handdator

Visa fullständig version : En såndär skön känsla i ryggen...(marklyft)


Tomtemuppen
2008-01-09, 19:37
Tjosan!

De två senaste passen har jag försökt bemästra marklyftskonsten, hade på första passet en instruktör som såg igenom allting och sa åt mig hur jag ska göra.
Nu på andra passet för ett par timmar sedan så lastade jag på med tunga 40kg och tänkte fortsätta fila på tekniken, det kändes bra och så, så prövade jag på 60kg, det var lite tyngre och jag tänkte att det är nog smartare att fortsätta som jag gjorde, så utförde jag övningen 10 reps i runt 5 set innan det fick räcka, det kändes bra efteråt, tog skönt på ryggen och allting kändes rätt, fram tills jag nu tog steget utanför gymmet efter duschen och då fick skitont i ryggen, det gör nu ont i vänster skulderblad när jag sitter upprätt, eller vänder på mig åt något håll.
Efter allt man hört om att marklyft är den farligaste övningen undrar jag - Är detta något att vara orolig för, eller ska jag bara kräva en massage av morsan och lägga mig och sova?
Är 15 bast om det gör någon skillnad.

Tack på förhand!

grimfish
2008-01-09, 20:28
Med största sannolikhet är det bara en överbelastning och inget att oroa sig för. Men det kanske inte är så bra att köra marklyft över huvud taget när man är så ung som du.

ChrisDEFC
2008-01-13, 12:00
skynda extremt långsamt i den övningen =) det är mitt tips!