handdator

Visa fullständig version : Sova vs Vaken


thexbishop
2008-01-07, 23:16
Undrar bara om det är någon skillnad i kalorifröbrukning mellan att vara vaken (sitta frömför tv, dator dylikt alltså inte röra ett piss på sig) eller att ligga och sova...

Johan_P
2008-01-08, 00:20
Kroppen drar mer energi när du är vaken än när du sover. Nog inte så stor skillnad dock, fast det var inte frågan :)

Rahf
2008-01-08, 00:42
Kroppen drar mer energi i vaket tillstånd än i sovande, alla aktiviteter nedregleras under sömn.

Koloftw
2008-01-08, 00:45
Bakvänt kan man ju säga såhär:

Om en person försöker sitta uppe hela natten bara för att det förbränner mer så kommer han sitta vid datorn till kl. 7.30 för att sen somna och sova igenom hela dagen.

Medans den andre personen, som gick och la sig tidigt fick ork och gav sig ut på ett konditionspass och sen ett normalt liv efter ...

Vem förbrännde mest av de två personerna? ;)

thexbishop
2008-01-08, 01:21
Bakvänt kan man ju säga såhär:

Om en person försöker sitta uppe hela natten bara för att det förbränner mer så kommer han sitta vid datorn till kl. 7.30 för att sen somna och sova igenom hela dagen.

Medans den andre personen, som gick och la sig tidigt fick ork och gav sig ut på ett konditionspass och sen ett normalt liv efter ...

Vem förbrännde mest av de två personerna? ;)

Vad exakt vill du egentligen säga med det inlägget?

Varför skulle någon sitta uppe på natten bara för att förbränna kalorier?, och om nån gör det, tror du den då att den personen istället går och lägger sig på dagen? Va nog årets hittils dummaste inlägg.

Sniggel
2008-01-08, 01:25
Varför skulle någon sitta uppe på natten bara för att förbränna kalorier?
You never know :-p

Och om nån gör det, tror du den då att den personen istället går och lägger sig på dagen?
Jag känner personer som har såna vanor, har själv haft såna. Inget att rekommendera förstås.

Men jag förstår om det inte tillför något till din fråga.

thexbishop
2008-01-08, 01:41
Varför skulle någon sitta uppe på natten bara för att förbränna kalorier?
You never know :-p

Och om nån gör det, tror du den då att den personen istället går och lägger sig på dagen?
Jag känner personer som har såna vanor, har själv haft såna. Inget att rekommendera förstås.

Men jag förstår om det inte tillför något till din fråga.

Ja exakt, blev knappast smartare av de inlägget.

Ja, jag känner också sånna med sånna VANOR, men nu snackar vi om folk som enkomt sitter uppe på kvällen för att förbränna kalorier, alltså istället för att sova. Jag menar bara att ingen sitter uppe en hel natt enkomt för att förbränna kalorier, för att sedan gå och lägga sig på dagen.

Koloftw
2008-01-08, 01:43
Varför skulle någon sitta uppe på natten bara för att förbränna kalorier?, och om nån gör det, tror du den då att den personen istället går och lägger sig på dagen?

Inte vet jag. Fråga den som ställde frågan.

Provotic
2008-01-08, 04:23
kan inte sova, har försökt hela natten..

FRUSTRERANDE.

Eddie Vedder
2008-01-08, 06:40
Inte vet jag. Fråga den som ställde frågan.

Det var ju thexbishop som ställde den och du svarade på något helt annat.

Frågan var skillnad på energiförbrukning i att vara helt inaktiv och vaken jämfört med sömn. Då har ju knappast ett exempel med konditionsträning med saken att göra.


On topic: Man brukar skilja på Resting metabolic rate (RMR) och Sleeping metabolic rate (SMR). Mätningar på RMR (eller BMR, Basal Metabolic Rate, om man så vill) görs generellt sett i vaket tillstånd och total vila genom indirekt kalorimetri. Alltså är SMR något lägre än RMR/BMR, en aktivitetsfaktor på 0.9 brukar man räkna med vid sömn.

thexbishop
2008-01-09, 22:18
Det var ju thexbishop som ställde den och du svarade på något helt annat.

Frågan var skillnad på energiförbrukning i att vara helt inaktiv och vaken jämfört med sömn. Då har ju knappast ett exempel med konditionsträning med saken att göra.


On topic: Man brukar skilja på Resting metabolic rate (RMR) och Sleeping metabolic rate (SMR). Mätningar på RMR (eller BMR, Basal Metabolic Rate, om man så vill) görs generellt sett i vaket tillstånd och total vila genom indirekt kalorimetri. Alltså är SMR något lägre än RMR/BMR, en aktivitetsfaktor på 0.9 brukar man räkna med vid sömn.

Ja exakt!

Jaha okej då vet jag:) tack alla som svarade på frågan.

Scratch89
2008-01-10, 00:45
Ett väldigt förenklat sätt att se på saken är att titta på hur mycket du andas.

När man sover andas man som bekant långsammare, då man inte behöver föra in lika mycket syre/ut lika mycket koldioxid i andningskedjan och lemonadhojen. :D

Ondskapelsen
2008-01-12, 17:28
Bakvänt kan man ju säga såhär:

Om en person försöker sitta uppe hela natten bara för att det förbränner mer så kommer han sitta vid datorn till kl. 7.30 för att sen somna och sova igenom hela dagen.

Medans den andre personen, som gick och la sig tidigt fick ork och gav sig ut på ett konditionspass och sen ett normalt liv efter ...

Vem förbrännde mest av de två personerna? ;)

Jag tycker detta var ett ypperligt inlägg även om det inte besvarar frågan rakt på sak.
Men ack så sant. Personen som sover lär vinna pga att han är utvilad och kan förbränna nästa dag. Men som sagt, lär gå att kika på pulsen och antal andetag per minut och sånt som ett exempel.

thexbishop
2008-01-13, 03:28
Jag tycker detta var ett ypperligt inlägg även om det inte besvarar frågan rakt på sak.
Men ack så sant. Personen som sover lär vinna pga att han är utvilad och kan förbränna nästa dag. Men som sagt, lär gå att kika på pulsen och antal andetag per minut och sånt som ett exempel.

Ja, men de sa mig absolut ingenting och har absolut inte med saken att göra..

RanShi
2008-01-13, 11:10
under "deff" är det inte heller speciellt bra att inte sova.

läste något om en jävla massa tillväxthormoner som går ut i kroppen efter 4-5 timmars oavbruten sömn.

thexbishop
2008-01-13, 14:23
under "deff" är det inte heller speciellt bra att inte sova.

läste något om en jävla massa tillväxthormoner som går ut i kroppen efter 4-5 timmars oavbruten sömn.

Förstår inte vad det har med saken att göra?

Tolkia
2008-01-13, 15:33
Förstår inte vad det har med saken att göra?
Det kan vara så att det faktum att du valde att posta tråden i underforumet "Diet, deff & fettminskning" leder läsaren i en viss tolkningsriktning (den att du är intresserad av frågan i deffsyfte). Du är alltså inte fullt så oskyldig till att din fråga tolkas som den gör.

thexbishop
2008-01-13, 16:21
Det kan vara så att det faktum att du valde att posta tråden i underforumet "Diet, deff & fettminskning" leder läsaren i en viss tolkningsriktning (den att du är intresserad av frågan i deffsyfte). Du är alltså inte fullt så oskyldig till att din fråga tolkas som den gör.

Ja, fast o andra sidan så är det inget som säger att jag är intresserad av frågan i deffsyfte. Var tycker du då att frågan borde vara placerad då? Jag kan inte rå för att vissa drar slutsatser som är helt galna!

RanShi
2008-01-13, 18:49
Förstår inte vad det har med saken att göra?

Antog bara att du vill förlora så mycket fett som möjligt utan att förlora muskelmassa, jag ber om ursäkt för att jag tror att man hellre behåller muskelmassa än att man förlorar den.

thexbishop
2008-01-13, 19:12
Antog bara att du vill förlora så mycket fett som möjligt utan att förlora muskelmassa, jag ber om ursäkt för att jag tror att man hellre behåller muskelmassa än att man förlorar den.

Och nu ber du om ursäkt för någe jag inte alls kritiserat.

Jag undrar skillnaden i kaloriförbränning vid vaket tillstånd och när man sover, du svarar med att säga att det inte är bra att man inte sover, knappast svar på min fråga och det får du mer än gärna be om ursäkt för.