View Full Version : Marklyft - få tunga eller fler lätta reps?
Ganymedes
10-01-2008, 11:38
Jag och en kompis har lite olika inställningar till marklyft. Han menar att man generellt "bör" köra fler och lättare reps (t.ex. 12x3 på 80 kg) medan jag tycker att det är en sådan övning man oftast "bör" köra tungt och färre reps (tex. 5x3 på 160 kg). Varken jag eller han kan dock motivera våra val speciellt vetenskapligt, det bara "känns rätt".
Jag varierar reps och vikter på nästan alla övningar, men på just marklyft tycker jag mig inte få ut något av att köra lätt och många reps. Tvärt om är det med t.ex. crunch-maskiner, som jag inte ser någon vits att göra tunga 3'or i.
Hur tycker ni själva? Kör ni olika eller alltid tungt (alt. lätt) vid marklyft?
Och ja, målet är att bygga upp fysiken.
i marklyft är ju tekniken mycket viktig , därför förespråkar man ofta om att 6 reps är max man ska ta för att bibehålla god teknik i alla reps , för att undvika skador då :)
Ganymedes
10-01-2008, 12:01
i marklyft är ju tekniken mycket viktig , därför förespråkar man ofta om att 6 reps är max man ska ta för att bibehålla god teknik i alla reps , för att undvika skador då :)
Precis, ett av mina (icke-vetenskapligt bevisade ;)) argument har varit att det just är svårt att hålla god teknik på högt antal reps. För mig iaf. :)
Det beror väl på, precis som med alla andra övningar, vad det är man vill uppnå.
Att köra många lätta repetitioner ger säkerligen en bra allroundträning, men jag tvivlar på att det bygger någon vidare massa.
Få tunga. Det är inte bra att göra många "lätta."
Ju fler reps man gör desto mer riskerar man att lyfta galet.
Ett tak på 6 reps där man verkligen kör skiten ur sig räcker mer än väl för att "rögga" ska få sitt. Kör jag runt 12 reps på den vikt som jag ungefär klarar en tolva på så får jag kramp. Lösningen blir istället att köra färre reps och fler set.
Det finns nog inga 100%-iga belägg för vad som är rätt och fel, men just att tekniken måste bibehållas är en väldigt viktig del som man ska hålla stenhårt på.
Få tunga. Det är inte bra att göra många "lätta."
Ju fler reps man gör desto mer riskerar man att lyfta galet.
jag är på din linje, tror aldrig jag kört mer än 5 reps regelbundet.
Ganymedes
10-01-2008, 13:48
Då så. Vore intressant att höra någon som förespråkar högreppare, om det nu finns någon därute?
bertbert
10-01-2008, 14:01
Även jag förespråkar lite färre reps i marken, men det gör jag mest för att det är en övning som har en hög träningseffekt på hela kroppen, och jag menar att man får ut mest av övningen genom att köra tungt.
Men att det skulle vara fel att köra högreps på marklyft förstår jag inte. En del skriver att det är svårt att hålla formen. Jaha. Men om man håller formen då? Jag har sett flera killar på klubben som ibland kör över tio reps med utmärkt form. Jag har också sett en och annan ostbåga på tunga lyft med färre en sex reps.
Jag är övertygad om att marklyft är en produktiv övning även på 12 reps, eller 15 reps.
Varför skulle man kunna köra bänk eller hantelpress på 12 reps men inte mark? Pyttsan.
Varför skulle man kunna köra bänk eller hantelpress på 12 reps men inte mark? Pyttsan.
Med tanke på hur många 12:or ser ut i andra övningar så kommer jag nog fortsätta att hävda att många reps i marken inte är en bra idé, i alla fall på ett generellt plan. :) 12:or i mark är dessutom tunga redan från början till skillnad från många andra övningar dvs de sätter stora påfrestningar på kroppen i övrigt även om det kanske inte känns så tungt. Missar man tekniken i bänken eller når failure och inte har allt för dålig utgångställning så händer sen inte så mycket skademässigt, missar man i marken kan det gå illa.
Men har man koll på vad man gör så visst går det att dra 12:or.
för tillfället kör jag 4x10 i marken och tycker det känns riktigt bra :thumbup:
bertbert
10-01-2008, 15:50
Ja mitt resonemang bygger såklart på att man håller formen. Men jag har sett flera exempel på de som kan hålla formen i över 10 reps, likaväl som jag sett de som inte kan dra ett enda reps snyggt i marken.
I en del fall väntar man bara på diskbråcket. :/
Anders The Peak
10-01-2008, 15:58
Med tanke på hur många 12:or ser ut i andra övningar så kommer jag nog fortsätta att hävda att många reps i marken inte är en bra idé, i alla fall på ett generellt plan. :) 12:or i mark är dessutom tunga redan från början till skillnad från många andra övningar dvs de sätter stora påfrestningar på kroppen i övrigt även om det kanske inte känns så tungt. Missar man tekniken i bänken eller når failure och inte har allt för dålig utgångställning så händer sen inte så mycket skademässigt, missar man i marken kan det gå illa.
Men har man koll på vad man gör så visst går det att dra 12:or.
Men till vilken nytt?
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.