handdator

Visa fullständig version : En till dator vill ha internet - helt grön


Johan86
2008-01-08, 22:26
Jag har en till dator som behöver internet. Jag är helt grön, har inte någon koll på det här. Vad behövs med än en router och nätverkskabel?

XroW
2008-01-08, 22:28
Jag har en till dator som behöver internet. Jag är helt grön, har inte någon koll på det här. Vad behövs med än en router och nätverkskabel?

vad har du för internetleverantör samt uppkoppling?

Johan86
2008-01-08, 22:30
vad har du för internetleverantör samt uppkoppling?


Bredbandsbolaget, 8mbit. Kommer nuvarande dator att bli slöare?

Kimball
2008-01-08, 22:30
Jag har en till dator som behöver internet. Jag är helt grön, har inte någon koll på det här. Vad behövs med än en router och nätverkskabel?

2nd: Bredbandsbolaget, 8mbit. Kommer nuvarande dator att bli slöare?


Eg. inget. förutom nätverkskort i båda datorerna, såklart. "Konfigurera" routrar är oftast inget problem i dagsläget heller.

Och nein, det påverkar inte din dator i sig. Surfandet kan ju bli lite lidande om någon tex laddar ner grejer i maxhastighet på andra datorn, dock.

XroW: Varför är ISP intressant? Bara nyfiken på vad du tänker på.

XroW
2008-01-08, 22:32
XroW: Varför är ISP intressant? Bara nyfiken på vad du tänker på.

Man behöver ju en korsad från jacket om han hade BBB men kom ju på nu att det har han säkert redan isånnafall :)
var iaf det dom sa till mig när jag ringde

Hardrocker
2008-01-09, 11:01
Som regel brukar det krävas en korsad kabel om man kopplar t.ex. modem direkt till en dator eller från dator till dator.
Jag har aldrig varit med om att en router eller dyl. kräver att man kör med korsad kabel. De flesta nya nätverkskort/switchar/routrar är dessutom autosensning och kan byta plats på tx/rx kablarna om det behövs.

Btw, undvik att köpa D-link. Det är bara skräp. Linksys/Cisco är att rekommendera.
Linksys är/var Ciscos konsumentprylar. Man kommer att börja sälja allt under eget namn.