handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater innan sömn?


Arnold Armstrong
2008-01-08, 20:47
Nu är man återigen tillbaka på banan. efter att ha kommit in i ett bra träningstempo i styrkan på ca 3 månader öppnade jag en gammal styrketräningstidning som sköt av en skottspole rakt upp i grimasen!

1. DET ÄR INTE BRA ATT ÄTA KOLHYDRATER INNAN DU GÅR OCH LÄGER DIG. ÄT ISTÄLET KYCKLING OCH VITA ÄGG TILL EXEMPEL.

Själv har man ett ganska tufft jobb tränar efter det och kommer hem cirkus cirkör klockan 20-21. Då är magen ganska oförskämd och skall ha en massa energi. Äter då gärna fil som går snabbt. Men alltså skall man köra mer protein? Kanske en stekt kyckling delad i 7 bitar (Mån- Sönd + 2 vita ägg?)

Är detta optimalt? Sedan dricker jag lite vatten detta erkar inte styrkeproffsen gilla. Främjar h2o styrkeprocessen?

Man får annars önska ett starkt 2008 så lika på börsen som på styrkebanan (gillar det ordet mer än gymmet). Vadå Gymmet? Det låter ju sp larvigt. Styrkebanan låter mer proffesionellt!

Whats up!

piraten99
2008-01-08, 20:48
1. DET ÄR INTE BRA ATT ÄTA KOLHYDRATER INNAN DU GÅR OCH LÄGER DIG. ÄT ISTÄLET KYCKLING OCH VITA ÄGG TILL EXEMPEL.

det är en jävla myt som närmaste tidningsförsäljare kan stoppa i brevlådan!

King Grub
2008-01-08, 20:49
Har du tränat finns det inget bättre tillfälle att fylla på med rejält med kolhydrat (och protein). Oavsett vad klockan är. Även om du inte har tränat skadar inte kolhydrat på kvällen.

Givetvis skall du dricka vatten, om du är törstig.

Du har bara läst en massa nys.

Arnold Armstrong
2008-01-08, 20:54
Men kolhydraterna sägs minska på den naturliga tillväxthormonprocessen?

piraten99
2008-01-08, 20:59
va? nej det är väl snarare så den ökar. Kolhydrater är what makes you going..kollisarna gör att du orkar dra ett mer rep till i bänkisen!

Eddie Vedder
2008-01-08, 21:03
Släng den där tidningen eller nöj dig med att läsa om träningen och byggarprofilerna. Byggartidningar innehåller nästan uteslutande värdelös information när det kommer till kosten. Fullspäckade med myter, vissa är direkta felaktigheter och helt tagna ur luften och andra är bara snedvridna och/eller överdrivna.

Martin Berkhan (Grandmaster här på forumet) som skriver i BODY har bra artiklar, annars har jag nog aldrig läst en vettig kostartikel i en byggartidning.

King Grub
2008-01-08, 21:07
Men kolhydraterna sägs minska på den naturliga tillväxthormonprocessen?

Vilken praktisk påverkan på en frisk människa tror du det har?

För träningsresultaten är det definitivt viktigare att fylla på glykogendepåerna och reducera muskelnedbrytningen, vilket kolhydrat gör.

Tillväxthormon är dessutom inte ett muskeluppbyggande hormon.

Kolhydrat lagras dessutom inte in som kroppsfett:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=763191&postcount=20

Arnold Armstrong
2008-01-08, 21:10
Okej tack för svaren. Skall nu köra på 3ägg varvat med 3 kycklingbitar varje kväll för att utvecklas mer. har gått fr 60 till 72.5 kg på ett år för att sedan stå stilla ett år nu mer mat! Skall äta mer kolhydrater också och slänga tidningen

King Grub
2008-01-08, 21:15
Vill du öka i muskelmassa och vikt finns det bara positiva aspekter med att äta kolhydraterna, vad klockan än är.

Aimar
2008-01-08, 22:59
På grund av att jag studerar så tränar jag oftast mellan 21-22 och brukar alltid ta halva ganinern innan och halva efter träning. Sen ca 30min efter träningen äter jag 250g lätt kesella med 2-3 hårda mackor med ost på. Är de för lite kollisar innan jag går och lägger mig och inte får nå mat förrens frukosten?

Imni
2008-01-08, 23:11
Vad är viktigast att äta på kvällen efter ett pass, kolhydrater eller protein?

insolation
2008-01-09, 00:01
Vad är viktigast att äta på kvällen efter ett pass, kolhydrater eller protein?

både och

King Grub
2008-01-09, 05:27
Protein. Men det är bara en fördel om även kolhydrat ingår. Varför det ena eller det andra?

Eddie Vedder
2008-01-09, 06:50
Är de för lite kollisar innan jag går och lägger mig och inte får nå mat förrens frukosten?

Svårt att svara på.

1. Jag vet inte hur stora dina knäckemackor är, tre hela "cirklar" eller tre mindre fyrkantiga skivor?

2. Jag vet inte hur pass energiförbrukande ditt pass är.

3. Vet inte hur energirik- och kolhyratrik din gainer är.

4. Vet inte ditt övriga energibehov samt hur mycket du ätit under dagen innan.

5. Vet heller inte när, vad och hur stor din frukost är.

Det måste inte vara för lite, men kan vara det.

Aimar
2008-01-09, 15:08
1. Det är fyrkantiga frukostbröd med de bästa smöret(bregott) och 2 skivor ost på varje macka.

2. ca 60min lyftning av tunga vikter och 15min löpning, som för tillfället är låg tempo pga att se om benhinneinflamationen försvunnit.

3. ca 70g kolhydrater och 35g protein

4. Har hunnit få i mig frukost, lunch och middag innan träning, äter vanlig husmans kost. kan bli nån mellanmål också ibland mellan någon av måltiderna.

5. Börjar kring 10-9, och äter oftat fil med musli och 2 fullkorns mackor med ost på.

Eddie Vedder
2008-01-09, 16:13
1. Det är fyrkantiga frukostbröd med de bästa smöret(bregott) och 2 skivor ost på varje macka.

2. ca 60min lyftning av tunga vikter och 15min löpning, som för tillfället är låg tempo pga att se om benhinneinflamationen försvunnit.

3. ca 70g kolhydrater och 35g protein

4. Har hunnit få i mig frukost, lunch och middag innan träning, äter vanlig husmans kost. kan bli nån mellanmål också ibland mellan någon av måltiderna.

5. Börjar kring 10-9, och äter oftat fil med musli och 2 fullkorns mackor med ost på.

Med en så pass rejäl gainer känns det inte som det behöver vara för lite. Inte för att 70 gram maltodextrin (eller vad det nu är för kolhydrater i din gainer) direkt är den mest näringsrika kolhydratkällan man kan tänka sig blir ju trots allt dom 70 grammen plus mackorna rätt hyfsad mängd. En hel del protein blir det ju också.

Om du är det minsta som jag så hade det dessutom varit omöjligt att sedan inte äta frukost förrän 9-10 dagen efter OM det vore på tok för lite mat efter träningen. Äter jag för lite funkar inte sömnen och jag vaknar vrålhungrig. Du verkar ju sova bra och det får ju ses som ett tecken på att du äter tillräckligt med mat även det.:)