handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på mitt kostschema för viktminskning


lindo
2008-01-10, 17:27
Tjenis

Har tränat styrka ett tag men aldrig hållit någon seriös kost men nu ska jag gå ner lite i vikt. Jag är 17år 1.95m väger runt 92kg.
Jag är inte specielt stark men jag tränar styrketräning 4 gånger i veckan och lite hobby boxning så jag borde väl äta runt 2300 kalorier om dagen om jag ska försöka gå ner stabilt i vikt. Vill helst inte bli för mycket svagare under tiden jag går ner i vikt som jag förstått att man blir så jag undrar om nån har några synpunkter på mitt kost schema för en random dag.

Frukost: 42 gram havregryn med 2 dl vatten alltså en portion havregrynsgröt. Sen två mackor och lite ost på dom.

Lunch: En portion havregrynsgröt i samma storlek som ovan med 10 gram russin och 2 riskakor ( 60 kalorier för båda riskakorna).

Sen tränade jag sen efter det åt jag middagen och det var riktig mat i detta fallet ris och en stor köttbit och sås och grönsaker till det.

Jag lagar inte middagen själv så jag bestämmer inte vad det blir till mat. Så det jag undar är om detta är ser okej ut i det mål jag har?

Tacksam för svar ;)

Alfred Nobel
2008-01-10, 17:38
Du kommer garanterat rasa i vikt om du tränar boxning samt styrketräning på din längd och vikt om du inte får i dig mer energi än vad du redovisat. Överlag ser kosten bra ut rent näringsmässigt, du verkar få i dig rätt rimliga mängder protein, kolhydrater och fett. Glöm inte grönsakerna bara.

Vill du vara mer exakt får du antingen putta iväg morsan från spisen eller tillaga dina egna rätter. Men vill du bibehålla musklerna och styrkan tycker jag du ökar proteinintaget en aning så du hamnar på 2g/kg kroppsvikt. Presterar du dåligt kan du säkerligen öka kalorierna, för i dagsläget svälter du nästan ihjäl, eller?

lindo
2008-01-10, 17:50
Okej, tack för tipset tror inte det blir så att jag lagar mat själv. Ska göra som du säger att öka mängden mat och specielt protein. Kanske en mindra portion.
Ungefär hur många kalorier innehåller en portion havregrynsgröt alltså 42 gram havregryn. När jag räknade fick jag det till run 200 kalorier, då använde jag livsmedelsverkets hemsida kan det stämma?

Turbonisse
2008-01-10, 18:11
Mellan 120-150kcal beroende på om det är fiberberikade eller ej.

lindo
2008-01-10, 20:11
Okej tack =) en grej som jag inte förstår då är hur kan 42 gram havregryn visa på livsmedelsverket runt 60 kalorier. man tillför ju bara vatten och värmer det sen?

Scratch89
2008-01-10, 20:18
Om man väger havregryn torra så blir det mer energi per gram, men eftersom du kokar in vatten blir koncentrationen av energi mindre. Istället för att det var endast energi blir förhållandet energi och vatten 1:3, eller hur mycket du nu blandar ut din gröt.