handdator

Visa fullständig version : utredning!


Blitz_
2008-01-10, 17:24
farsan åkte dit langning på lappen står det,fick hem den idag.

stod så här

"försökte springa från polis, hade ryggsäck med 3 st starköl efter förverkan framkom att fadern langat"

jag har en bror som var med mig som såg att jag tog ölen. ska han vara vittne?

morsan å farsan trodde att vi skulle in å se på bio den kvällen..

finns det ens någon chans att vinna det här? ja menar han är ju oskyldig.farsan tror att det blir tingsrätten å hårda böter , han tror att poliserna bara vill sätta dit dem å de e inte lett å vinna:/ har han rätt?

Hades
2008-01-10, 17:27
Varifrån fick du ölen då?

Yankeee
2008-01-10, 17:27
jag har en bror som var med mig som såg att jag tog ölen. ska han vara vittne?


..

Hades
2008-01-10, 17:30
Tog du ölen från dina föräldrar alltså? Du får väl säga som det är och hoppas på det bästa.

Blitz_
2008-01-10, 17:33
Tog du ölen från dina föräldrar alltså? Du får väl säga som det är och hoppas på det bästa.

ja va fan dem visste inte ett skit att vi tog öl..
fan om han åker på det! han e ju 100 % oskyldig?

finns det någon polis här på kolo eller någon som vatt med om langning??

Gnusram
2008-01-10, 17:34
Varför i hela friden skulle din farsa åka dit om han inte gjort något?

Blitz_
2008-01-10, 17:35
Varför i hela friden skulle din farsa åka dit om han inte gjort något?

hur kan han eller vi bevisa att han inte gett oss ölen?

jag kan ju använda min bror som vittne men hjälper det ens?

Yankeee
2008-01-10, 17:38
Det är väl ändå polisen som måste bevisa att din pappa har gett dig ölen och inte tvärtom?

Creole
2008-01-10, 17:40
hur kan han eller vi bevisa att han inte gett oss ölen?

jag kan ju använda min bror som vittne men hjälper det ens?

Jag är övertygad om att du och dina brors versioner kommer rentvå eran farsa. Som Yankeee säger så är det polisen som ska bevisa att han är skyldig, han ska inte bevisa sin oskuld.

Hades
2008-01-10, 17:40
Problemet blir att förklara varför du ljög förut och att övertyga dem om att du talar sanning nu.

Gnusram
2008-01-10, 17:40
Omvänd bevisbörda gäller bara i trafikmål om jag inte missminner mig. I ett sånt här fall är det upp till åklagaren att bevisa att ett brott har blivit begånget. Dessutom skulle både han och du naturligtvis bli hörda innan och då kunna klara ut eventuella missförstånd. Tror du ärligt att någon blir dömd bara för att du sagt att han är skyldig?

Sen undrar jag vad det är för "lapp" du fått? Är det en kallelse till nåt?

Blitz_
2008-01-10, 17:46
Omvänd bevisbörda gäller bara i trafikmål om jag inte missminner mig. I ett sånt här fall är det upp till åklagaren att bevisa att ett brott har blivit begånget. Dessutom skulle både han och du naturligtvis bli hörda innan och då kunna klara ut eventuella missförstånd. Tror du ärligt att någon blir dömd bara för att du sagt att han är skyldig?

Sen undrar jag vad det är för "lapp" du fått? Är det en kallelse till nåt?



vi vet ej om de blir utredning än troligen tingsrätt,
tar väl flera månader innan nått händer...

det dem har att gå på är ju det som jag sa på fyllan..

jo de de ju sant polisen kommer ju ju säkert gå på de ja sa till dem då måste jag ju bevisa att dem har fel


anmälningslapp eller vare e,det är en liten lapp om vad som hänt bara..

Creole
2008-01-10, 17:48
Problemet blir att förklara varför du ljög förut och att övertyga dem om att du talar sanning nu.

Polisen vet att det är väldigt mycket vanligare (har även sett siffror på det) att folk ljuger först men vill säga sanningen sen. Mot vice versa. Kan han bara motivera varför så ska det inte vara något problem.

shut teh face
2008-01-10, 17:49
Det kommer inte ens bli rättegång. Ta det lugnt.

Även om det blivit skulle det ta 1-2.5 år.

Blitz_
2008-01-10, 17:54
Polisen vet att det är väldigt mycket vanligare (har även sett siffror på det) att folk ljuger först men vill säga sanningen sen. Mot vice versa. Kan han bara motivera varför så ska det inte vara något problem.

ja har tänkt lite på "varför frågan" jag var full och blev stressad och rädd när dom fråga var jag fått tag i ölen så jag skylde på min pappa. var så lätt när man var onykter å bara skylla på nån..

Exdiaq
2008-01-10, 18:00
ja har tänkt lite på "varför frågan" jag var full och blev stressad och rädd när dom fråga var jag fått tag i ölen så jag skylde på min pappa. var så lätt när man var onykter å bara skylla på nån..


Detta är det ändå du har skrivit om här väl? Två trådar om samma sak. Faan, chilla, det som händer händer. Fattar inte varför du är så himla nervös för.

Jamioo
2008-01-10, 18:00
ja har tänkt lite på "varför frågan" jag var full och blev stressad och rädd när dom fråga var jag fått tag i ölen så jag skylde på min pappa. var så lätt när man var onykter å bara skylla på nån..

sa du att din farsa hade köpt ut?? eller sa du att du fick tag på dom hos din farsa, vilket poliserna uppfattade som att han langade?...

Creole
2008-01-10, 18:03
ja har tänkt lite på "varför frågan" jag var full och blev stressad och rädd när dom fråga var jag fått tag i ölen så jag skylde på min pappa. var så lätt när man var onykter å bara skylla på nån..

Tycker det låter som en godtagbar anledning. Men jag får faktiskt känslan av att det kan vara din pappa :) men att du nu fått dåligt samvete och vill rentvå honom. Skitsamma, säger du så och din bror kan intyga det du säger, så tror jag polisen går på den linjen.

Tricce
2008-01-10, 18:03
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=106701

Tricce
2008-01-10, 18:04
ja va fan dem visste inte ett skit att vi tog öl..
fan om han åker på det! han e ju 100 % oskyldig?

finns det någon polis här på kolo eller någon som vatt med om langning??

Din farsa kan väl förövrigt tala för sig själv när den dagen kommer?
Han kommer nog inte råka illa ut, du däremot får väl en dagsedel eller tre?

Exdiaq
2008-01-10, 18:05
sa du att din farsa hade köpt ut?? eller sa du att du fick tag på dom hos din farsa, vilket poliserna uppfattade som att han langade?...


Han sa att hans farsa hade langat och var skitnervös i en annan tråd. Som det påpekades i den första tråden så verkar något inte stämma, finns något mer i bilden p.g.a. hans höga nervositet.

Han blev jagad av tre poliser i en pikebuss för att han hade tre starköl, säkert.

Gnusram
2008-01-10, 18:05
Du verkar mer orolig än vad du behöver vara tycker jag. Förmodligen kommer det inte att hända något över huvud taget.

Om du vill kan du säkert ringa polisen eller åklagaren eller vem det nu är som "lappen" kommer ifrån. Berätta vad som hände och hur det gick till, att du blev skraj och nervös och pratade utan att tänka.

Blitz_
2008-01-10, 18:06
Tycker det låter som en godtagbar anledning. Men jag får faktiskt känslan av att det kan vara din pappa :) men att du nu fått dåligt samvete och vill rentvå honom. Skitsamma, säger du så och din bror kan intyga det du säger, så tror jag polisen går på den linjen.

jo det låter bra å det där med dåligt samvete det har jag ju:/

Creole
2008-01-10, 18:10
jo det låter bra å det där med dåligt samvete det har jag ju:/

Om det sa om inte stämmer så ska du ha dåligt samvete. Men om det nu var din farsa och du angav honom, så tycker jag att du ska känna dig ännu dummare.

Men i praktiken spelar det inten roll hur det egentligen ligger till, för säger du och din bror samma sak så kommer det fälla avgörandet.

Snabel
2008-01-10, 18:11
Trist läge, hoppas det går bra för far din. :-/

Jamioo
2008-01-10, 18:13
Hände nästan samma sak för mig..en kompis som var minderårig tjatade i över 1 dygn på att jag skulle köpa ut..jag sa nej ..men efter den 111 gången han frågade så orkade jag inte längre höra på hanns tjat så jag köpte ut öl o då söp han sig så full så han hamnade på sjukhuset,,samt polisen vart tillkallad o hans polare sa at det var jag som köpte ut.. vilket är ju sant..så då ringde polisen o förhörde mig på telefon o jag sa sanningen..vilket jag fick berömm för oxå från polisen samt att de sa att jag INTE är den enda som langar.. så de var jätte förstående o snälla..fick dock böter på1500 ...vilket kompisen betalade.. hamnade ej i brottsregistret el fick ej nån prick..heller... så jag tror inte det händer så mycket för dig eller din farsa..

Blitz_
2008-01-10, 18:21
Om det sa om inte stämmer så ska du ha dåligt samvete. Men om det nu var din farsa och du angav honom, så tycker jag att du ska känna dig ännu dummare.

Men i praktiken spelar det inten roll hur det egentligen ligger till, för säger du och din bror samma sak så kommer det fälla avgörandet.


jo det hoppas jag på:) vi gick ner i källarn han var ju med mig å han vet ju att jag tog dem å la ner dem i ryggan..sedan drog vi in han å ja , å sen hände detta senare på kvällen..
tack för dina svar: )

Blitz_
2008-01-10, 18:23
Hände nästan samma sak för mig..en kompis som var minderårig tjatade i över 1 dygn på att jag skulle köpa ut..jag sa nej ..men efter den 111 gången han frågade så orkade jag inte längre höra på hanns tjat så jag köpte ut öl o då söp han sig så full så han hamnade på sjukhuset,,samt polisen vart tillkallad o hans polare sa at det var jag som köpte ut.. vilket är ju sant..så då ringde polisen o förhörde mig på telefon o jag sa sanningen..vilket jag fick berömm för oxå från polisen samt att de sa att jag INTE är den enda som langar.. så de var jätte förstående o snälla..fick dock böter på1500 ...vilket kompisen betalade.. hamnade ej i brottsregistret el fick ej nån prick..heller... så jag tror inte det händer så mycket för dig eller din farsa..

nä okej va bra att dem var förstående:)

8x8
2008-01-10, 18:23
Jamioo, hur skulle du kunna få böter men INTE hamna i brottsregistret?

Att du inte fick nån "prick" var ju däremot inte så konstigt eftersom något sådant inte existerar i rättsystemet.

Jamioo
2008-01-10, 18:25
ja jag vet ej hur jag inte hamnade i brottsregistret.. för man hamnar väll där oavsett brott..eller??!!!

Creole
2008-01-10, 18:31
Hände nästan samma sak för mig..en kompis som var minderårig tjatade i över 1 dygn på att jag skulle köpa ut..jag sa nej ..men efter den 111 gången han frågade så orkade jag inte längre höra på hanns tjat så jag köpte ut öl o då söp han sig så full så han hamnade på sjukhuset,,samt polisen vart tillkallad o hans polare sa at det var jag som köpte ut.. vilket är ju sant..så då ringde polisen o förhörde mig på telefon o jag sa sanningen..vilket jag fick berömm för oxå från polisen samt att de sa att jag INTE är den enda som langar.. så de var jätte förstående o snälla..fick dock böter på1500 ...vilket kompisen betalade.. hamnade ej i brottsregistret el fick ej nån prick..heller... så jag tror inte det händer så mycket för dig eller din farsa..


Klart att polisen är snälla och tacksamma mot någon som sätter fast sig själv. Och ville samtidigt att du inte skulle känna dig lika dum och nämner då att det finns andra som gjort samma sak. Men det hade dom ju inte behövt säga för du vet att du inte är den ende som langat.

Blitz_
2008-01-10, 18:35
ja jag vet ej hur jag inte hamnade i brottsregistret.. för man hamnar väll där oavsett brott..eller??!!!

ja vettifan fråga inte mig*gah!*

Jamioo
2008-01-10, 19:07
Klart att polisen är snälla och tacksamma mot någon som sätter fast sig själv. Och ville samtidigt att du inte skulle känna dig lika dum och nämner då att det finns andra som gjort samma sak. Men det hade dom ju inte behövt säga för du vet att du inte är den ende som langat.



så på vilket sätt är man dum om man erkänner ett brott man har gjort??...
har man gjort fel så ska man väll ta sitt "straff"..(iaf enligt mig)

Creole
2008-01-10, 19:16
så på vilket sätt är man dum om man erkänner ett brott man har gjort??...
har man gjort fel så ska man väll ta sitt "straff"..(iaf enligt mig)


Inget fel i det, men du sa att du fick beröm av polisen och det är ju inte så konstigt. Jag tror alla som erkänner får en liten klapp på axeln.

Blitz_
2008-01-10, 20:55
vad tror ni att de kommer bli? blire tingsrätt?