handdator

Visa fullständig version : Crosstrainer: Gå ner i Vikt


Ärrad
2008-01-09, 19:41
Hejsan. Jag vet inte om jag placerat tråden i rätt forumsdel men eftersom min fråga gäller viktminskning så antar jag att jag postat i rätt forum, annars ber jag om ursäkt.

Jag väger cirka 105 kg och är cira 183 cm lång och vill gå ner i vikt.

Det enda träningsredskapet jag har är en crosstrainer som jag precis fått i julklapp. Nu är frågan om jag kan använda en crosstrainer för annat än bara konditionsträning?

Hur många gånger i veckan ska jag köra och hur länge borde varje pass vara?

Då jag pga av olika omständigheter inte kan lämna hemmet så har jag inte mycket till alternativ.

Jag tänkte också köpa gummiband för att träna lite styrka. Fler tips på hur man med enkla och billiga redskap kan styrketräna i hemmet uppskattas.

Med vänlig hälsning Ärrad.

GLC
2008-01-09, 19:56
Duger bra för konditionsträning. Komplettera med armhävningar, utfall, upphopp och lite annat du kan komma på.

Ärrad
2008-01-09, 20:07
Duger bra för konditionsträning. Komplettera med armhävningar, utfall, upphopp och lite annat du kan komma på.

Jag är alldels för svag för att göra "riktiga armhävningar". Klarar inte av en enda, inte ens om jag anstränger mig. Jag klarar av s.k "kärringarmhävningar".

Mvh Ärrad.

TylerDurden84
2008-01-09, 22:58
Hur långt ditt pass bör vara är svårt att svara på, men 20-60 minuter på en crosstrainer är ett förslag. Har du svårt att göra "riktiga" armhävningar så går det alldeles utmärkt att stå på knä och göra, som du så fint kallade det: kärringarmhävningar. En bra och investering om du vill träna hemma är att köpa två hantlar och en skivstång + vikter, där kan man göra flera olika övningar som är grymt bra!

Ärrad
2008-01-10, 17:53
Hur långt ditt pass bör vara är svårt att svara på, men 20-60 minuter på en crosstrainer är ett förslag. Har du svårt att göra "riktiga" armhävningar så går det alldeles utmärkt att stå på knä och göra, som du så fint kallade det: kärringarmhävningar. En bra och investering om du vill träna hemma är att köpa två hantlar och en skivstång + vikter, där kan man göra flera olika övningar som är grymt bra!

Tack så mycket för ditt svar TylerDurden84. Skivstång och hantlar har beställt. :)
Vet du var man kan hitta lite bra övningar för en som samtidigt tränar för att tappa måånga kilon?

Hur ofta ska jag träna på crosstrainern? Behöver det gå någon dag för kroppen att vila? Vill som sagt gå ner i vikt och förbättra konditionen.

Sen vet jag heller inte riktigt vilka dagar jag ska köra styrketräningen hemma och om jag ska göra det samtidigt, före/efter, som jag tränar på crosstrainern osv.

Med vänliga hälsningar Ärrad.

TylerDurden84
2008-01-11, 18:25
Många frågor på en gång där.. svaren du söker får du leta dig fram till här, många har olika synpunkter gällande upplägg. Något som de flesta är eniga om är att en kombination av styrketräning, konditionsträning, bra kosthållning och vila ger utmärkt resultat!

GLC
2008-01-11, 19:27
Tack så mycket för ditt svar TylerDurden84. Skivstång och hantlar har beställt. :)
Vet du var man kan hitta lite bra övningar för en som samtidigt tränar för att tappa måånga kilon?

Hur ofta ska jag träna på crosstrainern? Behöver det gå någon dag för kroppen att vila? Vill som sagt gå ner i vikt och förbättra konditionen.

Sen vet jag heller inte riktigt vilka dagar jag ska köra styrketräningen hemma och om jag ska göra det samtidigt, före/efter, som jag tränar på crosstrainern osv.

Med vänliga hälsningar Ärrad.


Finns inga givna regler men det är ingen större idé att försöka köra för hårt från början, lätt att tappa suget då. Börja med att köra ca 3ggr i veckan, beroende hur länge du kör på crosstrainern.

Helt klart, gör några armhävningar på knäna, snart kan du göra 1 riktig armhävning och sedan 2 osv...

Ondskapelsen
2008-01-11, 23:33
Som jag alltid säger. Det viktigast är att det är roligt. Annars tröttnar man och allt går åt helvete.
Trust me, det har jag fått erfara flera gånger haha.

Ett upplägg jag gillar är ett tresplit schema med skivstång + hantlar (vilket du lätt kan fixa till) byggt på böj, bänk (kan bli knepigt om du inte har en bra bänk) och mark.
Iallafall, 3 dagar i veckan styrka och 2 kondition är vad som verkar funka för mig och dom flesta som är ganska "nya" till detta. En extra promenad/joggingtur utöver schemat sitter inte heller ivägen.
Och gillar man inte promenader eller att springa, prova inlines på sommaren t.ex, mycket bra och roligt.
Det viktigaste är som sagt inte vad du gör, utan att du gör det =).