handdator

Visa fullständig version : Hur mkt fettfri massa under viktuppgång?


JohnRick
2008-01-09, 12:39
Har ju debatterats förut i diverse trådar vad jag förstått, så det här kan ju vara obsolet. I så fall kan ni hoppa över det här.

"In most situations involving a significant change in body weight, both fat-free body mass (FFM) and body fat participate, but the relative contribution of FFM and fat to the total weight change is influenced by the initial body fat content. Overfeeding: In thin people, the weight gain comprises 60-70% lean tissues, whereas in the obese it is 30-40%. "

...stod det ngnstans, som en direkt respons på hur stor procentuell del fettfri massa man kan lägga på sig vid en viktökning (procent av viktökning) om man utesluter träning och enbart ägnar sig åt överätning.

Om så är fallet, vad kan man räkna med att fördelningen blir vid implementerande av tung styrketräning ihop med överätning? Jag har bara fått för mig att hålla mina kvoter superlågt, så om jag går upp fyra kilo under kontrollerade former kanske jag i bästa fall lyckats få ett av dessa kilo till fettfri massa. Men jag kan revidera den inställningen nu alltså?

Koloftw
2008-01-09, 13:09
Som jag skrev i förra veckan:

Lyle säger att alla som inte misslyckas totalt med en bulk bör klara en viktuppgång på 1:1 FFM:fettmassa. Och Lyle säger ofta rätt.

Jacksatan
2008-01-09, 13:16
Som jag skrev i förra veckan:

Lyle säger att alla som inte misslyckas totalt med en bulk bör klara en viktuppgång på 1:1 FFM:fettmassa. Och Lyle säger ofta rätt.

Om man säger att en bra viktuppgång i muskler per år är 2kg för någon som tränat ett tag, så skulle man alltså enligt Lyle gå upp 4kg totalt på det året? Det tycker jag inte ens man kan kalla bulk.

JohnRick
2008-01-09, 13:17
Som jag skrev i förra veckan:

Lyle säger att alla som inte misslyckas totalt med en bulk bör klara en viktuppgång på 1:1 FFM:fettmassa. Och Lyle säger ofta rätt.

Nu känner jag inte Lyle, och det är min förhoppning att du inte talar om dig själv i 3:e person, men en fördelning på fifty-fifty är således ett rimligt antagande?

Ola Wallengren
2008-01-09, 13:31
Precis som det stod i din citering så beror det ju till stor del på utgångsläget. Eftersom de siffrorna är baserade på överätning endast så kan det ju vara rimligt att anta att förhållandet kan förbättras med en lämplg kost och träningsprogram. Men återigen beror det på utgångsläget, dvs om du redan väger 110kg hård ca 7%bf (ren) så kanske det kan vara svårt att överhuvudtaget öka mer i muskelmassa, men om du väger 59kg 4%bf så behöver man inte anstränga sig speciellt mycket för att lägga på sig ett antal kilo varav kanske 90% är muskler.
Sedan spelar ju naturligtvis tiden och antal kilos viktuppgång en avgörande roll för ration. 1kg på 6mån kan naturligtvis vara 100% muskler men 20kg på 2 mån kanske bara blir 40% fettfri massa.

Slartibartfast
2008-01-09, 15:16
Som jag skrev i förra veckan:

Lyle säger att alla som inte misslyckas totalt med en bulk bör klara en viktuppgång på 1:1 FFM:fettmassa. Och Lyle säger ofta rätt.

lol. Var säger han det? Sett nån IRL eller på nätet som lyckats med det?

Koloftw
2008-01-09, 15:21
På BR.

Har letat efter posten otaliga gånger, men aldrig hittat den igen :(. Det var när han kommenterade Grandmasters viktuppgång (Grandmaster hade lyckats bättre än 1:1 och då sa Lyle typ att alla måste klara iaf. 1:1).

thezet
2008-01-09, 15:32
Här (http://www.bodyrecomposition.com/forums/showpost.php?p=452285&postcount=114)

Koloftw
2008-01-09, 15:36
Tack :bow:

Du är nåt slags gud?

Koloftw
2008-01-09, 15:41
+Grandmaster började när han var 16, när han bulkade upp hade han alltså tränat i ... 7-8 år?

Ok, I found it.

I'm assuming this took roughly 5 months since you mentioned starting in August and Ibased the calculations on a mid december BF measurement

"182@6% = 10.9 lbs fat, 171 lbs lean
200@9% = 19 lbs fat, 182 lbs lean
11 lbs lean gain, 8 lbs fat gain

a little better than 1:1"

So in 5 months you gained a little more than 2 lbs of muscle and a little less than 2 lbs of fat/month. Or about .5 lb/week of each.

which is about what I'd expect for any other bulk done non-retardedly. Trainin 2X/week and eating like a horse every day, I put on about the same for 9 months straight. 4 lbs/month about half and half fat. Of course, I fucked it up by dieting like an idjit and lost all the muscle I had gained but that's a different story.

So I don't see it having tremendously better partitioning effects. you're gaining about what a natural can gain with about the same fat gain i'd typically expect. Which doesn't deny the other potential benefits you listed.

The question now on my mind is how to adjust it to that it can give proportionally better results.

Lyle

Ungefär 5kg fettfri massa på 5 månader alltså. För någon som tränat ett tag.


(Ursäkta mig om du inte vill att jag ska lägga upp det här, men det rör ju diskussionen :()

Ola Wallengren
2008-01-09, 17:22
Vid min senaste bulk gick jag på 5 månader upp 18kg FFM och 12 kg FM, ett förhållande på 3:2. Om man räknar bort ökningar i glykogen och vätska så blir förhållandet inte så imponerande, ca 0,875:1, dvs 10,5kg muskler och 12 kg fett, men det kan vara en viss underskattning av muskelmassan eftersom 7,5kg i vätska och glykogen kan vara i mesta laget.
Absolut inget avancerat upplägg. Mycket mat och en del träning bara.

messier11
2008-01-09, 17:35
Vid min senaste bulk gick jag på 5 månader upp 18kg FFM och 12 kg FM, ett förhållande på 3:2. Om man räknar bort ökningar i glykogen och vätska så blir förhållandet inte så imponerande, ca 0,875:1, dvs 10,5kg muskler och 12 kg fett, men det kan vara en viss underskattning av muskelmassan eftersom 7,5kg i vätska och glykogen kan vara i mesta laget.
Absolut inget avancerat upplägg. Mycket mat och en del träning bara.

måste vara extremt att gå upp 28kg på 5 mån... :eek:

Koloftw
2008-01-09, 17:41
Vid min senaste bulk gick jag på 5 månader upp 18kg FFM och 12 kg FM, ett förhållande på 3:2. Om man räknar bort ökningar i glykogen och vätska så blir förhållandet inte så imponerande, ca 0,875:1, dvs 10,5kg muskler och 12 kg fett, men det kan vara en viss underskattning av muskelmassan eftersom 7,5kg i vätska och glykogen kan vara i mesta laget.
Absolut inget avancerat upplägg. Mycket mat och en del träning bara.

Folk underskattar verkligen förmågan att öka FFM - det är ju trots allt det som räknas, och inte torrt muskelprotein.


Folk pratar om 1kg per år ... :confused:

Slartibartfast
2008-01-09, 18:01
Folk underskattar verkligen förmågan att öka FFM - det är ju trots allt det som räknas, och inte torrt muskelprotein.


Folk pratar om 1kg per år ... :confused:

det är bara på internet som folk ökar i förhållanden ens nära 1:1.

Men, du kan ju testa och återkomma med rapport. *popcorn*

Timme
2008-01-09, 18:05
Ola: Har du några bilder på dig någonstans?

Animalistic
2008-01-09, 18:13
Ola: Har du några bilder på dig någonstans?

+1
också intresserad :em:

Koloftw
2008-01-09, 18:17
det är bara på internet som folk ökar i förhållanden ens nära 1:1.

Men, du kan ju testa och återkomma med rapport. *popcorn*

Visst, kan tom. föra träningsjournal och lägga ut bilder i sommar när min 1:1 viktuppgång är färdig.

Börjar på ... lördag, ska ändå fira min födelsedag så då får du se på kalorier alltså :hbang:

Eddie Vedder
2008-01-09, 18:19
Folk underskattar verkligen förmågan att öka FFM - det är ju trots allt det som räknas, och inte torrt muskelprotein.


Folk pratar om 1kg per år ... :confused:

Så varför började du deffa så tidigt efter din "bulk"(som ju inte var någon bulk överhuvudtaget) där du ökade hela 2kg? Om det nu är så oerhört simpelt att öka i muskler menar jag.

Koloftw
2008-01-09, 18:21
För att nu ska jag bulka igen på lördag - till sommaren. För att bevisa 1:1.

Eddie Vedder
2008-01-09, 18:24
För att nu ska jag bulka igen på lördag - till sommaren. För att bevisa 1:1.

På vilket sätt var det omöjligt att bevisa samma sak om du fortsatt med den förra?

Koloftw
2008-01-09, 18:27
Lite sent att tänka på nu kanske :(


Men nu är det bulk :eating:

Eddie Vedder
2008-01-09, 18:29
Men nu är det bulk :eating:

Då får jag önska dig lycka till!:thumbup:

Och för din egen skull rekommenderar jag att du den här gången faktiskt håller dig till planen och inte byter till något nytt direkt. Ät ordentligt och ät allt du känner för.:)

Robbin
2008-01-09, 18:30
Jag blir jädrigt intresserad när jag läser sånt här, att det ska vara möjligt, tom normalt att öka 5050 eller mer. Blir nästan lite sugen på att göra en fettprocentmättning och hela köret när man är klar med deffen och ska börja bulka igen. Men 4lbs i månanden skrev lyle va det är la ca 2kg? 1kg muskler i månaden 12kg på ett år.. hmm låter mycket.

Koloftw
2008-01-09, 18:32
Tack :bow: Ska hålla mig till en bra plan den här gången :)

Nog med offtopic? :)

Ola Wallengren
2008-01-09, 18:34
Ola: Har du några bilder på dig någonstans?

Efter viss tvekan så lägger jag upp en länk (http://www.privatdietist.com/Ola_output/index.htm)

Koloftw
2008-01-09, 18:36
Jag blir jädrigt intresserad när jag läser sånt här, att det ska vara möjligt, tom normalt att öka 5050 eller mer. Blir nästan lite sugen på att göra en fettprocentmättning och hela köret när man är klar med deffen och ska börja bulka igen. Men 4lbs i månanden skrev lyle va det är la ca 2kg? 1kg muskler i månaden 12kg på ett år.. hmm låter mycket.

Läste du Olas andra post på förra sidan?

Vid min senaste bulk gick jag på 5 månader upp 18kg FFM och 12 kg FM, ett förhållande på 3:2.

Koloftw
2008-01-09, 18:38
Efter viss tvekan så lägger jag upp en länk (http://www.privatdietist.com/Ola_output/index.htm)

Undra om Slarti kommer kunna sova nu *cupid*


Grym ökning! :hbang:


Hur smakar kycklinghjärta och vart köper man det :confused:?

Ola Wallengren
2008-01-09, 18:47
Hur smakar kycklinghjärta och vart köper man det :confused:?

Trots allt går det inte att blunda för att jag blev rätt fet men det va rätt kul, speciellt styrkeökningarna.

Kycklinghjärta köpte jag dels av min lokala slaktare (beställningsvara) men också i saluhallen i Göteborg. Pris ca 45-50kr/kg. Det smakar som en blandning av lever och mörkt kyckingkött. Bör malas eller kokas riktigt länge för att bli någorlunda mört.

Koloftw
2008-01-09, 18:54
Ok, får väl köpa hem ett par om jag blir sugen.

Upplever du bättre styrkeökningar om du har +1000 kcal/dag istället för ett mer normalt överskott?

Javisst, du blev fetare ... men för att lägga på 18kg muskler var det jävligt grymt. Det är ju t.ex. bättre än att gå upp bara 6kg fett med 3kg ffm, eller hur?

Robbin
2008-01-09, 19:04
Läste du Olas andra post på förra sidan?

Ja men det innebär att jag efter 10 år om vi räknar med att jag bulkar i 8månader per år och deffar i 4 månader skulle kunna väga:
8x2kg=16kg varav 8kg muskler 8 fett. 4månaders deff = förlust av 8kg fett.
8kg muskler årligen gånger 10år =80kg rena muskler.. idag väger jag 96kg =176kg muskler efter 10år. NAAAAJS!!!
Grövsta 31åringen i stan LÄÄÄT!

Ola Wallengren
2008-01-09, 19:06
Jag tror att jag överskred den övre gränsen för överskott som är till nytta. Men det var delvis poängen, nu vet jag ungefär hur snabbt jag kan bygga muskler och kommer nästa gång lägga mig på ett lägre överskott.
Angående antal kalorier så är det ju väldigt svårt att uppskatta så det är nog bättre att följa viktuppgången och förändringarna i kroppsammansättning.
Ovanstående överskott räknade jag fram från skillnaden i kroppsammansättning.

Ola Wallengren
2008-01-09, 19:08
Ja men det innebär att jag efter 10 år om vi räknar med att jag bulkar i 8månader per år och deffar i 4 månader skulle kunna väga:
8x2kg=16kg varav 8kg muskler 8 fett. 4månaders deff = förlust av 8kg fett.
8kg muskler årligen gånger 10år =80kg rena muskler.. idag väger jag 96kg =176kg muskler efter 10år. NAAAAJS!!!
Grövsta 31åringen i stan LÄÄÄT!

Vid viktnedgång förlorar du en hel del fettfri massa. Räkna med 70:30 FM:FFM och se hur det blir då.

Brooklyn
2008-01-09, 19:15
Ola, har du några bilder efter bulken? om du körde en deff efter eller något i den stilen?

Slartibartfast
2008-01-09, 19:16
Grymt bra dokumentation, Ola!

JohnRick
2008-01-09, 19:48
Jag är intresserad över tanken bakom helkroppsupplägget under denna massiva bulk. Körs denna även under deff? Kommer det att bli split under nästa uppgång etc.?

Timme
2008-01-09, 19:56
Efter viss tvekan så lägger jag upp en länk (http://www.privatdietist.com/Ola_output/index.htm)

Det där var helt galna resultat *screwy*

Helt sjukt bra! Och det är bara vanlig mat och vanliga kosttillskott + träning som fixat det där?

Jag är oerhört imponerad.

Timme
2008-01-09, 20:03
Ola: Du som vill ha arakidonsyra har inte funerat på att köpa nya xpress från Eiselt? (det är arakidonsyra)

Timme
2008-01-09, 20:05
En grej till Ola. Ditt ansikte blev ännu snyggare efter viktuppgången (jag känner inte igen dig) :D

messier11
2008-01-09, 20:30
ola: hur har det mätats fram dessa siffror?

Slartibartfast
2008-01-09, 20:31
Och det är bara vanlig mat och vanliga kosttillskott + träning som fixat det där?


Och så är Timme på gång igen. *popcorn*

Träningen: Jag har tränat som vanligt utan att ändra på så mycket annat än vikterna. Det blev däremot mycket färre träningar än vad jag hade tänkt mig. Jag tränade 28 pass totalt på 20 veckor. De flesta passen blev helkroppspass så att jag totalt tränade kroppen 26 gånger, d.v.s. kroppen i genomsnitt en gång på 5,4 dagar.
Varje muskelgrupp tränades med ca 2-4set (förutom uppvärmning) och ca 6-12reps. Utan pass och inga drop-set eller superset.
Styrkan ökade mellan 20 till 70% men i allmänhet ca 30-50%.

Vad är dina erfarenheter av andra träningsupplägg än helkroppspass? Hur pass nära fail höll du dig under passen? Gjorde du fler set för större muskelgrupper eller tvärtom?

RanShi
2008-01-09, 21:02
Ola Wallengren:

Grymt, deffa aldrig igen. Ser MYCKET bättre ut efter bulk, på alla möjliga sätt.

Timme
2008-01-09, 21:16
Ola Wallengren:

Grymt, deffa aldrig igen. Ser MYCKET bättre ut efter bulk, på alla möjliga sätt.

Han har ju dock 10kg mer muskler nu :cool:

Så nu skulle han se bättre ut med 7.5% fett jämfört med innan bulk.

Ola Wallengren
2008-01-09, 21:50
ola: hur har det mätats fram dessa siffror?

Dels gjorde jag fettmätning med kaliper (som faktiskt stämde rätt bra) men jag gjorde också mätning med DXA, alltså en slags lågenergiröntgen som ganska exakt mäter kroppsammansättningen.

Ola Wallengren
2008-01-09, 21:58
Vad är dina erfarenheter av andra träningsupplägg än helkroppspass? Hur pass nära fail höll du dig under passen? Gjorde du fler set för större muskelgrupper eller tvärtom?

Jag har kört helkroppspass sedan ca 2001-2002, mer eller mindre hela tiden. I höst har jag kört en 2-split.
Jag gör lite fler set för större muskelgrupper, ca 3-4set och 2-3set för mindre. I stort sett alltid till failure, men vad failure är är ganska variernade beroende på dagsformen. Under den här perioden hade jag bra träningsgnista och körde rätt hårt.

Ola Wallengren
2008-01-09, 22:02
Ola: Du som vill ha arakidonsyra har inte funerat på att köpa nya xpress från Eiselt? (det är arakidonsyra)

Detta var för mer än ett år sedan, då fanns inte den produkten, dessutom tror jag inte så mycket på att det fungerar så att jag vill lägga några pernar på det. Äter man kycklinghjärta så får man en relativt billig proteinkälla och arakidonsyran på köpet.

wagjam
2008-01-09, 22:10
bra jobbat och inspererande som sjutton!! Riktigt bra logg som alla borde göra för att se sin utveckling.

Scratch89
2008-01-09, 22:56
Jag såg den stora högen kycklinghjärtan inne i Saluhallen. Det ser inget vidare ut, och hur någon kan köpa dessa förstår jag inte. :D

Animalistic
2008-01-09, 22:59
Jag såg den stora högen kycklinghjärtan inne i Saluhallen. Det ser inget vidare ut, och hur någon kan köpa dessa förstår jag inte. :D

det är asgööött!!
min kompis afrikanska mamma lagade en soppa på det och det var så fruktansvärt gott

RanShi
2008-01-09, 23:30
Han har ju dock 10kg mer muskler nu :cool:

Så nu skulle han se bättre ut med 7.5% fett jämfört med innan bulk.

Jag syftade även på ansiktet. Han såg 20 år äldre ut innan bulk.

JohnRick
2008-01-10, 00:08
Jag syftade även på ansiktet. Han såg 20 år äldre ut innan bulk.

Att bli fet är ett säkert sätt att släta ut rynkor.

__P
2008-01-10, 00:40
Imponerade Ola! Hur såg träningen ut innan "bulken"? Funderar lite på hur stor del som kan bero på "muskelminne". Skulle vara intressant att se hur resultat blivit om du gick upp 20 kg till ;)

Grandmaster
2008-01-10, 02:10
Kommer ihåg när jag först såg den förvandlingen och slogs med häpnad Ola, du ser ut som en helt annan person på efter bulk bilden, på många sätt faktiskt bättre ut än på den hårt deffade bilden.

På tal om kycklinghjärta så finns det att köpa för 14:90 kr/500 g på Ica Kvantum och jag äter det själv då och då.

Racso
2008-01-10, 03:10
Ola: Jag antar att du tappade rätt mycket muskler under deffen före bulken? För nybildning av 10kg muskelmassa på 5 månader går ju inte...

Koloftw
2008-01-10, 03:19
Jo, det gör det ju. Märkte du inte det?

Racso
2008-01-10, 03:24
Jo, det gör det ju. Märkte du inte det?

Du är ny. Folk som kan mycket mer än du säger att det inte går. En historia på internet som jag inte kan bekräfta övertygar mig inte. Märker du inte det?

Koloftw
2008-01-10, 04:28
Javisst.

Dessa folks historier väger naturligtvis tyngre än bilder+en dietists ord+kroppssammansättningsmätning.

Ola Wallengren
2008-01-10, 07:54
det är asgööött!!
min kompis afrikanska mamma lagade en soppa på det och det var så fruktansvärt gott

Jag håller med, det kan bli rätt bra men blir lite tjatigt i längden om man skall äta 200g per dag.

Ola Wallengren
2008-01-10, 08:00
Kommer ihåg när jag först såg den förvandlingen och slogs med häpnad Ola, du ser ut som en helt annan person på efter bulk bilden, på många sätt faktiskt bättre ut än på den hårt deffade bilden.

På tal om kycklinghjärta så finns det att köpa för 14:90 kr/500 g på Ica Kvantum och jag äter det själv då och då.

Tack för tipset om kycklinghjärta men jag har tröttnat på det för ett tag. Dessutom så visade ju den enda (som jag känner till) studien på arakidonsyra att det inte påverkar kroppsammansättningen.

Jo, de flesta i min omgivning tycker att jag ser bättre ut med lite hull i ansiktet och normalt sett så ligger jag kring 15%bf om jag inte gör något speciellt, någon slags set-point alltså (eller kanske en settling-point).

Ola Wallengren
2008-01-10, 08:07
Ola: Jag antar att du tappade rätt mycket muskler under deffen före bulken? För nybildning av 10kg muskelmassa på 5 månader går ju inte...

Detta är ju ett tydligt bevis för att det går, eller hur. Jag kan inte tänka mig en mycket bättre metod för att utvärdera just det. DXA mätningen är så pass exakt att felet i muskelmassa och fettmassa troligen ligger under 1kg.

Vad som hittills inte framgått är ju att jag var rätt uttorkad och tömd på alla sätt vid föremätningen, därför har jag räknat bort 7,5kg fettfri massa från ökningen men det kvarstår i alla fall drygt 10kg muskler.
Detta är inte alls förvånande med tanke på att de flesta som överäter kan öka ca 50:50 fett:muskler bara genom detta. Att man kan göra det samma ren och med träning tycker jag inte är konstigt.
Jag har dessutom vid några tillfällen tidigare ahft ungeför denna mängd muskelmassa, så om det finns något som muskelminne så fanns det där.

Racso
2008-01-10, 09:03
Jag har dessutom vid några tillfällen tidigare ahft ungeför denna mängd muskelmassa, så om det finns något som muskelminne så fanns det där.

Det var det jag undrade, och kvarstår vid det som anses vara gängse uppfattning inom området; att man i bästa fall nybildar ~4kg muskler per år.

Racso
2008-01-10, 09:04
Med nybildning avses massa som aldrig tidigare innehafts...

King Grub
2008-01-10, 09:14
Med nybildning avses massa som aldrig tidigare innehafts...

Inte alls. Även om man haft den tidigare, men förlorat den, så nybildas den om man ökar igen.

Alfred Nobel
2008-01-10, 09:14
Inte alls. Även om man haft den tidigare, men förlorat den, så nybildas den om man ökar igen.

Även om man inte kombinerar viktökningen med styrketräning utan enbart överätning?

King Grub
2008-01-10, 09:17
Nybildning av muskelprotein och muskelmassa är nybildning av muskelprotein och muskelmassa, oavsett status eller tidpunkt.

Racso
2008-01-10, 09:27
Inte alls. Även om man haft den tidigare, men förlorat den, så nybildas den om man ökar igen.

Borde tillagt "i min definition"... För visst håller du med om ~4kg "fettfrimassa som man aldrig tidigare haft" per år?

King Grub
2008-01-10, 09:31
Det är fortfarande nybildning, oavsett om man haft den tidigare eller inte eller om det går lättare att få tillbaka den. Det är inte så att förlorad muskelmassa försvinner in i en skuggdimension, redo att materialisera sig när man börjar träna igen. Den nybildas. Men visst förstår jag vad du menar - det var bara definitionen som var inkorrekt.

Racso
2008-01-10, 09:36
Kan bara hålla med. Tack för klargörandet.

Pepz
2008-01-10, 10:02
Som jag skrev till Ola via Pm, om man ska göra ett dylikt experiment borde man deffa ner sig till ursprunglig bf efter bulken, Då kan man verkligen utvärdera hur mycket denna kraftiga överätning gett!

dock är så ökningarna enorma och jag betvivlar att man tappar 10kg massa på en diet som man sköter ordentligt

bertbert
2008-01-10, 11:07
Ola, mycket imponerande resultat. Hur kändes det att gå upp 30 kg på ett halvår? Blev du inte förfärad eller du såg helt kallt dig själv som din egen försökskanin? Vilken vikt trivdes du bäst med?

Mats J
2008-01-10, 11:26
Håller med, jag har gjort rejäla bulkar ett antal gånger. När jag gått upp mellan 18-40 kg på 6-12 månader. Ökningarna har varit bra, kanske inte i nivå med Olas men rejäla styrke och massa ökningar. Dock har jag aldrig lyckas behålla speciellt med massa när jag sedan ska deffa, utan man har som bäst lyckas med 1 kg mer vid samma fett %. Och det spelar ingen roll hur jag lägger upp träning och kost under deffen. Verkar som om kroppen har en viss massa vid en viss vikt, som är jäkligt svårt att ändra på.

Animalistic
2008-01-10, 11:50
Jag håller med, det kan bli rätt bra men blir lite tjatigt i längden om man skall äta 200g per dag.

jo det kan jag tänka mig :) men som frukost lite då & då skulle vara härligt.
får fiska upp lite recept på det

Henchman
2008-01-10, 11:59
10kg muskelmassa på 6månader*drool* Jag har hört om max 3 - 4kg muskelmassa per år hur kan detta vara möjligt? Det borde ju vara känt innan att man kan göra sådana ökningar isånnafall. Eller har större delen att göra med muskelminne?.

Kan någon förklara?*gah!*

Koloftw
2008-01-10, 12:08
10kg muskelmassa på 6månader*drool* Jag har hört om max 3 - 4kg muskelmassa per år hur kan detta vara möjligt? Det borde ju vara känt innan att man kan göra sådana ökningar isånnafall. Eller har större delen att göra med muskelminne?.

Kan någon förklara?*gah!*

Vilka vetenskapliga bevis för att man bara kan gå upp 3-4kg muskler per år har det funnits?

Robbin
2008-01-10, 12:14
Vid viktnedgång förlorar du en hel del fettfri massa. Räkna med 70:30 FM:FFM och se hur det blir då.

Absolut förlorar man en del under deff men det är fortfarande grymma muskelökningar vi talar om i teorin. Jag är både skeptiker och troende när det gäller frågan.. Jag är intresserad av om lyle någon gång nämnt hur många år efter år man kan fortsätta bulka på detta viset och fortfarande öka 5050 eller mer eller om det är en förseelse som bara fungerar under kortare perioder. Det känns som om det borde finnas någon gräns, naturligtvis olika för olika människor.

Jag har själv ökat stora mängder muskelmassa i perioder av bulk men har ingen dokumentation på det och vet inte förhållandet av fm/ffm. Det är därför jag är intresserad av att göra en liten undersökning själv och kanske även lägga om sättet jag bulkar på till att lägga mig på ett högre kcalöverskott varje dag.

Eddie Vedder
2008-01-10, 12:15
Vilka vetenskapliga bevis för att man bara kan gå upp 3-4kg muskler per år har det funnits?

Sök i pubmed

Koloftw
2008-01-10, 12:19
Har försökt ett antal gånger ...

Resistance exercise, weight gain, fat-free mass, weight training, strength training

vad mer kan jag skriva tro?

Grandmaster
2008-01-10, 15:56
På tal om vad som är möjligt etc, jag har exakt samma bf% idag på ca ~87 kg som jag hade efter en diet som avslutades på ~80 kg i augusti 2006. Det blir 7 kg muskler på 17 månader.

polzki
2008-01-10, 16:01
På tal om vad som är möjligt etc, jag har exakt samma bf% idag på ca ~87 kg som jag hade efter en diet som avslutades på ~80 kg i augusti 2006. Det blir 7 kg muskler på 17 månader.

Det blir väl 7 kg (muskler + fett) på 17 månader. Om du har samma bf% på större kroppsvikt, så har du väl mer totalfett?

Henchman
2008-01-10, 17:20
Vilka vetenskapliga bevis för att man bara kan gå upp 3-4kg muskler per år har det funnits?

Jag har inte någon studie att plocka fram. Jag sa faktiskt att jag hört. Undrar ändå hur det kommer sig att många styrketränande påstår att man max kan lägga på sig ~3kg muskelmassa per år. Och här säger ola att han lagt på sig ~10kg muskelmassa på bara 6 månader.

Hur kommer det sig att så många gjort en så står miss i hur mycket man kan lägga på sig per år.

Skulle man kunna lägga på sig vi säger 17kg muskelmassa per år och inte deffar förens om ca 6år så tar man ju ner coleman från scenen.

maRRtin
2008-01-10, 18:29
Skulle man kunna lägga på sig vi säger 17kg muskelmassa per år och inte deffar förens om ca 6år så tar man ju ner coleman från scenen.
Man kommer ju självklart till en gräns. Sen ska man lyckas behålla massan under sin deff, 6 års bulk med 30 kg viktuppgång per år blir nog en ganska lång deff.

Danny Devito
2008-01-10, 19:47
Grymt imponerande resultat Ola. Jag är sugen på att höra styrkeökningarna under bulken.

Ola Wallengren
2008-01-10, 21:01
Grymt imponerande resultat Ola. Jag är sugen på att höra styrkeökningarna under bulken.

Som jag nämner i länken, ca 30-50% ökning i de flesta övningar men upp till ca 70% i någon. Jag förde inte bok över styrkeökningarna. Som ett exempel så startade jag med ca 120kg i knäböj och slutade med en 5a på 200kg. Dessa ökningar innebar inga personliga rekord mer än möjligtvis i marklyft då jag tror jag gjorde en 4a på 220kg.

Fullkontakt
2008-01-10, 21:02
Grymt imponerande resultat Ola. Jag är sugen på att höra styrkeökningarna under bulken.

Ja me!


Du lär ha ökat någo fruktansvärt :P

Vetez
2008-01-10, 21:18
Noterade att du drog i dig väldigt mycket protein, ca 3g/kroppsvikt.
Någon speciel anledning till att du gjorde de? eller bara vart så? ;)


Är intresserad av hur du tränade, övningar, all möjlig info ;)
28 träningar på 20 veckor eller vad du skrev, är förvånandsvärt lite :Virro


@Folk som bulkat kanske har haft mer muskler än vad dom trot, men att mycket av de har gått bort under deffen? (inte många som mätter sin muskel/fett % så som du har gjort)


Hur som helst gryma resultat! GRATTIS :thumbup: *flex*

JohnRick
2008-01-10, 21:26
Fantastiskt att min tråd genererat så många svar! Och givetvis väldigt bra resultat Ola! Jag borde fan göra samma sak. Är det då öht ngn som minns frågeställningen, eller den bara skippas på ren slentrian?
Å andra sidan har den blivit besvarad bra av ett fåtal.

bertbert
2008-01-10, 21:30
Fantastiskt att min tråd genererat så många svar! Och givetvis väldigt bra resultat Ola! Jag borde fan göra samma sak. Är det då öht ngn som minns frågeställningen, eller den bara skippas på ren slentrian?
Å andra sidan har den blivit besvarad bra av ett fåtal.

Jag kommer ihåg din frågeställning, men kan inte svara för egen del. Däremot har du ju fått mycket bra svart på vitt vad som går att åstadkomma av både ola och grandmaster.

JohnRick
2008-01-10, 21:34
Jag kommer ihåg din frågeställning, men kan inte svara för egen del. Däremot har du ju fått mycket bra svart på vitt vad som går att åstadkomma av både ola och grandmaster.

Sant. Olas logg är berömvärd, och ett bra exempel på vad som är do-able.

Danny Devito
2008-01-11, 01:16
Som jag nämner i länken, ca 30-50% ökning i de flesta övningar men upp till ca 70% i någon. Jag förde inte bok över styrkeökningarna. Som ett exempel så startade jag med ca 120kg i knäböj och slutade med en 5a på 200kg. Dessa ökningar innebar inga personliga rekord mer än möjligtvis i marklyft då jag tror jag gjorde en 4a på 220kg.

Fan du blev ju jävla stark ju! Impressive *kissass*

Cerberus
2008-01-11, 02:14
fy fan ens resultat bleknar jämfört med olas...

Koloftw
2008-01-11, 08:23
Rädd för att bli fet, kanske :D?

Det var ju inte Ola, eller det verkade inte så iallafall. Kanske därför han lyckades så bra. Å andra sidan finns det en hel del personer som bygger bra utan att bli fetare.

ManuelIT
2008-01-11, 08:42
Som jag nämner i länken, ca 30-50% ökning i de flesta övningar men upp till ca 70% i någon. Jag förde inte bok över styrkeökningarna. Som ett exempel så startade jag med ca 120kg i knäböj och slutade med en 5a på 200kg. Dessa ökningar innebar inga personliga rekord mer än möjligtvis i marklyft då jag tror jag gjorde en 4a på 220kg.

Sjukt grymma ökningar faktiskt.

Ola Wallengren
2008-01-11, 08:49
Jag har inte någon studie att plocka fram. Jag sa faktiskt att jag hört. Undrar ändå hur det kommer sig att många styrketränande påstår att man max kan lägga på sig ~3kg muskelmassa per år. Och här säger ola att han lagt på sig ~10kg muskelmassa på bara 6 månader.



Känner inte heller till någon studie där man försökt utröna den maximala mängden muskelmassa som kan ökas under ett år. De flesta studier är ju korta och sällan (eller nästan aldrig) upplagda så att man försöker maximera mängden muskelmassa. Oftast är ju studierna gjorda med äldre och sjuka, för det är den frågeställningen som är mest relevant ur forskningssynpunkt, och med äldre sjuka så får man i bästa fall en liten ökning om någon alls.
Det som observerats av tränande själva och som är beprövad erfarenhet har blivt den gänse normen och det är nog så nära man kan komma i dagsläget.
Att man kan öka ca 3kg per år kan väl stämma för de flesta om man räknar över att antal år. Om jag får ta mig själv som exempel så ökade jag ca 27kg muskler (från 65 till 92kg) under mina 6-7 första träningsår, vilket blir ca 4kg/år. Merparten av denna ökning var under de två första åren då jag ökade ca 7,5kg/år och ca 2,7kg/år där efter. Från att jag vägde ungefär 92kg har utvecklingen de följande åren, sett över lång tid, i stort sett varit 0kg, så om man räknar med mina ca 18års träning så är ökningen ca 1,5kg per år.

Det mesta handlar, som tidigare nämts, om utgångsläget. Man kan alltså öka från 0 till 20kg muskler på ett halvår beroende på utgångsläge och hur man räknar.

Vetez
2008-01-11, 11:59
detta talar ju för att extremt högt kaloriöverskott är mera optimalt.
1000+kcal överskott/dag körde ola på, till och med på vilodagarna?


@Bulkare: Kanske öka kalori överskottet? *popcorn*

Ola Wallengren
2008-01-11, 13:51
Jag hade definitivt inte gjort om sama sak en gång till. Ett mer måttligt energiintag hade nog varit bättre.

havremoped
2008-01-30, 21:57
Det finns ingen chans att du skulle kunna lägga upp en före/efter bild, jag har inte sett någon vardera. Länken tidigare postad i tråden verkar inte funka.
Ha det bra!

Ola Wallengren
2008-01-31, 11:47
Jag har tagit bort dokumentet och planerar inte att lägga upp det igen, så tyvärr.

Anders The Peak
2008-01-31, 12:11
Jag har tagit bort dokumentet och planerar inte att lägga upp det igen, så tyvärr.
Jag har det sparat...:cool:

Men jag respekterar din ståndpunkt och tänker inte lägga ut det.

Men du Ola jag tycker att du behöver rätta till lite kring din muskeltillväxt eller justera ned det lite. Du vara ganska mager i kanske kring 9-10% kroppsfett ifrån startläget så ca hälften av tillväxten tycker jag är mer eller mindre en normalisering av utgångsläget. Men ändå ett bra resultat av den sk bulken, Men det intressanta är egentligen hur mycket får du behålla när du når startläget i % kroppsfett.

Ola Wallengren
2008-01-31, 14:34
Jag har ju räknat bort 7.5kg LBM som just ökning till normalt. det var ju ca 18kg LBM ökning men jag uttrycker det bara som 10,5kg ökning i muskelmassa.
Det hade väl inte varit rättvist att räkna mot en mängd muskelmassa vi en annan fett% som jag haft för länge sedan. I såfall var nog muskeltillväxten ca -2kg.
Jag tror inte att jag har behållit några av de musklerna jag lade på mig men det beror på hur jag tränat och ätit efter bulken.

Ola Wallengren
2008-02-01, 09:23
Gjorde en DXA idag och den bekräftade mitt ovanstående inlägg.
Jag hade nästan exakt samma (17,4kg vs 17,9kg) fettmassa nu som när jag vägde 108kg. Jag har alltså "lyckats" med att förlora 12,2kg muskler på ett år medan jag fått behålla fettmassan.
Inte så lyckat kan man tycka men jag är inte så förvånad.

Tabbe
2008-02-01, 09:38
Hur kommer det sig då?

Har du någon sorts set point för ca 18 kg fettmassa?
Det suger ju att ha gått "upp" 18 kg fett eller förlorat 18 kg FFM.

Ola Wallengren
2008-02-01, 11:19
Hur kommer det sig då?


Att behålla fettmassa är en ganska passiv process medan att upprätthålla en något större muskelmassa än normalt är en arbetskrävande och aktiv process.

Jag har varit ganska passiv...

Timme
2008-04-03, 21:03
Att behålla fettmassa är en ganska passiv process medan att upprätthålla en något större muskelmassa än normalt är en arbetskrävande och aktiv process.

Jag har varit ganska passiv...

Du menar att du inte har tränat så mycket?

Ola Wallengren
2008-04-06, 16:48
Ja. Lite träning och mycket god mat.

JakeShaft
2008-04-06, 17:35
Efter viss tvekan så lägger jag upp en länk (http://www.privatdietist.com/Ola_output/index.htm)

Jag är nog lite sent ute, men länken fungerar inte*screwy*

Edit: Ah nu läste jag även slutet av posten.

Ondskapelsen
2010-07-03, 17:53
Ola, det finns ingen chans att offentliggöra dokumentationen igen för ett tag? Är grymt intresserad.

Ola Wallengren
2010-07-04, 11:00
Ser ingen större mening med det. Jag tränade med ett enkelt upplägg, åt mycket och gick upp i vikt. Inget speciellt med det. Det enda som var lite mer avvikande var att jag åt mycket kycklinghjärta, hur stor roll det spelande vet jag inte.

Ondskapelsen
2010-07-04, 11:02
Ser ingen större mening med det. Jag tränade med ett enkelt upplägg, åt mycket och gick upp i vikt. Inget speciellt med det. Det enda som var lite mer avvikande var att jag åt mycket kycklinghjärta, hur stor roll det spelande vet jag inte.

Okej, jag förstår. Tack ändå.
Grymt jobbat för övrigt.
Det finns inga andra officiella bilder på dig i dagsform någonstans?

Ola Wallengren
2010-07-04, 11:20
Min dagsform är inte mycket att visa upp tyvärr.

Ondskapelsen
2010-07-04, 12:34
Min dagsform är inte mycket att visa upp tyvärr.

Du skulle dwarfa mig vilken dag som helst :).
Jag får helt enkelt göra en egen liknande studie istället ;).
Får bli till nästa år.
Tack för inspiration!

karlingen
2010-08-03, 09:26
Så... Hur många kilo per månad är en sund/optimal viktuppgång?

Ondskapelsen
2012-05-28, 18:55
Bumpar i en gammal tråd med en kort grej:

Ola: Vad var ditt kaloriöverskott per dag under denna bulk-period?
Och; du nämnar flera gånger att du skulle lägga dig lägre om du skulle göra om det.
I det fallet: vilket överskott skulle DU lägga dig på? Nu när du har vetskapen om det tidigare resultatet dvs.

Bara nyfiken i en strut, tycker du har sund inställning och vettiga åsikter.

Ola Wallengren
2012-05-28, 19:18
ca +1000-1100 kcal per dag. Knappt +400 kcal bör räcka gott och väl men jag hade nog siktat lägre.
En längre rapport kommer i nästa BODY.

cero
2012-05-28, 19:38
Ola: Har du kvar bilderna som du la upp i början av tråden?

Pepz
2012-05-28, 20:04
ca +1000-1100 kcal per dag. Knappt +400 kcal bör räcka gott och väl men jag hade nog siktat lägre.
En längre rapport kommer i nästa BODY.

är inte risken stor att om man siktar på +200kcal om dagen så kan det lika gärna vara -200kcal (eller för den delen +700) om dagen pga av alla felkällor när man räknar?

Ondskapelsen
2012-05-28, 20:11
är inte risken stor att om man siktar på +200kcal om dagen så kan det lika gärna vara -200kcal (eller för den delen +700) om dagen pga av alla felkällor när man räknar?

Jag tänker samma. Ju närmre balansen du hamnar, desto mer nazi måste du vara med mätningen. Men ändå finns det ju stora felmariginaler även om du har mätt och räknat allt till punkt och pricka.

Ola Wallengren
2012-05-28, 21:14
är inte risken stor att om man siktar på +200kcal om dagen så kan det lika gärna vara -200kcal (eller för den delen +700) om dagen pga av alla felkällor när man räknar?

Jo, det var just därför jag föreslog 400 kcal, men beroende på hur det går kan man prova att minska.