handdator

Visa fullständig version : Underarmar


spinkoo
2003-05-07, 21:07
Tjena alla. Jag är ny här på forumet och tänkte flika in en fundering.

Jag vill höra era åsikter om ett bra underarms träningsprogram. Nu snackar jag inte om "2 set på slutet av ett bicepspass" utan seriös underarms träning. Jag ska göra detta för att mina underarmar är allmänt veka (läs svaga) och smärtar lite i andra övningar. Hämmar även biceps. Säg nu era riktiga kraftövningar, jag vill inte sitta i calble för att isolera underarmarna så har jag dålig fantasi. Har kommit på domma...

Holdbar?
Omvänd bicepscurl

Fler "basövningar" för underarmar?

Sen övningen där man sitter på en bänk och guppar stång upp och ner med handlederna, är det överhuvudtaget bra ;) Ser jävligt "LAM" ut...:angel:

Nåja hjälp mig nu träna upp underarmar till ett par starka så blir biceps glad :bow:

Chris
2003-05-07, 21:10
Underarmscurl med stången bakom ryggen måste väl räknas som en basövning? Då kan man hantera mer vikt än när man kör sittande också! Prova, jag ska själv börja köra den här övningen igen.. :)

Chris
2003-05-07, 21:10
Välkommen till forumet föresten! :D

Bamse
2003-05-07, 21:13
Min kristallkula säger att en viss Arne Persson - inom en inte allt för avlägsen framtid - kommer att posta ett inlägg här! :thumbup:

/Sierskan Bamse-Saida :mallan:

Arne Persson
2003-05-07, 21:13
Platecurl och platewristcurl är utmärkta fär träning av händer och handleder.

Arne Persson
2003-05-07, 21:15
Bamse: Där fick du tji! He he. Jag tänkte faktiskt att jag skulle vara snäll och bespara lite lidande.

spinkoo
2003-05-07, 21:19
Snälla Arne bespara mig inte lidandet jag vill veta :D :D

Tack ska du Chris. Menade du denna typ eller?

Arne: En förklaring på övningarna???

Bamse
2003-05-07, 21:20
MVG i bild, spinkoo? :thefinger

spinkoo
2003-05-07, 21:21
Originally posted by Bamse
MVG i bild, spinkoo? :thefinger
:cryout: Mobbas inte :cryout: :smash:

Chris
2003-05-07, 21:24
Näe, menade den här övningen:

Arne Persson
2003-05-07, 21:27
http://www.bigsteel.iwarp.com/Gallery/Readers/ReadersGallery.html
Här är platecurl illustrerad på "mitt sätt". Jag misstänker att min nuna är fulare än normalt här. Platewristcurl får du räkna ut själv.

Nils
2003-05-07, 21:31
Originally posted by spinkoo

Nåja hjälp mig nu träna upp underarmar till ett par starka så blir biceps glad :bow:
Ta det varligt bara. jag började köra underarm lite halvhårt i vintras och det tog inte alls lång tid för att de skulle bli såpass skadade att inte biceps alls kunde köras istället för tvärtom. Jag har istället kört greppövningar(ej renodlade handledsövningar alls) sedan dess och på köpet blivit bättre än någonsin i handlederna. Starkare och betydligt "friskare".
Nils

Chris
2003-05-07, 21:32
-

spinkoo
2003-05-07, 21:39
Originally posted by Arne Persson
http://www.bigsteel.iwarp.com/Gallery/Readers/ReadersGallery.html
Här är platecurl illustrerad på "mitt sätt". Jag misstänker att min nuna är fulare än normalt här. Platewristcurl får du räkna ut själv.

Tackar tror jag listat ut den andra :D :D

Om du vill får du gjärna PM:a den eventuella artiklen du antydde längre upp att du hade :angel:

Chris & Bamse> Sluta förstöra min seriösa tråd :insane: :cryout:

Nissen> Ska ta det lugnt!!

Omvänd bicepscurl
Holdbar
Platecurl (den verkade så kul)

dessa ska provas

Arne Persson
2003-05-07, 21:48
Bamse: var vänlig och ta bort den tack! Jag kan ju skrämma barn med den minen!

Bamse
2003-05-07, 21:48
Originally posted by Arne Persson
Bamse: var vänlig och ta bort den tack! Jag kan ju skrämma barn med den minen!

:angel: Ta bort vilken? :angel:

Arne Persson
2003-05-07, 21:49
:insane: :insane: :insane:

Bamse
2003-05-07, 21:52
Originally posted by Arne Persson
:insane: :insane: :insane:

Vad är du sur för? :confused: Jag ser ingenting att vara sur över i denna tråd? :devil:

PDS
2003-05-07, 21:54
kör inte förmycket underarmar nu, dom är lätta att överanstränga och tro mig det tar tid innan dom blir bra igen. jag har provat!

ugly_kid
2003-05-07, 22:25
arne: ska man göra en bicepscurl med plattan i handen ett ska man curla handleden.

Arne Persson
2003-05-07, 22:31
Handleden skall vara helt rak när man gör en platecurl. Det är det som är det svåra.

YTS
2003-05-08, 00:38
Ni som vill träna handlederna, bör även träna handledssträckarna, d.v.s. de muskler man använder när man böjer handen bakåt. Ett bra sätt är att använda en wristroller, vilken även kan användas för sträckarna. Wristrollern, bör ha ca 4,5 cm's diameter. Handledssträckarna kan bli rejält starka. I början var jag rejält svag i dem, men nu är de lika starka som böjarna.

Börja med ett set per vecka för böjarna resp. sträckarna och arbeta dig upp till 9 set per vecka vardera. I början är handledsböjarnas styrka ungefär lika stor som de vikter du tränar bicepscurl på, så då skall man inte träna mer än två set handleder eftersom de får träning av bicepscurlen. Eftersom handlederna har potential att bli mycket starkare än man klarar i bicepscurl, så kommer skillnaden att bli större och större, därmed kan man öka på träningsdosen.

Yngve

Arne Persson
2003-05-08, 14:09
YTS: Du kan omöjligt ta lika mycket i handledscurl med övergrepp, som med undergrepp. Dorsalsidans muskler är betydligt svagare än vad palmarsidansmuskulatur är. I så fall är dina palmarflexorer helt underutvecklade.

mangs
2003-05-08, 14:26
Originally posted by Arne Persson
YTS: Du kan omöjligt ta lika mycket i handledscurl med övergrepp, som med undergrepp. Dorsalsidans muskler är betydligt svagare än vad palmarsidansmuskulatur är. I så fall är dina palmarflexorer helt underutvecklade.

Finns det något förhållande som räknas som normalt här? SJälv kör jag på 60 kilo undergrepp och 20 kilo övergrepp. Dvs ett förhållande på tre. Tycker att man i alla fall borde klara hälften så mycket i över som i under.
Några åsikter?

shirunai
2003-05-08, 14:35
Originally posted by Chris
Näe, menade den här övningen:

gäller att ha pump !

menar då chris modifierade bild

YTS
2003-05-08, 19:56
Originally posted by Arne Persson
YTS: Du kan omöjligt ta lika mycket i handledscurl med övergrepp, som med undergrepp. Dorsalsidans muskler är betydligt svagare än vad palmarsidansmuskulatur är. I så fall är dina palmarflexorer helt underutvecklade.

Arne jag vet att du är kompetent på det här med styrketräning, så jag säger inte emot dig ang musklernas styrkeförhållande. Men när det gäller mig själv så är det helt sant det jag säger. Jag har kört min 44 mm's wristroller på 24 kg för både sträckarna och böjarna. Och det är ungefär vad jag kan köra max, på dem. Sen om du har kvar IronMind katalogen från 2002, så är det en bild på en kille som kör en riktigt tung wristroller för sträckarna, vill minnas att det var ca 120 kg.

Yngve

Arne Persson
2003-05-08, 20:47
YTS: Du kan inte jämföra Wrist Roller med tex handledscurls eftersom det är två helt olika rörelser du kör. Testa med handledscurls över resp. undergrepp och se hur stor skillnaden är. Wristrollern är en övning där även palmarflexorerna är kraftigt enagerade, eftersom du måste hålla hårt om rullen för att den skall börja rotera i händerna på dig..

Nils
2003-05-08, 20:48
Originally posted by YTS


Jag har kört min 44 mm's wristroller på 24 kg för både sträckarna och böjarna. Och det är ungefär vad jag kan köra max, på dem.
Yngve
Sen kan man ju undra om vikter med wristroller är en bra måttstock på styrkan på böjarna och sträckarna också.
Nils

YTS
2003-05-08, 21:15
Arne, i platecurl är jag något starkare i böjarna än sträckarna, men en del av detta beror på att det är svårt att hålla emot skivans tyngd med bara tummen. Greppet runt wristrollern är inga som helst problem att orka hålla, skulle handleden klara det skulle jag säkert orka greppa, minst 25% till.

Nils, för mig tar övningen mest på handlederna och det är de som begränsar vikten, så det är nog en rätt bra indikation på handledsstyrka.

Arne igen, När man använder handleden, på så sätt att man böjer handleden i sidled, så borde det väl vara bäst om böjarna och sträckarna var lika starka. Har du läst om den där killen i USA som är ca 70 år och som leker med så tunga släggor, att få gripmasters i sin krafts ålder hänger med. Slim "the Hammerman" Farman heter han.

Yngve

Arne Persson
2003-05-08, 21:21
YTS. Jag kan bara konstatera att ju mer man tränar grepp odyl så upptäcker man hur otroligt komplext det är. Ulnar- resp radialabduktion (flexion) är ett specialfall som ej kan jämföras med palmarflexion och dorsalflexion. Jag pallar inte att utreda det här. Du får väl hoppa på min kurs och ställa frågan där så skall jag utreda den till dig.

YTS
2003-05-08, 21:26
Kom just på en sak. Nån gång på 80-talet, såg jag en annons i den Amerikanska byggartidningen FLEX. Firman i fråga sålde hantlar, där vikt centrum låg längre ifrån handleden än handtaget, så att man fick en högre viktbelastning på handleden, än när man kör med konventionella hantlar. Nå'n som testat dessa?

Yngve

rymdrattan
2003-05-08, 21:36
Originally posted by Chris
Näe, menade den här övningen:

Chris, jag måste bara fråga..
Är det din pung som är illustrerad på bilden?
Eller varför är den så j-vla prickig? :thefinger

YTS
2003-05-08, 21:40
Jo du har rätt om det här med komplexiteten, jag kommer fortfarande på grejer, efter mer än ett års träning. Det senaste, var när jag började köra wristroller för sträckarna. Helt plötsligt tappa jag styrkan i den övning jag körde för fingrarnas sträckar muskler, tydligen tränade wristrollern även dem, så tillsammans med den specifika träningen blev de övertränade. Jag la ner specialövningen, trots detta fick jag ont i vänster tummes sträckarmuskels fäste på andra leden, förra veckan.

Tränar du handledssträckarna systematiskt? och i så fall, vad har du för styrke förhållande mellan böjarna och sträckarna.

Det skulle vara intressant att gå din kurs, finns det info nå'n stans ang. pris. Den skulle väl hållas på ert gym i Löddeköpinge?



Yngve

Arne Persson
2003-05-08, 21:44
Jag håller en kurs nu i helgen. Kostnad endast 1825 kr. Jepp det blir på X-act i Lödde. Då kunde du passat på och testat våra grepprylar.

Chris
2003-05-08, 22:05
Originally posted by rymdrattan


Chris, jag måste bara fråga..
Är det din pung som är illustrerad på bilden?
Eller varför är den så j-vla prickig? :thefinger

Nej nej, det är dina biceps. Stora som mollusker och prickarna kommer från alla injektioner med synthol du använt för att få så enorma armar...

:cheers:

rymdrattan
2003-05-08, 22:21
Originally posted by Chris


Nej nej, det är dina biceps. Stora som mollusker och prickarna kommer från alla injektioner med synthol du använt för att få så enorma armar...

:cheers:

Oj då.. så han tar i :D
Men det är väl tur att nån tycker mina armar är enorma då :bow:

nunchaku
2003-05-09, 18:35
en som hade ganska imponerande underamar var väl ändå Bruce Lee :hbang: