handdator

Visa fullständig version : Faktorer som påverkar mängden viskeralt/subkutant fett vid viktnedgång.


King Grub
2008-01-09, 16:42
Visceral adipose tissue (VAT) is associated with greater obesity-related metabolic disturbance. Many studies have reported preferential loss of VAT with weight loss.

This systematic review looks for factors associated with preferential loss of VAT relative to subcutaneous abdominal fat (SAT) during weight loss.Design:Medline and Embase were searched for imaging-based measurements of VAT and subcutaneous abdominal adipose tissue (SAT) before and after weight loss interventions. We examine for factors that influences the percentage change in VAT versus SAT (%deltaV/%deltaS) with weight loss. Linear regression analyses were performed on the complete data set and on subgroups of studies. Factors examined included percentage weight loss, degree of caloric restriction, exercise, initial body mass index (BMI), gender, time of follow-up and baseline VAT/SAT.

There were 61 studies with a total of 98 cohort time points extracted. Percentage weight loss was the only variable that influenced %deltaV/%deltaS (r=-0.29, P=0.005). Modest weight loss generated preferential loss of VAT, but with greater weight loss this effect was attenuated. The method of weight loss was not an influence with one exception. Very-low-calorie diets (VLCDs) provided exceptional short-term (<4 weeks) preferential VAT loss. But this effect was lost by 12-14 weeks.

Visceral adipose tissue is lost preferentially with modest weight loss, but the effect is attenuated with greater weight loss. Acute caloric restriction, using VLCD, produces early preferential loss of VAT. These observations may help to explain the metabolic benefits of modest weight loss.

Int J Obes (Lond). 2008 Jan 8. Factors associated with percent change in visceral versus subcutaneous abdominal fat during weight loss: findings from a systematic review.

http://www.nature.com/ijo/journal/vaop/ncurrent/full/0803761a.html

Koloftw
2008-01-09, 16:44
Så att gå ner sakta är bäst om man vill bli hård, alltså?

Om viskeralt fett är sådant som sitter inne i kroppen.

zanzi
2008-01-09, 17:56
Så att gå ner sakta är bäst om man vill bli hård, alltså?

Om viskeralt fett är sådant som sitter inne i kroppen.

Nu påverkar väl viskeralt fett inte "hårdheten" då det är som du själv säger, det fett som "sitter inne i kroppen", alltså det fett som finns i bukhålan och runt organen. Subkutant däremot betyder fett under huden.

Eddie Vedder
2008-04-15, 08:17
Bump.

En ny artikel i samma tidsskrift som spinner vidare på bl.a. ovan nämnda studie.:)

http://www.nature.com/ijo/journal/v32/n4/full/ijo200814a.html

International Journal of Obesity (2008) 32, 722–722; February 26, 2008. Increasing weight loss attenuates the preferential loss of visceral compared with subcutaneous fat: a predicted result of an allometric model.

forslund
2008-04-15, 09:46
Verkar som om man behöver betala för den där studien.

Lavorini
2008-05-07, 15:55
Hur mycket viskeralt fett bär man egentligen på? Självklart varierar det från någon med 10%BF och någon som lider av fetma. Men vad rör det sig om för siffror ungefär?

King Grub
2008-05-07, 16:12
Här finns tabeller med normala intervall:

http://www.nature.com/ijo/journal/v23/n8/pdf/0800929a.pdf

Waggho
2008-05-07, 17:27
Så att gå ner sakta är bäst om man vill bli hård, alltså?

Om viskeralt fett är sådant som sitter inne i kroppen.
Nej, det är väl inte det studien säger? Som jag förstår det säger den 1. vid viktnedgång tar man i första hand från visceralt fett, därefter från underhudsfettet och 2. sättet man går ner i vikt på spelar ingen roll. Undantaget är dieter med mycket lågt kaloriintag där det viscerala fettet försvinner i större utsträckning men denna skillnad försvinner på längre sikt.

Multivitamin
2008-05-15, 13:16
Vet en kompis som gick ner 8 kilon på två veckor... Det ända han gjorde var att äta jätte lite och inte göra någonting eftersom han inte orkade göra så mkt under den perioden. Men resultatet vart sjukt fint trots utan träning. Glömde att tillägga att det var mest kring mag - regionen och midjan :O

Eddie Vedder
2008-05-15, 13:21
Glömde att tillägga att det var mest kring mag - regionen och midjan :O

Subkutant alltså. Inte per automatik viskerala fettförluster alltså (även om det förstås är sannolikt att även dom reduceras vid viktnedgång).

Multivitamin
2008-05-15, 13:31
Subkutant alltså. Inte per automatik viskerala fettförluster alltså (även om det förstås är sannolikt att även dom reduceras vid viktnedgång).

Är Subkutant underhudsfett? Tycker inte det verkar riktigt logiskt för mig iaf. Det viskerala fettet är väl isf farligare än det subkutanta? vet inte hur det fungerar riktigt men det är vad jag tycker :)

Eddie Vedder
2008-05-15, 13:36
Är Subkutant underhudsfett? Tycker inte det verkar riktigt logiskt för mig iaf. Det viskerala fettet är väl isf farligare än det subkutanta? vet inte hur det fungerar riktigt men det är vad jag tycker :)

Ja det viskerala fettet är betydligt skadligare. Vad menar du är ologiskt?

Multivitamin
2008-05-15, 13:41
Jo jag menar bara att kroppen borde väl försöka sig göra av med det viskerala fettet istället för det subkutanta? eller gör kroppen av sig med både och vid viktnedgång? För underhudsfett är väl bättre än viskeralt :P

Eddie Vedder
2008-05-15, 13:56
Jo jag menar bara att kroppen borde väl försöka sig göra av med det viskerala fettet istället för det subkutanta?

Riktigt så enkelt är det nog inte, dels är det ju hormonellt styrt. Därav utvecklar män den här typen av fetma lättare än kvinnor, samt att kvinnor lättare utvecklar "manlig fetma" efter menopausen då den hormonella miljön ändras i kroppen. Vidare har ju alla olika fördelningar av vart fettet helst sätter sig och minst gärna försvinner för oss.

eller gör kroppen av sig med både och vid viktnedgång? För underhudsfett är väl bättre än viskeralt :P

Båda dom där har jag redan svarat på. Ja du förlorar fett över hela kroppen vid viktnedgång, olika tillvägagångssätt kan ju dock ha olika effekter vilket är vad hela tråden handlar om.

Multivitamin
2008-05-15, 16:57
Joo precis det är ju olika för varje individ, men efter en sådan viktnedgång så måste man ju sköta kosten ganska bra också annars kanske det inte slutar så bra.

King Grub
2008-10-11, 13:10
The metabolic syndrome is a complex clustering of metabolic defects associated with physical inactivity, abdominal adiposity, and aging.

To examine the effects of exercise training intensity on abdominal visceral fat (AVF) and body composition in obese women with the metabolic syndrome.

Twenty-seven middle-aged obese women (mean +/- SD; age = 51 +/- 9yr and body mass index = 34 +/- 6 kg.m) with the metabolic syndrome completed one of three 16-wk aerobic exercise interventions: (i) no-exercise training (Control): seven participants maintained their existing levels of physical activity; (ii) low-intensity exercise training (LIET): 11 participants exercised 5 d.wk at an intensity </= lactate threshold (LT); and (iii) high-intensity exercise training (HIET): nineparticipants exercised 3 d.wk at an intensity > LT and 2 d.wk </= LT. Exercise time was adjusted to maintain caloric expenditure (400 kcal per session). Single-slice computed tomography scans obtained at the L4-L5 disc space and midthigh were used to determine abdominal fat and thigh muscle cross-sectional areas. Percent body fat was assessed by air displacement plethysmography.

HIET significantly reduced total abdominal fat (P < 0.001), abdominal subcutaneous fat (P = 0.034), and AVF (P = 0.010). There were no significant changes observed in any of these parameters within the Control or the LIET conditions.

The present data indicate that body composition changes are affected by the intensity of exercise training with HIET more effectively for reducing total abdominal fat, subcutaneous abdominal fat, and AVF in obese women with the metabolic syndrome.

Med Sci Sports Exerc. 2008 Oct 8. Effect of Exercise Training Intensity on Abdominal Visceral Fat and Body Composition.

Ch4rles
2008-10-11, 13:23
Hm, är HIET samma som cirkelträning?

Zagrow
2008-10-11, 14:31
Jag anser mig själv vara rätt påläst när det gäller engelska men jag har svårt för att fatta dina quotes...

Kan inte någon tänka sig att förklara lite i korthet mer vad detta innebär?

Eddie Vedder
2008-10-11, 14:43
Kan inte någon tänka sig att förklara lite i korthet mer vad detta innebär?

Man delade upp 27 medelålders kvinnor i tre grupper, samtliga kvinnor lidande av metabola syndromet.

Dessa fick under 16 veckor träna konditionsträning i olika intensiteter men isolakorlisk energiförbrukning per pass, närmare bestämt 400kcal.

Regionell lipolys i magregionen, både subkutant och viskeralt, var bäst vid den högsta intensiteten.

NuclearWinter
2008-10-12, 16:56
Fick se två människors bukar i genomskärning i någon form av röntgenkamera i somras. Det var ett happy moment. Båda var normalviktiga, men mannens fett satt i mycket större utsträckning visceralt än kvinnans.
Ni får skaffa lite lår och höfter helt enkelt ^^

Eddie Vedder
2008-10-12, 18:07
Det var ett happy moment. Båda var normalviktiga, men mannens fett satt i mycket större utsträckning visceralt än kvinnans.
Ni får skaffa lite lår och höfter helt enkelt ^^

Det där jämnar ut sig sedan, var glad nu men efter menopausen får även du bukfetma.:D

NuclearWinter
2008-10-13, 19:48
Det där jämnar ut sig sedan, var glad nu men efter menopausen får även du bukfetma.:D

Aldrig i livet! Jag har planer på östrogentillskott!

Jag Är glad nu iofs. Ägnar min högre ämnesomsättning åt att njuta av extra socker medan jag kan.

Cloud
2008-12-02, 13:53
Goddag!

Hur kommer det sig att det viscerala fettet är så farligt? Det sitter ju omkring organ för att skydda dem? Det låter farligare att ha lite än mycket, tycker jag!

Sitter och läser på ett litet papper där det står att vid långa perioder stress så är kortisol ansvarig för att göra om subkutant fett till viskeralt fett. Är det så? Isåfall varför i herrans namn då?

Förlåt för att det är lite off topic kanske, men tråden är ju död och jag vill ju inte starta en helt ny eftersom man får massa bra bakgrundsinfo i den här tråden :)

//Gustav

JG_81
2008-12-02, 14:20
Goddag!

Hur kommer det sig att det viscerala fettet är så farligt? Det sitter ju omkring organ för att skydda dem? Det låter farligare att ha lite än mycket, tycker jag!


Det finns väl flera anledningar till att bukfetma/visceralt fett anses vara farligt. Den främsta, som jag förstått de, är att omsättningen av denna typ av fett är stor (det ligger lättillgängligt runt de inre organen). Vid exempelvis långvarig stress frigör kortisol därför stora mängder fett i blodbanan just från dessa depåer, inte minst om det finns mycket fett att tillgå. På sikt leder dessa fritt cirkulerande fettsyror till belastning av lever och hjärt-kärlsystem).


Sitter och läser på ett litet papper där det står att vid långa perioder stress så är kortisol ansvarig för att göra om subkutant fett till viskeralt fett. Är det så? Isåfall varför i herrans namn då?

Förlåt för att det är lite off topic kanske, men tråden är ju död och jag vill ju inte starta en helt ny eftersom man får massa bra bakgrundsinfo i den här tråden :)

//Gustav


Kortisol har en rad "dumma" egenskaper som i många fall är skadliga för kroppen. Det stämmer att kortisolet dirigerar inlagring av fett till buken. Utöver detta ser kortisolet till att sänka köns- och tillväxthormonnivåerna vilket förvärrar situationen (testosteronen leder som bekant till att fokus läggs på uppbyggnad av muskelmassan medan östrogen styr fettinlagring till höfter och lår).

Fatcan
2008-12-02, 14:25
Man delade upp 27 medelålders kvinnor i tre grupper, samtliga kvinnor lidande av metabola syndromet.

Dessa fick under 16 veckor träna konditionsträning i olika intensiteter men isolakorlisk energiförbrukning per pass, närmare bestämt 400kcal.

Regionell lipolys i magregionen, både subkutant och viskeralt, var bäst vid den högsta intensiteten.

Så om man vill förlora så mycket fett som möjligt från magen under deff, så är det en bra idé att köra rätt intensiv konditionsträning? Istället för att bara dra ned på maten? Trodde inte sånt gick att påverka.

Eddie Vedder
2008-12-02, 15:19
Så om man vill förlora så mycket fett som möjligt från magen under deff, så är det en bra idé att köra rätt intensiv konditionsträning? Istället för att bara dra ned på maten? Trodde inte sånt gick att påverka.

Om du är medelålders kvinna som lider av metabolt syndrom verkar man kunna dra den slutsatsen ja.

-Englund
2008-12-04, 00:26
Om du är medelålders kvinna som lider av metabolt syndrom verkar man kunna dra den slutsatsen ja.

Har en känsla av att inte allt för många känner sig träffade.. :)

Ynve
2008-12-04, 08:53
Har en känsla av att inte allt för många känner sig träffade.. :)

Man ska inte underskatta Placebo-effekten! Det handlar bara om att övertyga sig själv tillräckligt...
"Jag ÄR en medelålders kvinna som lider av metabolt syndrom!"
"Jag ÄR en medelålders kvinna som lider av metabolt syndrom!"
"Jag ÄR en medelålders kvinna som lider av metabolt syndrom!"
...

Danny Devito
2008-12-04, 10:01
Man ska inte underskatta Placebo-effekten! Det handlar bara om att övertyga sig själv tillräckligt...
"Jag ÄR en medelålders kvinna som lider av metabolt syndrom!"
"Jag ÄR en medelålders kvinna som lider av metabolt syndrom!"
"Jag ÄR en medelålders kvinna som lider av metabolt syndrom!"
...

Spot on! :laugh:

Halldin
2008-12-04, 10:57
Efter en snabb kik låter det alltså som att det skulle kunna vara en idé att köra ett VLCD-upplägg i uppemot 4v och sen övergå i en "normal" bantning.

TSullivanM
2008-12-04, 11:37
Hur vet man egentligen ifall man har "för" mycket visceralt fett?

Sniggel
2008-12-04, 12:39
Jo jag menar bara att kroppen borde väl försöka sig göra av med det viskerala fettet istället för det subkutanta? eller gör kroppen av sig med både och vid viktnedgång? För underhudsfett är väl bättre än viskeralt :P

Kroppen är inte programmerad för att sitta still. Viskeralt fett är oftast inget problem (alltså något man har i större utsträckning) om man är aktiv och inte alltför överviktig. Vilket människan har varit den största tiden av vår utveckling. Våra gener har inte hunnit anpassa sig till ett inaktivt liv ännu. Av den anledningen är det faktiskt logiskt att kroppen inte alltid fungerar optimalt.

King Grub
2009-02-13, 10:52
Exercise intensity may affect the selective loss of abdominal adipose tissue.

This study showed whether aerobic exercise intensity affects the loss of abdominal fat and improvement in cardiovascular disease risk factors under conditions of equal energy deficit in women with abdominal obesity. DESIGN: This was a randomized trial in 112 overweight and obese [body mass index (in kg/m(2)): 25-40; waist circumference > 88 cm], postmenopausal women assigned to one of three 20-wk interventions of equal energy deficit: calorie restriction (CR only), CR plus moderate-intensity aerobic exercise (CR + moderate-intensity), or CR plus vigorous-intensity exercise (CR + vigorous-intensity). The diet was a controlled program of underfeeding during which meals were provided at individual calorie levels ( approximately 400 kcal/d). Exercise (3 d/wk) involved treadmill walking at an intensity of 45-50% (moderate-intensity) or 70-75% (vigorous-intensity) of heart rate reserve. The primary outcome was abdominal visceral fat volume.

Average weight loss for the 95 women who completed the study was 12.1 kg (+/-4.5 kg) and was not different across groups. Maximal oxygen uptake (VO(2)max) increased more in the CR + vigorous-intensity group than either of the other groups (P < 0.05). The CR-only group lost relatively more lean mass than either exercise group (P < 0.05). All groups showed similar decreases in abdominal visceral fat ( approximately 25%; P < 0.001 for all). However, changes in visceral fat were inversely related to increases in VO(2)max (P < 0.01). Changes in lipids, fasting glucose or insulin, and 2-h glucose and insulin areas during the oral-glucose-tolerance test were similar across treatment groups.

With a similar amount of total weight loss, lean mass is preserved, but there is not a preferential loss of abdominal fat when either moderate- or vigorous-intensity aerobic exercise is performed during caloric restriction.

Am J Clin Nutr. 2009 Feb 11. Effect of exercise intensity on abdominal fat loss during calorie restriction in overweight and obese postmenopausal women: a randomized, controlled trial.

http://www.ajcn.org/cgi/rapidpdf/ajcn.2008.26938v1