handdator

Visa fullständig version : Tränings-schema/metod för att behålla men ej bygga


Alexlindgren
2008-01-08, 17:17
Jag har kommit till en gräns då jag för tillfället är nöjd med min muskelmassa. Vissa tycker säkert att jag är en idiot då jag är en liten mygga i deras ögon.

Men jag har en hel del kläder som kommer bli för små i armar, axlar eller bröst om min massa fortsätter att öka. Så jag ställer frågan hur jag ska träna för att behålla den muskelmassan jag har och inte bygga ny.

Jag vill alltså bli starkare och få bättre definerade muskler men inte bli större.

Just nu tränar jag med ett slags SL 5x5, 3x3 schema. Har ni tips på något nytt schema eller någon metod jag ska träna med?

Setantal, repsantag, osv?

Animalistic
2008-01-08, 17:24
Jag har kommit till en gräns då jag för tillfället är nöjd med min muskelmassa. Vissa tycker säkert att jag är en idiot då jag är en liten mygga i deras ögon.

Men jag har en hel del kläder som kommer bli för små i armar, axlar eller bröst om min massa fortsätter att öka. Så jag ställer frågan hur jag ska träna för att behålla den muskelmassan jag har och inte bygga ny.

Jag vill alltså bli starkare och få bättre definerade muskler men inte bli större.

Just nu tränar jag med ett slags SL 5x5, 3x3 schema. Har ni tips på något nytt schema eller någon metod jag ska träna med?

Setantal, repsantag, osv?

kör med maten på kcal-balans
borde väl vara det självklara valet

Mushan
2008-01-08, 17:26
kör med maten på kcal-balans
borde väl vara det självklara valet

+1.

Ät lite mindre än vanligt bara. :) Lär funka. Kanske färre reps också.

Mapa
2008-01-08, 17:26
träna på samma vikter som du gör nu utan att öka.. blir du starkare finns alltid risken (lol) att du blir större

Gpajpen
2008-01-08, 17:31
Kaloribalans eller strax under, sen tränar du ungefär hur du vill, bara du stimulerar tillväxt som leder till att du behåller mukklerna.

Alexlindgren
2008-01-08, 17:31
träna på samma vikter som du gör nu utan att öka.. blir du starkare finns alltid risken (lol) att du blir större

Inte bättre att t.ex. köra högre reps (runt 12), eller lägre (3-4)?

Räkna kalorier orkar jag inte göra annars än under deff...

skeletron
2008-01-08, 18:04
Skita i styrketräningen och köra kondition exempelvis istället?

Jag har kommit till en gräns då jag för tillfället är nöjd med min muskelmassa. Vissa tycker säkert att jag är en idiot då jag är en liten mygga i deras ögon.

Men jag har en hel del kläder som kommer bli för små i armar, axlar eller bröst om min massa fortsätter att öka. Så jag ställer frågan hur jag ska träna för att behålla den muskelmassan jag har och inte bygga ny.

Jag vill alltså bli starkare och få bättre definerade muskler men inte bli större.

Just nu tränar jag med ett slags SL 5x5, 3x3 schema. Har ni tips på något nytt schema eller någon metod jag ska träna med?

Setantal, repsantag, osv?

jwzrd
2008-01-08, 18:09
Ta upp schack? Du är så ung att du kommer att fortsätta växa även utan träning. Bodypump eller något sådant är kanske för dig?

Sheogorath
2008-01-08, 18:10
Inte bättre att t.ex. köra högre reps (runt 12), eller lägre (3-4)?

Räkna kalorier orkar jag inte göra annars än under deff...

Men ligger du på kcal+ "utan att bygga" så blir du ju fetare och fetare, eller hur? Så vill du inte bygga får du ändå räkna med att behöva deffa om du inte har en bra magkänsla (haha) för energibehov. :)

Erik__
2008-01-08, 18:13
Se till att inte gå upp i vikt så borde inte så mycket hända.

Sheogorath
2008-01-08, 18:17
Se till att inte gå upp i vikt så borde inte så mycket hända.

+15

skaparn
2008-01-08, 18:21
Jag klickade på länken "Bildtråd" i din signatur och fann att ett väldigt enkelt sätt för dig att inte växa ur kläderna är att banta lite. En inte oväsentlig del av volymen består nämligen av fett.

Liten Men Fet
2008-01-08, 18:59
Du är 17 bast, du SKA växa ur dina kläder annars är det något som är fel. Du ska utvecklas från pojke till ung man inom dom kommande 5 åren å det innebär förhoppningsvis att du kommer bli både längre och tyngre.
Enda sättet du kan hålla samma vikt som du har nu är att äta så lite att din naturliga tillväxt kommer avstanna, dvs nån form av svältdiet.

Det är som vi alla inser fullständigt idiotiskt, träna därför på och ät ordentligt och strunta i kläderna så kanske du kommer vara lika stor som alla andra även när du är 20. Vill du ha ett smalare ideal så sluta styrketräna och börja med nåt annat om du vill, dock kommer du ändå att växa ur kläderna.

Mapa
2008-01-09, 07:25
Inte bättre att t.ex. köra högre reps (runt 12), eller lägre (3-4)?

Räkna kalorier orkar jag inte göra annars än under deff...

finns alltid risk att växa om du blir starkare.. speciellt då du är 17 som många säger..

jag skulle gärna vilja höra av någon kunnig när snittet slutar växa på längden jag har hört :smash: att de är runt 16

Scratch89
2008-01-09, 15:21
Man slutar inte växa på längden när man är sexton år, för sjutton. Man växer upp till den myndiga åldern, och många växer ett par år till.

von huff
2008-01-09, 15:27
Man slutar inte växa på längden när man är sexton år, för sjutton. Man växer upp till den myndiga åldern, och många växer ett par år till.

Det stämmer inte på alla.Jag slutade växa på längden när jag var 15:)

Scratch89
2008-01-09, 15:42
Det stämmer inte på alla.Jag slutade växa på längden när jag var 15:)

Jag har inte växt sen början av gymnasiet heller, men då är jag kortare än genomsnitten också.

akerstrom
2008-01-09, 16:39
Nej men man växer väll på bredden också!!!:smash:

JohnRick
2008-01-09, 16:50
Hjärnan är heller inte fullt utvecklad förrän i 25-årsåldern, så det kan vara ännu en poäng att dröja lite.

Mapa
2008-01-09, 18:29
Man slutar inte växa på längden när man är sexton år, för sjutton. Man växer upp till den myndiga åldern, och många växer ett par år till.

Jag har inte växt sen början av gymnasiet heller, men då är jag kortare än genomsnitten också.

många verkar sluta växa tidigare än 18 ocskå...

själv slutade jag vid 14 år.. och jag 194cm... därför undrade jag om någon kunnig visste va snittet låg på

Scratch89
2008-01-10, 18:48
Men snittet ligger runt 18-20 år. Det är hormonreglerat.
EDIT: Säger min fysiologilitteratur.