handdator

Visa fullständig version : Hjälp med alternativa övningar


NuclearWinter
2008-01-10, 17:45
Först den senaste månaden har jag börjat styrketräna regelbundet. Jag har gått på en gymintroduktion och vet hur man använder maskinerna, men jag vet också att det egentligen vore bra att variera med fria vikter och allmänt andra övningar om ett tag.
Jag strävar inte efter att bygga upp några stora, biffiga muskler, utan vill allmänt bli starkare.

Mitt nybörjarprogram ser ut så här, allt i maskin om inte annat anges (2 helkroppspass 2 gånger i veckan):

Benpress 3*15
Sittande bröstpress 3*15
Lårcurl 3*15
Sittande rodd 3*15
Benspark 3*15
Latsdrag till bröstet 3*15 (cable)
Axellyft/Side lateral 3*15 (armarna åt åt sidan uppåt till axelhöjd)
Vadpress 3*10 per ben (smithmaskin, enbart stång :'P)
Ryggresningar 3*15 (utan vikt)
Sneda crunches med armar och ben 3*30 (på matta)


Vad kan jag byta ut övningarna emot? Förstår mig inte på övningsbanken :')

kolle
2008-01-10, 17:55
Jag vet inte om du menade att du vill köra samma övningar fast med fria vikter eller köra andra muskler också, men liknande övningar som du kör är:

Benpress 3*15 - Knäböj
Sittande bröstpress 3*15 - Bänkpress, hantelpress
Lårcurl 3*15
Sittande rodd 3*15 - Stångrodd, hantelrodd
Benspark 3*15
Latsdrag till bröstet 3*15 (cable)- Chins
Axellyft/Side lateral 3*15 (armarna åt åt sidan uppåt till axelhöjd)
Vadpress 3*10 per ben (smithmaskin, enbart stång :'P)
Ryggresningar 3*15 (utan vikt) - Marklyft
Sneda crunches med armar och ben 3*30 (på matta)

NuclearWinter
2008-01-10, 18:07
Det behöver inte vara samma övningar i annan form, mer att jag vill köra igenom hela kroppen typ. Inser att jag Måste våga prova marklyft någon gång. ^^'

Sedan finns det säkert övningar som tränar de stora muskelgrupperna Bättre, benspark skulle man kanske kunna skippa egentligen.

ChrisDEFC
2008-01-10, 18:09
grunden tycker jag att det ska vara knäböj, marklyft och bänkpress. du behöver inte köra alla varje pass men har du kört efter nybörjarprogrammet ett tag och vill få variation så kan ju 2-split va en fundering och kanske gå upp till 3pass/vecka. tips på uppdelning kan ju vara push/pull, alltså push= pressövningar som bänkpress, militärpress, tricepsextention, knäböj, vadpress sen är pull=dragövningar som marklyft, lårcurl, bicepscurl, roddar i olika variationer samt situps.
vill du bara köra 2pass per vecka tycker jag du ska fortsätta med helkropp och då tycker jag iaf du ska satsa på att få med knäböj, det är enligt mig den bästa övningen, sen kan du ju variera lite vad du slänger in mer i passet med mark ibland istället för roddmaskinen. jaja va lite tips iaf.
Kör hårt

NuclearWinter
2008-01-10, 19:40
Som det ser ut nu så är jag mest fokuserad på konditionsträning och ser styrkan mer som ett komplement, så 2 pass är nog vad jag får klara mig med, iallafall fram till sommaren. Jag ska försöka använda marklyft och benböj istället för benpress och rodd iallafall en gång i veckan till en början isåfall.

ChrisDEFC
2008-01-10, 21:05
Som det ser ut nu så är jag mest fokuserad på konditionsträning och ser styrkan mer som ett komplement, så 2 pass är nog vad jag får klara mig med, iallafall fram till sommaren. Jag ska försöka använda marklyft och benböj istället för benpress och rodd iallafall en gång i veckan till en början isåfall.

:thumbup: jepp gör så, lägg dom på olika pass i så fall för det är riktigt tunga övningar. körde benpressar förrförra benpasset och visst det är jobbigt men körde knäböj förra passet och är verkligen helt slut =)