PDA

View Full Version : Hjälp magen växer mest!

throwin
10-01-2008, 15:52
Hej skulle behöva er hjälp och åsikter!

Började styrketräna i höstas. Första månaderna händer absolut ingenting. Tog det dock ganska lungt och lärde mig mest teknikerna. Sedan började jag köra lite hårdare och dricka proteindrinkar morgon och kväll (inte bara träningsdagar utan alla dagar.) Ingen annan ändring i kosten.Detta har gett resultat, ökat 5 kilo i vikt på 2-3 månader, kanske inte mkt för er men för mig var det stort då jag ALDRIG kunnat öka i vikt tidigare i mitt liv och hela släkten är pinnsmal utan undantag.

Nu till problemet. Jag tycker musklerna blivit lite större och jag orkar lyfta tyngre nu än när jag började träna. Dock har jag tyvärr även fått mage. Nedre delen av magen. De första 4 magrutorna har jag men sedan e det en klar fettpåse. Problemet är att det ser lite absurt ut då jag fortfarande är mkt smal och detta till trotts har en mage.... Jag inser att man skall träna upp sig först för att sedan deffa bort fettet men om magen fortsätter att växa i samma takt som hittills kommer det inte se klokt ut!

Sedan har jag en fundering till. Finns det ngn ungefärlig gränns på hur många "sets" man ska träna en muskel per vecka för att få en ökning? Det behöver verkligen inte vara snabbaste ökningen ngnsin men en jämn och lagom fin ökning?

Är 1.90 lång. Vägde 74k innan jag började och nu 79. Skulle gärna väga minst 85 men fasar för hur magen då ser ut.

Hjälp uppskattas!

Tolkia
10-01-2008, 15:59
På din längd kan du väga 85 utan någon "fettpåse". Dock kommer det att ta lite tid att nå dit du vill. Jag tror att du har haft lite för bråttom; 5 kg på 2-3 månader är en ganska snabb viktökning (om du skulle öka 2 kg/månad under ett helt år skulle du ha gått upp 24 kg när året var slut). Ju fortare det går, desto mer av viktuppgången kommer att hamna på "fettpåsen". Det är svårt för mig att tro att du skall ha någon alldeles ENORM kagge på 79 kg till 190 cm, men att lugna sig lite med proteindrinkarna och/eller börja träna mer konditionsträning kanske kunde vara en idé? Lite konditionsträning ger dig ju dessutom stora hälsofördelar.

Muaytudd
10-01-2008, 16:03
Hur gammal är du?

Om det är så att du inte kommit in i den hemska medelåldern så har du kanske sprungit runt och varit pinnsmal (speciellt med tanke på dina stats). När du sen börjar lägga på dig kommet lite fett som du aldrig sett innan i ditt liv (lite som när du fick hår på på pungen..). Inget i vara rädd för. Träna på, bygg muskler. När du väger över 100 för första gången (med tanke på din längd) så kan du börja och tänka på om du skulle dra ner på kalorier för att se vad som finns under. :bpump:

MVH

ChrisDEFC
10-01-2008, 18:48
skippa proteindrinken på morgonen, ökar du så snabbt så ligger du iaf på kallori+ vilket nästan är ett måste om du ska öka i styrka och muskler.

är själv lång och smal (se träningsjournal för mer info) så vet hur du har det, jag har gått upp knappt 1kg/mån nu under hösten och är kanon nöjd med det och skynda långsamt är nog att föredra om du inte vill dra på dig för stor mage. dock tror jag inte att lite fett på magen ska skrämma dig för mycket, se det som att du kan träna lite hårdare än innan för du vet att du ligger på + kallorimässigt. hur många set på en muskel är ju omöjligt att säga precis men jag brukar köra 12-15arbetsset på benen, 6-12set på typ bröst, 9-12 på rygg samt 4-7 på axlar osv. kör fler set ju större muskelgruppen är kan man säga, ben blir 3övningar typ, rygg 2-3 biceps 1-2 osv sen kan man ju rekommendera nybörjare att ligga mellan 8-15reps.
Kör hårt!

Johan86
10-01-2008, 19:35
Jag känner igen mig. Är 189cm. När jag började träna vägde jag 75kg. Och åt normalt och ökade varken i vikt eller styrka. Sen gick jag upp till 85kg. Musklerna ökade en del men mest var det magen som växte trots bra mat och mycket protein. Så ta det lugnt med käket. Det snackas om mycket mycket mycket mat hela tiden. Det brukar vara folk som äter väldigt lite annars som rekomenderar det.

ChrisDEFC
10-01-2008, 21:00
Jag känner igen mig. Är 189cm. När jag började träna vägde jag 75kg. Och åt normalt och ökade varken i vikt eller styrka. Sen gick jag upp till 85kg. Musklerna ökade en del men mest var det magen som växte trots bra mat och mycket protein. Så ta det lugnt med käket. Det snackas om mycket mycket mycket mat hela tiden. Det brukar vara folk som äter väldigt lite annars som rekomenderar det.

jo men oftast rekommenderas det ju när folk har problem med att gå upp i vikt, när man istället går upp i vikt för fort är det ju en helt annan femma. står du still i vikt, ät mer, går du upp för fort ät mindre. ligger man däremellan så är det ju bra, sen är ju frågan hur mycket muskler man kan öka som mest per månad men det är ju så individuellt och dessutom är så beroende på vad du tränar, hur du tränar, vila, vilken typ av mat osv osv.

Julan79
10-01-2008, 21:11
Hej skulle behöva er hjälp och åsikter!

Började styrketräna i höstas. Första månaderna händer absolut ingenting. Tog det dock ganska lungt och lärde mig mest teknikerna. Sedan började jag köra lite hårdare och dricka proteindrinkar morgon och kväll (inte bara träningsdagar utan alla dagar.) Ingen annan ändring i kosten.Detta har gett resultat, ökat 5 kilo i vikt på 2-3 månader, kanske inte mkt för er men för mig var det stort då jag ALDRIG kunnat öka i vikt tidigare i mitt liv och hela släkten är pinnsmal utan undantag.

Nu till problemet. Jag tycker musklerna blivit lite större och jag orkar lyfta tyngre nu än när jag började träna. Dock har jag tyvärr även fått mage. Nedre delen av magen. De första 4 magrutorna har jag men sedan e det en klar fettpåse. Problemet är att det ser lite absurt ut då jag fortfarande är mkt smal och detta till trotts har en mage.... Jag inser att man skall träna upp sig först för att sedan deffa bort fettet men om magen fortsätter att växa i samma takt som hittills kommer det inte se klokt ut!
Sedan har jag en fundering till. Finns det ngn ungefärlig gränns på hur många "sets" man ska träna en muskel per vecka för att få en ökning? Det behöver verkligen inte vara snabbaste ökningen ngnsin men en jämn och lagom fin ökning?

Är 1.90 lång. Vägde 74k innan jag började och nu 79. Skulle gärna väga minst 85 men fasar för hur magen då ser ut.

Hjälp uppskattas!

Jag fattar inte vem som sprider denna lögn på nätet. Att du lägger på dig fett innebär endast att du äter för mycket. Inte att dina muskler växer mer.

JohnRick
10-01-2008, 21:31
Jag fattar inte vem som sprider denna lögn på nätet. Att du lägger på dig fett innebär endast att du äter för mycket. Inte att dina muskler växer mer.

Sanning med modifikation. Fettinlagring är indikation på ett litet överskott, vilket i sin tur i det närmaste är nödvändigt för massökningar. Så ja - visst äter man då mkt, men inte nödvändigtvis för mkt. Alternativet är att ligga i exakt kaloribalans hela tiden, men då är man ju farligt nära kaloriminus och då blir inte mkt gjort.

joak1m
11-01-2008, 00:05
Wow, 5 kg på proteindrink morgon och kväll är väl ganska otroligt, iofs är det första gången du tränar (på länge) brukar ju vatten ansamlas ganska snabbt i början. Var inte så rädd för att magen växer för mkt, är väl bara positivt att få lite stabilare mage till övningar som knäböj och marklyft, finjustering och deff kan du oroa dig för efter lite längre tids träning, eller åtminstånde tills sommaren börjar närma sig.

Julan79
11-01-2008, 01:38
Sanning med modifikation. Fettinlagring är indikation på ett litet överskott, vilket i sin tur i det närmaste är nödvändigt för massökningar. Så ja - visst äter man då mkt, men inte nödvändigtvis för mkt. Alternativet är att ligga i exakt kaloribalans hela tiden, men då är man ju farligt nära kaloriminus och då blir inte mkt gjort.
´
Bullshit att man måste ligga på kaloriöverskott för att bygga muskler. Ge mig en vetenskaplig rapport på det tack!

Betar
11-01-2008, 08:53
´
Bullshit att man måste ligga på kaloriöverskott för att bygga muskler. Ge mig en vetenskaplig rapport på det tack!

Det finns ett flertal med trådar där just detta diskuterats, så sök. (finns förmodligen studier inblandat i dessa trådar)

Myran
11-01-2008, 09:02
Lycka till Chris!
// Möller

alexander88
11-01-2008, 11:28
känner också igen mig lite i det här, i oktober fick jag för mig att börja gymma och gå upp lite i vikt efter att mätt 8,5 fett% och fick höra att det var för lite. då jag började vägde jag 79kg fördelat på 200 cm, har nu gått upp till 83kg nu men känner också att jag fått lite på magen som täcker nedersta magmusklerna.

ChrisDEFC
11-01-2008, 23:29
känner också igen mig lite i det här, i oktober fick jag för mig att börja gymma och gå upp lite i vikt efter att mätt 8,5 fett% och fick höra att det var för lite. då jag började vägde jag 79kg fördelat på 200 cm, har nu gått upp till 83kg nu men känner också att jag fått lite på magen som täcker nedersta magmusklerna.

gött då ligger du åxå på kalloriplus och kan köra på för fullt och få massa sköna muskler, btw väldigt lika stats du och jag om man tar mig förra hösten då vägde jag ca 79kg fördelat på 201cm. nu 86-87 fördelat på... ja just det 201 cm har alltså inte blivit längre :smash: men lite tyngre, dock inte sett nån större skillnad på magen men jag har heller aldrig ökat med än max 1kg/mån så förhoppningsvis är det väl iaf hälften el mer av det jag gått upp muskler. sen är ju frågan om magrutor är något att visa upp om man har dom endast av anledningen att fett% är så fruktansvärt låg att de lilla till muskler man har där under inte går att dölja, inte direkt något att flasha med och säga -se här va jävla vältränad jag är när dom ser hur revbenen sticker ut blevid musklerna eller? (har dock själv gjort detta i min ungdom men inser nu att det inte va mycket att hänga i granen)

Julan79
11-01-2008, 23:35
8,5% fett är för lite om du du strävar efter att bli lönnfet...om inte så är fallet tycker jag det är en lagom fettprocent.

ChrisDEFC
12-01-2008, 00:00
Lycka till Chris!
// Möller

va ju inte jag som skulle ha tips i denna tråden men tack ändå =) du får kika in i min journal och skriva lite. alltid kul med lite folk där samt peppning. ses på atletklubben!

Andy.da.wohoo
12-01-2008, 00:24
Nu är jag inte helt säker men har för mig att magen sväller upp av för mycket protein. Jag hade skärt ner på protein dryckerna lite till cirka en varje träningspass tror jag.

Raggis
12-01-2008, 00:28
Nu är jag inte helt säker men har för mig att magen sväller upp av för mycket protein. Jag hade skärt ner på protein dryckerna lite till cirka en varje träningspass tror jag.

*Laktos.

Andy.da.wohoo
12-01-2008, 00:34
*Laktos.

Tack för rättningen