handdator

Visa fullständig version : Protein samt kolhydrater


newbie2
2008-01-10, 12:39
Hejsan, har en undran, eller två..

En kompis till mig säger att man blir fet av att äta protein, men inte av kolhydrater. Samt funkar det fint att "deffa" på kolhydrater för att få en hård (muskulös) kropp. Självklart handlar allt om dosering, men nu pratar vi i termer om vanligt intag samt styrketräning upptill 4-6 dagar / v.

Jag har förklarat hur det funkar, skillnaden på kolhydrater och protein, men han lyssnar inte på mig.

Kan någon vänlig person på detta forum skriva ner ett svar hur det funkar egentligen? En intelligent förklaring i ett svar, inte en massa svar från 100 personer. Han kanske förstår om han får förklaringen på ett annat sätt..

Tack på förhand.

King Grub
2008-01-10, 12:45
Man blir tjockare av att äta för mycket kalorier, dvs mer än man gör av med. Oavsett varifrån det kommer. Exakt vilken energigivare, protein eller kolhydrat, som lagras in som kroppsfett i slutändan är rätt ointressant; vid ett överskott kommer något att lagras in, förbränns det ena kommer det andra att lagras in. Sannolikheten att just protein blir kroppsfett är liten, men även protein ger energi som bidrar till energiintaget, och är energiintaget totalt större än energiförbrukningen totalt, kommer också fettinlagringen att vara större än fettförbränningen = man ökar i fettvikt.

Din kompis verkar inte ha någon speciell koll, efter uttalandet "man blir fet av att äta protein, men inte av kolhydrater". Du behöver helt enkelt inte lyssna på honom eller försöka övertyga honom; låt honom tro vad han vill.

Koloftw
2008-01-10, 12:46
Man blir fet av ett kaloriöverskott; spelar ingen roll om det är från fett, kolhydrat, protein, alkohol eller fibrer (fibrer kan vi inte digestera, men om vi kunde det).

Finns väl extremexempel där man kan komma undan ett par dagar eller timmar genom att manipulera, men inget som fungerar i längden.

Protein kan omvandlas till kolhydrat och fett.
Kolhydrat kan omvandlas till fett.

Det är energimängden som räknas.


Din kompis verkar vara lite förvirrad.

Junior
2008-01-10, 12:47
Ge honom en länk till deffguiden i deff-forumet, där står det mesta man behöver veta. :)

Man blir fet av att sätta i sig mer energi än vad man gör av med, däremot kan det ha andra effekter att äta mindre eller mera av protein, kolhydrater och fett.