handdator

Visa fullständig version : Köpa aktier?


Mellen
2008-01-09, 19:37
Jag sitter och slötittar på nyheter och hörde precis att börsen har gått ner en hel del nu i början av 2008. Och plötsligt fick jag för mig att jag kanske borde köpa aktier. Problemet är bara att jag är totalt nollställd när det gäller aktiehandel.
Handlar ni med aktier? Gör ni det på internet?

Vad säker ekonomerna här på Kollo, vad ska man satsa på för branch?

Mycket tacksam för svar och kommentarer!!!

Creole
2008-01-09, 19:42
Bra tråd då jag går i samma tankar. Men vad jag har förstått så kan ingen ge "bra" tips då ingen kan veta.

pafa75
2008-01-09, 19:45
Men kunskap och en del tur så kommer man långt. Det finns ingen genväg tyvärr bara att lära sig läsa och börja försiktigt.

Mellen
2008-01-09, 19:46
Bra tråd då jag går i samma tankar. Men vad jag har förstått så kan ingen ge "bra" tips då ingen kan veta.

Fast hur man går till väga för ATT köpa vet säkert många här.
Sen håller jag med dig om att man bara kan spekulara. Ändå kul med en diskussion så man får veta vad andra tror.

akerstrom
2008-01-09, 19:47
Jag är inte en ekonom(är 91)! men är det inte säkrare att köpa Fonder istället? tar rätt lång tid att sätta sig in aktiehandeln och måste kolla nästan varje dag ifall du ska sälja och så!

du får ju lite mer spridning! om något går åt h*vete..

bra sidor är privataaffarer.se och morningstar.se då får du lite tips och kan ha privata portföljer!

Jax
2008-01-09, 19:48
Finns en tråd som heter Börsen idag. Kanske står något vettigt där, men annars finns det hur mycket information som helst att hitta på nätet om man bara orkar googlar lite.

Nätmäklare är det absolut smidigaste sättet att handla på och om man bara handlar med mindre summor så är exempelvis aktiedirekt.se ett bra alternativ.

Bästa tipset till er som vill börja handla är att läsa åtminstonde en bok på ämnet. Lät mig föreslå Tradingguiden som är tämligen enkel och informativ.

Lycka till!

Snabel
2008-01-09, 19:48
Tja, du kan skaffa en depå på t.ex. www.avanza.se eller www.aktiespar.se

Aktiespar tar lägre courtage(avgifter) för handel men har istället färre funktioner och möjligheter, passar bra för den som inte handlar med allt för mycket pengar <100 000kr.

Sen så tycker jag att du skall avvakta ett tag till innan du köper för fler nedgångar kan tänkas komma.

Mellen
2008-01-09, 19:53
Tack för tipsen!
Jag ska kolla länkarna och läsa på lite innan jag eventuellt slår till.

Jag har redan endel fonder. Jag kollar lite då och då hur det går, men jag har inte bytt fonder någongång sen jag skaffade de jag har.

Mirre
2008-01-09, 20:05
Bara några råd:
Satsa inte slantar som du inte har råd att förlora. Tänk långsiktigt, handla med hela börsposter och ha en tradingplan. Med tradingplan så menar jag att du innan köpet sätter två kurser, en när botten är nådd och du tar smällen och säljer och en topp där du kammar hem din vinst. Passa dig för speldjävulen!:devil: Håll dig till din tradingplan! Använd gärna stopplossfunktioner som finns hos nätmäklare.
Tre alternativ med bra courtage för småhandlare:
aktiedirekt.se
aktiespar.se
aktiespararna.se

Den sistnämnda om du inte har behov av att handla direkt mot börsen och då buntar de ordrarna och det innebär att du kan handla med småposter.
Men, det viktigaste som tagits upp tidiigare i tråden är:
Var klok och läs på innan!
Lycka till!

Loke
2008-01-09, 20:46
Varför köpa aktier om man inte är speciellt intresserad av ekonomi? Om man inte har väldigt mycket pengar så är aktier mest en hobby som kan ge en del extra slantar i kassan, ungefär som poker. Är det sparande man är ute efter så funkar fonder nästan lika bra fast kräver mycket mindre tid.

Fast det är klart, vill man bli mer kunnig rent allmänt om ekonomi så är aktier en väldigt bra ursäkt, man blir taggad att läsa böcker när det finns pengar at tjäna :)

Mellen
2008-01-09, 20:57
Varför köpa aktier om man inte är speciellt intresserad av ekonomi? Om man inte har väldigt mycket pengar så är aktier mest en hobby som kan ge en del extra slantar i kassan, ungefär som poker. Är det sparande man är ute efter så funkar fonder nästan lika bra fast kräver mycket mindre tid.

Fast det är klart, vill man bli mer kunnig rent allmänt om ekonomi så är aktier en väldigt bra ursäkt, man blir taggad att läsa böcker när det finns pengar at tjäna :)


Jag skulle vilja lära mig mer om aktier, och enda sättet tror jag är att köpa några och följa utvecklingen.
Jag sparar ca 5000:- i månaden och tänker att jag skulle kunna riskera endel av summan och ev. tjäna en del.

Jax
2008-01-09, 21:58
Aktier är ett ganska bra sätt att bli intresserade av ekonomi. Generellt tycker jag att folk i allmänhet ganska låg kunskap om sin privatekonomi och då menar jag inte bara sparande i värdepapper. Även om man initialt förlorar lite pengar på börsen så har man i alla fall lärt sig i läxa och i bästa fall även fått någon form av insikt i hur börsvärlden fungerar. I förlängningen förstår man även hur pension, bostadslån m.m. fungerar och hur man bör agera utifrån sin ekonomi.

Btw: Mirres tips "Satsa inte pengar du inte har råd att förlora" är synnerligen viktigt.

raZmus
2008-01-09, 22:04
Master economy or be a slave under money. :P

Klart att det är intressant med pengar? Det är intressant för alla som vill ha mer pengar att se dem som pengafrön, inte som något man slösar bort. Varje krona kan växa. Även om man börjar litet.

Jax
2008-01-09, 22:17
Varje krona kan växa. Även om man börjar litet.
"Jag började med en krona, för den köpte jag ett äpple som jag polerade upp och sålder för två kronor. För de båda kronorna köpte jag två äpplen, polerade upp dem och sålde dem för två kronor vardera. Då hade jag fyra kronor, sen dog min släkting i USA och jag fick ärva miljoner"

Gnusram
2008-01-09, 23:08
Bästa tipset till er som vill börja handla är att läsa åtminstonde en bok på ämnet. Lät mig föreslå Tradingguiden som är tämligen enkel och informativ.

Lycka till!

Bra tips där. Och bra tråd, jag går själv och funderar på om jag inte borde skaffa mig ett sparande.

Problemet när man aldrig hållit på är ju som bekant att man inte vet var man ska börja.

Fler boktips alltså om ni har, för min del får det gärna innefatta fondhandel eller allmän litteratur med ekonomisk inriktning också.

Liten Men Fet
2008-01-09, 23:12
Ett tips jag har är att ni bör börja med att läsa en bok eller två. Sen är det ingen panikbrådska ut på marknaden, stor risk att vi får nedgång hela 2008.

raZmus
2008-01-09, 23:21
"Jag började med en krona, för den köpte jag ett äpple som jag polerade upp och sålder för två kronor. För de båda kronorna köpte jag två äpplen, polerade upp dem och sålde dem för två kronor vardera. Då hade jag fyra kronor, sen dog min släkting i USA och jag fick ärva miljoner"


Det är många äpplen det.

jakke
2008-01-09, 23:36
Tänk på att vi är påväg IN i en lågkonjungtur. Vet man inte vad man pysslar med så finns det mer passande tider att börja sitt sparande på.

abbarn
2008-01-10, 00:17
Tänk på att vi är påväg IN i en lågkonjungtur. Vet man inte vad man pysslar med så finns det mer passande tider att börja sitt sparande på.

Är vi på väg in i en lågkonjunktur?:confused:

Liten Men Fet
2008-01-10, 00:21
Är vi på väg in i en lågkonjunktur?:confused:

Det är iallafall stor risk för det. Man ska inte tro att det kommer gå lika bra som 2004, 2005 och 2006.
En recension eller lågkonjuktur försvinner inte på 6-7 månader.

Oljan är rekorddyr vilket får resten av börsen att lugna ner sig, usa är oroliga och det finns en risk för en bubbla i asien.

Jag skulle vara försiktig, jag borde vara försiktigare än vad jag är.

abbarn
2008-01-10, 00:25
Det är iallafall stor risk för det. Man ska inte tro att det kommer gå lika bra som 2004, 2005 och 2006.
En recension eller lågkonjuktur försvinner inte på 6-7 månader.

Oljan är rekorddyr vilket får resten av börsen att lugna ner sig, usa är oroliga och det finns en risk för en bubbla i asien.

Jag skulle vara försiktig, jag borde vara försiktigare än vad jag är.

Samtidigt tjänar företagen fortfarande grymma pengar och fortsätter anställa folk. Visst är det mycket som tyder på att tillväxten håller på att avta men att att det är lågkonjunktur på gång tror JAG dröjer ett par år. Personligen tror jag börsen i år slutar på 20% +

Body Guard
2008-01-10, 01:04
USA kommer i framtiden få allt mindre betydelse, vi har Indien och Kina som kommer stå för tillväxten, samt Ryssland. Även om vi skulle vara på väg in i en svacka så går det alltid att tjäna pengar på börsen. Men jag håller med, bättre att kasnke börja med fonder, så passar man på o lära sig mer och mer om aktier för att sedan gå över till aktier. Bra fonder enligt mig är Indien, Kina, Ryssland och till vis mån Balkan/Turkiet.

Dav0d
2008-01-10, 01:06
Jobbar med försäkringar och fonder till en viss del och jag kan nästan garantera dig att du inte har någon brådska. Enligt flesta rykten samt tycken från andra är börsen inte på väg uppåt och kommer inte vara det på ett tag nu heller. Bara härda ut det lilla raset vi har.

Mark_Lyft
2008-01-10, 15:34
Den här boken är en favorit som håller fastän den har några år på nacken.

http://www.amazon.com/One-Up-Wall-Street-Already/dp/0743200403

(Om det stämmer att vi är på väg in i en lågkonjunktur kan det vara ett bra tillfälle att börja köpa aktier, eftersom de brukar vara billiga då ;) )

Mirre
2008-01-10, 21:28
aktietips.com är en bra sidaför dig som är intresserad eller vill lära dig att hänga med i snacket.:thumbup:

Gnusram
2008-01-10, 21:30
Kan man generellt säga att det är liknande tänk när det käller fonder som aktier?

Snabel
2008-01-10, 21:35
Jo det kanske man kan säga? fast det beror väl lite på vad det är för fonder du talar om.. Men en aktiefond innehåller ju en massa aktier så. Går aktierna ned så går fonden förmodligen ned :-o

Torwald
2008-01-10, 21:47
Det beror ju på vad det är för fonder, du får nog precisera dig lite bättre.

Angående att någon sa att det finns bättre tider att spara på än vid lågkonjunktur. Kanske stämmer det, fast man ska väl tänka på att rent nationalekonomiskt ökar ju sparande (och konsumptionen minskar) vid recession, inte tvärtom. Det är ju en viktig anledning till att man sänker räntan för att få liv i ekonomin (det vill säga nå en högkonjunktur) - för att minska sparandet och öka konsumptionen.

Börsen blir inte automatiskt mer osäker bara för att det är lågkonjunktur, i många fall kan det till och med vara tvärtom. Du behöver ju inte handla med direkta andelar i företag, det finns ju fler intressanta sätt att investera.

stargate
2008-01-16, 19:10
Kan man köpa aktier för, ja låt oss säga 2 000kr? (alt fonder).

Xealswe
2008-01-21, 19:47
Samtidigt tjänar företagen fortfarande grymma pengar och fortsätter anställa folk. Visst är det mycket som tyder på att tillväxten håller på att avta men att att det är lågkonjunktur på gång tror JAG dröjer ett par år. Personligen tror jag börsen i år slutar på 20% +

Kan inte du hänvisa mig till de 100 a4 sidor med beräkningar och annan källa som ligger bakom den hypotesen?

Skämt åtsido. Det finns ingen som ett år i förväg kan "räkna" på hur mycket börsen går ned eller upp. Inga analytiker visste att 2007 skulle sluta negativt, snarare tvärtom

Xealswe
2008-01-21, 20:00
Hade jag varit trådskaparn skulle jag avvakta i dagens läge. Det finns alldeles för många faktorer som skulle leda till kraftiga nedgångar under en längre period. Volatiliteten är mycket hög och för den som är insatt i day samt swingtrading kan det nog vara gynnsamt, men för genomsnittsinvesteraren som köper en aktie och låter den ligga ett par månader, är det nog bäst att som sagt vänta och se vad som händer

The_RobRoy
2008-01-21, 20:02
Nu är det bara å köp, på lång sikt - klockrent!

Blir säkert billigare, men en strategi där man pytsar in löneöverskottet varje månad ifrån och med denna månad är klockrent!

Torwald
2008-01-21, 20:16
Håller med ovan. Jag tänker i alla fall köpa nu. Väntar mig ingen kommande jätterusch, men det lär som sagt stiga på lång sikt. Det är ju rea på Ericsson nu :naughty:

Xealswe
2008-02-25, 11:21
Det finns ett antal studier på att man kan förvänta sig långsiktiga vinster genom att köpa billiga aktier. Men för de som köpte ericsson samt teliasonera efter bolagens aktieras har bara fått ytterligare nedgång i sin depå :/

Mirre
2008-02-25, 11:48
Håller med ovan. Jag tänker i alla fall köpa nu. Väntar mig ingen kommande jätterusch, men det lär som sagt stiga på lång sikt. Det är ju rea på Ericsson nu :naughty:


Det sa jag oxå när de låg på 19 och köpte mer.:D Men jag köpte på mig rätt mycket på 12,75 så mitt GAV-värde är nere i 17 nu. :hbang:
Upp nu....upp..eller förresten ner..ner...ner så jag kan fynda mer mer mer..:Virro

Mirre
2008-02-25, 11:49
Det finns ett antal studier på att man kan förvänta sig långsiktiga vinster genom att köpa billiga aktier. Men för de som köpte ericsson samt teliasonera efter bolagens aktieras har bara fått ytterligare nedgång i sin depå :/

Exakt. Man har inte förlorat sålänge man inte säljer av och spenderar pengarna på konsumtion. Däremot att omallokera lite kan vara nyttigt då och då.

Dav0d
2008-02-25, 15:20
Fortfarande ingen bok förutom http://www.amazon.com/One-Up-Wall-St.../dp/0743200403 som man kan rekommendera? Någon som finns i en bokhandel i sverige kanske?

Mirre
2008-02-25, 15:27
Fortfarande ingen bok förutom http://www.amazon.com/One-Up-Wall-St.../dp/0743200403 som man kan rekommendera? Någon som finns i en bokhandel i sverige kanske?

gå in på aktietips.com. Du lär dig mest genom aktuella händelser. Följ en viss aktie. Jag tror att det finns ställen där du kan leka med fiktiva aktier...

Dav0d
2008-02-25, 15:52
gå in på aktietips.com. Du lär dig mest genom aktuella händelser. Följ en viss aktie. Jag tror att det finns ställen där du kan leka med fiktiva aktier...

Tackar för svaret.

Palm
2008-03-11, 12:28
Jag tror att det finns ställen där du kan leka med fiktiva aktier...

Är det någon som kan tipsa om något sånt? Vore väldigt kul att sätta ihop en virtuell portfölj.

DanielF
2008-03-11, 14:20
Är det någon som kan tipsa om något sånt? Vore väldigt kul att sätta ihop en virtuell portfölj.

På morningstar.se kan man komponera portföljer efter eget tycke.

Srednq
2008-03-11, 17:07
Är det någon som kan tipsa om något sånt? Vore väldigt kul att sätta ihop en virtuell portfölj.

swedbank har en tävling med fiktiva pengar. startar om några dagar http://www.swedbank.se/sst/inf/spara-och-placera/0,,140830,00.html?WT.mc_id=2186

zeusden1
2010-01-15, 18:52
Bump:ar tråden lite! Ni som handlade när tråden dagades, hur gick det för er? Blev det någon avkastning eller gick det helt åt svängen?

C.E.J.
2010-01-15, 19:28
Bump:ar tråden lite! Ni som handlade när tråden dagades, hur gick det för er? Blev det någon avkastning eller gick det helt åt svängen?

OMXS30 har gått ungefär +/-0 sen jan 2008: http://www.nasdaqomxnordic.com/aktier/Historiska_kurser/?Instrument=SSESE0000337842

zeusden1
2010-01-15, 19:51
OMXS30 har gått ungefär +/-0 sen jan 2008: http://www.nasdaqomxnordic.com/aktier/Historiska_kurser/?Instrument=SSESE0000337842

Totalt irrelevant. OMXS30 är endast ett index, och en köpare är ju inte tvungen att köpa aktier av de bolag som ingår i det.

The_RobRoy
2010-01-15, 20:37
OMXS30 har gått ungefär +/-0 sen jan 2008: http://www.nasdaqomxnordic.com/aktier/Historiska_kurser/?Instrument=SSESE0000337842

Hah, tänk vad fel man hade. Det förlorade jag själv mycket pengar på också. Eller ja, månadssparande som jag förespråkade ifrån 2008 framåt har ju varit väldigt lönsamt.

Ajin
2010-01-15, 21:35
Jag skulle (och har) satsat och köpt aktier i bolag som inriktar sig på Alternativ energi, tycker det verkar vara ett extremt säkert kort.

The_RobRoy
2010-01-15, 21:37
Jag skulle (och har) satsat och köpt aktier i bolag som inriktar sig på Alternativ energi, tycker det verkar vara ett extremt säkert kort.

Det har ju gått käpprätt åt helvette de senaste två åren för många sådana bolag, t.ex. REC.

Clean-tech var en bubbla.

SN87
2010-01-15, 21:43
Har man handlat ex fonder i tillvaxtlanderna (BRIC m.m) sedan borjan av 2009 har man tjanat enkla pengar. Avkastning mellan 100-160 procent pa ett ar.

fothermucker
2010-01-15, 22:46
Hmm, aftonbladet hade fondtips på löpet idag och på kolozzeum bumpas det en aktietråd. Tydlig säljsignal?

zanzi
2010-01-15, 23:07
Bump:ar tråden lite! Ni som handlade när tråden dagades, hur gick det för er? Blev det någon avkastning eller gick det helt åt svängen?

Det har gått bra men jag har bara säkert haft tur. Gäller att chansa rätt. :)

Fettecke
2010-01-16, 00:26
för min del så har mina investeringar före/under krashen gett relativt bra avkastning tills idag... och ännu är det inte över :) det ser lovande ut på vissa fronter iaf =)
det hade dock vart äckligt mkt bättre om jag inte hade haft massa aktier sedan innan det rasade =/, men det är lätt att vara efterklok... =)

C.E.J.
2010-01-16, 15:29
Totalt irrelevant. OMXS30 är endast ett index, och en köpare är ju inte tvungen att köpa aktier av de bolag som ingår i det.

Och börsen som helhet har utvecklats markant annorlunda menar du? Jo jo.

The Somberlain
2010-01-16, 15:35
Gick in i Swedbank för ganska exakt en månad sedan. Har gått ner 1,5% sedan dess men jag tror på aktiens långsiktiga potential. Har jag pengar till våren, hade jag även tänkt gå in i Volvo, KappAhl och en liten post i Gexco.

Krille 87
2010-01-16, 15:50
Det har ju gått käpprätt åt helvette de senaste två åren för många sådana bolag, t.ex. REC.

Clean-tech var en bubbla.

Glöm inte morphic...