handdator

Visa fullständig version : Mythbusters - myth confirmed / busted


Snafu
2008-01-10, 13:30
Angående Mythbusters.

Är det bara jag eller är det nån fler som ser en lucka i logiken?

Ponera att myten är att man kan bränna saker med en lins av is (likt ett förstoringsglas).

Dom bränner saker med is - myth confirmed.
Dom lyckades inte bränna saker med is - myth busted.

Om en myth är confirmed, så borde det väl snarare vara så att det bara är en myt och således fungerar det inte. Då är terminologin "myth confirmed" inte helt logisk, väl?

Det borde ju nästan vara tvärtom, eller hur?

Hades
2008-01-10, 13:35
Är myt lika med osanning då? Isåfall har du rätt.

egge
2008-01-10, 13:38
Tråkigt på jobbet? ;)

Nitrometan
2008-01-10, 13:38
Det de testar är väl om påståendet i myten är sant?

Inte om påståendet är en myt (vilket du påstår skulle vara en osanning).

pabb
2008-01-10, 13:38
myth /mɪθ/ Pronunciation Key - Show Spelled Pronunciation[mith] Pronunciation Key - Show IPA Pronunciation
–noun
1. a traditional or legendary story, usually concerning some being or hero or event, with or without a determinable basis of fact or a natural explanation, esp. one that is concerned with deities or demigods and explains some practice, rite, or phenomenon of nature.
2. stories or matter of this kind: realm of myth.
3. any invented story, idea, or concept: His account of the event is pure myth.
4. an imaginary or fictitious thing or person.
5. an unproved or false collective belief that is used to justify a social institution.

Rahf
2008-01-10, 13:39
Tråkigt om de skulle byta namn till "Urban-legend-busters".

Snafu
2008-01-10, 13:41
Det de testar är väl om påståendet i myten är sant?

Inte om påståendet är en myt (vilket du påstår skulle vara en osanning).

Nja, man säger ju "myth confirmed", "myth busted" - inte att innehållet är sant eller falskt.

Snafu
2008-01-10, 13:42
Jag har iaf, som en vän av ordningen, mejlat dom. Jag är nu en av alla dom konsumenter jag har så svårt för att hantera i mitt eget jobb. Jag är en av massan.

HAHAHAHA.

Erik__
2008-01-10, 13:47
Jag håller med, särskillt grejjerna som ungdomarna håller på med ofta, bara för att de inte lyckas så uttalar dom det ofta som helt omöjligt.

t.ex. jetpack med flaskraketer, eller om man kan sugas ner av ett sjunkande skepp (där adam faktiskt hamnade på botten i ett av försöken)

bubbe
2008-01-10, 13:51
Jag håller med, särskillt grejjerna som ungdomarna håller på med ofta, bara för att de inte lyckas så uttalar dom det ofta som helt omöjligt.

t.ex. jetpack med flaskraketer, eller om man kan sugas ner av ett sjunkande skepp (där adam faktiskt hamnade på botten i ett av försöken)

Nu är det ju ett underhållningsprogram men jag håller ändå med dig, när andra lyckas med vissa bedrifter som tv-teamet pga tid, pengar eller andra faktorer inte själva löser så är det tråkigt om det blir myth busted.

Nitrometan
2008-01-10, 13:58
Nja, man säger ju "myth confirmed", "myth busted" - inte att innehållet är sant eller falskt.
Det hade inte låtit lika kul om de hade sagt "statement made in myth confirmed".

Men visst är det så de resonerar.

Nitrometan
2008-01-10, 13:59
Nu är det ju ett underhållningsprogram men jag håller ändå med dig, när andra lyckas med vissa bedrifter som tv-teamet pga tid, pengar eller andra faktorer inte själva löser så är det tråkigt om det blir myth busted.
Sålänge de spränger saker är jag nöjd.

Loke
2008-01-10, 14:01
Jag håller med, särskillt grejjerna som ungdomarna håller på med ofta, bara för att de inte lyckas så uttalar dom det ofta som helt omöjligt.

t.ex. jetpack med flaskraketer, eller om man kan sugas ner av ett sjunkande skepp (där adam faktiskt hamnade på botten i ett av försöken)

Du menar att deras experiment inte egentligen bevisar om det är omöjligt? Fast så är det ju faktiskt ofta med forskning. En forskare kommer på experiment som han anser bevisar om teorin stämmer, lyckas han så hävdar han att teorin stämmer. Sen kanske någon annan inte tycker att experimentet var så bra, och antingen får forskaren göra om det eller så får nån annan göra det.

Precis så går det ju faktiskt till i mythbusters, dom tar ibland upp gamla saker de fått kritik för, och det finns ju folk som har omprövat deras myter.

För att vara underhållning så tycker jag dom håller en riktigt hög nivå, kanske har det sjunkit lite med tiden, men en är ändå högre än man kan förvänta sig av något annat tvprogram.

bubbe
2008-01-10, 14:02
Sålänge de spränger saker är jag nöjd.

Lastbilen dom spränger med, tnt???? är grym.....

Nitrometan
2008-01-10, 14:07
Lastbilen dom spränger med, tnt???? är grym.....
Japp. Då de fyller en massa sprängmedel av samma typ som används i gruvor i en betongbil. Jefflar.

Sen när de sprängde ett kassaskåp fullt med vatten var också kul. 200 g TNT - och dörren flög mer än tio meter...

frutte
2008-01-10, 14:07
vi testade faktiskt en mythbusters myt i dag på kontoret, den om att det inte går att vika ett papper mer än 7 gånger. fick till 8st vik. (mythbusters fick till 11 st vik med deras jättepapper.) myth busted!

Erik__
2008-01-10, 14:20
Du menar att deras experiment inte egentligen bevisar om det är omöjligt? Fast så är det ju faktiskt ofta med forskning. En forskare kommer på experiment som han anser bevisar om teorin stämmer, lyckas han så hävdar han att teorin stämmer. Sen kanske någon annan inte tycker att experimentet var så bra, och antingen får forskaren göra om det eller så får nån annan göra det.

Precis så går det ju faktiskt till i mythbusters, dom tar ibland upp gamla saker de fått kritik för, och det finns ju folk som har omprövat deras myter.

För att vara underhållning så tycker jag dom håller en riktigt hög nivå, kanske har det sjunkit lite med tiden, men en är ändå högre än man kan förvänta sig av något annat tvprogram.

jo jag älskar också programmet, är bara endel smådetaljer i vissa experiment jag fastnar för av någon andledning. Att bygga ett jetpack med flaskraketer vill jag prova själv.

det bästa var ju när de skulle smälla ut stelnad cement ur en cementbil som någon nämnde, så fyller de den med flera hundra kilo sprängmedel och blåser bort hela bilen, wtf meningslös förstörelse :hbang: helt underbart haha

Sir Anselm
2008-01-10, 14:28
Tycker deras metoder är ganska tveksamma ibland. T.ex. så skulle de testa om man öppna sidorutan på en bil som är under vatten men inte vattenfylld, de hade då räknat ut hur mycket tryck vattnet hade mot glaset på ett visst djup. Sen tog de en bildörr, lade den på sidan och staplade på sandsäckar av samma tyngd. Sandsäckar är såvitt jag vet inte samma sak som vatten, i det fallet måste ju alltså testpersonen inte bara veva "mot" tyngden av sanden, utan även den ganska stora friktion som säckarna ger mot glaset....

Säger inget om slutsatsen i sig, det kanske inte går att öppna fönstret, men jag tycker inte att deras försök bevisade detta...

Nitrometan
2008-01-10, 14:46
vi testade faktiskt en mythbusters myt i dag på kontoret, den om att det inte går att vika ett papper mer än 7 gånger. fick till 8st vik. (mythbusters fick till 11 st vik med deras jättepapper.) myth busted!
Vek ni på mitten hela tiden? Bra gjort isåfall.

formula4shape
2008-01-10, 14:52
Myth confirmed = myten är sann.

Myth busted = myten stämmer inte.

Vad är problemet?

Snafu
2008-01-10, 14:56
Myth confirmed = myten är sann.

Myth busted = myten stämmer inte.

Vad är problemet?

Dina svenska översättningar stämmer, men på engelska blir det knepigt. I alla fall i mitt lilla huvud.

To confirm a myth, borde ju innebära att myten är en myt.

formula4shape
2008-01-10, 15:00
Dina svenska översättningar stämmer, men på engelska blir det knepigt. I alla fall i mitt lilla huvud.

To confirm a myth, borde ju innebära att myten är en myt.

Confirm är b.la. ett ord man använder när man påvisar riktigheten i ett påstående. Man kan översätta ordet rakt av som "besannar" (Går även hand i hand med "Verify").

Tomten
2008-01-10, 15:02
Dina svenska översättningar stämmer, men på engelska blir det knepigt. I alla fall i mitt lilla huvud.

To confirm a myth, borde ju innebära att myten är en myt.

1. a traditional or legendary story, usually concerning some being or hero or event, with or without a determinable basis of fact or a natural explanation, esp. one that is concerned with deities or demigods and explains some practice, rite, or phenomenon of nature.
2. stories or matter of this kind: realm of myth.
3. any invented story, idea, or concept: His account of the event is pure myth.
4. an imaginary or fictitious thing or person.
5. an unproved or false collective belief that is used to justify a social institution.

Vet inte om jag håller med.

Loke
2008-01-10, 15:13
Myth confirmed = myten är sann.

Myth busted = myten stämmer inte.

Vad är problemet?

Myth confirmed = Myten bekrftad

Myth busted = myten krossad

Problemet kvarstår i svenska så till vida att det finns en paradox.

En myt är något som är obekräftat, något som det bara berättas om men aldrig ses i verkligheten. Om man säger "myten bekräftad", bekräftar man då att den mycket riktigt är obekräftad eller att den faktiskt stämmer? Som snafu säger, som språket fungerar så verkar det som att man bekräftar den som obekräftad.

Tomten
2008-01-10, 15:19
En myt är något som är obekräftat, något som det bara berättas om men aldrig ses i verkligheten. Om man säger "myten bekräftad", bekräftar man då att den mycket riktigt är obekräftad eller att den faktiskt stämmer? Som snafu säger, som språket fungerar så verkar det som att man bekräftar den som obekräftad.

Men en myt per definition är ju en kollektiv tro att det är sant. I varje fall om du kollar upp ordet myt i en ordbok.

Det är väl snarare er definition av vad en myt är som är felaktig?

formula4shape
2008-01-10, 15:21
Myth confirmed = Myten bekrftad

Myth busted = myten krossad

Problemet kvarstår i svenska så till vida att det finns en paradox.

En myt är något som är obekräftat, något som det bara berättas om men aldrig ses i verkligheten. Om man säger "myten bekräftad", bekräftar man då att den mycket riktigt är obekräftad eller att den faktiskt stämmer? Som snafu säger, som språket fungerar så verkar det som att man bekräftar den som obekräftad.

Confirm betyder inte bara bekräfta. Man får sätta ordet till sammanhanget som i det här fallet är att kontrollera om en myt är sann eller inte.

Translation of: besanna


Swedish entry word
besannar [B]besannade besannat besanna(!) verb
påvisa riktigheten hos ett påstående
<x besannar y>

English translation
verify, confirm


Examples
de fick sina farhågor besannade---their fears were confirmed

Loke
2008-01-10, 15:56
Men en myt per definition är ju en kollektiv tro att det är sant. I varje fall om du kollar upp ordet myt i en ordbok.

Det är väl snarare er definition av vad en myt är som är felaktig?

Och på vilket sätt är det en motsättning till vad jag sa?

5. an unproved or false collective belief that is used to justify a social institution

En myt som visar sig stämma med verkligheten är alltså ingen myt, varför det blir en paradox att säga "myth confirmed".

Loke
2008-01-10, 16:03
Confirm betyder inte bara bekräfta. Man får sätta ordet till sammanhanget som i det här fallet är att kontrollera om en myt är sann eller inte.

Translation of: besanna


Swedish entry word
besannar [B]besannade besannat besanna(!) verb
påvisa riktigheten hos ett påstående
<x besannar y>

English translation
verify, confirm


Examples
de fick sina farhågor besannade---their fears were confirmed

Their fears were confirmed - Deras farhågor blev bekräftade

Helt korrekt svenska.

We need to confirm your credit card - Vi måste besanna ditt kredikort

Dålig svenska.

formula4shape
2008-01-10, 17:01
Their fears were confirmed - Deras farhågor blev bekräftade

Helt korrekt svenska.

We need to confirm your credit card - Vi måste besanna ditt kredikort

Dålig svenska.

Bekräfta är fortfarande en synonym till besanna så det kvittar om du hittar 1000 meningar där ordet bekräfta passar bättre. Du måste se till sammanhanget. Slå upp ordet besanna, slå upp ordet bekräfta och slå upp ordet confirm. Sätt det i sammanhanget där man kontrollerar om en myt stämmer eller ej. Myth confirmed = Myt besannad.

Ganymedes
2008-01-10, 17:29
Jag klarar iaf av att se problemet. Myth confirmed kan absolut tolkas som att man bekräftat att myten är just en myt. Vilket då skulle innebära att budskapet myten har är osant, vilket ju är vad en myt normalt sett innebär.

Myth busted kan däremot svårligen tolkas som något annat än att man sprängt hål på myten och blottat den som den osanning den är. Så slutledningsförmågan gör problemet till ett icke-problem. Men Snafu har helt rätt i sina tankar!

Edit; Bäst skulle nog vara om de avslutade respektive inslag med frågan "Myth?" och sedan svaret "yes, it's nothing mor then a myth!" eller "no, it's actually true!"

Tomten
2008-01-10, 20:10
Och på vilket sätt är det en motsättning till vad jag sa?

5. an unproved or false collective belief that is used to justify a social institution

En myt som visar sig stämma med verkligheten är alltså ingen myt, varför det blir en paradox att säga "myth confirmed".

Det är ju en tolkningsfråga, beroende på vilket perspektiv man ser det ifrån. Om man utgår från att myten är sann, så blir ju påståendet "myth confirmed" att just myten är sann. Om man man utgår från att den inte är sann, så blir påståendet "myth confirmed" att myten inte är sann eftersom den är motbevisad.

så visst kan det finnas ett problem, men mythbusters utgår väl alltid ifrån att det är osant?

panzerpig
2008-01-10, 20:19
Jag har uppfattat det så att det mer är
confirmed: "denna myt är faktiskt sann (och egentligen ingen myt)". eller busted: "denna myt stämmer inte (och är bara en myt)"

Kurash
2008-01-10, 20:24
Mmmm....Kari Byron.

http://www.mythbusters.pl/images/articles/kari.jpg

Kwon
2008-01-11, 00:07
http://fosco.com/gino/mythbusted.jpg

Hades
2008-01-11, 00:09
http://fosco.com/gino/mythbusted.jpg

HAAAAAAAAHAHA

Snafu
2008-01-11, 00:13
Tror ni att killen med mustachen spelar på ...den andra sidan? Jag är bara väldigt nyfiken och lägger ingen värdering i det.

Lite lädervibbar får jag allt.

Ignatius72
2008-01-11, 09:42
Tycker deras metoder är ganska tveksamma ibland. T.ex. så skulle de testa om man öppna sidorutan på en bil som är under vatten men inte vattenfylld, de hade då räknat ut hur mycket tryck vattnet hade mot glaset på ett visst djup. Sen tog de en bildörr, lade den på sidan och staplade på sandsäckar av samma tyngd. Sandsäckar är såvitt jag vet inte samma sak som vatten, i det fallet måste ju alltså testpersonen inte bara veva "mot" tyngden av sanden, utan även den ganska stora friktion som säckarna ger mot glaset....

Säger inget om slutsatsen i sig, det kanske inte går att öppna fönstret, men jag tycker inte att deras försök bevisade detta...

Kollar med ojämna mellanrum deras program. men håller med om att metoderna ibland lämnar en del att önska. Med tanke på hur mycket pengar och tid de verkar lägga ner så kan manju kräva lite mer av dem.

Nitrometan
2008-01-11, 10:35
Tror ni att killen med mustachen spelar på ...den andra sidan? Jag är bara väldigt nyfiken och lägger ingen värdering i det.
Det tror jag de gör båda två.

KniveN
2008-01-11, 11:36
RHcDP_Yew-g

Tror att den är fejk för alla vet ju att tjejer fiser inte. :D

Tricce
2008-01-11, 12:01
Tror att den är fejk för alla vet ju att tjejer fiser inte. :D

Jo det gör dom det säger dom själva, MEN det luktar hallon när dom gör det *cupid*

Kwon
2008-01-11, 14:47
Tror ni att killen med mustachen spelar på ...den andra sidan? Jag är bara väldigt nyfiken och lägger ingen värdering i det.

Lite lädervibbar får jag allt.

You mean you'd like a confirmation on that Myth? :D

Catstyle
2008-01-11, 14:58
Ah, Kari i kroppsstrumpa ftw.

http://img15.imagevenue.com/aAfkjfp01fo1i-3450/loc226/54394_www_plus613_com_karibyronmystbusters25.jpg