handdator

Visa fullständig version : Morgonträning och frukost


Ironwoman
2008-01-08, 15:58
Sökt och inte riktigt hittat vad jag letar efter.

Jag tränar för att prestera bra tider på längre distanser, främst triathlon. Nu ska jag börja med att träna simning på morgonen innan jobbet och funderar på frukost i samband med det. Funderar på 1-2 gånger i veckan under vardagar.

De fördelar jag hoppas få ut är
- Vana att köra på tidigt på morgonen då många tävlingar startar tidigt (inget stort problem, blir alltid laddad till tävling).
- Bra möjlighet för 2 pass på vardagar trots heltidsjobb

Passet kommer i de flesta fall vara lätt, en knapp timme, utan så mycket tempo. Till våren kanske 4000 i tävlingafart (1,10-1,15), för att efterlikna tävlingar.

Så kommer jag till frukostfrågan. Nu valde jag en ganska lätt frukost, 120 g musli + mjölk och så självklart kaffe. Simmade passet och direkt efter 2 mackor. Jag vill så långt som möjligt klara mig på mat, jag gillar mat och gainer är inte mat.

Kroppen kändes inte på humör att köra på pga frukosten, matsjälkning + träning funkade inte så bra för mig. Jag tänker ändå fortsätta med frukost innan och förhoppningsvis kommer kroppen vänja sig.

Tycker ni att jag tänker rätt?
dvs är frukost innan det bästa alternavivet

Jay-Z
2008-01-08, 16:03
Jag tycker du borde prova utan frukost innan du bestämmer dig. Fördelen då är du kan lägga fler kcal till återhämtningen. Du har ingen direkt "nytta" av frukosten tätt inpå passet ur prestationssynpunkt skulle jag vilja säga.

Detta tar dock inte hänsyn till hur väl du klarar morgonhungern. Vissa måste verkligen äta frukost för att öht må bra.

machine gun
2008-01-08, 16:03
Jag tror absolut att du tänker rätt. Att kroppen inte är med på noterna helt, lär ju till stor del bero på att du helt enkelt är ovan att träna på morgonen. Dessutom kommer du ju alltid att äta frukost innan tävlingar, så jag tror inte att du tjänar nånting på att försöka lära dig att träna på fastande mage.

Är det jobbigt att äta mkt tätt inpå passet pga matspjälkningsproblem, så testa att äta lite mindre eller något mer lättsmält (müsli innehåller ju rätt mkt fibrer och ger därmed ganska långsam magsäckstömning).

Olsson
2008-01-08, 16:35
Om du ska köra ganska lätt och under timmen så klarar du dig bra utan frukosten innan. Fungerar fettförbränningen som den ska så bör du inte behöva mycket kolhydrater som bränsle för ett sådant pass. Vid hårdare pass så kan du äta mer kolhydrater innan sänggående dagen innan. Sen hade jag nog tagit en banan innan träningen för att piggna till lite.

Hade du haft svårt med mat och prestera på morgonen vid tävlingar så hade jag nog rekommenderat dig att vänja dig vid frukost innan. Men så verka ju fallet inte vara...

machine gun
2008-01-08, 16:39
Om du ska köra ganska lätt och under timmen så klarar du dig bra utan frukosten innan. Fungerar fettförbränningen som den ska så bör du inte behöva mycket kolhydrater som bränsle för ett sådant pass.

Då kommer man till den här intressanta biten med att människors arm- och axelmuskulatur inte kan använda fett som bränsle. Det borde rimligtvis kunna vara relevant när det kommer till simträning innan frukost. Dock är ju glykogenlagren som regel höga på morgonen (förutsatt att man fyllt på tillräckligt efter träningen dagen innan), så det borde ju räcka.

Ironwoman
2008-01-08, 16:50
Jag tycker du borde prova utan frukost innan du bestämmer dig. Fördelen då är du kan lägga fler kcal till återhämtningen. Du har ingen direkt "nytta" av frukosten tätt inpå passet ur prestationssynpunkt skulle jag vilja säga.

Detta tar dock inte hänsyn till hur väl du klarar morgonhungern. Vissa måste verkligen äta frukost för att öht må bra.

Som sagt är jag bara ute efter bra resultat, tränar ofta så jag snarare får trycka i mig mat. Att prova ska jag göra, nyttan är jag absolut med på, frukosten var bara störande.

Jag brukar klara 1,5 timme eller så innan jag blir verkligt hungrig

Jag tror absolut att du tänker rätt. Att kroppen inte är med på noterna helt, lär ju till stor del bero på att du helt enkelt är ovan att träna på morgonen. Dessutom kommer du ju alltid att äta frukost innan tävlingar, så jag tror inte att du tjänar nånting på att försöka lära dig att träna på fastande mage.

Är det jobbigt att äta mkt tätt inpå passet pga matspjälkningsproblem, så testa att äta lite mindre eller något mer lättsmält (müsli innehåller ju rätt mkt fibrer och ger därmed ganska långsam magsäckstömning).

Jo, jag tycker att jag borde vänja mig. Tyckte att 120 g musli var rel lite i volym jämfört med havregrynsgröt på 110 g havregryn med bär till, men det påverkade ändå.

Om du ska köra ganska lätt och under timmen så klarar du dig bra utan frukosten innan. Fungerar fettförbränningen som den ska så bör du inte behöva mycket kolhydrater som bränsle för ett sådant pass. Vid hårdare pass så kan du äta mer kolhydrater innan sänggående dagen innan. Sen hade jag nog tagit en banan innan träningen för att piggna till lite.

Hade du haft svårt med mat och prestera på morgonen vid tävlingar så hade jag nog rekommenderat dig att vänja dig vid frukost innan. Men så verka ju fallet inte vara...

Fettförbränningen funkar bara bra.

Vid lite viktigare tävlingar anpassar jag efter starttiden, är tex starttiden 7 går jag upp 4 för att äta, då brukar jag kunna stoppa i mig runt 700 hälsosamma kalorier, så det är ok. Blir också tävlingsinriktad, men gissar att lite vana att träna på morgonen ändå kan göra nytta, för på träning är det skillnad på resultat, desto senare på dagen desto bättre, generellt sett. På långa distanser är det ju svårt att säga om man tappar 2 % första 2 timmarna pga fel tid på dynet eller om man tappar för att man tar det lugnt eller om man kör lika, men skulle ha klarat snabbare för man är toppad.

Ironwoman
2008-01-08, 16:52
Då kommer man till den här intressanta biten med att människors arm- och axelmuskulatur inte kan använda fett som bränsle. Det borde rimligtvis kunna vara relevant när det kommer till simträning innan frukost. Dock är ju glykogenlagren som regel höga på morgonen (förutsatt att man fyllt på tillräckligt efter träningen dagen innan), så det borde ju räcka.

Så lugna pass måste gå bra, sedan är det om jag kör ett tuffare pass, med överföring av glykogen från resten av kroppen. Fast vid sådana pass kan man ju köra med sportdryck.