handdator

Visa fullständig version : Ädelsostsås


LadyG
2008-01-10, 11:59
Vilken ädelost tycker ni är godast att ha i ädelostsås? Än har jag bara testat kvibille gräddädel men den var å andra sidan en höjdare.

Shakemynuts
2008-01-10, 12:01
Jag tycker all sån där är svinigt gott så jag kollar aldrig på förpackningen.
Ser bara till att det inte är, ehm, cabonzola? Vet inte vad det heter, för det smakar inte lika mycket som gorgonzola.

LadyG
2008-01-10, 12:41
Gorgonzola måste ju vara en höjdare att ha i sås väl? Den är ju god i sig själv, och smakrik. Det måste testas! :D

Har just insett hur lätt ädelostsås är att göra från grunden och hur gott det blir så jag är alldeles lyrisk :)

Bubban
2008-01-10, 17:46
Gorgonzola är sjukt gott i sås!

LadyG
2008-01-10, 17:52
Undra om man kan ta lika mycket gorgonzola som kvibille gräddädel i en sås, jag gör bara en vanlig vitsås som bas och låter osten smälta som smaksättning i den färdiga såsen.

Shakemynuts
2008-01-10, 19:39
Japp, det är svingott, ju mer gorgonzola desto bättre. :D

Min absoluta favorit med gorgonzola är:

Vispa ihop 2dl matlagningsgrädde, 1dl mjölk, 1 ägg salt, vitpeppar, gorgonzola efter smak, för mig brukar det bli ganska mycket *cupid* iallafall 40-50g. Stek tärnad quornfilé, häll ner i såsen, koka pasta. Häll såsen över pastan på tallriken. Krydda rikligt med parmesanost.

Ooooost!

Alfred Nobel
2008-01-10, 19:44
(+1) Gogonzola fungerar ypperligt till kyckling som sås men även som en fyllning i fågeln.

Vet inte om västerbotten räknas som ädelost, men god som så är den i vilket fall.

LadyG
2008-01-10, 22:48
Argh, nu blev jag ju så sugen - vilka underbara receptförslag ni kommer med!

Att det kan vara så roligt att laga mat förresten, alltså utan ett riktigt recept! Jag tror det är med ädelost i sås var det första jag gjorde på ren improvisation som gick att äta, jag är i princip säker på det faktiskt. *stolt*

Shakemynuts
2008-01-10, 23:45
En till asgrym grej med gorgonzola:

Ta smördegsplattor, lägg quornfilé, kyckling, eller vilket typ av protein som nu passar, klicka på rätt fett med gorgonzola, vik ihop som paket. In i ugnen, servera med tuffa sallader, potatisgratäng, såser osv. Låt fantasin flöda!

mela
2008-01-11, 10:43
Sjukt god gorgonzolasås:

Stek lövbiff i en stekpanna. När den är klar häller du i 2dl matlagningsgrädde (jag brukar ha 4%) sedan i med önskad mängd gorgonzola. Sedan saltar jag mer, det tar fram gorgonzolasmaken mer även om gorgonzolan redan är väldigt salt. Och i med vit- och svartpeppar.

Du äter självklart såsen med lövbiffen (som bör vara skuren i småbitar) och pasta (gärna sådana snäckor så fylls dem med såsen) *drool* *drool*

Gooott!

heffa
2008-01-11, 10:54
Gorgonzola på tub kan varmt rekommenderas till såser. Lätt att smälta och blir inga klumpar.

mela
2008-01-11, 10:57
Gorgonzola på tub kan varmt rekommenderas till såser. Lätt att smälta och blir inga klumpar.

Det blir det i princip inte med vanlig ost heller. Bara vissa mögelbitar.

Gorgonzolan på tub har inte alls samma smak.

LadyG
2008-01-11, 11:28
Vilka underbara förslag!

Någon som vet om gorgonzola passar i paj? Inbillade mig att ett pajskal fyllt med äggstanning på broccoli, stekta kycklingbitar eller någon annan smak som passar med ädelost skulle kunna vara gott?

Underligt nog är ädelost på pepparkara jättegott, snudd på beroendeframkallande!

mela
2008-01-11, 11:32
Tror säkert att gorgonzola kan passa bra i paj :) dock aldrig testat.


En annan sak som är mums är lövbiff igen ;D haha. Att rulla in gorgonzola/valfri ost i lövbiff och köra in i ugnen till köttet är klar (går rätt så fort) på ca 175grader

Och äta detta med potatisgratäng *drool*

LadyG
2008-01-11, 11:34
Oh, som vårrullar fast med kött och ost? Låter ju underbart!

Fast det måste vara lite klurigt att tajma så att potatisgratängen är klar samtidigt som köttet?

mela
2008-01-11, 11:35
Oh, som vårrullar fast med kött och ost? Låter ju underbart!

Fast det måste vara lite klurigt att tajma så att potatisgratängen är klar samtidigt som köttet?

Man kan göra klart potatisgratängen eftersom köttet bara tar 5-6 min. Ta ut gratängen och lägg folie över så håller den sig varm :)

Tar man även varmluft i ugnen så smälter osten lite mer och blir lite såsig *drool*

LadyG
2008-01-11, 11:37
Ah det tar alltså inte längre, då är det ju ingen panik. Trodde det rörde sig om längre tid i ugnen. 5 minuter eller därikring är ju vad gratängen behöver för att sluta puttra i formen ändå, så man får ju ändå vänta - då kan man ju lika gärna göra det på något gott :)

mela
2008-01-11, 11:39
Ah det tar alltså inte längre, då är det ju ingen panik. Trodde det rörde sig om längre tid i ugnen. 5 minuter eller därikring är ju vad gratängen behöver för att sluta puttra i formen ändå, så man får ju ändå vänta - då kan man ju lika gärna göra det på något gott :)

Lövbiff behöver inte lång tid :D Så tunnt ju. Sedan gör det inget om det är liiiite blodigt. *drool*

Jag vet vad jag ska ät imorn ;D haha

LadyG
2008-01-11, 11:49
Lövbiff behöver inte lång tid :D Så tunnt ju. Sedan gör det inget om det är liiiite blodigt. *drool*

Jag vet vad jag ska ät imorn ;D haha

Jag lutar mer åt lövbiffen med gorgonzolasås och pasta, låter som perfekt mat före ett långpass :)

Och sparris... *drool*

LadyG
2008-01-12, 13:26
Kan tipsa om att lövbiffsrullader med gorgonzola i blir alldeles underbart. Eftersom de är ihoprullade tar de lite längre tid att göra, lite över 30 minuter i 225 grader (mitt i ugnen). Tillsammans med potatisgratäng och smörstekt sparris med muskotnöt blir det här en återkommande favorit.

Alfred Nobel
2008-01-12, 15:55
Vi gjorde en ostsås igår på:

Ädelost
Vispgrädde
Lök
Mjölk
Potatsmjöl

Den blev väldigt fet, no questions about it, men det får man unna sig ibland och lagom är bäst. Sen stod farsan för såsen (kanske det enda positiva jag ser hos honom) och det är möjligt att han kryddade något extra och hade några andra ingredienser i som jag inte iaktog. Men riktigt gott blev de till kycklingfilé och ris!

Salus
2008-01-15, 06:31
Jag är kass på såser, varför reder (för jag antar att det var i redningssyfte) man såsen med potatismjöl??

LadyG
2008-01-15, 12:16
Jag är kass på såser, varför reder (för jag antar att det var i redningssyfte) man såsen med potatismjöl??

För att den ska bli lite tjockare och krämigare. Annars blir det mest vattnigt.

mela
2008-01-15, 12:28
Kan tipsa om att lövbiffsrullader med gorgonzola i blir alldeles underbart. Eftersom de är ihoprullade tar de lite längre tid att göra, lite över 30 minuter i 225 grader (mitt i ugnen). Tillsammans med potatisgratäng och smörstekt sparris med muskotnöt blir det här en återkommande favorit.

Det tog såpass asså? Gick jättefort för mig. Iofs var mina lövbiffar helt jättetunna och jag hade bara ett lager med kött på.

LadyG
2008-01-15, 12:38
Det tog såpass asså? Gick jättefort för mig. Iofs var mina lövbiffar helt jättetunna och jag hade bara ett lager med kött på.

Rullade du ihop dem till rullar eller vek dem dubbelt?

mela
2008-01-15, 12:40
Rullade du ihop dem till rullar eller vek dem dubbelt?

Det blir typ dubbelvikt med ost emellan.

LadyG
2008-01-15, 12:43
Det blir typ dubbelvikt med ost emellan.

Ok, då blir det jätteskillnad. Är de "bara" dubbelvikta blir det ju tunnare lager kött att steka, en rulle blir ju flera lager som ska värmas upp. Inte så konstigt att det tog tid då :D

mela
2008-01-15, 12:45
Ok, då blir det jätteskillnad. Är de "bara" dubbelvikta blir det ju tunnare lager kött att steka, en rulle blir ju flera lager som ska värmas upp. Inte så konstigt att det tog tid då :D

Haha nja ;D Men båda är nog lika mumsiga *drool*

LadyG
2008-01-15, 12:47
Haha nja ;D Men båda är nog lika mumsiga *drool*

Tja, du kan ju tänka dig varm krämig gorgonzola som pyser ur lövbiffen när man sätter kniven i den plus alla köttsafter som blivit bevarade i köttet... *drool*

JJ
2008-01-15, 12:52
Tja, du kan ju tänka dig varm krämig gorgonzola som pyser ur lövbiffen när man sätter kniven i den plus alla köttsafter som blivit bevarade i köttet... *drool*

Fy fan, jag sitter ju och dreglar. Får bli middag på fredag.

mela
2008-01-15, 12:57
Tja, du kan ju tänka dig varm krämig gorgonzola som pyser ur lövbiffen när man sätter kniven i den plus alla köttsafter som blivit bevarade i köttet... *drool*

riktigt underbart! *drool* åååh me want!

Fatalist
2008-03-24, 17:25
2.5dl creme fraiche
100g ädelost - valfri
halv kycklingbuljong
salt

Visst är den fet, och hiskeligt god. Creds till Lallle för recept.

Men denna är nog bara för oss som rör på oss mycket, ni som sitter mer stilla och äter glass hela dagarna kanske ska hålla sig till en lämpligare variant.