handdator

Visa fullständig version : Mitt knä för oljud


EmCeeMike
2008-01-10, 20:50
Jo det är så här att när jag kör böj (med eller utan vikter) så smattrar de i knät på mig. Det är inte direkt att jag upplever någon smärta av det men det är lite obehagligt. Det är inte ett knak utan det är som ett litet smatterband när jag lämnar bottenpositionen i övningen.

Nån som har någon aning om vad detta kan va?

Martin Löwgren
2008-01-10, 21:33
Låter som att det är brosk (ben mot brosk mot ben kan låta) men det kan kanske va en ledmus *drool*

Googla ledmus/ledmöss *slap*

Guddi
2008-01-10, 23:05
Leder knakar och poppar hela tiden, gör det inte ont behöver du inte lägga någon vikt vid det...finns massor av trådar om detta, bara att söka.

grimfish
2008-01-10, 23:36
Det kan bero på lite olika saker. Låter det konstant eller är det tillfälligt? Om det bara är vid vissa tillfällen så är nog det troligaste att musklerna helt enkelt är trötta och rörelsen blir ojämn. Om det låter konstant kan det vara brosket eller en ledkapsel. Det skulle kunna vara ledmöss också, men de uppkommer vanligen om knäet har varit skadat tidigare. Om detta är något som har uppkommit nyligen kan du ju söka vård, annars går det väl att leva med det.

pony
2008-01-11, 00:45
Om du lägger handflatan på knäskålen och böjer benet fram och tillbaka ett par gånger, vad känner du då?

EmCeeMike
2008-01-11, 01:32
Om du lägger handflatan på knäskålen och böjer benet fram och tillbaka ett par gånger, vad känner du då?

Ett Klick hur visste du det:P Har undrat över de där..

pony
2008-01-11, 22:23
Ett Klick hur visste du det:P Har undrat över de där..

Leder kan låta och knaka av många olika anledningar, men om det känns som att det är "grus" under knäskålen så finns en viss sannolikhet att det är brosk, dvs ledmus.
Skratta och var glad om det bara knakar och inte gör ont :thumbup:
Skulle det börja smärta kan man eventuellt extrahera löst brosk med titthålsoperation.

EmCeeMike
2008-01-11, 22:28
Leder kan låta och knaka av många olika anledningar, men om det känns som att det är "grus" under knäskålen så finns en viss sannolikhet att det är brosk, dvs ledmus.
Skratta och var glad om det bara knakar och inte gör ont :thumbup:
Skulle det börja smärta kan man eventuellt extrahera löst brosk med titthålsoperation.


Ja jag får vara glad, jag kan skratta mig lycklig ändå för jag har i princip inte haft ont på något ställe under de 3,5 åren jag har tränat. Bra leder antar jag. Men knakiga ben ligger tydligen i släkten. Mest psykiskt jobbigt då jag tycker ledknak är obehagligt. Blir illa till mods när folk sitter och knäcker knogarna:D

olsson15
2008-10-24, 10:45
Lånar tråden lite.
Om jag lägger handen ovanpå mitt knä när jag sitter och sen sträcker benet rakt ut så känns det som att det är något som rör sig där inne. (Inte mitt på knät utan på sidan av knät)

Lider inte ut av det och det gör inte ont. Men vad kan det vara?

Martin Löwgren
2008-10-24, 13:59
Lånar tråden lite.
Om jag lägger handen ovanpå mitt knä när jag sitter och sen sträcker benet rakt ut så känns det som att det är något som rör sig där inne. (Inte mitt på knät utan på sidan av knät)

Lider inte ut av det och det gör inte ont. Men vad kan det vara?
Ledmus med största sannolikhet (googla fri kropp+led)

nyrjoh
2008-10-24, 15:09
Lånar tråden lite.
Om jag lägger handen ovanpå mitt knä när jag sitter och sen sträcker benet rakt ut så känns det som att det är något som rör sig där inne. (Inte mitt på knät utan på sidan av knät)

Lider inte ut av det och det gör inte ont. Men vad kan det vara?
Enligt min uppfattning behöver det inte alls röra sig om en ledmus kan lika gärna vara knäskål, tractus iliotibialis du känner rör på sig. Om du inte har några bekymmer av det så bry dig inte om det...:)