handdator

Visa fullständig version : Ny datormus!


Rahf
2008-01-09, 11:08
Jag tror bestämt att min kära Explorer 3.0 har börjat ge upp fullständigt eftersom den inte registrerar fulla rörelser längre, rullknappen glappar som tusan och den är allmänt slö och likgiltig. Den höll ändå i 4-5 år ;)

Söker alltså efter en ny datormus som är duglig för det mesta. Självklart som den lilla nörd jag är så bör den vara duglig till datorspelande också. Pristak 600:-

I rest my future PC endeavours in your hands!

foxx
2008-01-09, 11:11
Ny MS 3.0 :)

tp_88
2008-01-09, 11:12
Jag har en MX518 och en "ny" MS 3.0a, trivs helt klart bäst med MX518. Det skönaste musen jag testat skulle jag säga. Inte direkt dyr heller, knappt 400kr.

Solros
2008-01-09, 11:13
Köpte en sådan här häromdagen:
http://www.devcom.com.pl/sklep/images/Logitech%20MX1000%20laser%20black%20Crdls%20Combo. jpg

Helt nöjd. Den kostade runt 500:- och ska tydligen gå att använda i spel också, även fast den är trådlös. Investera gärna i en ny matta också, gör en hel del för känslan.
http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=38915

Timme
2008-01-09, 11:14
Jag tror nog att Razer/Microsoftmusen Habu knäcker allt :)

Tänker själv skaffa en sådan.
http://prisjakt.se/produkt.php?p=109200

http://img294.imageshack.us/img294/4330/habu001mediumgs2.jpg

edit: 480kr inklusive frakt från datorbutiken. Att musen samtidigt är äckligt snygg gör det ju inte sämre.

Löjtnant Blank
2008-01-09, 11:31
Sladd? Vem orkar med sladd 2008?

Wilden
2008-01-09, 11:41
Msi 3.0, en klassiker som fungerar i alla väder. Otroligt skön passform för handen också.

Buken
2008-01-09, 11:45
Jag älskar min Razor diamondsback magma som den så festligt heter,
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=261564
den har sladd men jag som hatare av trådlösa saker älskar den.

Animalistic
2008-01-09, 11:52
Jag har en MX518 och en "ny" MS 3.0a, trivs helt klart bäst med MX518. Det skönaste musen jag testat skulle jag säga. Inte direkt dyr heller, knappt 400kr.

+10
kör med samma

Timme
2008-01-09, 12:19
Jag väljer mellan dessa möss: Habu, diamondback, copperhead eller Death Adder. Vilken ska jag ha?

jesse
2008-01-09, 12:48
Jag väljer mellan dessa möss: Habu, diamondback, copperhead eller Death Adder. Vilken ska jag ha?

MX518 :D

Jag ser det som en mer prisvärd mus än de du nämner ovan.

Timme
2008-01-09, 12:55
MX518 :D

Jag ser det som en mer prisvärd mus än de du nämner ovan.

Jag har en MX 510. Knapparna är helt förstörda och det går inte att klicka ordentligt. Jag tycker inte om logitechs design. Razermössen är så sjukt snygga :)

tntballe
2008-01-09, 12:56
Jag väljer mellan dessa möss: Habu, diamondback, copperhead eller Death Adder. Vilken ska jag ha?

deathadder är skönaste razern jag testat. :thumbup:

*edit*
har en sån nu

Timme
2008-01-09, 12:58
deathadder är skönaste razern jag testat. :thumbup:

*edit*
har en sån nu

Är den skönare än diamondback?

LadyG
2008-01-09, 12:58
Sladd? Vem orkar med sladd 2008?

Trådlöst suger om man sitter vid datorn mer än ett par timmar om dagen. Ingen trådlös jag någonsin testat, och jag har testat en hel del, har pallat mina arbetsdagar på 8-10 timmar blandat användade (både spel och vanligt användande).

Logitechs G9 är bra däremot, och trådad så man slipper batteritorsk.

JJ
2008-01-09, 13:05
Trådlöst suger om man sitter vid datorn mer än ett par timmar om dagen. Ingen trådlös jag någonsin testat, och jag har testat en hel del, har pallat mina arbetsdagar på 8-10 timmar blandat användade (både spel och vanligt användande).

Logitechs G9 är bra däremot, och trådad så man slipper batteritorsk.


Va? Menar du att de trådlösa möss du provat inte pallar mer än 8-10 timmars användande?

tntballe
2008-01-09, 13:08
Är den skönare än diamondback?

Ja, diamondbacken hade en vass kant jag störde mig på. Den här har skönare knappar. Den här har även hållt längre.

LadyG
2008-01-09, 13:11
Va? Menar du att de trådlösa möss du provat inte pallar mer än 8-10 timmars användande?

På mindre än en månad har jag hunnit slita ut dem, ja. Till sist hinner de inte ta laddning lika fort som jag använder upp dem. Använder datorn till och från mellan 8-9 på fm till som senast 3 på natten (beroende på om jag har mycket att göra eller inte) oftast med något uppehåll för lunch (inte alltid säkert).

Den typen av användning är inte trådlösa gjorda för, tyvärr. De verkar räkna med att man jobbar 8 timmar och låter musen sitta i docka resterande tid av dygnet med så fungerar det inte hos mig. Jag har kontoret hemma, om du undrar.

Edit: Det blir förvisso lite mer än bara 8-10 timmar... my bad.

Snafu
2008-01-09, 13:24
Jag köpte en ny desktop och fick med en alldeles splitterny Acer-märkt mus med kula. Svart är den också.

JJ
2008-01-09, 13:43
På mindre än en månad har jag hunnit slita ut dem, ja. Till sist hinner de inte ta laddning lika fort som jag använder upp dem. Använder datorn till och från mellan 8-9 på fm till som senast 3 på natten (beroende på om jag har mycket att göra eller inte) oftast med något uppehåll för lunch (inte alltid säkert).

Den typen av användning är inte trådlösa gjorda för, tyvärr. De verkar räkna med att man jobbar 8 timmar och låter musen sitta i docka resterande tid av dygnet med så fungerar det inte hos mig. Jag har kontoret hemma, om du undrar.

Edit: Det blir förvisso lite mer än bara 8-10 timmar... my bad.


A, ok. Jag har MS mus med "lösa" batterier, används ett par timmar per dag för det mesta. Bytte batterier efter 2 år första gången.

LadyG
2008-01-09, 13:47
A, ok. Jag har MS mus med "lösa" batterier, används ett par timmar per dag för det mesta. Bytte batterier efter 2 år första gången.

Testade en sån också, men jag fick frispel på att behöva byta batterier titt som tätt. Fast tangentbordet var värst på det iofs, det slukade batterier som en tok. När batterierna blev dåliga började den repetera senast tryckta tangenten in absurdum, även om man släppt tangenten. Enda sättet att stoppa den var att byta batteri och radera 4-5 sidor med samma bokstav... Så nu sitter jag med ett G15-tangentbord istället :D

Tricce
2008-01-09, 13:52
Kör med Logitechs nya G5 .v2 grymt nöjd. (650:- ca tror jag på webhallen)

http://www.logitech.com/repository/414/jpg/3015.1.0.jpg

LadyG
2008-01-09, 14:05
Kör med Logitechs nya G5 .v2 grymt nöjd. (650:- ca tror jag på webhallen)


Snygg!

jakke
2008-01-09, 14:09
Jag borde verkligen investera i en bra mus. Nu har jag en logitech för 99kr. Fast just nu kommer jag oftast på mig att sitta på min laptop med 12" skärm som står brevid den stationära.:smash:

Aasa
2008-01-09, 14:22
MSE 3.0, håller högsta kvalitet och fungerar utmärkt i spel (även när man spelar om pengar på högsta nivå), dessutom håller den som sagt flera år.

Hades
2008-01-09, 14:30
Hur lång räckvidd kan man räkna med på en bra trådlös mus? Jag spelar inget, men det skulle vara skönt att kunna ha den när man kopplar datorn till tv:n och sitter i soffan och kollar film. Det är typ 4 meter mellan dator och soffa.

tuben
2008-01-09, 14:31
Jag skulle nog köpt en ny 3.0a om jag var du men annars kan du ju gå och klämma på en DeathAdder som är väldigt snarlik i formen.
Jag älskar 3.0ans fladdriga tumknappar för mycket för att gilla DA dock ;)

William
2008-01-09, 14:44
Jag har en logitech G7 sedan ett par år tillbaka och den är trådlös. Funkar klockrent till både spel och allt annat. Fördelen med den musen är att det följer med två uppladdningsbara litiumbatterier varav den ena sitter i musen och den andra på laddning. När den i musen är tömd byter man bara på en sek och är igång igen. Sedan är uppladdningen oxå skitsnabb så det är ingen risk att man hamnar i ett läge där båda batterierna är tömda, förutsatt att en alltid laddas givetvis.

KniveN
2008-01-09, 15:01
På mindre än en månad har jag hunnit slita ut dem, ja. Till sist hinner de inte ta laddning lika fort som jag använder upp dem. Använder datorn till och från mellan 8-9 på fm till som senast 3 på natten (beroende på om jag har mycket att göra eller inte) oftast med något uppehåll för lunch (inte alltid säkert).

Den typen av användning är inte trådlösa gjorda för, tyvärr. De verkar räkna med att man jobbar 8 timmar och låter musen sitta i docka resterande tid av dygnet med så fungerar det inte hos mig. Jag har kontoret hemma, om du undrar.

Edit: Det blir förvisso lite mer än bara 8-10 timmar... my bad.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=69928

Detta kör jag på laddar kanske varannan eller vartredje natt. Sitter nästa lika mycket som dig framför datorn.

Och jag har snart haft det i 2 år.

Rahf
2008-01-09, 15:15
Jag körde på TPs råd om MX518. En polare som jag köper grejerna hos sa även att han använder den och att den funkar skitbra.

Tack för hjälpen allesamman!

Ozma
2008-01-09, 15:37
Kanske lite dum fråga detta, men jag har inte haft trådlös mus på flera år, och funderar på att skaffa en.Vad för teknik använder man nu för tiden? Något bluetooth liknande eller :Virro ? Hade en förr och tror det var IR eller dylikt på den, och det sög, var tvungen att ha musen riktad exakt mot mottagaren som jag hade satt fast under skärmen, minsta avvikelse så reagera den inte.

Rahf
2008-01-09, 15:55
Kanske lite dum fråga detta, men jag har inte haft trådlös mus på flera år, och funderar på att skaffa en.Vad för teknik använder man nu för tiden? Något bluetooth liknande eller :Virro ? Hade en förr och tror det var IR eller dylikt på den, och det sög, var tvungen att ha musen riktad exakt mot mottagaren som jag hade satt fast under skärmen, minsta avvikelse så reagera den inte.

Om jag inte har fel så körde en polare i Örebro på blåtand och det funkade väldigt bra med ett avstånd på flera meter.

KniveN
2008-01-09, 15:56
jag har bluetooth på min iaf, men jag tror att det vanligaste är någon typ av radio.

Kebab-Arne
2008-01-09, 16:01
Köpte en sådan här häromdagen:
bild

Helt nöjd. Den kostade runt 500:- och ska tydligen gå att använda i spel också, även fast den är trådlös. Investera gärna i en ny matta också, gör en hel del för känslan.
http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=38915

Nu låter jag jättelak vilket inte är meningen. Köpte en sån för ett tag sen, funkade inte alls till CS för min del. Hade läst på en massa och folk på PC Gamers forum som sa den funkade till CS. Så det är möjligt att den fungerar till CS för vissa men den gjorde iallafall inte det för mig. Problemet är att jag lyfter musen några mm när jag spelar CS vilket den inte känner av så siktet rör sig inte.

Solros
2008-01-09, 16:04
Nu låter jag jättelak vilket inte är meningen. Köpte en sån för ett tag sen, funkade inte alls till CS för min del. Hade läst på en massa och folk på PC Gamers forum som sa den funkade till CS. Så det är möjligt att den fungerar till CS för vissa men den gjorde iallafall inte det för mig. Problemet är att jag lyfter musen några mm när jag spelar CS vilket den inte känner av så siktet rör sig inte.

Så om man använder den rätt, vilket majoriteten gör, så funkar den i spel är väl kontentan. Jag spelar inte på dator själv så jag vet inte.

Någon skrev om dålig batteritid på trådlösa möss, det verkar inte gälla för den här iallafall. Recensionerna säger att den går ungefär 20 dagar utan laddning. Jag har använt min en vecka nu ungefär och är kvar på första laddningen, används väl kanske 8 timmar per dag. Övriga omdömen säger också att den har mycket bra batteritid.

Kebab-Arne
2008-01-09, 16:07
Så om man använder den rätt, vilket majoriteten gör, så funkar den i spel är väl kontentan. Jag spelar inte på dator själv så jag vet inte.

Jo, så kan också uttrycka det. :)

Vet ju inte hur många som använder sig av "min stil", fast det verkar ju inte vara så många.

Tricce
2008-01-09, 16:23
Jo, så kan också uttrycka det. :)

Vet ju inte hur många som använder sig av "min stil", fast det verkar ju inte vara så många.

Lite som man lirade qw förr, man typ lyfte upp musen gjorde en "hand_sidleds_rörelse" för å spinna till kulan så man gjorde en snabb 180º :D