handdator

Visa fullständig version : Smärtor i nacke.


Nadreas
2008-01-08, 23:54
Har en vän som skriver följande om sin smärta. Vad är era tankar?


Saken är den att jag har mycket problem med intensiv värk i nacke och huvud hela tiden, dyyygnen runt, problem som uppkom för nästan 11år sen. Senaste tiden har det dock blivit väldigt tufft mentalt, vet inte om jag klarar av att arbeta och så (väntar på kontakt från en läkare som jag ska prata lite om den delen).
Min senaste sjukgymnast påstod att jag var svag i bröstryggen och att jag därför använder axlar och nacke istället för att kompensera. Jag skulle tror att varenda liten muskel i hela ryggen (men då främst axlar och nacken) är ganska rejält spända vi det här laget.
Det är hursom rätt mycket rehabträning som behövs göras varje dag (för att jag kanske kan kunna bli bättre om nåt år), men att göra dessa när de tredubblar smärtan och yrseln för resten av dagen (och har ännu ondare efterföljande dag), det är tungt.

Annars har jag mitt knä som jag måste jobba på att bygga upp muskelatur runt omkring för att få bättre stabilitet, något som jag haft problem med sedan juli/augusti 2004 då jag slet av främre korsband.

Sen har jag haft jobbig hosta i snart 11 veckor..

Jag skrev:
Tung period....
Gå till en annan idrottssjukgymnast och få en andra åsikt.
Det är mycket populärt att skylla på bröstryggen i dina symptom.
En sjukgymnast skall enkelt kunna känna om dina muskler runt nacke(m. trapezius) är spända.

Det verkar vara så pass allvarligt att jag inte vågar uttala mig om något alls angående rehab eller liknande. Det måste göras av en person som känner på nacken och kan sin sak till 100%. Bara för att en person är legitimerad måste han inte ha rätt, inte ens kompetent... Skaffa minst en andra åsikt.

Hang in there och lycka till!

Hon svarade:
Jo, alltså jag vet ju att mina muskler är väldigt spända, och värre blir det med tiden..
Denna sjukgymnast jobbar på Rehabcenter Norr och har väldigt bra rykte, även om han möjligtvis har rätt i det han säger har jag ändå känslan av att det inte "bara" kan vara det han påstår. Jag är t ex extremt stel i höger rotation i nacken, men så gott som normal åt vänster, och jag tycker att det ska vara något annat mer än att jag är svag i bröstrygg, men jag har ingen aning egentligen.
Och jag har ingen aning om vilken annan jag kan kontakta om ett andra utlåtande. I 11år har jag bara fått samma sorts svar; att jag "känner efter för mycket", att det bara är vanlig spänningshuvudvärk, och att jag bara ska slappna av så blir jag bra.

Att tvinga sig själv att köra på med rehabträning för nacken flera ggr/dag trots att man får minst fyra gånger så ont är inte särskilt kul.. Alla säger att jag måste göra det för annars kommer jag aldrig bli bra, men hur ska man kunna leva? Smärtan som jag redan har (utan att jag belastar nacken något) driver mig farligt nära gränsen redan som det är! Ärligt talat hade jag hellre slitit av korsbandet i knät några ggr till än att ha det här..

Nadreas
2008-01-09, 00:01
Hoppas på lite Löwgren, Guddi, Sheogorath, Börje H och obesogen svar här =)

obesogen
2008-01-09, 00:11
Hej Nadreas. Tråkig historia det där.
Jag tror nog jag kan tala för oss alla då ingen kommer över internet kunna ge din kompis råd motsvarande en person som träffat henne ett antal gånger och känt på hennes nacke. Hur uppkom problemen från första början?
Jag tycker det sjukt att hon har fått samma sorts svar i 11 års tid. Varför har hon nöjt sig med det svaret? En rehabperiod kan man prova under några månader, men ger det ingen effekt så måste man ju utvärdera och gå vidare. Speciellt när problemet är så pass stort att man kanske inte klarar av att utföra sitt arbete. Jag håller helt med om svaret du gav din vän. Sök annan kontakt och det snarast möjligt!

illitch77
2008-01-09, 10:06
Utan att gå in på detaljer kring nackproblemen (vilket naturligtvis inte går) så måste man efter 11 års smärtproblematik var öppen för betydligt fler faktorer än bara de lokala muskulära. Det finns högst sannolikt ett generellt sensitiserat smärtsystem, tänkbart neurogena smärtinslag och i allmänhet (kan naturligtvis inte säga något om din vän) risk för både sömnstörning och depressionsutveckling. Det viktiga är naturligtvis att hitta en vårdgivare, oavsett titel, som man kan känna förtroende för och att komma överens om en långsiktigt hållbar rehabilitering.

Johnny
2008-01-10, 20:27
Håller med illitch77, har man haft ont så länge så föreligger helt säkert en central sensitisering och förmodligen är nervsystemet påverkat, tom så pass att dess kanske står för större delen av besvären. Sen blir det såklart en ond cirkel med inslag av sömnbrist, depression, mer ont, svårt att motivera sig själv. Speciellt då det inte ens går att rehabträna pga mer smärta.
Sen spelar bl a det endokrina systemet och immunförsvaret stor roll i det hela, som sagt, det blir en ond cirkel.

Det är väl inte så konstigt att man hittar spända muskler? Kroppen (hjärnan) anser att något hotfullt sker i kroppen och försöker försvara sig. Hur gör den det? Genom att framkalla smärta som ska signalera till den medvetna delen av hjärnan att något har/är på väg att skadas. I och med det så brukar musklerna dra ihop sig (spänna sig, krampa) och ofta med inslag av svullnad, nedsatt rörlighet mm.
Frågan blir istället varför musklerna får order om att spänna och försvara sig. Och finns det något som säger att en svag muskel ska framkalla smärta?

Personligen tycker jag att det är dumt att rehabträna i ett sånt här läge när man mår så dåligt av det samt att det framkallar mer besvär. Dvs kroppen uppfattar även träningen som något hotfullt.

För att igen hålla med föregående talare så bör du söka fler åsikter, eller testa något för att se om det fungerar. Om det varit jag hade jag testat allt möjligt för att se om det hade effekt eller ej.

Sen hade det varit intressant att veta lite mer om debuten, hur det utvecklats, vilka utredningar som gjorts, vilka behandlingsmetoder som testas osv.

Till sist så kan jag inte förstå hur man kan säga till någon som har så ont att "dom känner efter för mycket"?!

/Johnny Franzén, Naprapat