handdator

Visa fullständig version : Upplås(bar) mage - varför?


Masdonne
2008-01-10, 17:54
Jag har och har alltid haft förmågan att blåsa upp magen så att det liknar en ölmage alternativt en mage som passar en gravid kvinna.

Först trodde jag att det berodde på att jag var väldigt otränad, men när jag fick bort en del fett och magrutor kom så kunde jag fortfarande det. När jag spänner magen ser den vältränad ut men jag kan ju samtidigt spänna ut den otroligt mycket.

Det är lite småjobbigt då magen putar ut lite i "vanligt" läge också om man har tröja på sig och det ser inte bra ut.

Det är inte pga fett, och inte heller överträning utav magmusklerna, så vad är det då? Hur kan jag göra för att minska denna uppblåsta magen?

kolle
2008-01-10, 17:58
Skulle tippa på en uttöjd magsäck.

Edit: dålig hållning?

Masdonne
2008-01-10, 17:59
Skulle tippa på en uttöjd magsäck.

Edit: dålig hållning?

Kan kanske vara det, jag svankar en del, men det känns som om jag inte kan göra så mycket åt det.

KniveN
2008-01-10, 18:15
Jag har samma sak, kan få ut min mage sjukt mycket.

JohnRick
2008-01-10, 18:22
Det är väl inget konstigt att man kan det? Vore väl snarare konstigare om tvärtom? Kör insugningar med transversus annars, och tänk på hållningen.

Masdonne
2008-01-10, 18:23
Det är väl inget konstigt att man kan det? Vore väl snarare konstigare om tvärtom? Kör insugningar med transversus annars, och tänk på hållningen.

Jag är inte så bra med begrepp inom styrketräningen, så du får gärna förklara vad det innebär med "insugningar med transversus" :)

Gpajpen
2008-01-10, 18:23
Samma för mig, alltså då snackar vi bisarrt mycket.
Typ såhär: http://bloggbilder.aftonbladet.se/images/8114/img_4725fd0822be9.jpg
vilket ser ännu sjukare ut på mig då jag går från magrutor till det där.

Tror att det beror på uttöjd magsäck, har alltid kunna äta sjuka mängder mat (utan för den skull varit onormalt fet nån gång under mitt liv).

edit: går att trycka ut magen mer än bilden, var bara närmaste exemplet jag hitta. Tänk "gravid i 9e månaden smal tjej"

Masdonne
2008-01-10, 18:24
Jag har samma sak, kan få ut min mage sjukt mycket.
Men det är så pass att för ALLA jag visar tycker de att det är otroligt, alltså alla utsöter ett "oooh" så att säga. ^^

vesterberg
2008-01-10, 18:41
stretcha benböjarna och mer träning av magen.

Masdonne
2008-01-10, 19:21
Samma för mig, alltså då snackar vi bisarrt mycket.
Typ såhär: http://bloggbilder.aftonbladet.se/images/8114/img_4725fd0822be9.jpg
vilket ser ännu sjukare ut på mig då jag går från magrutor till det där.

Tror att det beror på uttöjd magsäck, har alltid kunna äta sjuka mängder mat (utan för den skull varit onormalt fet nån gång under mitt liv).

edit: går att trycka ut magen mer än bilden, var bara närmaste exemplet jag hitta. Tänk "gravid i 9e månaden smal tjej"

Precis samma för mig. En kompis förklarade att han tyckte det såg ut som ett sköldpaddsskal.

Men putar den även ut något när du inte spänner den?

JohnRick
2008-01-10, 20:09
Jag är inte så bra med begrepp inom styrketräningen, så du får gärna förklara vad det innebär med "insugningar med transversus" :)

En snabb wikipedialänk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Transversus_abdominis_muscle

Det är alltså djup bukmuskulatur som går i ett bälte runt bålen. I stället för att spänna magen så finns det div. övningar där man tränar transversus abdominis genom att suga in magen och hålla den där ett tag.

Rahf
2008-01-10, 21:16
Buken ska puta lite, annars är det onormalt eftersom tarmarna ska ha plats också. Har du dålig hållning så lägger det till några centimeter.

Ekenstar
2008-01-11, 12:40
Jag har också så kallad "sköldpaddsmage". En vanlig uppfattning är att det beror på att man har stretchat magen. Vet inte hur det mycket sanning det ligger i det men det stämmer in på mig (gör det dock inte längre).

Honken
2008-01-11, 13:40
Det är nödvändigt för att andas med diafragman och 'lägre delen' av lungorna och har inget med hållningen att göra. Jag tränade Taiji i 4 år och kan andas genom magen (not literally but you get the point) naturligt, kan stretcha ut den så att den börjar göra ljud ifrån sig och man känner hur allting omplaceras.