handdator

Visa fullständig version : Benflisa i vänster knä


elArne
2008-01-10, 15:11
Har så länge jag kan minnas haft ont i vänster knä när jag belastar det i vissa vinklar. Det är värst när knäleden är ~90grader t.ex. vid startläget i marklyft djupa knäböj är inte lika problematisk eftersom jag har större böjning i knäet då men det smärtar när jag "passerar genom" den värsta vinkel både på upp och nervägen. Det gör även ont ibland när jag cyklar och om när jag går i trappor (fast bara om jag tar två steg i taget med vänster benet, vanlig trappgång är inget problem).
Till slut bestämde jag mig för att kolla upp det och gick till vårdcentralen, där de inte kunde hitta något utan skickade mig till röntgen och idag ringde min läkare och sa att man kunde ana en benflisa i knäleden på röntgenbilderna. Han skulle skicka en remiss till ortoped så fick de utreda vidare om det är läge att operera.

Någon som har erfarenheter av liknande?

elArne
2008-02-11, 16:06
Har varit hos ortopeden och ska nu opereras imorgon.
Håller tummarna för att allt ska gå bra, undrar hur länge det dröjer innan man kommer att kunna träna knäböj igen?

grimfish
2008-02-11, 17:55
Om det bara är en ledmus som du har haft länge så skulle du teoretiskt kunna träna knäböj igen så fort såren har läkt. Men ofta innebär ju ledmusen att det saknas en bit av ett ben eller brosk i knät, och att det därför inte blir bra så fort den försvinner. Vid operationen kommer man att kunna konstatera hur det ser ut för din del och innan dess går det inte riktigt att säga hur lång tid det tar och till vilken typ av träning du ska återgå till efter operationen eftersom det kan variera mycket. Lycka till!

AsTfL
2008-02-11, 20:00
Försvinner lösa benbitar med tiden eller?
Jag hade nämligen också en benbit som syntes på röntgen som aldrig opererades bort.

grimfish
2008-02-11, 20:21
Nej, den försvinner inte. Det beror ju för det ondas skull bland annat på hur den sitter.

elArne
2008-02-12, 12:04
OK operationen genomförd...eller nästan. Benflisan, som satt på insidan av knäskålen, var inkapslad i brosk och lossnade inte när läkaren skrapade med sitt instrument. Han tyckte därför att det var bättre att låta den sitta kvar eftersom det troligen bara skulle bli sämre om man tog bort den.

Lite snopet, men nu vet jag ändå var det är och att jag får leva med det, kanske kan sjukgymnastik minska besvären.

Operationen gjordes med Artroskopi (titthål) och jag kunde se på skärmen vad som hände. Broskytan under knäskålen var väldigt slät men man kunde ana en liten fördjupning där flisan satt.