handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp med tränings schema!


Miko
2002-05-07, 15:59
Jag funderar på ett tränings schema, där jag tränar 4-5 gånger på gym i veckan.

Hur ska jag lägga upp träningen? Två muskelgrupper åt gången?
Och hur länge ska varje muskelgrupp vila?

Måndag: Bröst och mage
Tisdag: Biceps och Triceps
Onsdag: Rygg och axlar
Fredag: Ben och mage
Lördag: Biceps och Triceps

Vad säger ni om det? Eller ska jag lägga till/ta bort något - Och hur ser DITT ut?

Mycket tacksam för svar :)

JJ
2002-05-07, 16:18
Miko, du kör alldeles för lite armar och mage, de skall tränas 5 ggr i veckan!
Skämt åsido, kör en muskelgrupp i veckan, speciellt som det lät som om du kanske var ganska ny på det här?
jag kör:
Ben
Rygg/triceps
Tits/Biceps
Axlar/mage

Miko
2002-05-08, 11:13
Det där lät kanon :)

Vad är fördelarna med att träna en muskelgrupp i veckan? Blir biceps krafitgare om man kör dem en gång i veckan jämfört med två?

Tack för svaret mr JJ :)

Lave
2002-05-08, 11:36
Helt olika det där. Men man ska inte träna FÖR mycket, för då växer Du inte lika bra. Tänk på att exempelvis armarna aktiveras till viss del även när Du kör exempelvis rygg, bröst, axlar osv.
Själv reagerar jag bäst på att träna varje muskelgrupp en gång i veckan..

JJ
2002-05-08, 11:42
Mr Miko, tanken är att du skall hinna återhämta dig och växa :)
En gång i veckan fungerar bra för de flesta och jag tycker det är bra att börja på den nivån. Vill man kan man efter ett tag experimentera med andra upplägg.
Kör hårt, det är huvudsaken :cool:

Numero1
2002-05-08, 13:32
Miko: Jag tycker att det verkar dumt att köra trice dagen efter du har kört bröst eftersom du oftast använder tricarna vid din bröstträning...

stybb
2002-05-08, 16:13
Hej Miko.. Hur ett schema ska se ut beror ju helt på personen själv.. men jag kör efter något liknande som här nere..

dag 1: Bröst och mage
Bröst känner man troligtvis en extrem träningsverk i efteråt och jag brukar inte vilja köra varken armar, axlar eller rygg dagen efter ett bröstpass.. man ska vara öm :)

dag 2: Ben
Ben gillar jag att köra själv.. Köra några rejält häftiga benböj set är det skönaste som finns. Det absolut bästa övningen alla kategorier. Det tar överallt. Brukar vara knäckt efter ett hårt benpass..

dag 3: Triceps och axlar
Veckans roligaste pass

dag 4: Rygg och Biceps
Jag gillar att köra Rygg och biceps samma dag och jag vet att många gör det. Börja med ryggen och du kommer vara lite halvmör i bicepsen efter det. Perfekt uppvärmning.. Sen kastar du på en massa på E-Z stången och börjar med att curla. Då har du ett rejält pump i armarna sen.. det lovar jag..

Sen avslutar man med en jätte goooood vattnig protein drink..mums

Miko
2002-05-08, 22:54
Tack, tack för alla svar :)

stybb - intressant schema. Något i den stilen käns inte helt fel. Jag prövar den i en vecka eller två, så får vi se vad jag tycker om den.