handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig gå ner i vikt och komma i form


Kalle_Eriksson
2008-01-10, 08:54
Hej!

En kompis länkade den här sidan till mig när jag berättade att jag ville gå ner i vikt dvs tappa kroppsfett. Jag är ca 178cm lång och väger 88kg. Det är för mycket. Jag skulle vilja gå ned till mellan 70-75 på 100 dagar ungefär. Har ni här på kolozzeum tips på vad jag kan göra för att uppnå detta mål ? Här är lite ytterligare info om mig.

19 år gammal
inte mycket muskler
aldrig sk. deffat förut
brukar motionera jogga/springa(hur mycket bör jag röra mig varje dag för att gå ned i vikt? och vad bör jag äta?)

/Kalle

Alfred Nobel
2008-01-10, 09:05
Ät på som vanligt, vanlig svensk husmanskost, fast minska portionerna. Vill du bibehålla musklerna som döljer sig under fettet är en viktminskning i samband med styrketräning att föredra. Men då krävs ett visst proteinbehov från kosten och 2g/kgkroppsvikt ett bra riktmärke.

Vill du banta på pizza, chokladpraliner och pommesfrites går det lika bra, fast förvänta dig en liten mängd på tallriken och mindre mättande effekt. Potatis och havregryn är två rekommenderade kolhydratskällor för att stå sig länge och proteiner från tonfisk, kyckling, magert kött och färs är att föredra. Men reducera för fan inte fettet, det är bra för dig i en viss mängd och innehåller mycket näring.

Men först och främst, innan du ger dig iväg och uppföljer dina mål, tycker jag du unnar dig 30 min varje dag åt att läsa den här (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881) utomordentliga guiden. Jag har säkert läst den tråden ett tiotal gånger, men lär mig fortfarande nya saker.

Koloftw
2008-01-10, 10:28
Vill du inte räkna kalorier - ät mat som mättar bra.

Proteinkällor:

Ägg
Magert kött (fett bortskuret), t.ex. kassler, fläskkotletter
Kvarg/keso
Mager fisk
Kyckling, kalkon



Kolhydratkällor som mättar bra:

Havregrynsgröt
Potatis


Fett som mättar bra:

... vet inte om det existerar, men

Fet fisk ska väl mätta OK, men det är så jävla gott så man ändå vill ha mer när man är färdig :D

bestof
2008-01-14, 11:46
Enkelt och ganska självklart, grundstommen i viktnedgång, gör av med energi än du stoppar i dig. Minska portionerna - träna mer.

Ringde en klocka för mig när jag hörde det första gången åtminstone!
Lycka till! :)

b3nkpr3zz3n^
2008-01-14, 18:22
Klart du klarar det. Förra året gick jag från 90 - 74 på lite drygt 4 månader, det tyckte jag var snabbt. 100 dagar verkar väl lite för snabbt, men inte omöjligt. Jag hade någon motgång också där jag gick upp 1-2kg på någon vecka osv.

Kalle_Eriksson
2008-01-15, 05:15
Först och främst vill jag tacka alla

Jag är nu inne på dag 6 och hitills har allting gått som jag velat :)
jag lyckades övertala två polare att börja gymma med mig igår också så jag ser positivt på mitt lilla träningsprojekt

Jopps
2008-01-15, 09:16
Först och främst vill jag tacka alla

Jag är nu inne på dag 6 och hitills har allting gått som jag velat :)
jag lyckades övertala två polare att börja gymma med mig igår också så jag ser positivt på mitt lilla träningsprojekt

Skit i den ena polarn och kör bara 2st, då slipper passen ta sådan tid. Risken finns att man tröttnar då ;)

Vin
2008-01-15, 14:49
Se till och ät mycket frukt och grönt. Jag har tillexempel lärt mig att minska sötsuget ta ett äpple och drick ett glas vatten :)
Lycka till tror på dig!

Kalle_Eriksson
2008-04-04, 00:49
hej igen ! Jag har inte uppdaterat den här tråden på ett tag, men jag har fortsatt träna och äta nyttigt.
Vägde mig på morgonen igår (efter att ha ätit en lättare frukost) och vågen stannade då på 79.0kg! vilket för mig tyder på att jag gör rätt.
Idag t.ex har jag cyklat 9km, och igår åkte jag längdskidor ca 1 mil :) Dessutom säjer alla att jag ser mycket "slankare" ut nu än i julas.
Tack för mig, vi ses på ett tag :)

Danneeh
2008-04-04, 12:30
hej igen ! Jag har inte uppdaterat den här tråden på ett tag, men jag har fortsatt träna och äta nyttigt.
Vägde mig på morgonen igår (efter att ha ätit en lättare frukost) och vågen stannade då på 79.0kg! vilket för mig tyder på att jag gör rätt.
Idag t.ex har jag cyklat 9km, och igår åkte jag längdskidor ca 1 mil :) Dessutom säjer alla att jag ser mycket "slankare" ut nu än i julas.
Tack för mig, vi ses på ett tag :)

Härligt :) fortsätt så! ;)

Kalle_Eriksson
2008-04-05, 16:51
Danneeh tack :) Det flyter på så mycket lättare när man gjort det till vana att äta nyttigt och leta tillfällen till vardagsmotion. :) för någon dag sen t.ex ringde min faster och bad mig hjälpa henne med datorn, hon hade tydligen fått virus. jag gick dit direkt och hjälpte henne, 6km :) Dessutom gav hon mig 3 tshirtar som tack för hjälpen så det var rätt WIN :)

Kalle_Eriksson
2008-12-03, 01:29
Dags för en uppdatering av min egen tråd!

Det är nu ca 6-7 månader sen jag slutade deffa, men ja har hållt igång med träningen..
lite godis har jag låtit mig själv käka och det har blivit en hel del alkohol tyvärr :/ menmen.

numera tränar jag i snitt 3-4 gånger i veckan, och jag promenerar fortfarande ganska mycket.

Jag vägde mig nyss, och då stannade vågen på 79.5kg. vikten brukar variera mellan 79-81 men jag är starkare och har bättre kondition än jag hade i april då jag skrev i tråden senast.

Det är bara köra på alltså. Jag känner att jag är på rätt väg!

PS. Jag är lite sugen på att testa leva som en vegetarian en månad. Hur kan detta tänkas påverka min träning och form (om jag gör nånting av det blir det efter jultiderna).

Tack för mig! / Kalle

Snobbe
2008-12-03, 01:55
Att leva som vegeterian påverkar väl inte direkt mycket om du äter rätt saker. Du kan ju äta dålig vegetarisk mat som du kan äta dålig "vanlig" mat. Det är väl vissa saker som e lite svårare o få i sig som vegeterian än som köttätare har för mig att de e vissa vitaminer osv vilket du kan få i dig på andra sätt.

Btw har en fråga angående din vikt och längd eftersom du är lika lång som mig. Har själv gått ner från 110 sen i sommras ligger just nu på 84 ungefär och undrar utöver hur du ser ut på 79 och om det är mycket muskler osv. Just nu känner jag att jag vill fortsätta gå ner ett rätt bra tag för jag har fortfarande rätt mycket kvar men skulle vara intressant o veta hur mycket mer man kommer behöva gå ner.

kalajset
2008-12-03, 02:38
Inga problem att prova på vegetarisk kost i en månad. Lättaste rådet är väl att äta rikliga mängder mjölkprodukter, men framförallt ägg, flera per dag är inga problem. Gör du så, plus äter en "normalt varierad" kost, d vs en protein, kolhydrat, samt fettkälla till varje måltid kommer det gå finemang. Mer än så behöver man inte veta vid ett sådant expriment.

Det absolut viktigaste är dock att du INTE försöker leva på grönsallad, gurka och tomat, samt någon pizza då och då, a la "fjortisveg.-stilen". Det stjälper mer än det hjälper, och vid en sådan kost löps det stor risk för näringsbrist av både det ena och andra slaget.

Som en liten parantes i kanten kan man behöva tänka lite extra på proteinkällor som vegetarian, men å andra sidan ska detta inte vara något reélt problem så länge man äter mjölkprodukter/ägg. Utesluter man dessa också ska man ha en gedigen kunskap om vad man gör, särskilt om man tänkt styrketräna/bygga muskler samtidigt. (Då börjar det bli dags att tänka på kombinerade protienkällor, men detta är hyffsad overkill för en vanlig vegetarian).

Lycka till med träningen förresten, verkar ju gått bra hittills :)

Kalle_Eriksson
2008-12-15, 15:25
Snobbe: jag har en del muskler, men det är mycket fett kvar på min kropp. speciellt runt arslet. hade utan problem kunnat tappa 5kg fett till utan att se spinkig ut. jag har storlek 34 på byxor.

edit: glömde berätta nånting roligt. vikten jag angav för några veckor sen hade jag legat på i några månader. men nu har jag haft 2 vita helger och gått ner till 78. blev helt förvånad över att se hur mycket kalorier festande faktiskt innebär. jag flyttade i maj, och har druckit i princip varje helg sen dess.

Scratch89
2008-12-15, 19:32
Det är nog inte kalorierna som har gjort den stora skillnaden i vikt. Alkohol rubbar vätske- och saltbalanserna rätt hårt, och det är inte otroligt att det blir någon överkompensation när det väl dricks och äts.

Kalle_Eriksson
2009-04-13, 12:53
Tjena folket ! Tänkte uppdatera min fina tråd litegrann. Jag har gått ner en del sen senast jag skrev, ligger nu på ca 76kg. jag har även tappat några cm runt midjan sen senast.

Det finaste är att jag inte har behövt träna speciellt mycket heller iår. jag har fått jobb som brevbärare. så jag springer i trappor timmar varje dag.

Det känns som att jag är i döbra form, och det kommer bara bli bättre och bättre. jag kommer troligtvis få en egen lägenhet snart vilket innebär att jag kommer äta bättre mat dessutom.

Kommer säkert ligga på ca 73-74kg i juli.

Kalle_Eriksson
2009-06-17, 18:25
UPPDATERING AV DET STORA SLAGET.

nej, ville bara skriva att jag kört på som vanligt, sprungit nån gång i veckan, mycket motion i jobbet, och promenader och cyklande några mil i veckan. Inget gymmande sen senast jag uppdaterade(gymkortet tog slut i april och har inte pallat förnya)

vägde mig nyss, före jag käkade och vågen hamnade på 73.3kg. midjemått har jag inte lyckats ta på ett tag men jag uppdaterar i veckan eller så.

gudding
2009-06-18, 09:24
Grattis Kalle!
Grymt att du lyckats uppnå ditt resultat! Hoppas du fortsätter träna :-)

Skapa en journal i http://kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9 och fortsätt pressa vettja!

Donner
2009-06-18, 11:58
Mycket bra jobbat! Tycker dock du ska försöka ta upp styrketräningen igen, det ger så grymt mycket.