handdator

Visa fullständig version : Hur många här kör spinning?


loztdignity
2008-01-08, 21:54
Hur många kör spinning?

Jag tycker spinning är rätt trevligt och man kan få sig en riktig genomkörare. Tidigare sprang jag mycket men när jag bytte springskor fick jag ont i ena benet varje gång jag sprang och tappade sugen....synd eftersom jag älskar att springa långt.

Jag kör på friskis och det verkar mest vara kvinnor och någon enstaka kille som kör där, vilket är lite synd. Jag undrar varför inte mer killar kör spinning egentligen, iofs är ledarna lite flåshurtiga ibland men det ignorerar jag.

Det är ruskigt bra träning iaf, speciellt i de intensivare passen jag kör och man är ofta riktigt jäkla mör efteråt.

Joggarn
2008-01-08, 21:59
Har faktiskt aldrig provat det. Antar att det beror på vad man är ute efter om man kör det eller inte elle om man tycker det är extremt roligt :)

forslund
2008-01-08, 22:03
Tre dagar i veckan såhär på vintern. Nyss fixat nytt gymkort på friskis inkl. spinning, så ska bli kul att testa där också.

På sommarn är det Mountain Bike som gäller!

Imni
2008-01-08, 22:04
Har provat en gång men det enda jag ville var att cykla därifrån.

Eddie Vedder
2008-01-08, 22:25
Ja det brukar bli två eller tre spinningpass per vecka, det beror p åhur mycket löpning det blir. Löpningen är prioritet 1 och spinningen är ett kul komplement som jag tycker ger mig ett bra träningspass.:)

Det är vanligt med killar där jag kör iaf, överhuvudtaget en hel del idrottsmän/idrottskvinnor och många som dessutom är riktiga cyklister vilket man kan se på klädseln samt deras vattendrickarteknik.:D

forslund
2008-01-08, 22:35
samt deras vattendrickarteknik.:D

haha, här får du ta och utveckla *popcorn*

Laijza
2008-01-08, 22:38
Förut hade jag en period då jag körde spinning 2-4ggr i veckan. Det varade i drygt ett halvår sen tröttnade jag.

Det är schysst träning men det jag inte gillar med spinningpass är att man inte får välja musik, inte kan se sig själv i spegeln under tiden (:D) och så kan man inte sluta när man vill; när man väl satt sig där känner man ju sig tvungen att sitta där till passet är slut, oavsett hur man mår just den dagen.

Nu står spinningskorna längst in i ett skåp alldeles dammiga. dock långt ifrån omöjligt att jag tar fram dom snart igen :)

Tolkia
2008-01-08, 22:40
As it happens. Det är trevligt, även om jag själv är liiiiite liiiiiite för lat för den sortens träningsform där man själv har väldigt stort inflytande över intensiteten/belastningen. Jag behöver nästan ha en kompis vid sidan om för att sparka igång "vinnarskallen" (jag är väl tpy motsatsen till Eddie eller så).

Här är det en hel del killar på passen också; det spelar säkert viss roll att vi har en hel del manliga instruktörer. Instämmer i vad Eddie skriver om riktiga cyklister; de brukar dock kraftigt minska i antal under sommarhalvåret. :D

Eddie Vedder
2008-01-08, 22:46
haha, här får du ta och utveckla *popcorn*

Alla riktiga cyklister håller flaskan typ "tvärtom" när dom dricker.:D Vet inte hur jag ska förklara, men jag har iaf tagit efter tekniken. Den är ju, inte helt förvånande, bättre när man sitter på en cykel.

Jag behöver nästan ha en kompis vid sidan om för att sparka igång "vinnarskallen" (jag är väl tpy motsatsen till Eddie eller så).

Du får gärna spinna med mig om du vill Tolkia, bara du låter mig vinna.:D

747
2008-01-08, 23:07
Jag tycker det tråkiga med spinning är att man har ingen kontroll. Jag vill gärna veta exakt hur lång tid ja måste trampa med en viss intensitet, och det vet man inte när en instruktör säger "bara en liten stund till" eller "full fart hela låten". Sen suger musiken, och ja det är väldigt tråkigt om man jämför med någon lagidrott. Men jag ska ge det några chanser till i vår.

Samir Troudi
2008-01-08, 23:13
1-2 pass i veckan sen en tid tillbaka.
Enda nackdelen är nog att min vilja överstiger min kondition, syratålighet och överlevnadsinstinkt.

Funderade i 50 minuter idag på hur snabbt hjärtat kunde slå innan man dog....

Maharadja
2008-01-09, 13:55
Jag varvar löpning med spinning för att undvika knäproblem då ja har tidigare korsbandsskada..fungerar perfekt och man kan hålla konditionen i topp med mindre skaderisk!

machine gun
2008-01-09, 14:00
Kör spinning lite nu och då som komplement till annan träning. Ska börja haka på triklubbens 3-timmarspass snart också :cool:

En sak jag verkligen stör mig på är när de säger att det är t.ex. 30 sekunder kvar och sen efter 25 sek säger "bara 15 sek kvar". Vafan? Antingen kör man med korrekta tidsangivelser eller så skiter man i det.

Eddie: Du får nog förtydliga lite. Vaddå "tvärtom"? :D Hur håller man i vanliga fall menar du?

Jay-Z
2008-01-09, 14:01
Ska gå idag faktiskt. Vore ju trevligt om man kunde göra det 1-2 ggr/veckan.

Semiramis
2008-01-09, 14:20
Jag kör ganska mycket spinning från och till. Knappt hälften killar där jag kör (SATS), faktiskt den enda gruppträning jag sett där könsfördelningen är såpass jämn.

Jay-Z
2008-01-09, 14:22
Alla killar jag sett som kör spinning är mulliga och har väldigt stora lår. Jag hoppas iaf att jag kommer få väldigt stora lår av spinningen.

Exdiaq
2008-01-09, 14:32
Första passet imorgon, är fortfarande lite tveksam då jag i bakhuvudet tänker "fan, detta är ju kärringträning!". Får dock se vad jag tycker efteråt, kan ju inte springa för jag har problem med blödningar i knäna.

forslund
2008-01-09, 15:33
Eddie: Du får nog förtydliga lite. Vaddå "tvärtom"? :D Hur håller man i vanliga fall menar du?

Skulle gissa på med handflatan mot kroppen istället för ifrån kroppen när man dricker ur flaskan. Jag gör också så, det är himla mycket lättare att plocka upp flaskan från cykeln på det sättet utan att tappa den i skogen :thumbup:

Olsson
2008-01-09, 16:06
Skulle gissa på med handflatan mot kroppen istället för ifrån kroppen när man dricker ur flaskan. Jag gör också så, det är himla mycket lättare att plocka upp flaskan från cykeln på det sättet utan att tappa den i skogen :thumbup:

De där är kanske lite tvetydigt eftersom de beror på om man har flaskan vinklad över eller under horisontalt läge. Men man greppar med lillfingret närmast toppen på flaskan och pekringret närmast botten på flaskan.

On topic så kör jag spinning på gymmet 1-2 gånger om året kanske. Cyklar helst ute och när jag cyklar inne så brukar göra det hemma på trainer. Gillar inte riktigt gruppträning då man inte själv kan påverka upplägget.

forslund
2008-01-09, 16:45
De där är kanske lite tvetydigt eftersom de beror på om man har flaskan vinklad över eller under horisontalt läge. Men man greppar med lillfingret närmast toppen på flaskan och pekringret närmast botten på flaskan.

On topic så kör jag spinning på gymmet 1-2 gånger om året kanske. Cyklar helst ute och när jag cyklar inne så brukar göra det hemma på trainer. Gillar inte riktigt gruppträning då man inte själv kan påverka upplägget.

Jo, det var så jag menade. Sorry för det otydliga meddelandet, men jag hade lika jobbigt som eddie att förklara ;)

Whistler
2008-01-09, 16:52
Körde en del för några år sedan, och det gav rätt bra. Har varit lite rädd om knäna förut, så därför det inte blivit av.

Imorgon kör jag dock terminens första pass, då de flyttat schemat så det passar bättre in med min övriga träning nu! :)

goj739
2008-01-09, 17:05
Faktiskt bara kört spinning en gång, men det var väldigt roligt tyckte jag.

Någon som har tips på bra spinningställen i östra gbg / centrum? Där man inte behöver vara medlem utan bara kan betala en(så liten som möjligt..)summa?

Einar
2008-01-09, 17:37
Jag körde spinning tidigare. Tyvärr så blir det väldigt sällan numer eftersom man måste boka tider en vecka i förväg för att få möjlighet att komma med på ett pass. Det är jobbigt att behöva gå in och avboka och hålla på så fort man inte kan så därför kör jag spinning på egen hand utan instruktör numer.

Shajjn
2008-01-09, 17:49
Varit på två pass och planerar att fortsätta med det.

NuclearWinter
2008-01-09, 17:52
Spinncyklat på Friskis och Svettis i 2,5 år nu. Jag tröttnar aldrig, däremot gäller det att passa sig för spinningledare som gillar techno, tempoökningar i trean (som gör att halva gruppen drar av allt motstånd och ökar risken för knäskador) och som inte förstått att man ska peppa. Jag orkar mycket mer när någon säger till mig att fortsätta.
Missade chansen att bli spinningledare för att jag inte visste vad jag ville göra efrter gymnasiet, men ska nog söka igen när jag har kommit in någonstans.

I stockholm finns det miljarder F&S och hur många spinnpass som helst, dessutom kostar årskortet för all träning nu bara 2900 ^^

Luttis
2008-01-09, 18:32
Alla killar jag sett som kör spinning är mulliga och har väldigt stora lår. Jag hoppas iaf att jag kommer få väldigt stora lår av spinningen.

Och jag som enbart sätt långa, smala snubbar med mindre grova lår på spinningpassen de senaste 2.5 åren...

thatkrillesshow
2008-01-09, 18:41
Precis börjat, men kör inte så ofta direkt. 1 gång varannan vecka just nu.
Men har tänkt börja köra det iaf 1 gång varje vecka inom snar framtid iom en deff.

Rätt så schysst träning, men kan bli riktigt jobbigt när mjölksyran slår till. Det e den som sätter stopp för mig på passen*grr27* Men ska försöka träna upp den...

NuclearWinter
2008-01-09, 18:57
Rätt så schysst träning, men kan bli riktigt jobbigt när mjölksyran slår till. Det e den som sätter stopp för mig på passen*grr27* Men ska försöka träna upp den...

Mjölksyran är ju halva nöjet ;D
Älskar att känna att benen tar stryk och hjärtat inte orkar med och Ändå kunna fortsätta. Om jag joggar känns det svårt att ta sig upp till den nivån och stanna där en längre period. Och så är det så skönt att träna i mörker ^^

Jax
2008-01-09, 19:04
Nja, har kört några få pass tidigare, men nu kör jag hemma på trainern istället. Längtar redan tills jag kan haka loss cykeln och köra ute istället.

alindvall
2008-01-09, 19:13
Gjorde varje vecka förr men numera blir det ingenting bara löpning och styrketräning! Det är otroligt bra träning om man vill bättra på sin kondition men jävligt irriterande att man inte får ha sin egen musik.

Ayla
2008-01-09, 19:15
Det brukar bli 2-4 pass i veckan. När man kör mycket spinning har jag insett/upptäckt :) att man måste vara duktig med maten annars orkar man inte köra ett ordentligt pass, då blir i alla fall jag tvungen att mesa lite emellanåt *whistle*

Eddie Vedder
2008-01-09, 19:16
Det där med musiken håller jag inte med om, jag blir nästan störd av dom låtarna jag tycker är bra. Då blir det att jag lägger fokus på att lyssna på låten för mycket.

Kent är det värsta skit jag vet i musikväg, en av instruktörerna på mitt gym har med en Kentlåt i passet. Då gör jag verkligen allt i min makt för att tömma kroppen och hjärnan tillräckligt för att inte höra skiten.:D

thatkrillesshow
2008-01-09, 19:23
Mjölksyran är ju halva nöjet ;D
Älskar att känna att benen tar stryk och hjärtat inte orkar med och Ändå kunna fortsätta. Om jag joggar känns det svårt att ta sig upp till den nivån och stanna där en längre period. Och så är det så skönt att träna i mörker ^^
Till en viss gräns:D När jag inte kan cykla mer för att mjölksyran blir för massiv e det inte kul längre*grr27* Men till en början e det skönt, det har du rätt i (fast det ska komma mot slutet av passet);)

Johan86
2008-01-09, 19:57
Jag kör intervaller på en motionscykel hemma i stället. Jag gillar att bestämma tempo och tid själv. Samt det viktigaste, musiken;) . Det vore ju iof kul att testa ett pass. Underbart att cykla för då kan man ta ut sig till max utan att riskera fotproblem som löpning.

MasterChief
2008-01-09, 20:37
Körde mycket en gång i tiden. Var med när spinning kom till Sverige och körde faktiskt ett litet exklusivt pass med Johnny G. Kommer ihåg att han sa:"Jag tycker alla instruktörer bör ha kört ett 5-timmars spinningpass". Passen på den tiden var mycket ballare än de är idag. De var helt sinnessjuka med extrema rpm och tokig intensitet. Alla bara skrek i salen av utmattning. Körde många maratonpass själv på flera timmar. Nu händer det ibland att jag joinar, men sällan jag upplever glöden i instruktörens ansikte. Jag menar Alp d´Huez glöd.
Men det finns säkert där ute någonstans...Någon som har ett tips?

loztdignity
2008-01-15, 19:01
Kör spinning lite nu och då som komplement till annan träning. Ska börja haka på triklubbens 3-timmarspass snart också :cool:

En sak jag verkligen stör mig på är när de säger att det är t.ex. 30 sekunder kvar och sen efter 25 sek säger "bara 15 sek kvar". Vafan? Antingen kör man med korrekta tidsangivelser eller så skiter man i det.

Eddie: Du får nog förtydliga lite. Vaddå "tvärtom"? :D Hur håller man i vanliga fall menar du?

Ja det där med tiden är sjukt irriterande ibland, de håller verkligen inte tidsangivelserna.

Alucard
2008-01-15, 20:04
Hade ett pass med det för några veckor sen med fotbollen och jag tyckte att det var riktigt tråkigt
Jag är hellre ute och springer för konditionen i det fallet

NuclearWinter
2008-01-15, 21:25
Det där med musiken håller jag inte med om, jag blir nästan störd av dom låtarna jag tycker är bra. Då blir det att jag lägger fokus på att lyssna på låten för mycket.


Hela poängen är ju att kunna låten så man kan flås-mima medan man cyklar ^^

Emil_Larsson
2008-01-15, 21:45
Någon gång i veckan kör jag spinning i gymmet.

bear.flowertwig
2008-01-15, 22:02
Som ersättning för löpning nån gång i veckan.

Kan tyvärr bara spinna med en instruktör, eftersom som han:
1. Lägger upp passen på ett bra och pedagogiskt/inspirerande/utmanande sätt
2. Har BRA musik

Punkt 2 har gjort det så gott som omöjligt att spinna någon annanstans(iaf inom SATS Sthlm). Har varit med om hårresande musikmixar i både tempo och stil som gjort att precis all motivation helt plötsligt rinner ur. Scooter blandat med Beatles, schlager osv... i ett och samma pass.

tejpis
2008-01-15, 22:05
Jag kommer nog börja i smyg när mitt nuvarande gymkort går ut.

machine gun
2008-01-15, 23:28
Är inbokad på mitt första 3h-pass på lördag förmiddag. Det ska bli... intressant :D

Cocadona
2008-01-16, 00:41
Var på ett intropass i lördags för att lära mig o ställa in cykeln o så. Ska försöka gå på ett pass imorgon (liiite busy i plugget just nu under sista veckan på terminen). Körde ett lite kortare bas-pass på introt men det verkar vara skoj och dessutom en bra träning. Tänkte komplettera löpträningen med detta då jag tycker fotbollslagsintervallträning i snöig backe är så där lagom kul vinternöje...

Eddie Vedder
2008-01-16, 07:28
Hela poängen är ju att kunna låten så man kan flås-mima medan man cyklar ^^

Dåliga låtar brukar ha en förmåga att sätta sig ganska hårt i skallen på mig så jag kan dom oftast väldigt bra oavsett hur dåliga de är.:D

Sofia4_4
2008-01-16, 07:33
Älskar spinning. Jag varierar olika pass på SATS. Klassen är väldigt uppblandade, lika många kvinnor som män.
På de klassen där musiken/instruktörer suger blir det färre och färre folk har jag märkt.
Skitlåtar hatar jag mitt i passet. Några instrukörer kör Hellström, Per Gesle och en till skitartist mitt i allting. Min tempo sjunker på en gång och allt går trögt tills låten tar slut.

Sofia4_4
2008-01-16, 07:33
Dåliga låtar brukar ha en förmåga att sätta sig ganska hårt i skallen på mig så jag kan dom oftast väldigt bra oavsett hur dåliga de är.:D

Du är knäpp!

tinus
2008-01-16, 09:13
Jag kör spinning brukar bli 2-4 pass / vecka´. Jag tycker att det är suuperkul och musiken grymt bra (kanske är för att jag får välja den själv?:D )Jag är instruktör, har varit det i drygt 7 år nu och det är fortfarande lika skoj. Angående könsfördelningen så är det faktiskt tvärt om på mina pass,större andel killar.

machine gun
2008-01-16, 19:16
Körde mycket en gång i tiden. Var med när spinning kom till Sverige och körde faktiskt ett litet exklusivt pass med Johnny G. Kommer ihåg att han sa:"Jag tycker alla instruktörer bör ha kört ett 5-timmars spinningpass". Passen på den tiden var mycket ballare än de är idag. De var helt sinnessjuka med extrema rpm och tokig intensitet. Alla bara skrek i salen av utmattning. Körde många maratonpass själv på flera timmar. Nu händer det ibland att jag joinar, men sällan jag upplever glöden i instruktörens ansikte. Jag menar Alp d´Huez glöd.
Men det finns säkert där ute någonstans...Någon som har ett tips?

Många cykel- och triathlonklubbar kör ju långa spinningpass såhär års. Klubben jag är med i kör 3-timmars just nu, men kommer utöka dem till 4 timmar längre fram. Har du kollat om nån klubb i närheten har nåt liknande?

På mitt vanliga gym är det längsta passet 70 min inklusive nedvarvning och stretch, vilket ger kanske en timmes träning bara. De flesta passen är bara 55 min (totalt). Det är trist.

Semiramis
2008-01-16, 20:09
Många cykel- och triathlonklubbar kör ju långa spinningpass såhär års. Klubben jag är med i kör 3-timmars just nu, men kommer utöka dem till 4 timmar längre fram. Har du kollat om nån klubb i närheten har nåt liknande?

På mitt vanliga gym är det längsta passet 70 min inklusive nedvarvning och stretch, vilket ger kanske en timmes träning bara. De flesta passen är bara 55 min (totalt). Det är trist.Tycker också att det är sjukt trist att det finns så få långa pass. SATS hade ett par 90-minuterspass men nu verkar det inte finnas mer än 75 minuter som jag kan hitta. Får väl köra dubbla pass men det är ju inte alls samma sak.

Cinna
2008-01-16, 20:20
Tycker också att det är sjukt trist att det finns så få långa pass. SATS hade ett par 90-minuterspass men nu verkar det inte finnas mer än 75 minuter som jag kan hitta. Får väl köra dubbla pass men det är ju inte alls samma sak.

I innerstan kan du fortfarande hitta 90 min långa klasser på bl.a. Sats Odenplan, Fridhemsplan, Stureplan och Tule.

Lama
2008-01-16, 20:27
Körde mitt livs andra spinningpass idag på friskis Fridemsplan. Har nog aldrig svettats så mycket i hela mitt liv. :P

Semiramis
2008-01-16, 21:17
I innerstan kan du fortfarande hitta 90 min långa klasser på bl.a. Sats Odenplan, Fridhemsplan, Stureplan och Tule.Tack för tipset, jag har nog snöat under på 90-minuterspassen på Regeringsgatan och Hötorget som verkar har försvunnit eller reducerats.

NuclearWinter
2008-01-16, 21:22
Dåliga låtar brukar ha en förmåga att sätta sig ganska hårt i skallen på mig så jag kan dom oftast väldigt bra oavsett hur dåliga de är.:D

Allt blir bättre när man kan det ändå, för då vet man att låten inte är oändlig ^^ Monoton techno är otäckt.

NuclearWinter
2008-01-16, 21:23
I innerstan kan du fortfarande hitta 90 min långa klasser på bl.a. Sats Odenplan, Fridhemsplan, Stureplan och Tule.


Friskis&Svettis har "Fri"-pass på 105 minuter. Jag har aldrig varit på dem, men jag tippar att det är musik och så, men inte lika ledarlett.

machine gun
2008-01-16, 23:22
Tycker också att det är sjukt trist att det finns så få långa pass. SATS hade ett par 90-minuterspass men nu verkar det inte finnas mer än 75 minuter som jag kan hitta. Får väl köra dubbla pass men det är ju inte alls samma sak.

Kör man dubbla pass blir det ju dels ett jobbigt avbrott när det ska stretchas och ha sig och dels så blir det ofta t.ex. ett medelpass och ett baspass, så det blir ju lite konstigt.

Synd att inga ställen har 2 h-pass. Det vore ganska lagom tror jag. 105 min lät rätt bra iaf. Kanske skulle testa ett pass på F&S. Men men, vi får se vad jag säger efter vårt 3 h-pass på lördag. Jag kanske aldrig mer vill se en spinningcykel efter det :D

Whistler
2008-01-17, 00:54
Jag körde mitt första pass i torsdags och ska köra nästa imorgon.
Det hela gick väl rätt bra. Tog det lugnt och försökte mest överleva. Inte tränat kondition ordentligt på snart två år. :D

Har dock känningar i baksidan av knäna. Stretchar fem dagar i veckan, så hur det hade varit om jag inte dragit ut musklerna ordentligt vill jag inte tänka på. Ni som är vana cyklister, vad kan det bero på?

Högerfoten domnade bort också efter ungefär halva passet, tror det är för att jag inte trycker ner hälen ordentligt utan spänner mig lite, men det går verkligen inte komma ner. Bara stretcha vaden, eller något annat?

forslund
2008-01-17, 09:18
Högerfoten domnade bort också efter ungefär halva passet, tror det är för att jag inte trycker ner hälen ordentligt utan spänner mig lite, men det går verkligen inte komma ner. Bara stretcha vaden, eller något annat?

Spänn/knyt inte skorna så hårt. Det brukar fungera för mig. Angående knäproblemet gissar jag bara på att det är ovana att trampa så mycket för musklerna. Försvinner nog ganska fort.

machine gun
2008-01-17, 16:23
Högerfoten domnade bort också efter ungefär halva passet, tror det är för att jag inte trycker ner hälen ordentligt utan spänner mig lite, men det går verkligen inte komma ner. Bara stretcha vaden, eller något annat?

Fötterna domnar lätt om man har skor med för mjuka sulor eller drar åt den där remmen för hårt över foten. Lite av ett dilemma blir det dock, eftersom man inte kan få till ett ordentligt rundtramp utan att dra åt ordentligt. Med cykelskor slipper man det problemet.

thatkrillesshow
2008-01-17, 16:41
Ska iväg på ett spinningpass nu...

thatkrillesshow
2008-01-17, 20:06
Ska iväg på ett spinningpass nu...
Det gick bra och va lätt. Enda jobbiga är att fötterna domnar av pga remmarna man spänner åt me.

Tolkia
2008-01-17, 20:26
Jag måste slå ett slag för cykelskor. Jag fick sagt till mig att om man kör mer än ett pass i veckan (och inte är jättefattig) är det en smart investering, och jo, efter att ha skaffat ett par så är jag böjd att hålla med. Enormt mycket trevligare för fötterna, både för ovan- och undersidan. Det är en utgift, men å andra sidan är det ju inte som att man sliter ut dem i första taget.

Whistler
2008-01-17, 21:48
Fötterna domnar lätt om man har skor med för mjuka sulor eller drar åt den där remmen för hårt över foten. Lite av ett dilemma blir det dock, eftersom man inte kan få till ett ordentligt rundtramp utan att dra åt ordentligt. Med cykelskor slipper man det problemet.

Ja, det är nog för mjuka sulor.

Dagens pass gick bra. Jag rörde knappt reglaget på hela passet, försökte mest bara överleva. :D

Har dock fortfarande känningar i baksidan av knäna, främst höger. Jag känner att jag spänner mig för att jag inte vågar trampa ut helt. Är rädd för att översträcka knät när jag trycker ner hälen. :(

Johan86
2008-01-17, 22:09
Jag känner lite smärta precis ofanför knät när jag kör spinning. Är jag stel i låret?

Tolkia
2008-01-17, 22:10
Har dock fortfarande känningar i baksidan av knäna, främst höger. Jag känner att jag spänner mig för att jag inte vågar trampa ut helt. Är rädd för att översträcka knät när jag trycker ner hälen. :(
Har du sadelhöjden rätt inställd bör du inte ens med fullt nedtramp översträcka knät, med mindre än att du halkar på trampan, tycker jag?

Demoneyes
2008-01-17, 22:13
Första gången idag :)

Whistler
2008-01-18, 11:08
Har du sadelhöjden rätt inställd bör du inte ens med fullt nedtramp översträcka knät, med mindre än att du halkar på trampan, tycker jag?

Ja, man har nog en del att hämta på att lära sig ställa in cykeln rätt.
Någon som vet någon schysst sida med instruktioner för detta? Bilder med lämpliga vinklar etc vore trevligt. :)

jakke
2008-01-18, 11:13
Ja, man har nog en del att hämta på att lära sig ställa in cykeln rätt.
Någon som vet någon schysst sida med instruktioner för detta? Bilder med lämpliga vinklar etc vore trevligt. :)

fråga om hjälp innan passet börjar?

Tolkia
2008-01-18, 13:50
Ja, man har nog en del att hämta på att lära sig ställa in cykeln rätt.
Någon som vet någon schysst sida med instruktioner för detta? Bilder med lämpliga vinklar etc vore trevligt. :)
Jag kan inte bjuda på några bilder, men jag har fått höra detta: Sätt foten med hälen på trampan, ställ in höjden så att benet är nästan rakt när du trampar ned hälen/trampan till max. Benet kommer då att vara lite böjt i max nedtrampat läge när du har foten på pedalen som man "skall", d.v.s. med pedalen under främre trampdynan (typ?).

Jag har även fått höra att det är lämpligt att ha sadeln i höjd med höftbenen, men jag tycker själv att det bara ger ett hyfsat utgångsläge att börja anpassa från. Men jag är inte någon expert på att ställa in cykeln, det skall gudarna veta.

Cinna
2008-01-18, 14:12
Enkel beskrivning om bl.a. inställningar - med bilder!

Klicka här (http://www.friskispressen.org/fp1-05/html/spinning.html)

Olsson
2008-01-18, 14:36
Du ska ha precis lätt böjt knä med hälen på pedalen i bottenläget precis som Tolika skrev. Sen när du har pedalerna vågrätt så ska framsidan av knäet gå med en lodlinje genom pedalaxlen på den främre pedalen. Det justerar du genom att flytta sadlen horisontellt. När du har flyttat sadlen så kolla med hälen i bottenläget igen.

Sen tycker jag givetvis man ska ha styret under sadelhöjd. Annars går det ju för tusan inte att cykla. Armbågarna ska böjas, axlar ska vara avslappnade, mage spänd och ryggen ska hållas rak.

LadyInsane
2008-01-18, 15:56
Jag har älskat spinning i perioder. Kan vara bland det bästa som existerar ibland. Tyvärr har mina knän bara blivit sämre och sämre och jag klarar inte av den typ av cardio längre. Har helt lagt det på hyllan och koncentrerar mig på styrka nu.

forslund
2008-01-18, 17:49
Jag kan inte bjuda på några bilder, men jag har fått höra detta: Sätt foten med hälen på trampan, ställ in höjden så att benet är nästan rakt när du trampar ned hälen/trampan till max. Benet kommer då att vara lite böjt i max nedtrampat läge när du har foten på pedalen som man "skall", d.v.s. med pedalen under främre trampdynan (typ?).

Jag har även fått höra att det är lämpligt att ha sadeln i höjd med höftbenen, men jag tycker själv att det bara ger ett hyfsat utgångsläge att börja anpassa från. Men jag är inte någon expert på att ställa in cykeln, det skall gudarna veta.

Du har rätt.
För avståndet mellan styre och sadel = Sätt armbågen vid sadeltippen och fingrarna vid styrstammen. Dra in styret så att den nuddar fingerspetsarna.

Det brukar vara ett bra riktmedel för spincyklar, som är lite anorlunda jämfört med hur en riktigt mountain bike & landsvägscykel är uppbygt, i alla fall så som jag bygger mina. Ska du ställa in en riktig cykel så lägg på din andra hands sida (Forma alltså ett T med med armarna.)

Hoppas att det var en ok förklaring, sjukt svårt såhär över internet, men som sagt, armbåge på sadeln och fingerspetsarna vid styret när det gäller spinningcyklar. :thumbup:

Cocadona
2008-01-21, 13:53
Jag måste slå ett slag för cykelskor. Jag fick sagt till mig att om man kör mer än ett pass i veckan (och inte är jättefattig) är det en smart investering, och jo, efter att ha skaffat ett par så är jag böjd att hålla med. Enormt mycket trevligare för fötterna, både för ovan- och undersidan. Det är en utgift, men å andra sidan är det ju inte som att man sliter ut dem i första taget.

Gjorde mitt första riktiga pass idag och kände direkt att mina inomhusfotbollsskor (Adidas Handboll Special) hade på tok för tunn sula. Fick ganska så ont under fötterna och funderar på att börja spana efter ett riktigt par spinn/cykelskor. Några tips anyone? Gärna billiga.

Kan förövrigt säga att det var jobbigt som fan!

machine gun
2008-01-21, 14:31
Gjorde mitt första riktiga pass idag och kände direkt att mina inomhusfotbollsskor (Adidas Handboll Special) hade på tok för tunn sula. Fick ganska så ont under fötterna och funderar på att börja spana efter ett riktigt par spinn/cykelskor. Några tips anyone? Gärna billiga.

Vilka mtb-skor som helst borde kunna fungera. Kolla t.ex. här: http://cyclecomponents.se/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=1&funk=steg_tva&artgrp=451
Glöm inte att köpa till SPD-klossar (metalldelen du skrivar fast under skon och använder för att klicka i pedalen) om det inte ingår när du köper skorna.

Johan86
2008-01-21, 14:32
Vet ni någon affär som säljer tjocka bra löparstrumpor?

machine gun
2008-01-21, 14:43
Vet ni någon affär som säljer tjocka bra löparstrumpor?

Runner's store, Löplabbet. (men nu är du i fel tråd va? ;))

Eldhroka
2008-01-21, 14:52
Vilka mtb-skor som helst borde kunna fungera. Kolla t.ex. här: http://cyclecomponents.se/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=1&funk=steg_tva&artgrp=451
Glöm inte att köpa till SPD-klossar (metalldelen du skrivar fast under skon och använder för att klicka i pedalen) om det inte ingår när du köper skorna.

Flämt, vad snygga skor det finns. Nu måste jag nästan köpa ett par bara därför. :D

OnT, jag kör spinning lite då och då. Skulle säkert köra oftare om jag hade riktiga skor :)

machine gun
2008-01-21, 14:58
Flämt, vad snygga skor det finns. Nu måste jag nästan köpa ett par bara därför. :D

En anledning så god som någon om man frågar cyklisterna på brädan :D

forslund
2008-02-18, 16:53
En anledning så god som någon om man frågar cyklisterna på brädan :D

Helt klart, skorna gör ju cyklisten :D

kaer
2008-02-18, 17:10
Det händer då och så, fast nu var det ett tag sen.
Tycker det är småmysigt, man sitter i mörker med lite musik och massa söta flickor, klart avkopplande =)

För övrigt så har lillebrorsans kompis brutit benet på två ställen när han körde spinning :smash:

NuclearWinter
2008-02-18, 20:21
Du har rätt.
För avståndet mellan styre och sadel = Sätt armbågen vid sadeltippen och fingrarna vid styrstammen. Dra in styret så att den nuddar fingerspetsarna.

Det brukar vara ett bra riktmedel för spincyklar, som är lite anorlunda jämfört med hur en riktigt mountain bike & landsvägscykel är uppbygt, i alla fall så som jag bygger mina. Ska du ställa in en riktig cykel så lägg på din andra hands sida (Forma alltså ett T med med armarna.)

Hoppas att det var en ok förklaring, sjukt svårt såhär över internet, men som sagt, armbåge på sadeln och fingerspetsarna vid styret när det gäller spinningcyklar. :thumbup:


Hur man vill ställa in cykelstyret är ju mest en smaksak. Och det beror jättemycket på hur stark bål och frisk rygg man har. Viktigast är ju att att man sitter så armar och axlar är avspända medan man cyklar och att det inte gör ont i ryggen.

machine gun
2008-02-18, 20:22
Det händer då och så, fast nu var det ett tag sen.
Tycker det är småmysigt, man sitter i mörker med lite musik och massa söta flickor, klart avkopplande =)

Avkopplande? Ta i lite mer nästa gång.

För övrigt så har lillebrorsans kompis brutit benet på två ställen när han körde spinning :smash:

What? Berätta :D

Cilia
2008-02-18, 20:22
Det är vanligt med killar där jag kör iaf, överhuvudtaget en hel del idrottsmän/idrottskvinnor och många som dessutom är riktiga cyklister vilket man kan se på klädseln samt deras vattendrickarteknik.:D
Var inte så säker på det.
många ser ut som riktiga cyklister men dom har bara köpt alla atteraljer och lärt sig alla moves. Förstår vad du menar med att dricka som en cyklist. Dom håller flaskan så att handen är under istället för över.


En sak jag verkligen stör mig på är när de säger att det är t.ex. 30 sekunder kvar och sen efter 25 sek säger "bara 15 sek kvar". Vafan? Antingen kör man med korrekta tidsangivelser eller så skiter man i det.
Precis, jäklar va sur jag blir. Jag har ju lagt upp det så att jag ska orka prick 30 sek.
Jag är duktig på att räkna, fråga Cinna *L*


Alla killar jag sett som kör spinning är mulliga och har väldigt stora lår. Jag hoppas iaf att jag kommer få väldigt stora lår av spinningen.
hhmmm jag tycker dom ser ut precis tvärtom.
Aldrig sett så smala killar som dom som kör spinning.


Älskar spinning. Jag varierar olika pass på SATS.
Du måste variera dig bra, längesen man såg dig.


I innerstan kan du fortfarande hitta 90 min långa klasser på bl.a. Sats Odenplan, Fridhemsplan, Stureplan och Tule.
Du glömde Söder!!!!
Du kanske kan ta Semiramis och visa henne Söders 90 klass *EG*


Flämt, vad snygga skor det finns. Nu måste jag nästan köpa ett par bara därför. :D
Alla skäl till att shopa är bra.

Eddie Vedder
2008-02-18, 21:27
Var inte så säker på det.
många ser ut som riktiga cyklister men dom har bara köpt alla atteraljer och lärt sig alla moves.

Om det inte är några riktiga idrottsmän jag sett så har dom iaf döljt det bra med tanke på att alla jag tänker på kört riktigt hårt och sett rejält tränade ut.;)

lovejude
2008-02-18, 22:27
Jag är den yngsta + den enda killen (förutom en gammal gubbe) på spinningpassen där jag går :(

Kanske vi ungdomare har fattat att springa är x 10 miljoner roligare än att sitta på en sadel inomhus på gymmet? *flex*

machine gun
2008-02-18, 22:30
Om det inte är några riktiga idrottsmän jag sett så har dom iaf döljt det bra med tanke på att alla jag tänker på kört riktigt hårt och sett rejält tränade ut.;)

Man kan väl vara vältränad även om man inte är cyklist?

Eddie Vedder
2008-02-19, 06:14
Man kan väl vara vältränad även om man inte är cyklist?

Ja?

Tolkia
2008-02-19, 07:34
Jag tycker mig notera viss skillnad i köns- och åldersfördelning beroende på vilken instruktör det är. Finns t.ex. en schnygg manlig instruktör vars pass alltid är proppfyllda av tjejer i tjugoårsåldern i väldigt posh utstyrsel. :D

loztdignity
2008-02-19, 14:21
Det händer då och så, fast nu var det ett tag sen.
Tycker det är småmysigt, man sitter i mörker med lite musik och massa söta flickor, klart avkopplande =)

För övrigt så har lillebrorsans kompis brutit benet på två ställen när han körde spinning :smash:

Du kanske skulle ta i lite mer ;)

Spinning ska vara jävligt jobbigt och det är det om man inte fuskar


Igår var en riktig mördar-dag. Först körde jag gym 1h på förmiddagen, sen vid 17.00 körde jag spinning medel en timme, sen efter det Tae-kwon do 1,5 h

Till råga på allt har jag semi-stukat ena handleden på tae-kwon-don :/ så ingen styrketräning idag.


Alltså blir det spinning idag igen!

loztdignity
2008-02-19, 14:23
Jag tycker mig notera viss skillnad i köns- och åldersfördelning beroende på vilken instruktör det är. Finns t.ex. en schnygg manlig instruktör vars pass alltid är proppfyllda av tjejer i tjugoårsåldern i väldigt posh utstyrsel. :D

Haha, trevligt.

Man kanske skulle bli spinning-instruktör, tanken har definitivt slagit mig och det råder ju ingen shortage på snygga tjejer på spinning-passen direkt

machine gun
2008-02-19, 14:41
Ja?

Cilia skrev att de kanske bara ser ut som cyklister för att de köpt all gear och du svarade att de måste vara cyklister för att de såg vältränade ut.

forslund
2008-02-19, 15:58
Hur man vill ställa in cykelstyret är ju mest en smaksak. Och det beror jättemycket på hur stark bål och frisk rygg man har. Viktigast är ju att att man sitter så armar och axlar är avspända medan man cyklar och att det inte gör ont i ryggen.

Ja, självklart ska man ställa in det efter sig själv, men det brukar vara en bra riktlinje för hur man sitter lagom bra.


Jag tycker mig notera viss skillnad i köns- och åldersfördelning beroende på vilken instruktör det är. Finns t.ex. en schnygg manlig instruktör vars pass alltid är proppfyllda av tjejer i tjugoårsåldern i väldigt posh utstyrsel.

Haha, om det ändå vore sant här i stan. :( Jag är i regel den enda under 25 på mina spinningpass. Instruktören är enligt mina ögon ett riktigt kap så jag fattar inte varför han bara lockar gamla pensionärer? *grr27*