handdator

Visa fullständig version : Lock för öronen


Carolinew
2008-01-10, 21:44
Ja detta fenomen kommer ju hand i hand med förkylningar och när man är förkyld i princip hela tiden (just nu uppe i 7 av 9 veckor) så har jag börjat fundera på om det kan göra nån mer skada än just att det är sjukt irriterande? Har hört en del som fått sämre hörsel överlag osv...

Jag har försökt blåsa ut det men det funkar absolut inte. När jag skall flyga brukar jag använda näsdroppar för annars gör det riktigt j**** ont så jag vill börja gråta, men det hjälper aldrig helt ändå. Sitter och sväljer och tuggar och försöker blåsa både i start och landning. Det värsta locket brukar dock kunna gå att blåsa ut efteråt.

Men det är väl mest det här irriterande locket under förkylningarna jag är lite oroad över. Jag står ju ut som det är men vill inte att det ska försämra hörseln annars också. Att använda näsdroppar känns inte aktuellt då jag knappast kan använda det i flera månader.

Gnusram
2008-01-10, 22:38
Om det är skadligt eller inte vet jag inte. Vanligt tuggummi hjälper för mig vid flygning iaf. Men det kanske du redan prövat?

Scratch89
2008-01-10, 22:43
Det finns väl saltlösningar man kan köpa på apoteket?
Man kan antingen snorta dem som näsdroppar, eller hälla i öronen.

Doozer
2008-01-10, 22:44
Nej, att använda näsdroppar en längre tid är inte att rekommendera. Jag andas med en näsborre på kvällarna nu för tiden efter att det typ skadat slemhinnan och det tar sin lilla tid att vänja sig vid. Försök hålla gångarna rena på annat sätt är ju att rekommendera och då ska också locken släppa, prova något eucalyptusextrakt i hett vatten och andas in med handduk över huvudet över en kastrull eller liknande. Det finns lite olika tips du kan prova men detta rensar iaf!

Du har alltså varit förkyld 7 veckor? Det låter lite extremt, får kroppen den vila den behöver?

Doozer
2008-01-10, 22:46
Det finns väl saltlösningar man kan köpa på apoteket?
Man kan antingen snorta dem som näsdroppar, eller hälla i öronen.

Bara för att det finns på apoteket så är det nödvändigtvis inte bättre än huskurerna. Det är dock roligt hur många människor dom lyckas lura. *whistle*

C h r i s
2008-01-10, 23:13
Två vanliga metoder som vi fridykare använder för att tryckutjämna, den första känner du nog igen.

Valsalva
Pinch your nose and try to blow some air out through your nose, this air will go into your sinusses and ears.

Normalt så ska det inte vara något problem att tryckutjämna med denna metod, jag använder den hela tiden. Den första tryckutjämningen är alltid svårast, nästa blir lättare. Men om du känner att det verkligen inte går att tryckutjämna på det här sättet, försök inte mer, du kan skada öronen.

Frenzel
http://www.liquivision.ca/frenzel.doc

Svår att lära sig, men ett alternativ till att blåsa i näsan.

Scratch89
2008-01-11, 00:36
Bara för att det finns på apoteket så är det nödvändigtvis inte bättre än huskurerna. Det är dock roligt hur många människor dom lyckas lura. *whistle*

Vad har det med saken att göra?
Man kan döda bakterier i halsen genom att dricka sprit, men du tror inte att det du kan köpa i pillerform är bättre?

HellCat
2008-01-11, 00:49
Prova även att luta lite på huvudet när du tryckutjämnar, kan hjälpa lite.
Det öra med lock ska vara högst, luft stiger. Men var försiktig när du tryckutjämnar, blås inte för hårt. Då kan du verkligen skada trumhinnorna. fråga mig jag lyckades spräcka en på det sättet, innan jag började dyka o lära mig ordentligt.

Snafu
2008-01-11, 01:11
Jag tryckutjämnar för jämnan, min lilla interna tic som ingen annan kan se.

MasterChief
2008-01-11, 12:58
Du kan ha en vaxpropp. Använd Revaxör (från Apoteket) eller gå till doktorn så sprutar de rent öronen med en vattenspruta. Jag får regelbundet göra det eftersom jag har ganska stor produktion av öronvax.