite pinsamt. Betydligt lättare är att uppvärdera den andra personens gener, vilket genast gör att prestationen försämras. Annars kan man ju alltid tänka "han/hon är säkert dopad", vilket också drar ner prestationen.

De allra flesta verkar i alla fall av någon anledning ta det väldigt hårt när deras prestation blir nedvärderad...

Sheogorath
2008-01-11, 17:58
Najs, då kommer du möta mig i göteborg till vintern då jag kommer ställa upp i just den längdklassen *flex*

Jag lämnar gärna dopingprov året om och på tävling, jag har inget att dölja.

Jag sa inte att jag kan uppnå det NU genom att deffa ffs :D Man jag kan uppnå det genom några års träning. Jag har sagt AF 2010 och det ska jag försöka hålla.

Sheogorath
2008-01-11, 18:01
Väldigt mycket snack om gener här, och jag begriper inte varför. Man kan inte påverka gener, man har det man tilldelats och så är det inte mer med det. Det bästa är att glömma att gener överhuvudtaget existerar och fokusera på saker man kan göra något åt i stället.

+1

Men att därifrån dra den felaktiga slutsatsen att gener inte har (den största?) betydelse, person jämfört med person, verkar en del göra.

Gpajpen
2008-01-11, 18:04
Alltså Person A och Person B tränar exakt likadant och alla andra faktorer är likadana, så kan A få 10ggr bättre resultat än B, enbart pga gener.
Att inte säga att gener står för den största delen av resultaten är ju idioti.

Sen kan gärna någon få förklara vad som egentligen avses med att träna hårdare? Fler set? Mindre vila? Borde det inte vara helt individuellt, hur vet vi egentligen att Anders tränar hårdare än Per? Anders kan gå ut och springa 3km nu, men då får han troligtvis åka ambulans upp till sjukan eller svimma av utmattning medans Per kan gå ut o springa 25km utan att break a sweat? vem tränar hårdast?

mks
2008-01-11, 18:10
Prestation = f(stats)/[g(gener) + h(doping)]


Fullkomligt briljant! Kul så det räcker för hela helgen :laugh:

Koloftw
2008-01-11, 18:25
Grymt underhållande diskussion.

Ärligt.

Jacksatan
2008-01-11, 18:55
Nej du pratar goja från läktaren om en sport du aldrig ens sett. Du påstår att Olofs träning är en barnlek eftersom en tysk norrman vid namn Dietmar delvis skrivit hans program. Vem som helst klarar det enligt dig. Bara att följa programmet eftersom någon annan skrivit det. Eller vänta, nu skriver jag ju argument till dig.

Hahahaha du har fel.

Tala om vad som är så jobbigt då? Träningen går ju nästan aldrig till failiure ens. Jag kan inte för mitt liv förstå hur fan bänkpressträning kan vara jobbig t ex. Försök förklara utan att köra dina tråkiga personangrepp och liknelser. Jag är så sjukt less på de barnsligheterna.

z_bumbi
2008-01-11, 18:55
Extrama gener som skapar en hardgainer är det få som har, gener som kan kallas för normalutfallet är det fler som har och extrema gener som skapar en easygainer är det få som har.
Träning, kost och vila är lika viktigt för alla om de ska utvecklas maximalt för den potential de har, skillnaden är bara hur mycket man tål och/eller behöver av varje.
Så långt ingen konstigt.

Att träna hårt behöver inte betyda att man kör max på ett set eller max på alla set i ett träningspass utan att köra progressiv styrketräning under lång tid med allt tyngre vikter är också hårt. I många fall betydlgt hårdare då vikterna blir tyngre snabbare eftersom det i det stora hela oftast är en bättre metod att bli stark. Styrka är första steget till volym och sen skiljer det bara en del på vilka reps man leker med vad resultatet rent faktiskt blir.

Att köra hårt när man samtidigt inte äter tillräckligt ger inte så mycket, att då skylla på dåliga gener är kanske inte helt lyckat.

Jag hatar ordet hårt i det här sammanhanget då det låter som om man citerar någon byggarblaska som beskriver hur fruktansvärt hård byggarträningen är..

RanShi
2008-01-11, 19:05
För att störa er mitt i diskussionen, finns det någon extremt bra undersökning eller artikel kring dethär med gener och träning, hur mycket det påverkar osv. som vissa tycker alla bör läsa?

bubbe
2008-01-11, 19:19
För att störa er mitt i diskussionen, finns det någon extremt bra undersökning eller artikel kring dethär med gener och träning, hur mycket det påverkar osv. som vissa tycker alla bör läsa?

Det har funnits diskussioner om gener på kolo förut, evighetsfrågan är då vad styr gener? motivation, målmedvetenhet, fördelning muskelfibertyper, möjlighet att lägga på muskler vid viktuppgång etc etc.

Jag misstänker de allra flesta som tränar ligger vansinnigt långt från sin egentliga potential, men det är bara för att jag själv hittills har kommit ca 50kg över vad jag trodde var mitt "max" innan jag började med styrkelyft.



Z_bambu förtjänar en jättekram, massa bra skriverier senaste tiden:thumbup:

Timme
2008-01-11, 19:19
Tala om vad som är så jobbigt då? Träningen går ju nästan aldrig till failiure ens. Jag kan inte för mitt liv förstå hur fan bänkpressträning kan vara jobbig t ex. Försök förklara utan att köra dina tråkiga personangrepp och liknelser. Jag är så sjukt less på de barnsligheterna.

Bänkpress är inte så jobbigt hur hårt man en kör. Det är för små musklelgrupper som är inblandade. Det är marklyft och knäböj som är jobbigt.

Bänkpress till failure med maximal fart kraft är inte särskilt jobbigt jämfört med knäböj och marklyft.

Cerberus
2008-01-11, 19:46
alltså för en fotbollskropp så behöver du ju inte göra nåt mer slarti? Du visar bilder på Brad Pitt men du e bra jävla mycket bitigare än den spetan är.

Fotbollskropp e väl lika med = Fisträning , no offense. Menar inget illa så, men jag förstår att motivationen tryter när du har ett mål du redan långt gått förbi.

Cerberus
2008-01-11, 19:56
sen e väl hård ansträngning med alla andra faktorer i fas bra relaterat til bättre resultat. Har läst om Heatshock-proteins som ökar proteinsyntes när det bränner i musklerna o även vanlig hetta ska fungera för att höja proteinsyntes en del, ska tydligen finnas som rehabiliteringsalternativ för snabbare läkning.

Allan
2008-01-11, 20:21
Folk som bara tillför dåligt humör kommer få sina poster raderade i den här tråden fortsättningsvis

Durre
2008-01-11, 21:32
Jag tror inte gener spelar sådan stor roll som folk tror, tror det har mer med hur man tänker. Jag skulle klassa maten som det absolut viktigaste.

Cerberus
2008-01-11, 21:51
gener spelar ju helt klart en riktigt stor roll, men ja tror det e lätt att skylla på dom om det inte går vägen direkt. De flesta kan bygga mycket mer muskler än vad de redan har skulle jag tro, sen säger jag nog att maten e riktigt viktig, blir ju inga muskler annars oavsett hur hårt man tränar tyvärr.

Durre
2008-01-11, 21:55
gener spelar ju helt klart en riktigt stor roll, men ja tror det e lätt att skylla på dom om det inte går vägen direkt. De flesta kan bygga mycket mer muskler än vad de redan har skulle jag tro, sen säger jag nog att maten e riktigt viktig, blir ju inga muskler annars oavsett hur hårt man tränar tyvärr.

Men du kan ju inte bevisa att gener spelar en "stor" roll, visst en viss roll men det är så flummigt...Antaganden i oändligheter.

King Grub
2008-01-11, 21:56
Jag skulle klassa maten som det absolut viktigaste.

Då är du verkligen ute och cyklar.

Gener är kanske 50%. Resten delar yttre påverkan på.

http://www.medscape.com/viewarticle/488972

http://www.ms-se.com/pt/re/msse/fulltext.00005768-200407000-00007.htm;jsessionid=HHYLhyFTJ9PVLnSvK0Fv3NhT2kLC6 ky1Zmy39R5VpG6MQVGth1WY!-1829525682!181195628!8091!-1

http://ep.physoc.org/cgi/content/full/90/4/427

Men du kan ju inte bevisa att gener spelar en "stor" roll,

Jo.

Durre
2008-01-11, 22:02
Då är du verkligen ute och cyklar.

Gener är kanske 50%. Resten delar yttre påverkan på.

http://www.medscape.com/viewarticle/488972

http://ep.physoc.org/cgi/content/full/90/4/427
Så det är helt sant och bevisat att de är så? Jo jag tror på dig, i sånafall ändrar jag mig. Men de dära 50% varierar bland alla, eller? Låt oss säga att mina gener representerar 40% (av mina resultat) och en annans 50%, tror inte skillnaden är så tydlig om jag inte tränat i 10år, därför kan man väl inte påpeka någon med bra gener direkt? Och därför kan man inte ha som ursäkt att ha dåliga gener.

King Grub
2008-01-11, 22:03
Nej, man kan inte säga att man har dåliga gener innan man gjort ett korrekt genomfört försök.

Rahf
2008-01-11, 22:04
Så det är helt sant och bevisat att de är så? Jo jag tror på dig, i sånafall ändrar jag mig. Men de dära 50% varierar bland alla, eller? Låt oss säga att mina gener representerar 40% (av mina resultat) och en annans 50%, tror inte skillnaden är så tydlig om jag inte tränat i 10år, därför kan man väl inte påpeka någon med bra gener direkt? Och därför kan man inte ha som ursäkt att ha dåliga gener.

Generna är 50% och om du har dåliga gener så sumpas delvis de 50-procentena i jämförelse med någon som har bra dito.

Durre
2008-01-11, 22:08
Generna är 50% och om du har dåliga gener så sumpas delvis de 50-procentena i jämförelse med någon som har bra dito.
Okej så då har personen 50% bättre "byggarförmåga" än mig. Lär ju inte finnas spec. många av de slaget.

Koloftw
2008-01-11, 22:12
Givetvis varierar allas gener. Det finns säkerligen däremot få extremfall (nonresponders och Ronnie Coleman).

King Grub
2008-01-11, 22:12
Så här skrev jag...

Generna är den överlägset största faktorn när det gäller träningsresultat, minst lika stor eller antagligen större än alla andra faktorer sammantagna.

Har man bra gener, får man goda resultat hur man än gör, hur man än lever, bara man tränar (vill man nå eliten inom sin gren, får man slita, även om man har kapaciteten att nå dit). Har man dåliga gener, kan man leva, träna och äta hur optimalt som helst - men det händer inte ett dugg ändå.

Att vara nonresponder är sällsynt. Majoriteten av tränande (och icke-tränande, som kanske aldrig får veta det) befinner sig någonstans på mitten av den genetiska stegen. Befinner man sig längst ned är man en nonresponder (det är fortfarande normala personer med ett normalt liv och en normal fysik vi pratar om, inte några sängliggande sjuklingar). Det är lika ovanligt som att befinna sig högst upp, dvs ha Mr Olympia-gener, om vi talar kroppsbyggningsspecifikt.

Att generalisera och säga att alla kan få goda resultat av träning, bara man har viljan eller liknande, är inte korrekt. Det gäller majoriteten, som tur är, men inte alla. Och så finns det orättvis fördelning, dom som bara behöver titta på en skivstång, så växer dom, verkar det som. ;) Deras resultat beror inte alltid på att dom tränar bättre eller gör något annat bättre än du och jag. Dom är bättre. Oavsett om vissa verkar ha svårt att acceptera att det är så.

Durre
2008-01-11, 22:26
Hela MR. O gänget kan vara dopade men för de bryr sig ingen, kommer alltid någon kommentar att de tränat hårt endå. Att sedan se Coleman tappa en grymt massa kilo på bara någon månad efter MR. O får en att fundera vad han tagit innan.

tp_88
2008-01-11, 22:36
Hela MR. O gänget kan vara dopade men för de bryr sig ingen, kommer alltid någon kommentar att de tränat hårt endå. Att sedan se Coleman tappa en grymt massa kilo på bara någon månad efter MR. O får en att fundera vad han tagit innan.
Vart vill du komma? Att dom inte tränar hårt utan sitter och pillar naveln mellan injektionerna?

Allan
2008-01-11, 22:39
Nu börjar det spåra ur. Hittills har den här tråden haft bra standard. Se till att hålla den där.

Durre
2008-01-11, 22:40
Vart vill du komma? Att dom inte tränar hårt utan sitter och pillar naveln mellan injektionerna?
Vad spelar det för roll, det ska väl klassas som fusk som i alla andra sporter?

Xerxex
2008-01-11, 22:40
Känns som topic slutades disskuteras för mer än för många inlägg sedan

tp_88
2008-01-11, 22:42
Vad spelar det för roll, det ska väl klassas som fusk som i alla andra sporter?
Ptja, det är inte tillåtet heller, folk har torskat då och då.

tp_88
2008-01-11, 22:44
Känns som topic slutades disskuteras för mer än för många inlägg sedan
Kanske för att det inte finns så mycket att diskutera? TS har kommit till insikt med att det finns idrottsmän, och andra, som dopar sig, ganska många t.o.m. Geeez...

Dessutom är det inte en direkt unik fråga, utan det har funnits liknande trådar förut.

Durre
2008-01-11, 22:45
Ptja, det är inte tillåtet heller, folk har torskat då och då.
Nu blev allt bara snurrigt, men denna tråd är det nog slut med...

Xerxex
2008-01-11, 22:48
Varför egentligen borde folk som tar AAS tappa massa när de slutar? Visst hormonbalansen blir skev och innan kroppen kommit igång med en ordentlig egen produktion igen så kommer den inte direkt vara speciellt anabol. Men muskeluppbyggnad och muskelnedbrytning är två helt olika saker. Blir verkligen effekten att uppbyggnaden blir så dålig att det är omöjligt att matcha den mot nedbrytningen?

Rahf
2008-01-11, 22:55
Varför egentligen borde folk som tar AAS tappa massa när de slutar? Visst hormonbalansen blir skev och innan kroppen kommit igång med en ordentlig egen produktion igen så kommer den inte direkt vara speciellt anabol. Men muskeluppbyggnad och muskelnedbrytning är två helt olika saker. Blir verkligen effekten att uppbyggnaden blir så dålig att det är omöjligt att matcha den mot nedbrytningen?

Du har inte den hormonella fördelen längre och då kommer saker att försvinna eftersom du "ligger över tröskeln" så att säga. Sen ska man betänka att proffs som lagt av oftast börja ta det lite lugnare med träningen också.

ChrisDEFC
2008-01-11, 23:00
även om generna har stor betydelse så ligger ju dom flesta nånstans i mitten och har därför likartade förutsättningar, kan väl kanske jämföras med en normalkurva för intelligens (typ?) där dom flesta ligger i mitten sen är det några som ligger långt under och några som ligger långt över sen är övriga som en gråzon däremellan. det är väl bara att acceptera detta och sen se vad det är man kan förändra och förbättra. många använder ju detta som en ursäkt och detta blir en oerhörd begränsning för många. kan säker till och med tänka mig att många slutar för att dom tror att dom har sämre gener än vad dom i själva verket har. ja menar jag tränade MÅNGA år innan jag började se resultat och det hade varit grymt lätt att skylla på generna och att jag är en "hardgainer". säger man det tillräckligt många gånger till sig själv blir detta snart en sanning.

Lyckligtvis orkade jag klara mig igenom det stadiet då det stod i princip helt stilla och sen förra vintern har jag i snitt gått upp ½/mån vilket på ett år är lite drygt 6kg och det känns som allt har lossnat, det går inte fort men det är på väg åt rätt håll och det är tack vare alla som tjatat om att äta mycket, träna hårt osv. dessutom fått se folk i gymmet som VERKLIGEN kör riktigt hårt alltså hårdare än 95% av alla andra som är där, och nu kan jag nog säga att jag (utifrån min styrka) är en av dom 5% som ger mest när jag väl är på gymmet. detta tar tid att lära sig och det tar tid att se vad som funkar, det tar tid att veta vilken mat och hur mycket man ska äta och om resultaten uteblir i början av karriären och någon kommer till en och säger att generna är viktigare än allt annat så är nog risken stor att man antingen slutar eller iaf kommer ha extremt svårt med motivationen.

min åsikt är att dom 3 största faktorerna som påverkar är:

tanken: hur vi tänker, hur mycket vi kan pressa oss, vilken inställning vi har, vilka begränsningar vi själva sätter på det vi ser och läser osv.

maten: hård träning utan mat blir ju i princip noll och ingenting det vet nog dom flesta vid det här laget, har själv tränat på kallori - i många år och även om jag tog i som fan och fick bra träningsvärk så tog det inte lång tid innan jag blev sjuk, blev övertränad eller nått annat skit sätte käppar i hjulet i princip enbart för att jag åt för dåligt, hade förmodligen varit mycket längre på min resa om jag bara tagit några extra smörgåsar, en extra portion el liknande varje dag.

täningen: vilka övningar vi fokuserar på, hur vi ökar vikterna, uppvärmningsset, vilka muskelgrupper vi prioriterar, om vi varierar eller köra lika upplägg konstant osv.

detta stämmer kanske inte men det är min syn på saken och jag tänker tänka såhär och jag vet att det hjälper mig att få bättre resultat. hade jag konstaterat för några år sen att jag tränat 5år utan några stora resultat och haft polare som kör ett ½år och fått bättre resultat och sen fått det svart på vitt att jag har kassa gener hade jag som sagt haft extremt svårt med motivationen men jag har alltid varit farsinerad av muskler och jag vill bli stor och tror det skulle göra sig extremt bra på min långa kropp så jag tänker inte ge upp.

dett är en uppmaning till alla som har eller tror att dom har dåliga gener att kämpa för även om vi kanske inte kan nå eliten kan alla (utom några få non-respondesr) få en respektabel kropp! har själv i dagarna fått beröm för min kropp och det känns oerhört bra och jag vet hur mycket slit som ligger bakom så det är jävligt gött efter alla dessa år och alla dessa klagomål/peakar på att -jävlar va smal du är...
...snart kommer dom säga - jävlar va stor du är!

ChrisDEFC
2008-01-11, 23:09
jo tråden handlade ju om anabola och skrev ju inget om det fast jag gjorde ett så långt inlägg det va ju en aning slavigt om jag får säga själv.

anser att bodybuildning är en sport och om man ska få det accepterad som sport så bör ju samma regler gälla där som alla andra sporter med vad man får och inte får proppa i sig(inkl frekventa dopingtester) och som folk redan skrivit så tar det ju ner ens egna resultat jävligt mycket när folk jämför en med en (kanske/antagligen dopad) bodybuilder. ska man tävla i något så tycker jag att det ska vara lika förutsättningar (även om så är aldrig fallet genetiskt), vill folk att det ska finnas bodybuilding med allt tillåtet så ha det då för dom som vill det men jag tycker det ska finnas klasser för odopade åxå för det är inte alla som vill tävla med livet som insats för det anser jag att det är om man kör med anabola under lång tid och kanske även proppar i sig en hel del annat som stör kroppen. är inte så insatt just på dopingpreparat men tycker iaf att det tydligt ska framgå vad som gäller!

130kg finsk sisu
2008-01-11, 23:39
Känner mig hedrad att ni diskuterar mej i denna tråd. Och för mej får ni fortsätta om Allan tillåter.

Har inte följt diskussionen så mycket, annat än det som stod om mej själv.
Men jag tror man kan tacka gener, uthållighet, tillfälligheter, typen av träning för en bra framgång.
Sen tror jag knappast jag har de bästa bänkgenerna, absolut inte så jag vet att många kan bänka de jag gör om de bara vill och tar chansen.
(Sen kan jag till sist säga att jag är lifte time drug free och stolt över det)

Minoritet
2008-01-11, 23:40
Tyckar att tråden haft en bra om under vissa stunder väl hetsig känsla över sig.

Min tro när det gäller det som diskuterats mestadels på tråden dvs gener vs. träning är att båda spelar roll på sitt sätt...(vilket i sig är rätt självklart);) .

Vad jag menar är att jag tror mer på tid och motivation. Killen som kör marklyft dagarna i ända kommer bli stor oavsett gener. Kolla bara på de som står och svingar upp hantlarna i i bicepscurl...nog sjutton växer de fastän det gör mayor error...

För att komma tillbaka tilll topics början så har jag haft en dag på mig att fundera och hade för övrigt ett riktigt bra bröstpass med...

När det gäller dopingen så vill jag tro att de flesta är rena, mitt muskelbyggande handlar för mig om att hela tiden slå mig själv genom ökningar i vikt och i massa. Genom att tillföra AAS så kommer inte jag vara deltagaren som håller i rodret. JAG skulle känna mig själv som en fuskare, lik förbannat så är det så frusterande med det i mina ögon höga antalet AAS-fall som vandrar omkring på gymmet. Har insett detta nu och kommer försöka intala mig att de ser på mig och tänker..."undra just om jag klarat av att träna så länge som han om jag varit ren"

-------MOTIVATION ÄR MIN ANABOL---------

Greg
2008-01-12, 00:47
Känner mig hedrad att ni diskuterar mej i denna tråd. Och för mej får ni fortsätta om Allan tillåter.

Har inte följt diskussionen så mycket, annat än det som stod om mej själv.
Men jag tror man kan tacka gener, uthållighet, tillfälligheter, typen av träning för en bra framgång.
Sen tror jag knappast jag har de bästa bänkgenerna, absolut inte så jag vet att många kan bänka de jag gör om de bara vill och tar chansen.
(Sen kan jag till sist säga att jag är lifte time drug free och stolt över det)

Yup. Du är en stor motivation.

Jag skulle också vilja klargöra att 130kg finsk sisu är väldigt hjälpsam och kunnig. Jag är kass i bänkpressen så jag frågade vår finska vän om tips och knep. Redan efter första passet kände jag stor skillnad, tack.

Jag vill också hålla med om vad Allan skrev på första sidan, om att man kan fortfarande komma riktigt långt utan att trycka. Dessvärre så tror folk, speciellt unga, att för att bli stor och biffig som Brad Pitt så måste man börja trycka. Finns det någon undersökning som visar antalet steroid-användare från 20 års ålder och neråt just nu, idag och för cirka 10 år sedan? Jag tror att många yngre använder sig av dessa farliga ämnen just för att få de där snabba resultaten.

Jag kanske anses hos en del som dubbel moralist, att själv posta bilder på sönderpreppade personer här på forumet. Det må vara så att jag tycker att en del fysiker är riktigt snygga och estetiska, och jag kan nog erkänna att jag ser en del av de som ideal-kroppar. Dock så kommer jag aldrig någonsin att använda mig av sådana ämnen, eftersom jag tror att de gör mer skada än nytta. Men jag förstår inte moralpaniken över att folk trycker på bodybuilding nivå? Jag menar, det är redan en cirkus, det är ju inte så att de på något vis fuskar genom att de andra tävlande inte använder sig av steroider. Därav har man hamnat i en ond cirkel, han preppar, så jag måste preppa. Så har det sett ut på på den amerikanska byggarscenen i säkert 40 år nu, och kommer nog således att se ut exakt likadant om 40 år.

Martin Löwgren
2008-01-14, 21:59
Ptja, det är inte tillåtet heller, folk har torskat då och då.
När torskade någon senast för doping i Mr. Olympia *whistle*?

Har en mycket god vän som tävlar i 100kg+ i kroppsbyggning i sverige och han bara skrattar när man frågar honom om dopingtester på tävlingar och de aktivas inställning till doping.

De finns säkert rena byggare men jag tror mentaliteten måste förändras så att fler vågar tävla. Idag ser det inte ljust ut, de måste jag tyvärr säga.

King Grub
2008-01-14, 22:00
På proffsnivå i byggning testas det inte; alla vet att alla använder, och alla accepterar både det och ev risker.

Samir Troudi
2008-01-14, 22:19
Folk i allmänhet tränar som jävla fjollor.
Folk i allmänhet vet inte hur man äter mycket mat.
Folk i allmänhet har en pissigt dålig karaktär, vet inte vad hängivelse är och saknar all form av vilja. Både psykisk och fysisk vilja.

Jag är absolut inte stört och jag tror inte att jag har förbannade supergener heller. Men jag har fanemig lyckats vinna 4 tävlingar helt ren. På 4 år. Så visst går det. Om man tror på det själv och verkligen vill.

Nu ska ni inte komma och jämföra mig med +100kg killarna. Det är inte +100kg killarnas kroppar den genomsnittliga dopinganvändaren eftersträvar....

Jag har absolut inte någonting emot användandet av prepp, jag skiter i vad folk gör. Jag tycker bara det är förjävla sorgligt att folk ger upp innan de ens försökt.

De som är bra med prepp skulle garanterat vara fan så mycket bättre utan prepp än alla de fjantarna som preppar för att nå beachform eller kunna pressa 100kg i bänken.


Edit: Förövrigt får ni spekulera hur mycket ni vill om mig...

Ryska_raketen
2008-01-14, 22:21
Bra sagt Samir!

bertbert
2008-01-14, 22:23
Bra där Samir! :thumbup:

tjabon
2008-01-14, 22:23
Bra sagt Samir!

:)

Ryska_raketen
2008-01-14, 22:25
:)

Ja?

tp_88
2008-01-14, 22:33
När torskade någon senast för doping i Mr. Olympia *whistle*?
1990 testade man endel har jag för mig, 1996 fick Nasser lämna tillbaks sitt brons.

1990 åkte 4st dit på Arnold Classics, bl.a. Shawn Ray som vann, 2001 tror jag det var som Cutler och Ruhl åkte dit för vätskedrivande, men friades senare.

Johan_P
2008-01-14, 22:33
Folk i allmänhet tränar som jävla fjollor.
Folk i allmänhet vet inte hur man äter mycket mat.
Folk i allmänhet har en pissigt dålig karaktär, vet inte vad hängivelse är och saknar all form av vilja. Både psykisk och fysisk vilja.


:hbang:

Nitrometan
2008-01-14, 23:23
1990 testade man endel har jag för mig, 1996 fick Nasser lämna tillbaks sitt brons.

1990 åkte 4st dit på Arnold Classics, bl.a. Shawn Ray som vann, 2001 tror jag det var som Cutler och Ruhl åkte dit för vätskedrivande, men friades senare.
Fast ingen av de gångerna har det varit steroider de har testat för. "Recreational drugs" och vätskedrivande. "The things that will kill on stage" som nån sa...

Nitrometan
2008-01-14, 23:25
Hmmm. Förresten. Nasser. Var det inte nåt implant/synthol-tjafs som gjorde att han fick lämna tillbaka medaljen?

Fast det kanske var nån annan?

Raggis
2008-01-14, 23:26
Ja?

Han menar väl troligtvis att han håller med dig, lol.

tp_88
2008-01-14, 23:28
Fast ingen av de gångerna har det varit steroider de har testat för. "Recreational drugs" och vätskedrivande. "The things that will kill on stage" som nån sa...
Jag svarade på Martins fråga som löd:
När torskade någon senast för doping i Mr. Olympia *whistle*?
Mycket väl medveten om att drivare inte är aas, men han undrade om doping generellt.

Ryska_raketen
2008-01-14, 23:30
Han menar väl troligtvis att han håller med dig, lol.

:)

__P
2008-01-14, 23:35
Jag har absolut inte någonting emot användandet av prepp, jag skiter i vad folk gör.

Vad tycker du om folk som tävlar med/mot dig och inte är rena då?

joriice
2008-01-14, 23:40
På proffsnivå i byggning testas det inte; alla vet att alla använder, och alla accepterar både det och ev risker.

Det visste jag inte faktiskt, men sedan är jag inte sådär insatt i byggningen heller. *screwy*

Ryska_raketen
2008-01-14, 23:41
Vad tycker du om folk som tävlar med/mot dig och inte är rena då?

Spelar roll när dom förlorar? LOL!

Samir Troudi
2008-01-14, 23:45
Vad tycker du om folk som tävlar med/mot dig och inte är rena då?

Alla tävlar på lika vilkor. Jag gör mina val och de gör sina. Jag vet vad jag ger mig in på och tänker inte gnälla.

Du borde fråga dem andra hur det känns att få spå av någon som inte preppar istället =)

Spelar roll när dom förlorar? LOL!

*kissass*

__P
2008-01-14, 23:46
Spelar roll när dom förlorar? LOL!

Nae, men Samir skrev att han hade vunnit 4, inte att han vunnit alla han ställt upp i. Så frågan kvarstår. ;)

Samir Troudi
2008-01-14, 23:47
Nae, men Samir skrev att han hade vunnit 4, inte att han vunnit alla han ställt upp i. Så frågan kvarstår. ;)

Jag har vunnit alla bb-tävlingar jag ställt upp i
Jag fick spö mot mats blomster i overallen på Dc 2005 och fick även storstryk på sm i cbb -178cm

Sheogorath
2008-01-14, 23:50
Alla tävlar på lika vilkor. Jag gör mina val och de gör sina. Jag vet vad jag ger mig in på och tänker inte gnälla.

Du borde fråga dem andra hur det känns att få spå av någon som inte preppar istället =)



*kissass*

Alla har olika definitioner av prepping tänker jag! Hur känner du inför det hela? Typ vad är prepping för dig?

MVH Sheo

Samir Troudi
2008-01-14, 23:53
Alla har olika definitioner av prepping tänker jag! Hur känner du inför det hela? Typ vad är prepping för dig?

MVH Sheo

I princip allt som inte går att köpa över disk på *************. Vissa stackers och uppiggande räknar jag bort också.

Edit:*********** = valfri kosttillskottsbutik

__P
2008-01-14, 23:54
Jag har vunnit alla bb-tävlingar jag ställt upp i
Jag fick spö mot mats blomster i overallen på Dc 2005 och fick även storstryk på sm i cbb -178cm

Får gratulera så här i efterhand :)

Riktigt imponerande prestationer och inställning, men säg att du får stryk i en bb-tävling av en som inte är ren, det gör inget eller? Jag kan i alla fall tänka mig att jag skulle ha svårt att krama om honom och gratulera till segern från djupet av mitt hjärta...

Samir Troudi
2008-01-14, 23:59
Får gratulera så här i efterhand :)

Riktigt imponerande prestationer och inställning, men säg att du får stryk i en bb-tävling av en som inte är ren, det gör inget eller? Jag kan i alla fall tänka mig att jag skulle ha svårt att krama om honom och gratulera till segern från djupet av mitt hjärta...

Tack =)
Inga problem.
Folk gör sina egna val och kör sina egna race. Gör man bara det man trivs med så bryr jag mig inte så mycket.

Känns lite som hyckleri att tycka att Levrone och grabbarna är mina förebilder och inte kunna gratulera eller glädjas åt folk i min närhet (som kanske vinner över mig ) som använder samma medel.

Matsa
2008-01-15, 01:43
Samir, jag gillar din attityd skarpt. Sån relaxed och sund inställning till det du gör. :thumbup:

Lycka till i framtida tävlingar.

Martin Löwgren
2008-01-15, 10:00
På proffsnivå i byggning testas det inte; alla vet att alla använder, och alla accepterar både det och ev risker.

Alla vet absolut inte det, långt ifrån. Om du frågar alla kids som läser body med mera så ser de upp till såväl de svenska som de internationella byggarna och frågar du dem om de tror att de dopar sig får du inget glasklart svar.

Jag är mycket väl medveten om att dopingen flödar fritt men det är långt ifrån alla som gör det, tyvärr.

King Grub
2008-01-15, 10:13
Alla vet absolut inte det, långt ifrån..

Av dom aktiva. :rolleyes:

Insidedoubt
2008-01-15, 10:21
Alla vet absolut inte det, långt ifrån. Om du frågar alla kids som läser body med mera så ser de upp till såväl de svenska som de internationella byggarna och frågar du dem om de tror att de dopar sig får du inget glasklart svar.

Jag är mycket väl medveten om att dopingen flödar fritt men det är långt ifrån alla som gör det, tyvärr.

Vore kul om någon tog ett steg upp och frivilligt testade sig själv och la upp resultaten. En person som klarar sig bra som byggare trots att han är ren, det måste ju vara möjligt, allt borde ju inte handla om mest möjliga massa?

Om jag någonsin når en fysik då folk börjar anklaga mig för dopning så kommer jag frivilligt att testa mig själv för att bevisa motsatsen, finns inget värre än när folk inte kan unna andra ärliga framsteg.

Alltidxx
2008-01-15, 11:13
Vore kul om någon tog ett steg upp och frivilligt testade sig själv och la upp resultaten. En person som klarar sig bra som byggare trots att han är ren, det måste ju vara möjligt, allt borde ju inte handla om mest möjliga massa?

Om jag någonsin når en fysik då folk börjar anklaga mig för dopning så kommer jag frivilligt att testa mig själv för att bevisa motsatsen, finns inget värre än när folk inte kan unna andra ärliga framsteg.Pröjsa ett par tusingar för att visa upp för folk som misstänker dig? Och sen när det testet blir gammalt eller om folk menar att det hann gå ur kroppen på dig lagom till testet som du själv valde tidpunkten för, gör du ett nytt test då för ett par tusingar till?

Alltidxx
2008-01-15, 11:29
Fast ingen av de gångerna har det varit steroider de har testat för. "Recreational drugs" och vätskedrivande. "The things that will kill on stage" som nån sa...Ja Mohammed Benazziza blev ju trött och dödde bakom scen av diuretica 1985.

Insidedoubt
2008-01-15, 11:35
Pröjsa ett par tusingar för att visa upp för folk som misstänker dig? Och sen när det testet blir gammalt eller om folk menar att det hann gå ur kroppen på dig lagom till testet som du själv valde tidpunkten för, gör du ett nytt test då för ett par tusingar till?

Ska börja matcha i shooto, tvivlar på att jag kommer bli så stor att någon misstänker mig men går det bra så blir jag väl testad inför större matcher i framtiden ändå :) Men nu drömmer jag bara, det måste man väl få göra ibland.

Visste dock inte att det var så dyrt att testa sig. Fick testa mig gratis mot både doping och andra typer av narkotika i samband med att jag fick jobb som lokalvårdare för ett par månader sen, jag är cleaaan :)

Rahf
2008-01-15, 11:41
Ska börja matcha i shooto, tvivlar på att jag kommer bli så stor att någon misstänker mig men går det bra så blir jag väl testad inför större matcher i framtiden ändå :) Men nu drömmer jag bara, det måste man väl få göra ibland.

Visste dock inte att det var så dyrt att testa sig. Fick testa mig gratis mot både doping och andra typer av narkotika i samband med att jag fick jobb som lokalvårdare för ett par månader sen, jag är cleaaan :)

För dig var det gratis men för arbetsgivaren kostade det en slant.

Cerberus
2008-01-15, 12:36
var försiktig med vissa kosttillskott som är lagliga men innehåller dopingklassade ämnen, vissa testoboosters t.ex.

Insidedoubt
2008-01-15, 12:58
För dig var det gratis men för arbetsgivaren kostade det en slant.

Sant, fick även kläder för flera tusen så jag ska väl vara tacksam för det :)

Hursomhelst, jag vill se mer testande och fler rena atleter!

Jacksatan
2008-01-15, 13:18
Sant, fick även kläder för flera tusen så jag ska väl vara tacksam för det :)

Hursomhelst, jag vill se mer testande och fler rena atleter!

Men vem bryr sig om AF och BB? Låt dem hålla på i sin lilla ankdam bäst de vill. Finns ju inget som helst allmänt intresse för det ändå.

Alltidxx
2008-01-15, 15:58
Men vem bryr sig om AF och BB? Låt dem hålla på i sin lilla ankdam bäst de vill. Finns ju inget som helst allmänt intresse för det ändå.Inget allmänt intresse? När skulle det bli ett allmänt intresse isåfall? Handlar det kanske om att antalet utövare inklusive de som strävar till att nå dit inte nått en numerär tröskel för när det skulle anses som av allmänt intresse?

evosex
2008-01-15, 16:16
Hur har du tränat då? Vilka övningar? Vilket utförande? Hur långt har du pressat dig? Vilka vikter? Hur har du periodiserat? Vad för kost?

Fick aldrig något svar från dig så jag prövar igen...

Alla standardövningar såsom bänkpress, hantelpress, Chins, rodd, axelpress, knäböj, bicepscurl, tricepspress.

Detta varierat så mycket som möjligt på olika sätt med olika lutning och viktbelastning. Kör till 80-90% med fria vikter.

Pressar så hårt jag bara kan. Kör oftast med hjälp på sista två repsen. När man kör rygg & ben så måste man ju typ sitta ner ett tag innan man är med i matchen igen

Tog väl typ 35-40 kg i bänk när man prövade första gången. Ökade hyfsat i början men sedan har det gått segt. Efter nu ca 15 år så har jag maxat 112,5 kg.

Har kört omväxlande tunga veckor 2-4 reps med veckor då man matar ur med över 15 reps. Har jag känt mig övertränad (Värk i muskler och leder så att det gör äckligt ont bara att utföra en övning, ej att förväxla med träningsvärk ) så har jag inte tränat alls på ca 1-2 veckor.

Körde för tungt/slarvigt en gång och fick då en inflammation i axeln som tog 3 månader att bli helt kvitt så jag försöker köra så strikt som möjligt.

Kosten är mest husmanskost bestående av mycket kyckling, kött en del lax med ris eller pasta till detta. Sedan slinker det givetvis ner hamburgare och nån pizza ibland på helgerna men försöker ligga på plusintag i kalorier då jag tidigare har haft enormt svårt att gå upp i vikt, detta har förändrats ju äldre jag blivit.
Vägde 54 kg på 175 cm när jag var 18 år. Kunde äta hur mycket som helst!! Äter nu frukost, lunch, middag och kvällsmål. Tar utöver det 1-3 proteindrinkar per dag.

Jag påstår fortfarande att generna är mitt största problem

Men du kanske har ett bra tips på hur jag skulle kunna få armar på plus 40 cm., kanske ska greppa ut 2 mm på stången och lyfta huvudet 2 grader för då jäklar hade minsann resultaten kommit ;)

jwzrd
2008-01-15, 16:22
Fick aldrig något svar från dig så jag prövar igen...

Alla standardövningar såsom bänkpress, hantelpress, Chins, rodd, axelpress, knäböj, bicepscurl, tricepspress.

Detta varierat så mycket som möjligt på olika sätt med olika lutning och viktbelastning. Kör till 80-90% med fria vikter.

Pressar så hårt jag bara kan. Kör oftast med hjälp på sista två repsen. När man kör rygg & ben så måste man ju typ sitta ner ett tag innan man är med i matchen igen

Tog väl typ 35-40 kg i bänk när man prövade första gången. Ökade hyfsat i början men sedan har det gått segt. Efter nu ca 15 år så har jag maxat 112,5 kg.

Har kört omväxlande tunga veckor 2-4 reps med veckor då man matar ur med över 15 reps. Har jag känt mig övertränad (Värk i muskler och leder så att det gör äckligt ont bara att utföra en övning, ej att förväxla med träningsvärk ) så har jag inte tränat alls på ca 1-2 veckor.

Körde för tungt/slarvigt en gång och fick då en inflammation i axeln som tog 3 månader att bli helt kvitt så jag försöker köra så strikt som möjligt.

Kosten är mest husmanskost bestående av mycket kyckling, kött en del lax med ris eller pasta till detta. Sedan slinker det givetvis ner hamburgare och nån pizza ibland på helgerna men försöker ligga på plusintag i kalorier då jag tidigare har haft enormt svårt att gå upp i vikt, detta har förändrats ju äldre jag blivit.
Vägde 54 kg på 175 cm när jag var 18 år. Kunde äta hur mycket som helst!! Äter nu frukost, lunch, middag och kvällsmål. Tar utöver det 1-3 proteindrinkar per dag.

Jag påstår fortfarande att generna är mitt största problem

Men du kanske har ett bra tips på hur jag skulle kunna få armar på plus 40 cm., kanske ska greppa ut 2 mm på stången och lyfta huvudet 2 grader för då jäklar hade minsann resultaten kommit ;)

Det jag menade med det jag sa var att du skulle se över vad du gör på gymmet. Alla säger: jag tränar hårt eller jag äter massor. Jag vet ingenting om dig och dina gener men, ökar du t ex inte i kroppsvikt så äter du inte alls "jättemycket" utan precis så mycket som krävs för energibalans.

evosex
2008-01-15, 16:46
Det jag menade med det jag sa var att du skulle se över vad du gör på gymmet. Alla säger: jag tränar hårt eller jag äter massor. Jag vet ingenting om dig och dina gener men, ökar du t ex inte i kroppsvikt så äter du inte alls "jättemycket" utan precis så mycket som krävs för energibalans.

På senare år så har jag börjat kunna gå upp i vikt. Väger ca 77-78 kg idag. Men det hamnar ju nästan bara som fett, till 90% på magen och resten på övriga kroppen.

Testade för ca 2 år sedan att deffa för att fram magrutor. Gick ner från ca 75 kg med ca 22% BF till 63 kg. Hade då fortfarande ca 15% BF och gav upp då jag såg ut som en sticka.

Sedan har jag alltså gått upp till ca 78 kg men inte fan har det varit mycket muskler trots regelbunden hård styrketräning... Tar väl ca 10 kg mer i t.ex bänken

Så den som säger att det inte beror på gener utan bara är att äta mycket och träna hårt vet inte hur det kan vara

z_bumbi
2008-01-15, 18:46
Tar väl ca 10 kg mer i t.ex bänken


Hur mycket har du ökat i böj och mark?

Martin Löwgren
2008-01-15, 18:59
Av dom aktiva. :rolleyes:

Jävligt sant :thumbup:

Body tar väl avstånd från doping? Känns då rätt motsägelsefullt att ha bilder på de värsta freaksen i världen *whistle*

Martin Löwgren
2008-01-15, 19:01
Vore kul om någon tog ett steg upp och frivilligt testade sig själv och la upp resultaten. En person som klarar sig bra som byggare trots att han är ren, det måste ju vara möjligt, allt borde ju inte handla om mest möjliga massa?

Om jag någonsin når en fysik då folk börjar anklaga mig för dopning så kommer jag frivilligt att testa mig själv för att bevisa motsatsen, finns inget värre än när folk inte kan unna andra ärliga framsteg.

Jag kommer tävla helt rent i december och jag kommer erbjuda arrangör, sponsor, rf att regelbundet testa mig under hela året. Jag har inget att dölja.

Jag önskar att kroppsbyggning togs på allvar och införde regelbundna tester året om och på tävling men dit kommer vi nog aldrig och därför kommer rena tävlande aldrig sno åt sig några pallplatser.

z_bumbi
2008-01-15, 19:03
Jag kommer tävla helt rent i december och jag kommer erbjuda arrangör, sponsor, rf att regelbundet testa mig under hela året. Jag har inget att dölja.

Jag önskar att kroppsbyggning togs på allvar och införde regelbundna tester året om och på tävling men dit kommer vi nog aldrig och därför kommer rena tävlande aldrig sno åt sig några pallplatser.

Vad ska du tävla i?

Martin Löwgren
2008-01-15, 19:03
Men vem bryr sig om AF och BB? Låt dem hålla på i sin lilla ankdam bäst de vill. Finns ju inget som helst allmänt intresse för det ändå.
Kanske beror på att dopingen härjar fritt? Skulle de aktiva testas som t.ex sveriges friidrottelit skulle nog intresset öka rejält.

Martin Löwgren
2008-01-15, 19:04
Vad ska du tävla i?

Classic bodybuilding +178cm.

evosex
2008-01-15, 19:05
Hur mycket har du ökat i böj och mark?

Ca 15 kg i båda

z_bumbi
2008-01-15, 19:05
Classic bodybuilding +178cm.

Då kan du iofs hoppa över RF.

evosex
2008-01-15, 19:07
Kanske beror på att dopingen härjar fritt? Skulle de aktiva testas som t.ex sveriges friidrottelit skulle nog intresset öka rejält.

Enda sättet att få sporten tagen seriöst även om det säkert skulle ta lång tid ändå...

Martin Löwgren
2008-01-15, 19:23
Enda sättet att få sporten tagen seriöst även om det säkert skulle ta lång tid ändå...

Absolut mannen :thumbup:

__P
2008-01-15, 19:52
Jävligt sant :thumbup:

Body tar väl avstånd från doping? Känns då rätt motsägelsefullt att ha bilder på de värsta freaksen i världen *whistle*

Avstånd och avstånd, denna tråd hade nog varit stängd efter 10 minuter där.

Martin Löwgren
2008-01-15, 20:34
Avstånd och avstånd, denna tråd hade nog varit stängd efter 10 minuter där.

Den tidningen och dess jävla hyckleri och motsägelsefullhet kan fan *kissass*

tp_88
2008-01-15, 20:38
Kanske beror på att dopingen härjar fritt? Skulle de aktiva testas som t.ex sveriges friidrottelit skulle nog intresset öka rejält.
Jo, friidrotten är nog stor som sport för att doping inte förekommer. Samma sak med cykling...

Jag tror inte det är så enkelt att byggning inte är någon stor sport för att folk preppar.

EDIT: Såg du mitt tidigare svar på din fråga, btw?

Allan
2008-01-15, 21:34
Ge fan i att spekulera i namn. Vare sig de är svenskar eller utlänningar, eller är lätt identifierbara. Stora delar av Sveriges byggarelit är medlemmar här, de flesta under nickname, och de ska inte behöva läsa en massa skitsnack. Detta är huvudorsaken till att trådar tas bort - skärp er.

petersson
2008-01-15, 21:54
Ge fan i att spekulera i namn. Vare sig de är svenskar eller utlänningar, eller är lätt identifierbara. Stora delar av Sveriges byggarelit är medlemmar här, de flesta under nickname, och de ska inte behöva läsa en massa skitsnack. Detta är huvudorsaken till att trådar tas bort - skärp er.

Vad var skitsnack? Det vore faktiskt bra att veta. Du har tagit bort poster som inte innehåller namn också..

Martin Löwgren
2008-01-15, 22:12
Vad var skitsnack? Det vore faktiskt bra att veta. Du har tagit bort poster som inte innehåller namn också..

Exakt - börjar lukta bodys forum.......Tycker nivån på denna tråd är mycket god och eftersom intresset att diskutera denna fråga uppenbarligen finns är det bara att gilla läget.

Chrillee
2008-01-15, 22:41
Man blir ju ruskigt rädd över att bli en sån som tränar i 10+år utan resultat (vara en nollresp alltså), ska avgöra om 2 år om jag svarar nånting, gör jag inte det ska jag börja spela jazz eller canasta istället.

regus
2008-01-15, 22:42
Man blir ju ruskigt rädd över att bli en sån som tränar i 10+år utan resultat (vara en nollresp alltså), ska avgöra om 2 år om jag svarar nånting, gör jag inte det ska jag börja spela jazz eller canasta istället.

Eller börja träna hårdare eller vettigare och äta mer.