handdator

Visa fullständig version : Om stenålderskost i SVT på lördag.


Vänskap
2003-05-08, 13:21
Tror jag iallafall.

Lördag 19.30 SVT2, "Det goda samtalet":

"Intresset för mat och matlagning är väldigt stort i vårt land. Vi äter mycket och gott i vår del av världen även om vi inte direkt frossar i mat. Men vi äter helt fel föda. 80% av det vi sätter i oss är inte människan biologiskt anpassad till. Om detta samtalar Göran Burenhult, professor i arkeologi vid Högskolan på Gotland, och Agneta Bolme Börjefors.
• Även textat i SVT2 11/5
• Text-tv sid 299"

puppas
2003-05-08, 13:26
80% !?
:smash:

z_bumbi
2003-05-08, 13:34
Har läst lite om Göran Burenhult och han har vissa idéer som är orginella.

Vänskap
2003-05-08, 13:39
Den senaste boken arkeolog Burenhult skrivit är "Det ofullkomliga djuret". Säkert med anledning av den boken som han får ta plats i TV-fåtöljen.

Så här ser bokens innehållsförteckning ut:

"Förord 9
Prolog 15
Vad har arkeologin med dagens sjukvårdskostnader att göra? Eller miljöförstöring för den delen!?
Livsstil som dödar 15
Människan i degeneration 18
Utan koldioxid i atmosfären kan ingenting leva 21
Det verkliga hotet 31
Arvet vi aldrig kommer ifrån 35
Gener och miljö i samverkan
Den mänskliga apan 35
Det är sex som driver oss 38
Människokroppen - en kompromiss med många brister 43
Den mänskliga apan under 20 miljoner år 49
Evolution och selektion
När började vi gå på två ben - och varför? 49
Varför har kvinnan dold ägglossning? 57
Den mänskliga apan 62
Mot Homo sapiens 68
Moderna människor i Afrika 72
Den senaste istiden 73
Ursprungligen är vi alla negrer! 75
De första bilderna - sexuella symboler 78
Initiationsriter i grottornas djup 88
Det utvecklade talspråket - människans signum 94
Storviltjägarnas blomstringstid 97
Den sociala organisationen 99
Det fulländade djuret? 103
Vad människokroppen egentligen är till för
Vi drar på oss helt onödiga krämpor 103
Vi sitter ihjäl oss 106
Så enkelt är det - och helt okontroversiellt! 117
Varför finns det inga feta jägare-samlare? 122
Hälsokost på stenåldern - om hälsa och ursprunglig föda
Svensk husmanskost är ofta riktigt dålig mat 123
Det fulländade djurets fysiska kollaps 129
Vad kan vi då göra - vi kan ju inte bli stenåldersjägare igen!? 133
Varför tycker Homo sapiens att det är så himla roligt att göra barn? 144
Om sex och reproduktion i mänskliga samhällen Varför har vi sex över huvud taget? 145
Mot parbildning och familj 150
Sexualsymbolik i mänskliga samhällen 154
Det sakrala bröllopet 157
Redan de gamla grekerna! 159
Sakrala bröllop i bronsålderns Bohuslän för 3 000 år sedan 164
Sex för gudomlighet- den orientaliska synen 169
Sex i traditionella samhällen 172
Sexualitet av Guds nåde 178
Varför gråter barnen på Trobrianderna nästan aldrig? 183
Om ungvårdnad i mänskliga samhällen
Jägare-samlare lever biologiskt riktigt 183
Varför finns det ingen barnmisshandel på Trobrianderna? 190
De flesta svenskar misshandlar faktiskt sina spädbarn utan att veta om det 197
Vaddå könsroller!? 200
Om jämlikhet förr och nu Ojämlikhet i kyrkans namn 201
Könsrollerna under evolutionen 205
Könsroller och arbetsfördelning har ingenting med "jämställdhet" att göra 209
Kvinnlig makt och manlig dominans 220
Vi och dom 229
Om territorialitet och aggression i mänskliga samhällen
Är mänsklig aggression något ursprungligt? 230
Öga för öga, tand för tand 233
Råa kvinnor och kokta män 236
Etnicitet är drivkraften i mänsklig kulturbildning 241
Epilog 250
Eurocentrism till döds
Är det finare att tro på Gud än att tillbe sina förfäders andar? 251
Är det större välfärd att sitta i en bilkö på väg till jobbet än att paddla ut i lagunen och fiska dagens middag? 257
Referenser 265
Bildreferenser 273
Litteratur 282"

puppas
2003-05-08, 13:47
Han verkar vara intressant som människa, verkar se positivt på det mesta
( :confused: )

Vänskap
2003-05-08, 18:29
Originally posted by puppas
Han verkar vara intressant som människa, verkar se positivt på det mesta
( :confused: )


Hoppas bara inte någon kvällsmurvel snubblar på boken. Där finns löpsedelmaterial för några veckor framåt.
T ex
Livsstil som dödar 15
Människan i degeneration 18
Det verkliga hotet 31
Det är sex som driver oss 38
Ursprungligen är vi alla negrer! 75
De första bilderna - sexuella symboler 78
Vi sitter ihjäl oss 106
De flesta svenskar misshandlar faktiskt sina spädbarn utan att veta om det 197


Hmm, den sista är nog min favorit. :cool:

Lellan
2003-05-08, 19:15
Rent spontant tycker jag stenålderskost låter jättebra, ska bli intressant att kolla programmet iaf! :thumbup:

Åse Columbus
2003-05-09, 06:37
detta var alla gästläsare överens om när jag var på seminariet "Kost o Kropp"...

Ska oxå kolla detta....

en av föreläsarna sa att det tar 50.000 år för människan att ändras evolutionärt......

det säger lite om vart vi är ...... sättet vi lever på nu har inte tagit så lång tid.....ett ögonblick i jämförelse.....

;)

Langster
2003-05-09, 08:12
Jag beställde boken nu. :)

Lellan
2003-05-10, 18:02
BUMP!

Jag har köpt hem nötter och ska pausa i pluggandet å kika..(pluggandet?? :laugh: )

Bamse
2003-05-10, 18:09
Jag ska också titta! Blir intressant att lära sig lite grann om vad de åt på Lellans tid! :thumbup:

Lellan
2003-05-10, 18:10
Originally posted by Bamse
Jag ska också titta! Blir intressant att lära sig lite grann om vad de åt på Lellans tid! :thumbup:

Vi åt mest BJÖRNAR.. :devil: :smash:

puppas
2003-05-10, 18:14
Originally posted by Lellan


Vi åt mest BJÖRNAR.. :devil: :smash:

Touché !! :laugh:

Cartwright
2003-05-10, 19:40
Jahapp, kommentarer?

Judas
2003-05-11, 11:41
Såg bara slutet. Är verkligen mejeriprodukter (minimjölk) och spannmål (müsli) så dåligt för människokroppen?

Lellan
2003-05-11, 11:57
Originally posted by Judas
Såg bara slutet. Är verkligen mejeriprodukter (minimjölk) och spannmål (müsli) så dåligt för människokroppen?

Som allt annat tror jag det handlar om balans. Många lever ju på mackor + yoghurt/fil + flingor eller pasta + gräddiga pastasåser/färdiga påssåser osv. Det tror jag inte vi är konstruerade för, men å andra sidan är kroppen väldans bra på överlevnad.

Det viktigaste är väl att basera sin kost på "ren" riktig mat. Mycket frukt och grönt kan ju stå för huvudsaken av fiberintaget, spannmål kan ju komplettera. Kött, fisk, fågel är ju gott. Nötter och bär likaså..

Tror det viktigaste är att äta varierat - men jag tror helt klart att många i västvärlden lever helt fel på mat som knappt innehåller varken näring, fibrer eller nåt att leva på egentligen.

Tyckte det där med synen och att vi sitter ihjäl oss var intressant. Men som allt annat så skadar det inte med lite källkritik och att ta saker med en nypa salt - fast jag tror knappast att någon skulle må dåligt av att skippa tv/datorer ibland och ge sig ut på skogsturer + leva på renare mat.

Själva programmet hade man kunnat göra mer lockande - nu var det en gubbe som satt och pratade och en oengagerad intervjuare (har glömt vad hon heter) som dessutom inte riktigt kopplade.. i slutet rekommenderade hon folk att blunda och stå på ett ben - vilket inte direkt var summerande för vad han sagt.. (att kunna stå på ett ben och blunda som riktigt gammal var ju en följd av kost och näring under ett helt år, inte en följd av träning att just utföra det.. :rolleyes: Att äta "renare" och röra sig ut i naturen hade varit bättre slutkläm men man kan ju inte få allt..).

Lite mer påkostat med bilder av hur våra tänder ändrats efter kosten, bildjämförelser mellan ursprungsfolks (säkert fel benämning) och våra västerländska levnadssätt hade livat upp ett program där man nästan själv blev stressad då Burenhult gärna ville förmedla så mycket så möjligt på den lilla tid han hade.

Vänskap
2003-05-11, 12:12
Dvs, än en gång har TV visat sig underlägsen boken som medium.

Bättre att läsa böcker (och andra texter) när man vill få reda på saker.
En bild säger INTE mer en tusen ord.

snatch_ct
2003-05-11, 12:43
jag såg inte programmet men jag har hört lite om ämnet tidigare.

genetiskt sett så har människan knappt förändrats alls sedan stenåldern, eller ännu tidigare för den delen. det innebär alltså att vi är anpassade till att äta sådan mat som människan åt då.

för det är ju inte särskillt länge som vi har haft välfärd. tänk på vad matvanorna har förändrats de senaste 100 åren. elelr 50 åren. eller kanske t.o.m. 10-20 åren.
om man har det i åtanke så är det ju självklart att vi inte äter vad vi borde eller rättare sagt är "tänkta" att göra.

men som någon sa så kan vi ju anpassa oss. det är ju inte livsfarligt att äta som vi gör men det tåls att tänka på när man ska lägga upp din nya diet t.ex....

/calle

YTS
2003-05-14, 03:04
Originally posted by Lellan


Som allt annat tror jag det handlar om balans. Många lever ju på mackor + yoghurt/fil + flingor eller pasta + gräddiga pastasåser/färdiga påssåser osv. Det tror jag inte vi är konstruerade för, men å andra sidan är kroppen väldans bra på överlevnad.

Det viktigaste är väl att basera sin kost på "ren" riktig mat. Mycket frukt och grönt kan ju stå för huvudsaken av fiberintaget, spannmål kan ju komplettera. Kött, fisk, fågel är ju gott. Nötter och bär likaså..

Tror det viktigaste är att äta varierat - men jag tror helt klart att många i västvärlden lever helt fel på mat som knappt innehåller varken näring, fibrer eller nåt att leva på egentligen.

Tyckte det där med synen och att vi sitter ihjäl oss var intressant. Men som allt annat så skadar det inte med lite källkritik och att ta saker med en nypa salt - fast jag tror knappast att någon skulle må dåligt av att skippa tv/datorer ibland och ge sig ut på skogsturer + leva på renare mat.

Själva programmet hade man kunnat göra mer lockande - nu var det en gubbe som satt och pratade och en oengagerad intervjuare (har glömt vad hon heter) som dessutom inte riktigt kopplade.. i slutet rekommenderade hon folk att blunda och stå på ett ben - vilket inte direkt var summerande för vad han sagt.. (att kunna stå på ett ben och blunda som riktigt gammal var ju en följd av kost och näring under ett helt år, inte en följd av träning att just utföra det.. :rolleyes: Att äta "renare" och röra sig ut i naturen hade varit bättre slutkläm men man kan ju inte få allt..).

Lite mer påkostat med bilder av hur våra tänder ändrats efter kosten, bildjämförelser mellan ursprungsfolks (säkert fel benämning) och våra västerländska levnadssätt hade livat upp ett program där man nästan själv blev stressad då Burenhult gärna ville förmedla så mycket så möjligt på den lilla tid han hade.

Jag håller med dig Lellan om kosten. Kroppen har väl fungerande system för att tillgodogöra sig protein, fett och kolhydrater inom ganska stora variationer, sedan vilka livsmedel dessa kommer ifrån är ganska ointressant, så länge fettkvaliten är god, man tillgodoser fiber, vitamin och mineralbehovet och äter tillräckligt med frukt och grönt.

Men det där du skrev om att stå på ett ben, mena du att det berodde på kosten? Jag tror snarare att det beror på att dessa människor är fysiskt aktiva hela livet och därmed tränar sin balans.

Yngve

Sverker
2003-05-14, 06:54
Frågor om kost blir snabbt filosofiska frågor:D

Hur många människor fanns det på gjorden när människan lärde sig att odla ris och vete ? 50 miljoner, kanske 100 miljoner.

Hur många är vi idag ? någonting mellan 4 och 5 miljarder !

Räknat på odlingsbar mark kan vi säker bli 10 miljarder ifall vi lever resurssnålt och vegetariskt.

Skall vi i Västerlandet öka våran konsumtion av kött på bekostnad av befolkningsutvecklingen i de fattigare regionerna ?

.... kan inte låta bli att filosofera lite här...

Grahn
2003-05-14, 07:02
Originally posted by Sverker
Frågor om kost blir snabbt filosofiska frågor:D

Hur många människor fanns det på gjorden när människan lärde sig att odla ris och vete ? 50 miljoner, kanske 100 miljoner.

Hur många är vi idag ? någonting mellan 4 och 5 miljarder !

Räknat på odlingsbar mark kan vi säker bli 10 miljarder ifall vi lever resurssnålt och vegetariskt.

Skall vi i Västerlandet öka våran konsumtion av kött på bekostnad av befolkningsutvecklingen i de fattigare regionerna ?

.... kan inte låta bli att filosofera lite här...

Tja ska vi leva på ett sätt som skadar oss för att motivera planetens överbestånd av homo sapiens?

Sverker
2003-05-14, 09:16
Är jag EN av de 100 miljoner homo sapiens sapiens som har rätt att leva på denna planet:eek:

Grahn
2003-05-14, 09:18
Bra fråga, debatterar vi filosofiskt om kost eller om medmänsklighet?

Sverker
2003-05-14, 09:26
Ingen aning Grahn.

Nog bäst att återgå till vad som är bäst för oss som tränar och läser på Kolozzeum.

Grahn
2003-05-14, 09:45
Mjo, visserligen skadar inte ett större perspektiv men det blir vääääldans komplicerat. :)

Vänskap
2003-05-28, 12:59
Ett boktips för den intresserade.

"Stenålderskost" av Loren Cordain, nyutkommen med svensk översättning.


"Beskrivning:
Smal, frisk och energisk med hälsosam, läcker och enkel mat.

Nya dieter kommer och går, men våra gener förblir desamma. Dr. Loren Cordain är världens främsta expert på paleolitisk kost, d.v.s. hur man åt på stenåldern, och hur denna kost, anpassad till moderna tider, ger oss bästa hälsa. Du blir inte mammutjägare med denna magra och proteinrika diet, men du blir smal, frisk och energisk, enligt Cordain. Mer än 120 läckra recept.


Lär dig hemligheten från våra tidiga förfäder

Ät magert och proteinrikt så maximerar du ämnesomsättning och energi

Förebygg och förbättra din hälsa vad gäller hjärtsjukdomar, cancer och Syndrom X

Över 100 läckra recept och 6 kompletta veckomatsedlar

Ur innehållet:
Mer än en kolhydratfattig kur . Grunderna i stenålderskost . Var gick vi vilse? Hur kan vi hitta tillbaka? . Gå ner i vikt på stenåldersvis . Syndrom X: civilisationens pris . Mat som medicin . Vad ska man äta? . Manual för stenåldersdieten . Matsedlar för tre nivåer . Recept . Stenåldersmotion . Stenålderskost som livsstil . Syra-basvärden i vanliga livsmedel . Fetthalten hos boskap och vilt . Praktiskt införande av stenåldersdiet på ett globalt plan . Referenslista"

http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=9172411031

Cartwright
2003-05-28, 13:49
Jag har just läst Göran Buhrenhults bok "Det ofullkomliga djuret". Mycket intressant läsning, även om avsnittet om paleodiet var ganska litet. Man får en redig dos stenåldersporr på köpet.:hbang:

Alcazara
2003-05-28, 16:03
Stenålderskost, stenåldersmotion, stenålderssömn ......................
Ja, listan kan göras lång...Men frågan är om stenåldersindividerna var så hälsosamma!? De levde väl inte så länge, men de kanske var friska medan de levde...Livslängden har idag förlängts med mediciner och dyligt...så man kan säga att då vi uppnått en viss ålder egentligen är döda, men går på piller...Så intressant är också forskning om hur en del människor idag, som inte har tagit ett enda piller i sitt liv, men ändå får ett väldigt långt och sunt liv, lever och äter....

Lellan
2003-05-28, 16:49
Originally posted by Alcazara
Så intressant är också forskning om hur en del människor idag, som inte har tagit ett enda piller i sitt liv, men ändå får ett väldigt långt och sunt liv, lever och äter....

Det var lite det programmet handlar om, naturfolk idag som lever mycket längre än folk som anammar det västerländska levernet.. Den där gubben besökte dem och forskade osv. Man behöver ju inte bli fanatiker åt något håll, sunt förnuft räcker långt.

Åse Columbus
2003-05-28, 21:56
Har nu köpt boken ...... ofullkomliga djuret.....mycket som får en att tänka till ....helt enkelt härlig bok!

Köp den o läs!!
Billigast på bokus.
Å

Bamse
2003-07-31, 12:56
Originally posted by Vänskap
Ett boktips för den intresserade.

"Stenålderskost" av Loren Cordain, nyutkommen med svensk översättning.

Någon annan som läst denna bok av Loren Cordain och kan ge ett utlåtande?

http://www.adlibris.se/shop/aftonbladet.asp

Langster
2003-07-31, 14:08
Har boken, den är bra... Dålig produktion dock, rent utseendemässigt.

Om man är intresserad ska man nog läsa Det ofullkomliga djuret först och sen Stenålderskost, då den mest innehåller recept och förklaringar för vilka näringsämnen som passar dieten.

hangatyr
2003-07-31, 14:18
jag tycker inte det intressantaste är huruvida vi äter fel, utan att vi kan överleva på praktiskt taget vilken kost som helst! tala om att vi är fulländade allätare!

Åse Columbus
2003-08-01, 10:22
Originally posted by Langster
Har boken, den är bra... Dålig produktion dock, rent utseendemässigt.

Om man är intresserad ska man nog läsa Det ofullkomliga djuret först och sen Stenålderskost, då den mest innehåller recept och förklaringar för vilka näringsämnen som passar dieten.

Har oxå båda....

Cordains bok är lättare att läsa - om man vill ha info om aktiv handlingsplan för att förändra sin kost.

Det ofullständiga djuret - ger grundligare info om varför vi bör äta som stenåldersmannen, går mer in på historia, arkeologi, biologi.

Men båda är mycket intressanta.

ÅC

PS......hangatyr...

har du läst boken?...nån av dem?

ditt uttalande verkar isf konstigt....


:confused:

hangatyr
2003-08-01, 12:43
har inte läst boken, ahr däremot haft burenhult som föreläsare då jag pluggade.
varför är mitt uttalande konstigt? jag tycker bara att det är intressant att vi kan överleva på praktiskt taget vilket skit som helst.

Upplys mig!

Bamse
2003-08-02, 13:01
Har beställt såväl Burenhults som Cordains bok nu. Blir spännande.

Åse Columbus
2003-08-02, 17:56
Originally posted by hangatyr
har inte läst boken, ahr däremot haft burenhult som föreläsare då jag pluggade.
varför är mitt uttalande konstigt? jag tycker bara att det är intressant att vi kan överleva på praktiskt taget vilket skit som helst.

Upplys mig!

Upplys dig själv.
Läs

hangatyr
2003-08-03, 19:34
Originally posted by Åse Columbus


Upplys dig själv.
Läs

jaha, du hävdar att mitt uttalande är konstigt, men när jag frågar varför så får jag detta svar.

så hjälpsamt...