PDA

View Full Version : Knäböj & hantelpress

wo0b9n
10-01-2008, 15:28
Jag kör gärna mina knäböj i smithmaskinen..missgynnar det mig på något sätt tillskillnad ifrån att köra med fristång?

Sen tycker folk jag ska köra hantelpress utanryggstöd..tycker det är obekvämt och kör därför gärna med..missgynnar det mig? tacksam för svar

jwzrd
10-01-2008, 15:33
Jag kör gärna mina knäböj i smithmaskinen..missgynnar det mig på något sätt tillskillnad ifrån att köra med fristång?

Sen tycker folk jag ska köra hantelpress utanryggstöd..tycker det är obekvämt och kör därför gärna med..missgynnar det mig? tacksam för svar

Ja, smith-böj ger inte lika bra effekt på kroppen och benen som knäböj.

Ditt andra stycke är rätt motsägelsefullt. Du tycker att folk ska köra hantelpress utan ryggstöd eftersom du själv tycker att detta är obekvämt, så du själv använder ryggstöd?

wo0b9n
10-01-2008, 15:34
Ja, smith-böj ger inte lika bra effekt på kroppen och benen som knäböj.

Ditt andra stycke är rätt motsägelsefullt. Du tycker att folk ska köra hantelpress utan ryggstöd eftersom du själv tycker att detta är obekvämt, så du själv använder ryggstöd?

nejnej så menar jag inte. Jag kör alltid med ryggstöd..Men jag har hört av annat folk att det är bättre att köra fritt utan ryggstöd..Sen undrar jag om det är så?;)

bertbert
10-01-2008, 15:36

Jag tycker hantelpress utan ryggstöd är lite bättre än hantelpress med ryggstöd. Det är allt för lätt att involvera andra muskler med ryggstöd.

Javamannen borde läsa andra stycket en gång till, tror jag. :D

wo0b9n
10-01-2008, 15:37
Jag tycker hantelpress utan ryggstöd är lite bättre än hantelpress med ryggstöd. Det är allt för lätt att involvera andra muskler med ryggstöd.

Hur menar du då? jag tycker det blir så jobbigt utan får spänna buk & rygg så jävligt..men det stämmer säkert det du säger :)

Betar
10-01-2008, 15:39

Jag körde länge med Knäböj i smithmaskin och även fast de var rätt jobbigt så gav de mig rätt lite. Knäböj fritt är sååå mkt bättre:thumbup:

jwzrd
10-01-2008, 15:41

Fick läsa om flera gånger. Jag vände på "jag folk" och "folk jag".

wo0b9n
10-01-2008, 15:43
Fick läsa om flera gånger. Jag vände på "jag folk" och "folk jag".

sånt som händer..tycker jag fått bra svar nu. Har även precis meckat ihop ett träningsschema lägger ut det nu om någon har några ändringar ni hade gjort eller rentav tycker det ser bra ut, säg gärna till ;)

Måndag: Bröst, triceps & Axlar
Bänkpress 3*6
Snedbänkpress 2*6
Hantelpress 3*6
Liggande trucepsextensioner 5*5
Sittande hantelpress 3*6
Militärpress 3*6
Stående hantellyft åt sidan 3*6

Tisdag: Rygg & Biceps
Marklyft 4*4
chins max
sittanderodd med V-handtag 4*6
latsdrag framför/bakom 4*4
hyperextentions 3*10
Skivstångscurl 4*6

Onsdag: VILA

Torsdag:Ben & Vader
Knäböj 4*5
benpress 4*6
bencurl 3*6
stelamarklyft 3*6
Ståendevadpress 4*8
sittande vadpress 3*6

Fredag:mage,biceps & triceps
situps 3*så många jag klarar
crunches i maskin 3*10
roliga övningar (biceps & triceps)

jwzrd
10-01-2008, 15:49
sånt som händer..tycker jag fått bra svar nu. Har även precis meckat ihop ett träningsschema lägger ut det nu om någon har några ändringar ni hade gjort eller rentav tycker det ser bra ut, säg gärna till ;)

Måndag: Bröst, triceps & Axlar
Bänkpress 3*6
Snedbänkpress 2*6
Hantelpress 3*6
Liggande trucepsextensioner 5*5
Sittande hantelpress 3*6
Militärpress 3*6
Stående hantellyft åt sidan 3*6

Tisdag: Rygg & Biceps
Marklyft 4*4
chins max
sittanderodd med V-handtag 4*6
latsdrag framför/bakom 4*4
hyperextentions 3*10
Skivstångscurl 4*6

Onsdag: VILA

Torsdag:Ben & Vader
Knäböj 4*5
benpress 4*6
bencurl 3*6
stelamarklyft 3*6
Ståendevadpress 4*8
sittande vadpress 3*6

Fredag:mage,biceps & triceps
situps 3*så många jag klarar
crunches i maskin 3*10
roliga övningar (biceps & triceps)

Ser helt ok ut men jag skulle föreslå lite förändringar. Lägg tricepsövningen på måndagspasset efter axelövningarna och hantelövniningen för axlarna efter skivstångsditon. Jag hade sen bytt stående hantellyft åt sidan till en framåtlutande variant för att träna baksidan av axlarna. (Den övningen tränar utsidorna också om än lite mindre). 4x4 i latsdragen är ganska få reps, är du så motoriskt duktig att du klarar av att dra bra reps på den belastningen?