handdator

Visa fullständig version : Bulk eller bulk


Fullkontakt
2008-01-08, 23:07
Vad tror ni ger bäst resultat i längden
(utgångspunkten är) 180cm, 10% BF, 18år kille.

Hård bulkCirka 500+ kcals överskott/dag . i 4 månader, sen deff tills man är tillbaks på samma BF% igen. Det vill säga ca 3månader

lättare bulk, Cirka 250 kcals överskott/dag . i 5 månader, sen deff tills man är tillbaks på samma BF% igen. Det vill säga ca 2månader.


.... Så efter 7 månader vem tror ni har fått bäst resultat?
Är förmodligen ganska svårt att svara på eftersom det lär inte finnas några undersökningar/forskning om detta.
Men ni som har tränat länge och prövat båda varianterna, vad säger ni? ;)

Gpajpen
2008-01-08, 23:09
Hur kan du veta hur långt tid det tar att komma ner till 10%BF igen, när du inte vet hur mycket muskler du kommer bygga under bulken?

Fullkontakt
2008-01-08, 23:09
sammanfattning:

Hård bulk med högre kcal-överskott och längre deff.
eller
lättare bulk med lägre kcal-överskott men inte lika lång deff.



MVH

Fullkontakt
2008-01-08, 23:10
hur länge bulk/deff ningrna håller på är bara uppskattade siffror! häng inte upp er på dem :P

kolle
2008-01-08, 23:11
Har inte testat både varianterna men eftersom(jag antar att du inte har bulkat innan?) man ofta misslyckas med sin första deff och förlorar en del muskelmassa skulle jag köra en kortare bulk och sen testa att deffa. Kanske känns lite hårt att inte få ut nåt av 5 månaders bulk.

Kovalchuq
2008-01-08, 23:16
Jobbigare att hård bulka och sedan deffa under lång tid.
men om man klarar av det så, kanske det är en fördel

Fullkontakt
2008-01-08, 23:25
Jag har faktiskt bulkat engång i mitt liv.
4månader cirka. 200-300kcal överskott försökte jag hålla.
Tyckte att jag ökade i styrka som bäst månad 1-2 ,Sen gick jag upp i vikt men ingen direkt ökad styrka.
Sen deffade jag 1-2månader.
Och nu är det snart dags för bulk igen tänkte jag!


Men jag undrar fortfarande om D e nåra erfarena rävar som testat hårdbulk/lättare bulk .... kul och höra vad ni tyckter :)

Fullkontakt
2008-01-08, 23:28
När ni bulkar, när känner ni som bäst att ni ökar i styrka?
Vi säger att ni bulkar i 6 månader. När ökar ni bäst? slutet? början? lika hela tidn? ~~~~~

Scratch89
2008-01-08, 23:55
I början, helt klart. Man kanske tappar ett par reps eller nåt kilo i en basövning, men det kommer tillbaka andra veckan eller så. Efter sex sju veckor kommer stagnationerna, och då får man hitta på något annat. Men det blir ungefär en månads extra ökning efter en diet.