handdator

Visa fullständig version : Studiemedel och hyror


Eddie Vedder
2008-01-07, 21:46
Sedan jag började plugga på universitet har jag ändrat ståndpunkt angående höjning av studiestödet. Innan var jag för, efter att sedan sett med egna ögon anledningen till att många studenter har värdelös ekonomi samt att jag fått erfara hur oerhört enkelt det är att göra av med lie pengar om man vill så tycker jag inte det finns någon anledning att höja alls.

Med undantag för studenter som tvingas betala hutlösa hyror i sin bostad. Men att man ska få låna till sig ännu mer pengar att supa upp tycker jag är fel.

Scratch89
2008-01-07, 21:50
Sedan jag började plugga på universitet har jag ändrat ståndpunkt angående höjning av studiestödet. Innan var jag för, efter att sedan sett med egna ögon anledningen till att många studenter har värdelös ekonomi samt att jag fått erfara hur oerhört enkelt det är att göra av med lie pengar om man vill så tycker jag inte det finns någon anledning att höja alls.

Med undantag för studenter som tvingas betala hutlösa hyror i sin bostad. Men att man ska få låna till sig ännu mer pengar att supa upp tycker jag är fel.

Man borde få studiebidrag beroende på ens hyra. Nu finns det ju studenter som flyttar ofta, men det borde gå att lösa på något sätt ändå. Min hyra ligger på hutlösa 4376 kr i månaden för 28 kvadrat, och det är lite fel att jag får ut samma summa pengar än en som delar en tvåa med en kompis och betalar 2000 kr i månaden.

Eddie Vedder
2008-01-07, 21:52
Min hyra ligger på hutlösa 4376 kr i månaden för 28 kvadrat, och det är lite fel att jag får ut samma summa pengar än en som delar en tvåa med en kompis och betalar 2000 kr i månaden.

Absolut!

Du tillhör alltså den gruppen studenter jag anser bör få högre studiemedel, möjlighet till mer lån eller mer bidrag.

Men ofta tycker jag det är befängt, personer som ena dagen gnäller över ekonomin och andra dagen gör av med 500 spänn på krogen. Inget fel med krogrundor i sig men lite självinsikt kanske man kan ha om vart pengarna tar vägen.

Trance
2008-01-07, 21:55
Eller så borde man skaffa rimlig hyra beroende på det studiemedel man får.

z_bumbi
2008-01-07, 22:04
jag petade ihop detta i en egen tråd för att inte döda den andra.

Man borde få studiebidrag beroende på ens hyra. Nu finns det ju studenter som flyttar ofta, men det borde gå att lösa på något sätt ändå. Min hyra ligger på hutlösa 4376 kr i månaden för 28 kvadrat, och det är lite fel att jag får ut samma summa pengar än en som delar en tvåa med en kompis och betalar 2000 kr i månaden.

Du får å andra sidan bostadbidrag vilket sänker hyran en bit, jag har inte koll på hur mycket man får (eftersom jag inte kan få bostadbidrag,..) men en slant blir det i alla fall. Sen vet jag inte om jag någonsin skulle betala så mycket pengar för 28 kvadrat och det måste finnas ett billigare boende att få tag på? Att dela lägenhet med någon annan t ex.

Jag tycker i många fall att studiemedlen är snålt tilltagna, i vissa kurser går literaturen på två tusen för en kurs på 5 veckor och även om man inte måste köpa alla böcker så finns det vissa kurser då böckerna faktiskt är värda att ha.

Eddie Vedder
2008-01-07, 22:08
jag petade ihop detta i en egen tråd för att inte döda den andra.

Haha, vad chockad jag blev. Såg att jag helt plötsligt startat en tråd som jag inte startade.:D

Men det var rätt att flytta diskussionen z_bumbi.:thumbup:

Avesta
2008-01-07, 22:10
Höjning behövs inte, dock måste man ta bort inkomsttaket för studenter med studiebidrag, ingen vill arbeta för att sedan betala tillbaka och det slutar med att folk sitter och räknar hur mycket man kan tjäna så att man inte blir betalningsskyldig.

Stoltz
2008-01-07, 22:18
Håller med dig Eddie. Jag tyckte också att studiemedlet var för lågt tidigare, sen flyttade jag in på korridor och... ja, kortfattat så blev jag förvånad att någon med mitt matkonto ändå kunde gå ut och ha roligt. Sen söp jag inte så att jag blev Arne Anka, vilket många runt mig hade för avsikt ibland ;)

raikou
2008-01-07, 22:21
Håller med trådskaparen. Däremot anser jag att man bör höja fribeloppet. Så som det är nu så känner man ibland att man inte kan jobba så mycket som man skulle vilja. Det är ju synd för oss som faktiskt klarar av att göra det och samtidigt sköta studierna. Skall tilläggas att jag inte på något sätt tjänar några monstersummor på mitt extrajobb. Pengarna man tjänar under sommaren bör heller ej räknas.

h1tman
2008-01-07, 22:35
Sedan jag började plugga på universitet har jag ändrat ståndpunkt angående höjning av studiestödet. Innan var jag för, efter att sedan sett med egna ögon anledningen till att många studenter har värdelös ekonomi samt att jag fått erfara hur oerhört enkelt det är att göra av med lie pengar om man vill så tycker jag inte det finns någon anledning att höja alls.

Med undantag för studenter som tvingas betala hutlösa hyror i sin bostad. Men att man ska få låna till sig ännu mer pengar att supa upp tycker jag är fel.

Låna är väl ändå ok, det måste man ju betala tbx.

Ang. höjning är jag mot, man borde sänka andra bidragsersättningar till en mer motsvarande nivå.

En fd. klasskamrat gnällde lite väl ofta över sin ekonomi minns jag... rökare med 2-rumslgh, och bil *gah!*

Snabel
2008-01-07, 22:39
Man borde få studiebidrag beroende på ens hyra. Nu finns det ju studenter som flyttar ofta, men det borde gå att lösa på något sätt ändå. Min hyra ligger på hutlösa 4376 kr i månaden för 28 kvadrat, och det är lite fel att jag får ut samma summa pengar än en som delar en tvåa med en kompis och betalar 2000 kr i månaden.

Det innebär att jag kan välja en lyxigare/större lägenhet för att få mer studiemedel? Du kan också välja att dela lägenhet med någon om du tycker att du har för hög hyra

Ignatius72
2008-01-07, 22:44
jag petade ihop detta i en egen tråd för att inte döda den andra.



Du får å andra sidan bostadbidrag vilket sänker hyran en bit,

Nackdelen är att då kan du verkligen inte jobba vitt då du blir återbetalningsskyldig direkt. Detta oavsett om du inte haft en krona över januari-september (eller tom ännu längre), då det räknas på kalenderår.

Snapphanen
2008-01-07, 23:01
Man borde få studiebidrag beroende på ens hyra. Nu finns det ju studenter som flyttar ofta, men det borde gå att lösa på något sätt ändå. Min hyra ligger på hutlösa 4376 kr i månaden för 28 kvadrat, och det är lite fel att jag får ut samma summa pengar än en som delar en tvåa med en kompis och betalar 2000 kr i månaden.

Med en hyra över 4000 får du säkert 800+ i bostadsbidrag om du inte har en större mängd besparingar eller aktier. Väldigt få som orkar kolla upp det bara.

Scratch89
2008-01-07, 23:20
Jag får ut fullt bostadsbidrag men jag tycker ändå att det är fel väg att gå. Det känns dumt att behöva leva på ytterligare bidrag för att man ska få bo i en studentlägenhet. För övrigt var det bara här det var ledigt när jag fick lägenhet, och jag hade ändå tackat nej till ett par stycken, men jag fick flytta in här i november, två månader efter skolstart...

jenan546
2008-01-07, 23:26
Med en hyra över 4000 får du säkert 800+ i bostadsbidrag om du inte har en större mängd besparingar eller aktier. Väldigt få som orkar kolla upp det bara.

Jag som är 29 får inget bostadsbidrag.. Jag är tvungen att ta extralånet från csn och låna av min far varje månad för att få det att gå runt. Min situation är lite speciell iofs. Nyligen singel, tvingad att ta en dyr tillfällig lägenhet, 2 bilar ihop med exet. Fan det tar ett tag att vänja sig vid att leva snålt igen.. Suger att jag betalat av på csn under 3 år och så tar jag nya lån under ett halvår så är jag tillbaka på samma summa som jag började :/

Men kan ju jämföra hur det är nu jämfört när jag först började plugga för 10 år sedan. I princip samma pengar i bidrag/lån, man får tjäna mer än ett basbelopp per år. Dyrare hyror, mycket dyrare hyror för lägenheter. Dyrare allt egentligen.. Så ja jag skulle gärna se en lite höjning av bidraget..

Scratch89
2008-01-07, 23:30
Något som skulle vara bra vore om de först tog bort taket så att man får tjäna pengar utan att behöva oroa sig om sänkta lån, men även om kanske kåren skulle lyfta på sina arslen och förena ihop lite extrajobb åt studenterna. Det vore inte så svårt att organisera egentligen, då kåren är en stor organisation, iallafall här i Göteborg med dess förenade studentkårer. Det vore riktigt grymt om kåren hade jobb att erbjuda en, kanske bernede på vad man håller på att utbildar sig till eller vad man har för tidigare erfarenhet.

Liten Men Fet
2008-01-08, 00:06
Jag tycker inte att CSN behöver höjas, däremot är jag lite sur över att jag som har inarbetat a-kassa inte får stämpla på sommaren om jag inte hittar ett jobb. Jag är ju student så jag får csn... men det betalas inte ut något på sommaren... Idiotiskt.

Sen tycker jag väl att man får rätta lägenheten efter CSN, jag skulle hellre bo i tält än betala 5000 i månaden för hyran. Jag delar en 3:a med en polare å betalar 2700 inklusive bredband.
Sen tycker jag att det är rutet att det kostar så mycket att bo i student-etta, dom nyare ettorna här i linköping med litet kök på totalt 25-30 m2 kostar runt 4800 i månaden å det är ju väpnat rån med lägenhet när en 3:a kostar 5200. Bägge studentbostad, 10 månadershyra och el/värme ingår.

Koloftw
2008-01-08, 01:05
Sedan jag började plugga på universitet har jag ändrat ståndpunkt angående höjning av studiestödet. Innan var jag för, efter att sedan sett med egna ögon anledningen till att många studenter har värdelös ekonomi samt att jag fått erfara hur oerhört enkelt det är att göra av med lie pengar om man vill så tycker jag inte det finns någon anledning att höja alls.

Med undantag för studenter som tvingas betala hutlösa hyror i sin bostad. Men att man ska få låna till sig ännu mer pengar att supa upp tycker jag är fel.

Nu är jag inte student och det är åtminstone 3-4 år tills jag ska börja ta studielån och CSN och allt vad det heter ...

Men skulle ändå vilja veta hur mycket pengar är det man får/får låna per månad?

shut teh face
2008-01-08, 01:45
De flesta går 6900 kr tror jag. Varav 2300 är bidrag - resten lån... ?

Förtusan pengarna räcker långt!
Jag hade klarat mig utmärkt på det iaf. Men då super jag inte bort pengarna heller.

Snabel
2008-01-08, 01:50
7400 får jag tror jag, men jag vet inte hur mycket av det som är bidrag, kanske 2500? Det är iaf standardsumman jag har.

PoiZoN
2008-01-08, 02:03
Det stämmer, 7492 totalt varav 2572 är bidrag.

shut teh face
2008-01-08, 02:09
Leker med tanken på den summan då.

7500 kr

Bor med partner

2000 kr bredband, kabel-tv, hyra, försäkring, el
300-350 kr mobilabonnemang
2000 kr mat (4000 totalt och då äter vi gott)
150 kr snus

Då skulle jag haft 3000 kr över till oväntande utgifter, kläder, böcker, göra saker,,, Säg att man bor själv och har 3000 i hyra då (högre än så SKA MAN INTE BO) då har man ändå okej,
Det är mkt bättre än vad vissa ensamstående morsor så dessa studenter som super upp sina pengar och gnäller - bränn dem!

heltzonicka
2008-01-08, 02:15
Leker med tanken på den summan då.

7500 kr

Bor med partner

2000 kr bredband, kabel-tv, hyra, försäkring, el
300-350 kr mobilabonnemang
2000 kr mat (4000 totalt och då äter vi gott)
150 kr snus

Då skulle jag haft 3000 kr över till oväntande utgifter, kläder, böcker, göra saker,,, Säg att man bor själv och har 3000 i hyra då (högre än så SKA MAN INTE BO) då har man ändå okej,
Det är mkt bättre än vad vissa ensamstående morsor så dessa studenter som super upp sina pengar och gnäller - bränn dem!

Intressant kalkyl, speciellt vad gäller 2k ink kabeltv,hyra,el,försäkring osv.
Sen så har pengar en förmåga att försvinna hur man än vrider på dom, busskort (ja om du är lat så finns alternativet bil men ack så dyrt) mm mm
Och om du ska bränna upp oss gnällande fattiga studenter så måste du köpa en hel del tändstickor, även det blir dyrt.

shut teh face
2008-01-08, 02:17
Du kommer bara bli mördad utav mig ifall du gnäller samtidigt som du dricker alkohol för mkt pengar också.

Jag delar ju utgifterna med partner. Men är man student så får man nog se till att bo i en normal lägenhet på 2500-3000 i hyra. Att sitta med 4000+ kr i hyra, ja då borde man kanske fixat boende lite innan. Detta gäller inte Scratch dock, för han kanske blir lessen då

Frida.B
2008-01-08, 02:23
håller med shut_teh_face

Snabel
2008-01-08, 02:36
Hm, känner en städerska som har tre barn, ensamstående. Får väl ut 12 kanske?

Jobbigt läge, klart sämre ställt än en student.. Studenter har det rätt bra ändå.

heltzonicka
2008-01-08, 02:43
Du kommer bara bli mördad utav mig ifall du gnäller samtidigt som du dricker alkohol för mkt pengar också.

Jag delar ju utgifterna med partner. Men är man student så får man nog se till att bo i en normal lägenhet på 2500-3000 i hyra. Att sitta med 4000+ kr i hyra, ja då borde man kanske fixat boende lite innan. Detta gäller inte Scratch dock, för han kanske blir lessen då

Det är inte just hyran jag gnäller på, är man två som delar på allt - klart det fungerar, det fungerar även om man bor själv och har en klar ekonomiplan man följer och undviker att köpa "onödiga" saker.
Och nej, man bränner inte "alla" pengar på alkohol, det finns andra utgifter som är viktigare såsom busskort mm.
Hur som haver skorna skaver så är ändå 7200:- lite pengar att harvla runt på oavsett om man är student eller ej.

Scratch89
2008-01-08, 02:44
Jag delar ju utgifterna med partner. Men är man student så får man nog se till att bo i en normal lägenhet på 2500-3000 i hyra. Att sitta med 4000+ kr i hyra, ja då borde man kanske fixat boende lite innan. Detta gäller inte Scratch dock, för han kanske blir lessen då

Du har inte sökt studentlägenhet i Göteborg, arton år och utan arbete va? Det tar ett tag.
Sen är det dyr hyra, men det är det överallt nuförtiden här i stan om man ska ha en studentlägenhet. Hittar jag något bättre och större när flickan flyttar ner så kommer det bli riktigt gött.

polle
2008-01-08, 02:52
Som student tar man väl i princip vad man får - oavsett hyresnivå. Själv betalar jag 2,3k för 13 kvadrat korridorsrum utan egen dusch och toa.

Frida.B
2008-01-08, 02:54
varför är studentlägenheterna så dyra?

Scratch89
2008-01-08, 02:57
De är nybyggda, och eftersom det är sånt högt tryck på lägenheterna kan de sätta i princip vilka priser de vill då folk måste ha en lägenhet.

kspr
2008-01-08, 03:01
Eller så borde man skaffa rimlig hyra beroende på det studiemedel man får.

Jao :)

Fribeloppet på vad man kan tjäna och samtidigt plocka ut studiebidrag kan gott öka lite dock. Det ska löna sig att jobba osv

Vinter
2008-01-08, 03:07
varför är studentlägenheterna så dyra?

Stor efterfrågan, få lägenheter. I stockholm kan man vara glad om man får en lägenhet för under 3500kr.

För att lägga till lite utgifter på shut the face kalkyl:

Kollektivkort 650kr/mån

Lägenhet för 2000kr månad med hyra(min på 3200kr/mån 26kvm) + försäkring(200kr/mån) + bredband(300kr/månad) + el(250kr/mån) inkluderat. Var finns de?

shut teh face
2008-01-08, 03:27
Stor efterfrågan, få lägenheter. I stockholm kan man vara glad om man får en lägenhet för under 3500kr.

För att lägga till lite utgifter på shut the face kalkyl:

Kollektivkort 650kr/mån

Lägenhet för 2000kr månad med hyra(min på 3200kr/mån 26kvm) + försäkring(200kr/mån) + bredband(300kr/månad) + el(250kr/mån) inkluderat. Var finns de?
Jadu ett kollektivkort skulle jag nog lagt till i listan. Bredband går ju att pressa ned i priset ganska mkt. Värme och el ingår ju oftast. Tror dock vi betalar typ 120 kr el i månaden. Vi har 35 kvm på södermalm för 2900 kr.

Men grejen är, bor man själv och är student klarar man sig en lägenhet som kostar under 3000 kr, väldigt små. Undantaget Scratch då. Måste säga att det är helt sjukt pris. Måste ju vara billigare att bo på vandrarhem.

edit: pls folk stava inte mitt namn med "the". :D

Frida.B
2008-01-08, 03:30
får man fråga vad det gör för skillnad? hur uttalar man teh jämfört med the?

Löjtnant Blank
2008-01-08, 03:31
varför är studentlägenheterna så dyra?
Bland annat därför att man bara betalar hyra nio, max tio månader om året.

Vinter
2008-01-08, 04:44
Bland annat därför att man bara betalar hyra nio, max tio månader om året.

Förenklat: slipper betala hyra tex över sommaren. Däremot är det nästan omöjligt att få tag på studentlägenhet i de större städerna.

STF måste säga att du har haft extremt tur med 2900kr/mån för 35kvm innanför tullarna. Betalar själv runt 2900kr för 26kvm i Enskede. Och det är ganska ok månadskostnad.

Jag tycker personligen det är böckerna som ofta bräcker ekonomin.

z_bumbi
2008-01-08, 04:59
Nackdelen är att då kan du verkligen inte jobba vitt då du blir återbetalningsskyldig direkt. Detta oavsett om du inte haft en krona över januari-september (eller tom ännu längre), då det räknas på kalenderår.

Att bidragen sjunker om man har högre inkomster är ju ganska självklart iom att det är just bidrag så vad är problemet med att jobba vitt?

Att ta bort taket på csn finns det som jag ser det inte heller någon mening med, taket är lite lågt idag men eftersom det också är bidrag är det ju inte meningen att någon som har pengar ska få bidrag.

Pluttski
2008-01-08, 05:31
Att bidragen sjunker om man har högre inkomster är ju ganska självklart iom att det är just bidrag så vad är problemet med att jobba vitt?

Att ta bort taket på csn finns det som jag ser det inte heller någon mening med, taket är lite lågt idag men eftersom det också är bidrag är det ju inte meningen att någon som har pengar ska få bidrag.

Det är ju inte riktigt sant, bara en mindre del som är bidrag. Resten är ju ett lån och de borde ge blanka f*n i hur mycket jag tjänar med avseende på lånet, måste ju ändå betala tillbaks det. Bidrags delen kan de väl få sänka om jag tjänar mycket.

burre
2008-01-08, 05:39
Jao :)

Fribeloppet på vad man kan tjäna och samtidigt plocka ut studiebidrag kan gott öka lite dock. Det ska löna sig att jobba osv

Fribeloppet är 100 000 om året, hur många fulltidsstudenter är uppe i dom summorna?
Fixa lgh efter bidraget ffs, dvs lyssna på trance.

z_bumbi
2008-01-08, 05:51
Det är ju inte riktigt sant, bara en mindre del som är bidrag. Resten är ju ett lån och de borde ge blanka f*n i hur mycket jag tjänar med avseende på lånet, måste ju ändå betala tillbaks det. Bidrags delen kan de väl få sänka om jag tjänar mycket.

Lånet är ju också en form av bidrag, dvs det är subventionerat även om det numera inte är lika mycket som tidigare.

Salus
2008-01-08, 06:09
Fribeloppet är 100 000 om året, hur många fulltidsstudenter är uppe i dom summorna?
Fixa lgh efter bidraget ffs, dvs lyssna på trance.


Fel, fribeloppet beräknas halvårsvis, vilket jag bistert fick erfara. Nu har jag inte siffrorna framför mig, men tror jag fick tjäna 55 000 under hösten.

Glad i hågen fixade jag sommarjobb, och slet som en tok juni,juli,aug och fick ihop ungefär 65 000 innan skatt. Fick reda på att det räknades halvårsvis efter sommarn, men det var ju lugnt tänkte jag för juni ligger på "vårsidan". Men icke, då det pengarna utbelas under andra halvan räknas de också dit. Så jag överskred med ungeför 10 lax och fick betala tillbaka hälften PLUS ränta.

Surt som fan att man inte får jobba hur mycket man vill under sommarn när man är ledig. Jag kan köpa att man sätter restriktioner under studieperioden (då man ska plugga och inte ägna all tid åt förvärvsarbete).

Av de där 65 laxen jag tjänade fick jag ju även betala hyra (då jag jobbade på annan ort) osv. Jag blev inte alls speciellt "rik" under sommarn.

Nä nästa sommar ska jag vara en ful fisk och bara jobba precis så mycket jag får, tänker aldrig mer hamna i en sits där jag måste betala tillbaka.

Ogillar tanken dock på att man ska "tjäna pengar på att jobba mindre"...

Eddie Vedder
2008-01-08, 06:20
Hur som haver skorna skaver så är ändå 7200:- lite pengar att harvla runt på oavsett om man är student eller ej.

Visst är det så, det är inte mycket pengar alls. Men en studentbudget ska enligt mig inte ge mer utrymme än att ens pluggande är genomförbart, att mat finns på bordet och att tak finns över huvudet.
Man pluggar under en kort tid i sitt liv och då tycker jag att det är en självklarhet att man är beredd att vända och vrida på slantarna för att få det att gå ihop samt att man är beredd att offra lite av det goda p.g.a. ekonomin.

Det är just det sistnämnda som jag anser att många inte är beredda att göra, då ska man heller inte klaga på taskiga studiestöd enligt mig.

Koloftw
2008-01-08, 07:45
Det stämmer, 7492 totalt varav 2572 är bidrag.


Tack, :bow:



Leker med tanken på den summan då.

7500 kr

Bor med partner

2000 kr bredband, kabel-tv, hyra, försäkring, el
300-350 kr mobilabonnemang
2000 kr mat (4000 totalt och då äter vi gott)
150 kr snus

Då skulle jag haft 3000 kr över till oväntande utgifter, kläder, böcker, göra saker,,, Säg att man bor själv och har 3000 i hyra då (högre än så SKA MAN INTE BO) då har man ändå okej,
Det är mkt bättre än vad vissa ensamstående morsor så dessa studenter som super upp sina pengar och gnäller - bränn dem!

Bra räkneexempel, det låter ju som att studenter har det ganska bra iallafall. Bredband, kabel-tv och mat för dagen :hbang:. Sen att man inte kan vältra sig i pengar är ju en sak, men man ska ju inte studera resten av livet.

Stoltz
2008-01-08, 08:09
Visst är det så, det är inte mycket pengar alls. Men en studentbudget ska enligt mig inte ge mer utrymme än att ens pluggande är genomförbart, att mat finns på bordet och att tak finns över huvudet.
Man pluggar under en kort tid i sitt liv och då tycker jag att det är en självklarhet att man är beredd att vända och vrida på slantarna för att få det att gå ihop samt att man är beredd att offra lite av det goda p.g.a. ekonomin.


I ärlighetens namn, sex år är ingen kort tid av sitt liv i min mening (Nu varierar utbildningarna, men jag kommer ha pluggat i 5-6 år när jag är färdig om jag fortsätter på min nuvarande bana) så pengarna bör ge utrymme för mer än bara de ovannämnda. Detta tycker jag dock de gör.

Sen ifall det snålar så kan man ta ett extrajobb på helgerna eller på sommaren.

Muskelbyggaren
2008-01-08, 08:10
Men kom igen Scratch89, du lär få en tusenlapp i bostadsbidrag väl? Då ligger du bara hundralapparna över kostnaden för en genomsnittlig studentlägenhet. Löjligt att klaga när man har möjlighet att få så mycket pengar gratis, samt fördelaktigt låna, bara för att man studerar.

Eddie Vedder
2008-01-08, 08:47
I ärlighetens namn, sex år är ingen kort tid av sitt liv i min mening (Nu varierar utbildningarna, men jag kommer ha pluggat i 5-6 år när jag är färdig om jag fortsätter på min nuvarande bana) så pengarna bör ge utrymme för mer än bara de ovannämnda. Detta tycker jag dock de gör.

Nu tog jag visserligen i lite extra bara för att lyfta fram en poäng, det jag menar är att man inte bör förvänta sig något annat än att ekonomin är ansträngd som student. Man ska finansiera sina studier helt enkelt, vad person A gör med 7000 kronor jämfört med person B bror ju helt på hur ekonomiskt lagd den ena är jämfört med den andra.

Och är man bra på det så ger det förstås lite extra utrymme för annan lyx och i såna fall är det hu inte fel att spendera på annat. Dumt att köpa mer kurslitteratur än man använder eller betala en hyra till bara för att det blev pengar över t.ex.:D

Sedan var jag lite inskränkt när jag pratade om tiden också, jag utgick från en treårig utbildning. Men i mina ögon är iofs inte fem år någon särskilt lång tid i ett helt liv heller, det beror ju även lite på när man börjar plugga. Sätter man igång som 25-åring kanske 5 års studier känns som mer än för mig som började på universitetet direkt efter studenten. Lite beroende på hur man spenderade åren mellan studenten och pluggandet också.

Mirre
2008-01-08, 08:52
Men kom igen Scratch89, du lär få en tusenlapp i bostadsbidrag väl? Då ligger du bara hundralapparna över kostnaden för en genomsnittlig studentlägenhet. Löjligt att klaga när man har möjlighet att få så mycket pengar gratis, samt fördelaktigt låna, bara för att man studerar.

Njaee....Så fördelaktigt är det väl ändå inte med CSN? Det är aldrig fördelaktigt att låna och dessutom är CSN inte ett avdragsgillt lån. Jag anser att det är självklart att man ska få jobba så att man inte behöver låna så mycket. Studiebidraget är en investering från staten att vår befolkning utbildar sig som i sin tur påverkar välfärden i rätt riktning....
Alltså, arbete bör inte påverka studiebidraget men däremot ska man få jobba hur mkt man vill så att man slipper låna så mycket. Givetvis ska rapporter ske från universitetet till CSN så att det inte fuskas med bidraget.

Jag känner mig lite småjäklig idag så jag vill bara meddela att förra månaden så betalade jag av det sista på mitt CSNlån och är därmed fri och har 2000kr mer att spendera på Rage varje månad :D

Olof
2008-01-08, 08:54
Leker med tanken på den summan då.

7500 kr

Bor med partner

2000 kr bredband, kabel-tv, hyra, försäkring, el
300-350 kr mobilabonnemang
2000 kr mat (4000 totalt och då äter vi gott)
150 kr snus

Då skulle jag haft 3000 kr över till oväntande utgifter, kläder, böcker, göra saker,,, Säg att man bor själv och har 3000 i hyra då (högre än så SKA MAN INTE BO) då har man ändå okej,
Det är mkt bättre än vad vissa ensamstående morsor så dessa studenter som super upp sina pengar och gnäller - bränn dem!

Instämmer helt!

Under min studietid har jag sett väldigt många studenter som aldrig har råd med dyra kursböcker, men alltid har råd att gå på krogen.

Sparrisen
2008-01-08, 08:57
"inkomst": typ 7000 :-
hyra: 4200 :-

Jag klarar mig :) Men man lever ju inget lyxliv precis. Ett år kvar nu!

Jacksatan
2008-01-08, 10:00
Jag tycker det är bra med lågt studiemedel. Folk ska inte släntra sig kvar i studentvärlden på grund av lathet och ha råd att supa varje vecka. Är det så att man har lite pengar är det bara att spotta i händerna och skaffa lönsamt sommarjobb.

Vinter
2008-01-08, 10:00
Pluggar man i en av storstäderna får man räkna med att ekonomin är mycket mer ansträngd varje månad, däremot finns bättre möjligheter till extraknäck.
Man måste ha lite tur och kunskap om man ska komma billigt undan.

Jag super inte nämnvärt mycket men har ändå problem med ekonomin ibland, värst har det varit när CSN segat sig.

Scratch89
2008-01-08, 10:14
Men kom igen Scratch89, du lär få en tusenlapp i bostadsbidrag väl? Då ligger du bara hundralapparna över kostnaden för en genomsnittlig studentlägenhet. Löjligt att klaga när man har möjlighet att få så mycket pengar gratis, samt fördelaktigt låna, bara för att man studerar.

Vadå gratis?
Jag har återigen sagt att jag tycker att bostadsbidrag är fel väg att gå.

Kebab-Arne
2008-01-08, 10:33
En del som har låga hyror på strax över 2000 och kör fullt studielån får ju som nämnt ut lite under 5000 till mat, kläder mm. Behöver ju inte ha som mål att bränna upp alla dessa pengar varje månad. En del verkar ha lite svårt att tänka att de ska betala tillbaka det en vacker dag.

Inzza
2008-01-08, 10:47
jag petade ihop detta i en egen tråd för att inte döda den andra.



Du får å andra sidan bostadbidrag vilket sänker hyran en bit, jag har inte koll på hur mycket man får (eftersom jag inte kan få bostadbidrag,..) men en slant blir det i alla fall. Sen vet jag inte om jag någonsin skulle betala så mycket pengar för 28 kvadrat och det måste finnas ett billigare boende att få tag på? Att dela lägenhet med någon annan t ex.

Jag tycker i många fall att studiemedlen är snålt tilltagna, i vissa kurser går literaturen på två tusen för en kurs på 5 veckor och även om man inte måste köpa alla böcker så finns det vissa kurser då böckerna faktiskt är värda att ha.

Finns tyvärr inget ledigt som är billigare idag i göteborg :) Mathias skall ändå vara glad för sina 28 kvadrat och att han slipper 20kvadratarn för samma pengar :D

Inzza
2008-01-08, 10:51
varför är studentlägenheterna så dyra?

För studenter måste bo någonstans, helst nära campus. Det är ju ont om lägenheter i hela göteborg och att försöka få tag på en vanlig lägenhet i denna jävla stad är ju helt omöjligt, har du sedan bara 6-7k i inkomst så är det totalt jävla omöjligt. Eftersom man har möjlighet att få studenlägenhet så trissas priserna upp vid fler studenter än lägenheter..

En liten offtopicgrej:
Förra året kom det 480 000 ansökningar till lägenheter på boplats i göteborg. Bara 800 nya lägenheter byggdes, sjukt?

deztron
2008-01-08, 10:54
Det som jag tycker är jobbigt (och får bittert erfara varenda gång det är dags att kika över räkenskaperna) är att om man nu är emot lån och känner att man kan klara sin utbildning med bara bidraget och en del jobb så går det inte. Jag lånar inte och har inte heller gjort det de senaste åren, istället jobbar jag vid sidan under terminerna och under sommaren. Tyvärr uppstår det då en hel del prekära situtationer, som i höstas då jag fick dra ner ordentligt på extrajobben för att inte hamna under det tillåtna beloppet. Visst var det skönt att slänga ut ännu en dag i veckan att gå på krogen, men tanken har slagit mig om det verkligen var detta det var tänkt för. Jobba mindre och sup mer för att få mer pengar?

Löjtnant Blank
2008-01-08, 10:54
En del som har låga hyror på strax över 2000 och kör fullt studielån får ju som nämnt ut lite under 5000 till mat, kläder mm. Behöver ju inte ha som mål att bränna upp alla dessa pengar varje månad. En del verkar ha lite svårt att tänka att de ska betala tillbaka det en vacker dag.
Hur många har en hyra på 2 000 kr i Sverige 2007? Det kommer du inte undan med ens i Polen. Dessutom kan du inte mena allvar när du tycker att studenter ska spara pengar varje månad för att sedan betala tillbaka när studierna är avslutade. I så fall är det det dummaste jag hört i år. Det finns en anledning till att studenter lånar pengar - de behöver pengar!

Stoltz
2008-01-08, 10:55
Nu tog jag visserligen i lite extra bara för att lyfta fram en poäng, det jag menar är att man inte bör förvänta sig något annat än att ekonomin är ansträngd som student. Man ska finansiera sina studier helt enkelt, vad person A gör med 7000 kronor jämfört med person B bror ju helt på hur ekonomiskt lagd den ena är jämfört med den andra.

Och är man bra på det så ger det förstås lite extra utrymme för annan lyx och i såna fall är det hu inte fel att spendera på annat. Dumt att köpa mer kurslitteratur än man använder eller betala en hyra till bara för att det blev pengar över t.ex.:D
Det är dock sant, det ska inte vara något slösaktigt liv som student. Dock levde jag relativt "slösaktigt" (enligt mina egna mått) första året, men då hade jag så härligt med pengar från det året som jag jobbade mellan studenten och att jag började plugga på universitetet att jag insåg hur onödigt det hade varit för mig att ta lån överhuvudtaget ;) (Fick mycket av min lön i efterhand pga en udda deal mellan mig och min f.d chef så helt plötsligt satt jag med många tusen över = Bulk :D)


Sedan var jag lite inskränkt när jag pratade om tiden också, jag utgick från en treårig utbildning. Men i mina ögon är iofs inte fem år någon särskilt lång tid i ett helt liv heller, det beror ju även lite på när man börjar plugga. Sätter man igång som 25-åring kanske 5 års studier känns som mer än för mig som började på universitetet direkt efter studenten. Lite beroende på hur man spenderade åren mellan studenten och pluggandet också.

Ifall du nyss börjat studera så bör det inte skilja mer än 1-2 år mellan oss, och jag tycker att fem år är riktigt mycket egentligen. Det är mycket tid att göra saker på och att njuta av livet. Efter en 10-12 sådana omgångar är man ju runt 70-80 år för sjutton ;)

Thorwaldsson
2008-01-08, 11:05
Det är aldrig fördelaktigt att låna ........

Lite offtopic: Förstår hur du menar, men det är inte helt rätt.

Jobbade ihop med en kille i somras som pluggat 4 år i Linköping. Han hade under hela sin tid tagit fullt lån och bidrag, trots att han varje månad fått sisådär 500-1000 kronor till övers. Dessa placerade han i aktier, vilka under dessa åren haft en bra mycket högre avkastning än de räntor han har på sina lån. Fick aldrig höra någon siffra av honom, men han hade lyckats dra in grova pengar på att låna och placera.

Ontopic: Som flera andra redan har sagt, skippa fribeloppet. Under mina år på högskola har jag varje år fått räkna fram och tillbaka hur mycket jag får jobba. I mitt fall hade det kanske inte varit så kritiskt om jag överskridit eftersom jag inte tog några lån, men det är fortfarande helt idiotiskt att man inte får jobba så mycket som man vill.

Många säger att om man slopar fribeloppet kommer många studenter jobba så mycket att de inte klarar av sin studier. Men där finns ju redan klara restriktioner: "Klarar du inte de uppställda kraven på hur många poäng du ska dra in - Inget bidrag".

Kebab-Arne
2008-01-08, 11:05
Hur många har en hyra på 2 000 kr i Sverige 2007? Det kommer du inte undan med ens i Polen. Dessutom kan du inte mena allvar när du tycker att studenter ska spara pengar varje månad för att sedan betala tillbaka när studierna är avslutade. I så fall är det det dummaste jag hört i år. Det finns en anledning till att studenter lånar pengar - de behöver pengar!

En del i Uppsala ligger på runt 2.3 (Rackarberget, studentvägen..) om jag inte minns fel. Ifs är det rum. Bor själv inte där men hyran ligger klart under de 2.7 jag har.

machine gun
2008-01-08, 11:24
Sen ifall det snålar så kan man ta ett extrajobb på helgerna eller på sommaren.

Man måste ju jobba på sommaren. Det är ju inte direkt som att pengarna även räcker för att spara ihop levnadskostnader för 3 månader utan inkomst.

För oss som väljer att jobba både på sommaren och dessutom helger/kvällar under terminerna är inkomsttaket däremot helt sjukt. Man blir ju tvungen att tacka nej till jobb i slutet av året för att inte bli återbetalningsskyldig. Så ska det inte behöva vara. Jag pendlar till min studieort och har valt det pga att jag inte vill flytta. Jag vill inte ta merkostnadslån för detta och jobbar istället ihop den summan, ska man behöva bli straffad för det? Ska det överhuvudtaget vara ett tak, så ska inte sommarmånaderna räknas in tycker jag. Man räknas ju inte ens som student de månaderna.

EDIT: Bor man i korridor har man ju gratis hyra under sommaren, men de flesta bor inte i korridor.

Scratch89
2008-01-08, 11:26
Sen är det sjukt att man fortfarande har tolvmånadershyra när man bor i studentlägenhet.

machine gun
2008-01-08, 11:27
Sen är det sjukt att man fortfarande har tolvmånadershyra när man bor i studentlägenhet.

Ja, det är konstigast av allt. Är man inte student om man bor i studentlägenhet kanske?

Stoltz
2008-01-08, 11:30
Man måste ju jobba på sommaren. Det är ju inte direkt som att pengarna även räcker för att spara ihop levnadskostnader för 3 månader utan inkomst.

För oss som väljer att jobba både på sommaren och dessutom helger/kvällar under terminerna är inkomsttaket däremot helt sjukt. Man blir ju tvungen att tacka nej till jobb i slutet av året för att inte bli återbetalningsskyldig. Så ska det inte behöva vara. Jag pendlar till min studieort och har valt det pga att jag inte vill flytta. Jag vill inte ta merkostnadslån för detta och jobbar istället ihop den summan, ska man behöva bli straffad för det? Ska det överhuvudtaget vara ett tak, så ska inte sommarmånaderna räknas in tycker jag. Man räknas ju inte ens som student de månaderna.

EDIT: Bor man i korridor har man ju gratis hyra under sommaren, men de flesta bor inte i korridor.

Jag jobbade inte under sommaren, och jag klarade mig. Som sagt hade jag jobbat tidigare året innan jag började studera på universitetet, så jag satt på lite extra. Men det beror nog på hur kostsamt man har dessa tre månader och vart man bor.
Dock håller jag med om att man inte borde ha något tak under sommarmånaderna, det är helt löjligt.

Longshot
2008-01-08, 11:58
Sen är det sjukt att man fortfarande har tolvmånadershyra när man bor i studentlägenhet.

Slå ut din årshyra på tio månaders istället för tolv, vips har du "studentförmånen" i hamn.

h1tman
2008-01-08, 12:26
Sen kan man ju fråga sig hur rättvist det är att man får samma bidragssumma/månad oavsett vad man läser till. Det är ganska stor skillnad mellan ansträngningen som krävs för att klara 1 år på en civ.ing. examen jmf med 1 år som student på lärarprogrammet.

Thorwaldsson
2008-01-08, 12:29
Sen kan man ju fråga sig hur rättvist det är att man får samma bidragssumma/månad oavsett vad man läser till. Det är ganska stor skillnad mellan ansträngningen som krävs för att klara 1 år på en civ.ing. examen jmf med 1 år som student på lärarprogrammet.

Jag väntar spänt på all skit du kommer att få för detta uttalande :D

Pudzianovski
2008-01-08, 12:32
Sen kan man ju fråga sig hur rättvist det är att man får samma bidragssumma/månad oavsett vad man läser till. Det är ganska stor skillnad mellan ansträngningen som krävs för att klara 1 år på en civ.ing. examen jmf med 1 år som student på lärarprogrammet.

Desto mer ansträngande desto större lägenhet behöver man? eller billigare? eller behövs det mer litteratur som är dyr? bara att ansträngningen i sig är värre låter för mig som en bristande faktor. Däremot om det skulle vara mycket mer litt. eller något så sure. Har ingen koll på nämnda utbildningar alls så... :confused:

Koloftw
2008-01-08, 12:36
Sen kan man ju fråga sig hur rättvist det är att man får samma bidragssumma/månad oavsett vad man läser till. Det är ganska stor skillnad mellan ansträngningen som krävs för att klara 1 år på en civ.ing. examen jmf med 1 år som student på lärarprogrammet.

Du tycker inte att det återgäldas senare genom aning högre lön?

Visst. Det återgäldas inte för att utbildningen är svårare, men vad spelar det för roll?


Lärare, poliser, brandmän etc. behövs lika mycket som civilingenjörer, läkare och advokater.

skans
2008-01-08, 12:40
Sen här med utbetalningarna..

jag bor med min sambo på 44kvm med el försäkring å bredband landar de på ca 4700. DE är en studentbostad med 12 månader hyra.
Får i maj ca 4200(kom inte ihåg exakt) sen slutar skolan runt 5juni, börjar man då jobba direkt hinner man jobba tre veckor i juni å får pengarna först den 25juli..

Va ska man leva på Juni, Juli???
Självklart får man spara pengar man tjänar på sommaren men tycker ändå systemet e sjukt,

Scratch89
2008-01-08, 12:48
Slå ut din årshyra på tio månaders istället för tolv, vips har du "studentförmånen" i hamn.

Så du menar alltså att min hyra istället blir 5250 kr i månaden?

Löjtnant Blank
2008-01-08, 12:55
Sen kan man ju fråga sig hur rättvist det är att man får samma bidragssumma/månad oavsett vad man läser till. Det är ganska stor skillnad mellan ansträngningen som krävs för att klara 1 år på en civ.ing. examen jmf med 1 år som student på lärarprogrammet.
Du kan omöjligt mena allvar?

z_bumbi
2008-01-08, 12:56
Hur många har en hyra på 2 000 kr i Sverige 2007?

Jag har 2400 kr med tiomånadershyra men då bor jag i en tvåa på 54 kvadrat med ett riktigt kök, tyvärr har jag ingen trädgård men jag orkar inte flytta till en sådan lägenhet. Ettorna kostar runt 1900 kr på samma vilkor. Det kräver för min del att jag har bil så jag tjänar inte något jämfört med att bo i korridor med minimala utrymmen och delat kök för 1000 kr mer men jag kan om jag har tur se en havsön flyga förbi så jag klagar inte. Skulle jag inte behöva bilen så kostar busskortet runt 350 kr/månad..

jakke
2008-01-08, 13:05
Jag har 2400 kr med tiomånadershyra men då bor jag i en tvåa på 54 kvadrat med ett riktigt kök, tyvärr har jag ingen trädgård men jag orkar inte flytta till en sådan lägenhet. Ettorna kostar runt 1900 kr på samma vilkor. Det kräver för min del att jag har bil så jag tjänar inte något jämfört med att bo i korridor med minimala utrymmen och delat kök för 1000 kr mer men jag kan om jag har tur se en havsön flyga förbi så jag klagar inte. Skulle jag inte behöva bilen så kostar busskortet runt 350 kr/månad..

vart ligger Skutskär? Ska du dra till med något så köp en villa i Mellansel utanför övik för 200k. Det blir nog billigast.

Scratch: Du tror väl inte att 10mån hyra innebär att 2månader blir gratis?

h1tman
2008-01-08, 13:17
Jag väntar spänt på all skit du kommer att få för detta uttalande :D

Det var lite dåligt motiverat kanske...

Desto mer ansträngande desto större lägenhet behöver man? eller billigare? eller behövs det mer litteratur som är dyr? bara att ansträngningen i sig är värre låter för mig som en bristande faktor. Däremot om det skulle vara mycket mer litt. eller något så sure. Har ingen koll på nämnda utbildningar alls så... :confused:

Du tycker inte att det återgäldas senare genom aning högre lön?

Visst. Det återgäldas inte för att utbildningen är svårare, men vad spelar det för roll?


Lärare, poliser, brandmän etc. behövs lika mycket som civilingenjörer, läkare och advokater.

Om vi nu skiter i fribeloppet vilket borde avskaffas men lever man i byråkraternas förlovade land så gör man. Tänkte jag på att möjligheterna att extraknäcka är jävligt olika. Att jobba extra som lärare är inga större problem men som civ.ing. blir tiden för sådant mkt mer begränsad.

Min polare läser till psykolog på heltid, han sökte heltidsarbete men fick inget. I 2 månader har han klättrat på väggarna för han inte har nått att göra. <- anekdotbevis

Pez
2008-01-08, 13:18
Jag jobbade inte under sommaren, och jag klarade mig. Som sagt hade jag jobbat tidigare året innan jag började studera på universitetet, så jag satt på lite extra. Men det beror nog på hur kostsamt man har dessa tre månader och vart man bor.
Dock håller jag med om att man inte borde ha något tak under sommarmånaderna, det är helt löjligt.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=106219
Samma problematik.. att säga att du klarade sommaren är väl void när du knappt klarade "jullovet"?

Sen håller jag med - sommarmånaderna borde undantas inkomsttaket, om man inte får nåt från CSN den perioden så borde de heller inte få lägga sig i ens försörjning. Jag kommer få tacka nej till jobb i sommar nu när jag börjar ta CSN igen. Suckzorz.

Loke
2008-01-08, 13:19
http://www.blocket.se/vi/14716837.htm?ca=15_s

4a för 6500 i partille. Dela den på 3 pers borde väl funka, även om man tar med kringkostnader? Kanske svårt att få den utan bra referenser, men så är det ju för folk som försöker jobba också: Första jobbet kräver väldigt ofta att nån släkting jobbar på stället, utan kontakter är det jobbigt.

Nåväl, det går uppenbarligen att variera bidragsdelen beroende på vilket land man pluggar i, så varför inte också vilken svensk stad man pluggar i, eller vilket ämne? Vissa ställen och ämnen är ju faktiskt dyrare än andra.

Eller så är det kanske bra som det är. Nu kanske folk undviker storstäderna istället så att småstäderna får in lite liv. Det är klart att de flesta VILL bo i stockholm, men nästan alla utbildningar går ju även att gå i typ Linköping och liknande städer.

Det går ju att pendla från Skutskär till Uppsala, tar väl en timme eller så med upptåget. Så gör ju många arbetare, varför skulle inte studenter klara det?

Vinter
2008-01-08, 13:57
Det går ju att pendla från Skutskär till Uppsala, tar väl en timme eller så med upptåget. Så gör ju många arbetare, varför skulle inte studenter klara det?

Inte många heltidsarbetare som sitter och pluggar extra arbete dagligen kanske....Bränna tid på att vänta timmar mellan dåliga förbindelser suger, man har ju oftast inte bil som student.

Det låter bättre än det är. Det blir lätt jobbigt om man missar 2-3 timmar en viktig dag pga dåliga förbindelser.

Everest
2008-01-08, 14:08
Hur mkt besparingar får man maximalt ha för att kunna få bostadsbidrag? Jag tar inte lån, finns det möjlighet att få ändå? (ja det är lite snyltigt men jag undrar bara haha)

Stoltz
2008-01-08, 14:21
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=106219
Samma problematik.. att säga att du klarade sommaren är väl void när du knappt klarade "jullovet"?


Dock så var anledningen till att min ekonomi var/är som den är, att jag fick åka till England i småpanik då en nära vän råkat ut för en olycka. Jag hoppas att den utgiften inte faller på alla studerande. Blev ca 8000:- minus i resa och boende samt mat.
Förstår din tanke dock.

Tolkia
2008-01-08, 14:22
Sen kan man ju fråga sig hur rättvist det är att man får samma bidragssumma/månad oavsett vad man läser till. Det är ganska stor skillnad mellan ansträngningen som krävs för att klara 1 år på en civ.ing. examen jmf med 1 år som student på lärarprogrammet.
Jag vet folk som inte hade några som helst problem med att läsa extrakurser, jobba, festa järnet osv. på civilarutbildningen; vet också folk som ägnade hela sin tid åt sina lärarstudier. Hm?

Allvarligt talat, jag förstår inte att fördomen om civilingenjörsutbildningarna som Det Svåraste Man Kan Tänka Sig och civilingjenjörsstudenterna som en samling blivande nobelpristagare fortfarande lever kvar.

Eddie Vedder
2008-01-08, 14:23
Ifall du nyss börjat studera så bör det inte skilja mer än 1-2 år mellan oss, och jag tycker att fem år är riktigt mycket egentligen. Det är mycket tid att göra saker på och att njuta av livet. Efter en 10-12 sådana omgångar är man ju runt 70-80 år för sjutton ;)

Utbildningen jag går nu är på tre år, men det förutsätter att jag "nöjer mig" med fil. kand. vilket jag inte bestämt mig för ännu. Dock känns det väldigt väldigt lockande att läsa mer efter det.

Jag har redan gjort ett år i Örebro så minst fyra år iaf. Och inte känns det länge tycker jag, men jag påpekar än en gång att jag kanske känner så mycket p.g.a. att jag lär vara hyfsat ung även när jag lämnar universitetet.

Dessutom är inte snålt leverne ett problem heller, hade kunnat leva bra mycket mer slösaktigt om jag velat eftersom jag lever på besparingar och inte tar lån. Mina utgifter per månad understiger dock vad en person på fullt studiemedel får ut.

Muskelbyggaren
2008-01-08, 14:26
Njaee....Så fördelaktigt är det väl ändå inte med CSN? Det är aldrig fördelaktigt att låna och dessutom är CSN inte ett avdragsgillt lån.
Jo, numer har väl andra former av lån knappat in på CSN-lånen. Men några kronor lär man väl ändå tjäna? I övrigt håller jag med helt, klart man ska få jobba, men tycker inte de lån och bidrag man i Sverige har rätt till är något att klaga över, förutom inkomstgränsen.
Vadå gratis?
Jag har återigen sagt att jag tycker att bostadsbidrag är fel väg att gå.
Gratis som i att du får dem utan annan ansträngning än dina studier. Varför? Det är väl rimligt att med din ovanligt höga hyra skjuta till extra, som man annars inte skulle få om man har en billigare hyra.

machine gun
2008-01-08, 14:38
Det går ju att pendla från Skutskär till Uppsala, tar väl en timme eller så med upptåget. Så gör ju många arbetare, varför skulle inte studenter klara det?

Jag har kursare som pendlar mellan Skutskär och Uppsala och det verkar funka bra. Betydligt billigare än att pendla mellan Stockholm och Uppsala också som jag gör. Att säga att man inte har tid att pendla om man pluggar till skillnad från jobbar känns ju lite udda. Man har ju sällan föreläsningar 8 h per dag och man får tid att läsa på tåget. Sen att man inte vill pendla kan jag förstå.

EDIT: En kursare pendlar ända från Sundsvall, men det kallar jag ren galenskap :D

Löjtnant Blank
2008-01-08, 14:42
Allvarligt talat, jag förstår inte att fördomen om civilingenjörsutbildningarna som Det Svåraste Man Kan Tänka Sig och civilingjenjörsstudenterna som en samling blivande nobelpristagare fortfarande lever kvar.
Ha, ha! Mycket väl formulerat, baby.

mela
2008-01-08, 14:43
Nu har jag inte läst hela tråden, men jag håller med trådskaparen om att man lever rätt så lyxigt på 7200:-/månad, om man planerar. Man måste inte äta oxfilé till middag osv.

Jag bodde i en lägenhet med 2700 i hyra + 150 i el ungefär. Busskortet var inte vidare dyrt det heller eftersom Chalmers hade ett eget apbilligt busskort. Jag levde riktigt gott som student. Shoppade rätt så mycket.

Scratch bor i de dyraste studentlägenheterna i GBG. Visst ligger de centralt och är riktigt fräsha. Men hade jag varit han hade jag sökt mig vidare någon annanstans.

Sedan är allt självklart olika beroende på hur mycket kursmaterial osv man har. Finns dem som köper kurslitteratur för 2000 i månaden medan jag la 2000 totalt under mina 3 läsperioder på Chalmers.


Diskussionen ang fribeloppet är också någonting jag tänkt på. Pluggar man heltid är det svårt att komma upp i de summorna som krävs. MEN jag tycker att pengarna man tjänar under sommarn inte ska räknas in i fribeloppet eftersom man sällan pluggar då.

Scratch89
2008-01-08, 14:43
Gratis som i att du får dem utan annan ansträngning än dina studier. Varför? Det är väl rimligt att med din ovanligt höga hyra skjuta till extra, som man annars inte skulle få om man har en billigare hyra.

Då är det gratis pengar när man jobbar på Volvo också? Man anstränger ju sig inte mer än att man är där o jobbar...

Longshot
2008-01-08, 14:44
Så du menar alltså att min hyra istället blir 5250 kr i månaden?

Ja. Fast slipper betala hyra två månader - woho! :hbang:

Scratch89
2008-01-08, 14:45
Scratch: Du tror väl inte att 10mån hyra innebär att 2månader blir gratis?

Vad pratar du om? Jag får betala 4376 kr i månaden, alla månader, oavsett om det är sommarlov eller ej.

shut teh face
2008-01-08, 14:46
får man fråga vad det gör för skillnad? hur uttalar man teh jämfört med the?
Det uttalas inte annorlunda direkt. Men jag heter ju "teh". :hbang:

Scratch89
2008-01-08, 14:47
Ja. Fast slipper betala hyra två månader - woho! :hbang:

Men det gör jag inte alls det. Jag har tolvmånadershyra.

machine gun
2008-01-08, 14:51
Diskussionen ang fribeloppet är också någonting jag tänkt på. Pluggar man heltid är det svårt att komma upp i de summorna som krävs.

Det räcker med att jobba mycket under de tre sommarmånaderna plus varannan helg och nån kväll här och där under terminerna för att komma upp i fribeloppet. Lyckades lägga mig nån hundring under fribeloppet 2006, men då var jag tvungen att tacka nej till jobb i slutet av året :(

Longshot
2008-01-08, 14:53
Men det gör jag inte alls det. Jag har tolvmånadershyra.

Ingen har sagt att du gör det heller. Ville bara belysa att denna s.k studentförmån (läs: 10mån hyra) är en bluff - man betalar lika mycket ändå.

shut teh face
2008-01-08, 14:54
Tjejen jobbar med en kille förresten, som studerar.

Men han tar ändå lån från csn.

Alla pengar han får ifrån csn investerar han i aktier. Säg att han lånat 200.000 kr när han är klar med studierna, då kommer hans samlade pengahög vara bra mycket mer än så. Låna pengar av staten för att investera, och tjäna pengar på det. ;) Avkastningen man får på aktier (om man inte är helt kass) är bra mkt bättre än räntan csn ska ha.

Ekonomi pluggar han ju trots allt.

eleni
2008-01-08, 14:54
Jag vet folk som inte hade några som helst problem med att läsa extrakurser, jobba, festa järnet osv. på civilarutbildningen; vet också folk som ägnade hela sin tid åt sina lärarstudier. Hm?

Allvarligt talat, jag förstår inte att fördomen om civilingenjörsutbildningarna som Det Svåraste Man Kan Tänka Sig och civilingjenjörsstudenterna som en samling blivande nobelpristagare fortfarande lever kvar.

+trehundramiljoner...

Liten Men Fet
2008-01-08, 14:54
Allvarligt talat, jag förstår inte att fördomen om civilingenjörsutbildningarna som Det Svåraste Man Kan Tänka Sig och civilingjenjörsstudenterna som en samling blivande nobelpristagare fortfarande lever kvar.

Men det är väl bara att testa att läsa nån kurs från nån civilingenjörsprogram och nån kurs från tex lärarprogrammet på samma antal poäng och bedömma själv om det är samma arbetsinsatts.
Dom kurserna jag läst på "filfak" har aldrig varit närheten av lika jobbiga som dom jag läst på tekfak i linköping. Av de kompisar som jag har som pluggar lärare i linköping jobbar dom flesta extra för dom har så lite att göra.
Men det är lite offtopic förstås, sen är det ju synd om lärarna som kunnat läsa på 150 % studietakt och sluppit en tredjedel av csn lånet.

Scratch89
2008-01-08, 14:54
Ingen har sagt att du gör det heller. Ville bara belysa att denna s.k studentförmån (läs: 10mån hyra) är en bluff - man betalar lika mycket ändå.

JAAAAAAHAAAA! :D
Nu fattar jag, tack. :cool:

z_bumbi
2008-01-08, 14:56
vart ligger Skutskär? Ska du dra till med något så köp en villa i Mellansel utanför övik för 200k. Det blir nog billigast.

Dags för lite fler extrakurser?
http://www.kultgeog.uu.se/default_frames.htm

Uppsala län. Ca 1 h med tåg och 1,5 h med bil från Uppsala centrum. ca 0,5 h med bil till Gävle högskola (gratis parkering).

mela
2008-01-08, 14:59
Det räcker med att jobba mycket under de tre sommarmånaderna plus varannan helg och nån kväll här och där under terminerna för att komma upp i fribeloppet. Lyckades lägga mig nån hundring under fribeloppet 2006, men då var jag tvungen att tacka nej till jobb i slutet av året :(

Om du hade läst en mening till... ;)

jakke
2008-01-08, 15:00
Dags för lite fler extrakurser?
http://www.kultgeog.uu.se/default_frames.htm

Uppsala län. Ca 1 h med tåg och 1,5 h med bil från Uppsala centrum. ca 0,5 h med bil till Gävle högskola (gratis parkering).

Ok. Jag skulle aldrig resa 3h varje dag. 1h är station till station? Sedan är alltid tåg sena, anslutningsbussar upp till skolan osv.

Liten Men Fet
2008-01-08, 15:02
Tjejen jobbar med en kille förresten, som studerar.

Men han tar ändå lån från csn.

Alla pengar han får ifrån csn investerar han i aktier. Säg att han lånat 200.000 kr när han är klar med studierna, då kommer hans samlade pengahög vara bra mycket mer än så. Låna pengar av staten för att investera, och tjäna pengar på det. ;) Avkastningen man får på aktier (om man inte är helt kass) är bra mkt bättre än räntan csn ska ha.

Ekonomi pluggar han ju trots allt.

Det där är ju jävligt smart, va fan händer om han köpt ericsson i höstas som är en säker aktie som nu står i 13-14 spänn?
Det du skriver låter väldigt enkelt men är inte så smidigt i verkligheten, har man tur med konjukturen och väljer rätt aktier så går det bra. Gör man misstag går det åt helvete.

shut teh face
2008-01-08, 15:22
Det där är ju jävligt smart, va fan händer om han köpt ericsson i höstas som är en säker aktie som nu står i 13-14 spänn?
Det du skriver låter väldigt enkelt men är inte så smidigt i verkligheten, har man tur med konjukturen och väljer rätt aktier så går det bra. Gör man misstag går det åt helvete.
Han jobbar på Ericsson btw, hehe.

Pluggar man ekonomi och har koll på det hyffsat så ser jag inte hur man misslyckas.

Man skulle ju tjäna pengar på att bara lägga pengarna i ett sparkonto med bra ränta annars. Vet inte exakt vad räntan hos csn ligger på?

z_bumbi
2008-01-08, 15:43
Ok. Jag skulle aldrig resa 3h varje dag. 1h är station till station? Sedan är alltid tåg sena, anslutningsbussar upp till skolan osv.

Jag åker runt 1 h totalt så jag klagar inte. :) Men det finns alltså billigt boende och det inte allt för långt (det är relativt) från ett av landets största lärosäten, jag skulle inte heller bli ett dugg förvånad om man kan få tag på billigt (eller i alla fall billigare) boende inom 1 h resa från de flesta andra större högskolorna och universiten i landet.
Sen får var och en avgöra vad som passar den egna ekonomin etc.

Squirrel
2008-01-08, 15:47
Man skulle ju tjäna pengar på att bara lägga pengarna i ett sparkonto med bra ränta annars. Vet inte exakt vad räntan hos csn ligger på?

CSN har 2.1% ränta nu, enligt deras "vad blir du skyldig" uträkning.

Jag har 3820 kr / månad i tolvmånadershyra. Klarar mig utan problem. Även över sommaren och så.

h1tman
2008-01-08, 15:58
Han jobbar på Ericsson btw, hehe.

Pluggar man ekonomi och har koll på det hyffsat så ser jag inte hur man misslyckas.

Man skulle ju tjäna pengar på att bara lägga pengarna i ett sparkonto med bra ränta annars. Vet inte exakt vad räntan hos csn ligger på?

Det går alltid att misslyckas, men han har väl förhoppningsvis en ganska bred aktieportfölj dessutom kan det vara lite trevlig på CV:t.

Inte bara CSN-räntan som är med i spelet heller, inflation och reavinstbeskattning motarbetar honom också.

Snafu
2008-01-08, 16:12
Jag ska betala 2030 kronor per kvartal nu efter nyår nu när jag slagit ihop lånen. Innan var det 3500 kronor. Ja jag vet att det är bra att betala in mer men det måste ju räcka till öl också.

Jacksatan
2008-01-08, 16:15
Han jobbar på Ericsson btw, hehe.

Pluggar man ekonomi och har koll på det hyffsat så ser jag inte hur man misslyckas.

Man skulle ju tjäna pengar på att bara lägga pengarna i ett sparkonto med bra ränta annars. Vet inte exakt vad räntan hos csn ligger på?

men sluta. Klart man kan misslyckas på börsen. Går den ner så gör den det. Det var inte ett trevligt ras på Ericsson där runt 2000 där de gick från över 200kr till 3kronor. Ericsson hade ju betraktats som hur stabila som helst.

machine gun
2008-01-08, 16:17
Pluggar man ekonomi och har koll på det hyffsat så ser jag inte hur man misslyckas.

Jag säger bara IT-bubblan...

shut teh face
2008-01-08, 16:29
Betalar folk verkligen 2000 kronor per månad till csn? Min mamma betalade typ 200 kr (i dagens pengavärde)

Snafu
2008-01-08, 16:31
Betalar folk verkligen 2000 kronor per månad till csn? Min mamma betalade typ 200 kr (i dagens pengavärde)

Jag pejjar 2k i kvartalet. Studier över 4 år, eller om det var 3.5 men utlandshalvåret blev jäkla dyrt.

Har väl cirka 190-200k kvar att betala tror jag.

z_bumbi
2008-01-08, 16:35
Betalar folk verkligen 2000 kronor per månad till csn?

Jag tror Mirre hade valt en annan avbetalningstakt än den man måste ha dvs hon var smart och rensade bort ett för henne onödigt lån. Annars har hon bara en bra lön..

Patriarch K
2008-01-08, 16:39
Jag säger som många andra, ta bort taket på jobbandet så är ett stort problem löst. Vore även trevligt om kollektivtrafikskorten blev billigare. Just nu ligger ett tåg/buss-kort som jag i så fall skulle behöva på 850:- i månaden vilket är hutlöst. När man är under 20 år kunde man få ett likadant kort som då håller i 3 månader för 510:-, frågan är då varför de ska göra en sån brutal höjning bara för att man blir över 20?. Bidragen tycker jag känns helt okej, mer ska man inte behöva få. Om man kan slinka in med lite helgjobb eller sommarjobb tror jag man klarar sig utan några större lån även om man inte kan "glassa omkring" så mycket då.
Det här med supandet + studenter tycker även jag är galenskap. De ska inte komma och klaga om det är deras enda helgsyssla.

Snafu
2008-01-08, 16:53
Jag säger som många andra, ta bort taket på jobbandet så är ett stort problem löst. Vore även trevligt om kollektivtrafikskorten blev billigare. Just nu ligger ett tåg/buss-kort som jag i så fall skulle behöva på 850:- i månaden vilket är hutlöst. När man är under 20 år kunde man få ett likadant kort som då håller i 3 månader för 510:-, frågan är då varför de ska göra en sån brutal höjning bara för att man blir över 20?. Bidragen tycker jag känns helt okej, mer ska man inte behöva få. Om man kan slinka in med lite helgjobb eller sommarjobb tror jag man klarar sig utan några större lån även om man inte kan "glassa omkring" så mycket då.
Det här med supandet + studenter tycker även jag är galenskap. De ska inte komma och klaga om det är deras enda helgsyssla.

Ett rikligt alkoholintag under studietiden är ju en investering i sig i sociala färdigheter. Helt ärligt. Det borde vara krav på att man skall festa och dricka som student.

Thorwaldsson
2008-01-08, 17:08
Ett rikligt alkoholintag under studietiden är ju en investering i sig i sociala färdigheter. Helt ärligt. Det borde vara krav på att man skall festa och dricka som student.

Om du är ärlig så skriver jag ett stort -1 på det.

shut teh face
2008-01-08, 17:14
Ett rikligt alkoholintag under studietiden är ju en investering i sig i sociala färdigheter. Helt ärligt. Det borde vara krav på att man skall festa och dricka som student.
Du ser ut som piff och puff på din avatar :cool:

747
2008-01-08, 17:22
Du ser ut som piff och puff på din avatar :cool:

Bara jag som ser Ola Wenström?

Snafu
2008-01-08, 17:28
Du ser ut som piff och puff på din avatar :cool:

Det beror på all sprit! Jovars Piff och Puff har jag hört förut :D

Snafu
2008-01-08, 17:29
Om du är ärlig så skriver jag ett stort -1 på det.

Jag menar allvar, naturligtvis en aningens tillspetsat men ett rikt socialt liv (vilket ofta innebär fester) är seriöst en investering. Förstår man inte det tillhör man nog den fattiga tråkiga skara studenter som helt enkelt är moralnissar och tråkmånsar.

Muskelbyggaren
2008-01-08, 17:29
Då är det gratis pengar när man jobbar på Volvo också? Man anstränger ju sig inte mer än att man är där o jobbar...
Eh? Vad gör du i skolan egentligen? För egen del hoppas jag besitta en hel del kunskap jag inte hade när jag började, vilket man nog knappast gör i samma bemärkelse efter fem år på volvo.

Joggarn
2008-01-08, 17:32
Jag tycker i många fall att studiemedlen är snålt tilltagna, i vissa kurser går literaturen på två tusen för en kurs på 5 veckor och även om man inte måste köpa alla böcker så finns det vissa kurser då böckerna faktiskt är värda att ha.

Ett bra sätt för att släppa lägga massa pengar på studentlitteratur är att skaffa ett kopieringskort på unversitetet och kopiera det som man anser vara viktigt för kursen. All obligatorisk litteratur finns oftast som refernskursbok på skolans huvudbibliotek. Studentlitteratur är ju inte så billigt precis.

Köpte 3 böcker sedan gick jag över till att börja kopiera det viktiga och tycker att det funkar hur bra som helst, kanske till och med bätte eftersom man då kanske läser läser lite noggrannare det som är viktigt än att mala ignom en hel bok.

Nackdelen är väl kanske att det är lite segt att stå och kopiera en massa. I vissa utbildningar där man kanske bara har en bok per kurs på 1000 sidor kanske man ibland får göra undantag att köpa boken.

Tycker för övrigt att man kan klara sig rätt så bra på inkomsten man får, men jag tycker att de kan höja bidragsdelen lite och samtidigt sänka den delen man lånar lite.

Thorwaldsson
2008-01-08, 17:38
Jag menar allvar, naturligtvis en aningens tillspetsat men ett rikt socialt liv (vilket ofta innebär fester) är seriöst en investering. Förstår man inte det tillhör man nog den fattiga tråkiga skara studenter som helt enkelt är moralnissar och tråkmånsar.

Att ett rikt socialt liv (innefattande fester) är en seriös investering är jag helt med på. Men varför skulle man vara tvungen att blanda in alkohol?

moralnisse och tråkmåns kan du vara själv :D

Snafu
2008-01-08, 17:40
Att ett rikt socialt liv (innefattande fester) är en seriös investering är jag helt med på. Men varför skulle man vara tvungen att blanda in alkohol?

moralnisse och tråkmåns kan du vara själv :D
Därför att alkisar som jag tycker folk som du är konstiga typer ;)

Thorwaldsson
2008-01-08, 17:41
Därför att alkisar som jag tycker folk som du är konstiga typer ;)

Det är ömsesidigt, så då är båda nöjda :D

Ursäktar för en tids offtopic.

mela
2008-01-08, 17:44
Jag säger som många andra, ta bort taket på jobbandet så är ett stort problem löst. Vore även trevligt om kollektivtrafikskorten blev billigare. Just nu ligger ett tåg/buss-kort som jag i så fall skulle behöva på 850:- i månaden vilket är hutlöst. När man är under 20 år kunde man få ett likadant kort som då håller i 3 månader för 510:-, frågan är då varför de ska göra en sån brutal höjning bara för att man blir över 20?.

Du snackar om fritidskortet som du inte hade kunnat ha som student ändå. Gäller bara kvällar, helger och lov. Ofta behöver du åka till/från skolan innan 16:00 på eftermiddagen,

Looney
2008-01-08, 19:22
Vore kul för oss blivande universitetsstudenter att få se redogörelser över vad ni som redan studerar slösar era pengar på, typ;

Pengar/månad: x kr

Hyra: x kr
el, bredband, försäkring: x kr
Mat: x kr
Studentlitteratur: x kr
öl, fester, kläder, nöjen: x kr
övrigt: kr

Summa: x kr

Oskar L
2008-01-08, 19:27
Ett bra sätt för att släppa lägga massa pengar på studentlitteratur är att skaffa ett kopieringskort på unversitetet och kopiera det som man anser vara viktigt för kursen. All obligatorisk litteratur finns oftast som refernskursbok på skolans huvudbibliotek. Studentlitteratur är ju inte så billigt precis.

Köpte 3 böcker sedan gick jag över till att börja kopiera det viktiga och tycker att det funkar hur bra som helst, kanske till och med bätte eftersom man då kanske läser läser lite noggrannare det som är viktigt än att mala ignom en hel bok.

Nackdelen är väl kanske att det är lite segt att stå och kopiera en massa. I vissa utbildningar där man kanske bara har en bok per kurs på 1000 sidor kanske man ibland får göra undantag att köpa boken.

Tycker för övrigt att man kan klara sig rätt så bra på inkomsten man får, men jag tycker att de kan höja bidragsdelen lite och samtidigt sänka den delen man lånar lite.

En annan nackdel är att det inte är tillåtet att kopiera litteratur.

h1tman
2008-01-08, 20:03
En annan nackdel är att det inte är tillåtet att kopiera litteratur.

jag har hört att det är olagligt att ladda ner musik...

Pengar/månad: ca. 7000 kr

Hyra,el : 2550 kr
bredband, försäkring, mobil: 450 kr
Mat: >1500 kr <= slösar
Studentlitteratur: <300 kr <= snålar som fan på den posten

Summa: 4800 kr

Resten går tillskojsaker, varierar jävligt mkt

Scratch89
2008-01-08, 20:13
Eh? Vad gör du i skolan egentligen? För egen del hoppas jag besitta en hel del kunskap jag inte hade när jag började, vilket man nog knappast gör i samma bemärkelse efter fem år på volvo.

Det jag menar är att heltidsstudier brukar i vissa sammanhang räknas som ett heltidsarbete.

Om man nu lär sig saker i skolan men inte på Volvo, varför värdesätter du skolan lägre då?

Joggarn
2008-01-08, 20:27
En annan nackdel är att det inte är tillåtet att kopiera litteratur.

Jodå

"Det är inte längre tillåtet att kopiera hela eller större delar av böcker, men man får fortfarande lov att kopiera mindre delar av en bok för privat bruk, eller en bok av begränsat omfång. Detta gäller även för studentlitteratur."

Källa: Regeringskansliet.

I och med detta kan man välja ut det som man tror är viktigt, men inte kopiera hela boken.

Spene
2008-01-08, 20:30
Mitt intryck är att den absoluta majoriteten heltidsstuderande ägnar bra mycket mindre än 40 timmar per vecka till studier. Därtill har man väl 12 veckor ledigt per år. 4 veckor semester betyder ytterligare 8 (!) veckor "jobbtid". Sedan om man inte kan få ett skitjobb så kan det vara lite körigt men det är det oavsett om man är student eller inte.

shut teh face
2008-01-08, 20:36
Som student finns det gryyyymt mkt arbeten på bemaningsföretagen.

Vad är det för jävla larv att man som student ska hålla på och supa och festa?
Jag är glad att jag kommer studera distans så man slipper umgås med folk som har som mål att supa mer än studera.

Det glädjer mig att dessa "fest studenter" kommer ha mer problem att få jobb. Jag hoppas iaf de får problem. Jag skulle inte anställt någon som supit bort studierna när det finns folk som faktiskt tar saker på allvar.

Jax
2008-01-08, 20:39
Studiebidraget är lagom högt.
Fribeloppet borde tas bort. Man ska inte straffas för att man jobbar.
Bostadsbidragets utformning suger. Folk med väldigt lite pengar ska få mer, studenter som bara vill bo lite bättre ska inte få något alls.

z_bumbi
2008-01-08, 20:43
Joggarn: " även om man inte måste köpa alla böcker så finns det vissa kurser då böckerna faktiskt är värda att ha"

Jag lånar böckerna eller läser referensexet men läser man kurser som är något så när vettiga är literaturen även en framtida referens för en själv och något man använder även i andra kurser. Har man då sitt eget ex med egna markeringar etc så blir det mer värt för mig.

Joggarn
2008-01-08, 20:58
Joggarn: " även om man inte måste köpa alla böcker så finns det vissa kurser då böckerna faktiskt är värda att ha"

Jag lånar böckerna eller läser referensexet men läser man kurser som är något så när vettiga är literaturen även en framtida referens för en själv och något man använder även i andra kurser. Har man då sitt eget ex med egna markeringar etc så blir det mer värt för mig.


Jo det ligger mycket i det du säger, men många väljer att köpa hela boken när det egentligen inte behövs och sedan klagar på sin ekonomi. Vissa beställer ju alla böcker som står med på litteraturlistan till en kurs innan den börjar och sedan inser de att de ändå inte behövt allt vid kursens slut

Alla har väl sitt eget sätt, men det vara bara ett tips att kanske ta en del delar som man kan tro sig ha nytta av istället för att köp boken, men som sagt vissa böcker kan vara bra att köpa och ha i framtiden :)

z_bumbi
2008-01-08, 21:01
Jo det ligger mycket i det du säger, men många väljer att köpa hela boken när det egentligen inte behövs och sedan klagar på sin ekonomi. Vissa beställer ju alla böcker som står med på litteraturlistan till en kurs innan den börjar och sedan inser de att de ändå inte behövt allt vid kursens slut

Alla har väl sitt eget sätt, men det vara bara ett tips att kanske ta en del delar som man kan tro sig ha nytta av istället för att köp boken, men som sagt vissa böcker kan vara bra att köpa och ha i framtiden :)

Håller helt med.

h1tman
2008-01-08, 21:03
Som student finns det gryyyymt mkt arbeten på bemaningsföretagen.

Vad är det för jävla larv att man som student ska hålla på och supa och festa?
Jag är glad att jag kommer studera distans så man slipper umgås med folk som har som mål att supa mer än studera.

Det glädjer mig att dessa "fest studenter" kommer ha mer problem att få jobb. Jag hoppas iaf de får problem. Jag skulle inte anställt någon som supit bort studierna när det finns folk som faktiskt tar saker på allvar.

nice inställning ;)

Studiebidraget är lagom högt.
Fribeloppet borde tas bort. Man ska inte straffas för att man jobbar.
Bostadsbidragets utformning suger. Folk med väldigt lite pengar ska få mer, studenter som bara vill bo lite bättre ska inte få något alls.

irriterar mig också

Oskar L
2008-01-08, 21:04
Jodå

"Det är inte längre tillåtet att kopiera hela eller större delar av böcker, men man får fortfarande lov att kopiera mindre delar av en bok för privat bruk, eller en bok av begränsat omfång. Detta gäller även för studentlitteratur."

Källa: Regeringskansliet.

I och med detta kan man välja ut det som man tror är viktigt, men inte kopiera hela boken.

Tittade i tre av mina böcker i alla står det "Kopieringsförbud" dock så får utbildningsansvarige kopiera vissa delar av boken.

h1tman: Det finns flera sätt att bryta mot lagen men får man pengar av staten för att studera så bör man kunna göra det utan att bryta mot lagen.

Jag tycker Chalmers har försökt med en bra sak, de vill att varje poäng i kursen får motsvara 100 kr i kostnad för kurslitteratur.

Jag tycker man klarar sig bra på pengarna man får som student för att bara leva men vill man i sin tur göra/köpa något som kostar går det inte under tiden man lever på studiebidraget. Enda sättet är att jobba sommarjobba och då borde man få jobba hur mycket man vill, säg tex inget fribelopp på månaderna då det inte är någon skola.

Oskar L
2008-01-08, 21:09
Jo det ligger mycket i det du säger, men många väljer att köpa hela boken när det egentligen inte behövs och sedan klagar på sin ekonomi. Vissa beställer ju alla böcker som står med på litteraturlistan till en kurs innan den börjar och sedan inser de att de ändå inte behövt allt vid kursens slut

Alla har väl sitt eget sätt, men det vara bara ett tips att kanske ta en del delar som man kan tro sig ha nytta av istället för att köp boken, men som sagt vissa böcker kan vara bra att köpa och ha i framtiden :)

Håller med om det. Men samtidigt är det klantigt av examinatorn att rekommendera kurslitteratur som inte används, det är nästan omöjligt att veta själv vad man kommer använda innan kursen är slut. Man märker själv efter ett tag hur mycket man läser i böckerna överlag och får försöka anpassa sig efter det.

h1tman
2008-01-08, 21:09
Mitt bästa tips är att dela litteraturen med en kompis, det funkar bra för mig iaf

Jax
2008-01-08, 21:20
Visst är det nice med böcker. Köpte själv ganska mycket, men jag kan knappast kräva att staten ska bekosta uppbyggnaden av mitt lilla egna bibliotek.

jontahontas
2008-01-08, 21:28
Det jag ser som positivt med att man bara får tjäna en viss summa (50k per termin?) medan man studerar och vill ta studiemedel är att de som jobbar anställt på ett sätt hålls nere att jobba för mycket (de kan ju välja att jobba svart). Tanken jag ser som positiv bakom detta är att när man studerar så studerar man, om man jobbar anställt och tjänar mer än 100k om året så spenderar man med all säkerhet för lite tid i biblioteket och för mycket tid bakom kassan.

Argumentet överstatlighet är väl starkt tillämpbart mot detta. När jag tänker efter så tycker jag det är skit att man inte får tjäna hur mycket man vill utan att behöva oroa sig för återbetalning. Det jag tycker är viktigt är att man klarar sina studier, hur varje individ väljer att göra detta är upp till var och en.

Fed up
2008-01-08, 22:03
Jag tycker man borde få mer pengar och sen ha högra tempo på kurserna/programen. Alltså så skulle man inte behöva jobba extra utan skulle ha tid att plugga mer och utbildningen skulle inte bli så lång så man skulle inte behöva låna så mycket.

Jax
2008-01-08, 22:23
Jag tycker man borde få mer pengar och sen ha högra tempo på kurserna/programen. Alltså så skulle man inte behöva jobba extra utan skulle ha tid att plugga mer och utbildningen skulle inte bli så lång så man skulle inte behöva låna så mycket.
Det tror jag bara skulle leda till att färre personer klarar studierna. Studenter drar inte frivilligt ner på festande och tv-tittande.

Om du själv vill plugga kortare tid så går det ju att lösa. Bara att läsa på 150% fart. Problemet är förvisso att man inte får läsa fortare än 150%. Det fick inte jag i alla fall, vet inte om det är en regel.

z_bumbi
2008-01-08, 22:31
Det tror jag bara skulle leda till att färre personer klarar studierna. Studenter drar inte frivilligt ner på festande och tv-tittande.

Om du själv vill plugga kortare tid så går det ju att lösa. Bara att läsa på 150% fart. Problemet är förvisso att man inte får läsa fortare än 150%. Det fick inte jag i alla fall, vet inte om det är en regel.

Om du räknar in sommarkurser så får du nog läsa mer. Det är iofs inte alla utbildningar det funkar på men i de flesta fall kan man i alla fall peta in några extra poäng här eller där om man har lust, en master på fyra år istället för fem är inte så omöjligt t ex.

Patriarch K
2008-01-08, 22:37
Du snackar om fritidskortet som du inte hade kunnat ha som student ändå. Gäller bara kvällar, helger och lov. Ofta behöver du åka till/från skolan innan 16:00 på eftermiddagen,

Helt korrekt! Glömde bort den där biten :)
Faktum kvarstår dock att de borde sänka priserna rejält.

Snabel
2008-01-08, 23:09
Verkar som att det finns många personer som inte festar och "ser ner" på folk som gillar att drinka till ibland. Varför? Tror ni att man automatiskt blir en dålig student om man gillar festligheter? Går studierna sämre då? Knappast.

Själv köper jag nästan all kurslitteratur, men jag bor billigt; 2300kr fördelat på10 månader. Jag har dessutom råd med ganska mycket öl och vin.

shut the face.. Otur för dig att studera distans. Visst så kanske du slipper de hemska människorna som gillar att festa då och då, men du förlorar samtidigt en möjlig gemenskap och umgänge med likasinnade som kan vara minst lika viktigt för dina studieresultat som ditt nyktra boknötande.

Pudzianovski
2008-01-08, 23:14
Hörde av en polare att i Tyskland har de knappt något lov på sommaren utan studierna fortsätter då också. Detta innebär att du slipper sommarjobba och dessutom blir klar 6-12 mån tidigare. Det innebär ju alltså att man skulle få studiemedel konstant så att säga.

shut teh face
2008-01-08, 23:19
Verkar som att det finns många personer som inte festar och "ser ner" på folk som gillar att drinka till ibland. Varför? Tror ni att man automatiskt blir en dålig student om man gillar festligheter? Går studierna sämre då? Knappast.

Själv köper jag nästan all kurslitteratur, men jag bor billigt; 2300kr fördelat på10 månader. Jag har dessutom råd med ganska mycket öl och vin.

shut the face.. Otur för dig att studera distans. Visst så kanske du slipper de hemska människorna som gillar att festa då och då, men du förlorar samtidigt en möjlig gemenskap och umgänge med likasinnade som kan vara minst lika viktigt för dina studieresultat som ditt nyktra boknötande.
Jag har ett par vänner som hoppat av studierna eftersom både folk i korridoren och kurserna har varit riktiga fyllesvin som helt enkelt stött ut dem för de inte druckit. Jag kan med stor säkerhet säga att kommer man till en högskola/uni och inte dricker, då har man lättare att få problem än om man inte gör det. Lika sjukt som mina åsikter, right?

ps teh ds

Snabel
2008-01-08, 23:22
Jag har ett par vänner som hoppat av studierna eftersom både folk i korridoren och kurserna har varit riktiga fyllesvin som helt enkelt stött ut dem för de inte druckit. Jag kan med stor säkerhet säga att kommer man till en högskola/uni och inte dricker, då har man lättare att få problem än om man inte gör det. Lika sjukt som mina åsikter, right?

ps teh ds

Haha, jag hoppas att du skämtar?

jakke
2008-01-08, 23:44
Det tror jag bara skulle leda till att färre personer klarar studierna. Studenter drar inte frivilligt ner på festande och tv-tittande.

Om du själv vill plugga kortare tid så går det ju att lösa. Bara att läsa på 150% fart. Problemet är förvisso att man inte får läsa fortare än 150%. Det fick inte jag i alla fall, vet inte om det är en regel.

150% spärren går att komma runt på flera olika sätt.
Jag läser mer än 100% för att jag inte vill plugga halva livet.

h1tman
2008-01-08, 23:58
Jag har ett par vänner som hoppat av studierna eftersom både folk i korridoren och kurserna har varit riktiga fyllesvin som helt enkelt stött ut dem för de inte druckit. Jag kan med stor säkerhet säga att kommer man till en högskola/uni och inte dricker, då har man lättare att få problem än om man inte gör det. Lika sjukt som mina åsikter, right?

ps teh ds

Beklagligt... men det du nämner känns inte direkt vanligt, avsiktligt stött ut, på hög/uni. Självklart förekommer det, men iaf inte så mkt.

Festare och nykterister brukar inte ha mkt gemensamt, utan bara inte umgås helt enkelt.

shut teh face
2008-01-09, 00:16
Det är iaf så de har varit för dem. Tjejer och killar i åldrarna 18-22. :)

Stoltz
2008-01-09, 06:57
Jag tycker man borde få mer pengar och sen ha högra tempo på kurserna/programen. Alltså så skulle man inte behöva jobba extra utan skulle ha tid att plugga mer och utbildningen skulle inte bli så lång så man skulle inte behöva låna så mycket.

Menar du att det skulle gälla för alla eller bara för de som ville?
Hade jag varit tvungen att köra i högre tempo under min tid som teolog (Det lät rätt lastgammalt) så hade jag förmodligen fått gå till en terapeut av ett sammanbrott. Det var intense skit jämfört med sociologi och arkeologi som jag testat på under den senaste HT:n.

Eddie Vedder
2008-01-09, 07:21
Verkar som att det finns många personer som inte festar och "ser ner" på folk som gillar att drinka till ibland. Varför? Tror ni att man automatiskt blir en dålig student om man gillar festligheter? Går studierna sämre då? Knappast.

Själv köper jag nästan all kurslitteratur, men jag bor billigt; 2300kr fördelat på10 månader. Jag har dessutom råd med ganska mycket öl och vin.

Du har med andra ord hittat en utmärkt balans där du samtidigt festar till den nivån du känner tillfredsställande, du klarar dina studier och du klarar din ekonomi utan gnäll på att sudiemedlen är för låga. Bara att gratulera.:thumbup:

Tråden handlar dock mer om den typen av personer som inte har din koll men likförbannat tycker att dom får för lite pengar. D.v.s. studierna försummas (vilket inte per automatik måste betyda underkänt enligt mig utan helt enkelt att man inte lär sig något, typ hetsplugg natten innen tenta och sedan ett poäng över G;)) och ekonomin likaså trots en till synes gränslös alkoholbudget.

XroW
2008-01-09, 07:34
Jag har ett par vänner som hoppat av studierna eftersom både folk i korridoren och kurserna har varit riktiga fyllesvin som helt enkelt stött ut dem för de inte druckit. Jag kan med stor säkerhet säga att kommer man till en högskola/uni och inte dricker, då har man lättare att få problem än om man inte gör det. Lika sjukt som mina åsikter, right?

ps teh ds

Måste fråga, beblandar du och dina vänner er endast med nykterister?

Känns ju väldigt osanolikt att man skall behöva sluta högskola/uni eftersom man inte kan få några vänner, rent spontant känns det ju som att personen i fråga är Hemskt osocial.

Jag menar även fast dom är studenter så spenderas nog mest tid i nyktert tillstånd, var det då helt omöjligt att umgås med någon av det äckliga alkohol drickarna?

Du får ursäkta om jag har svårt att gå med på att en helt vanlig människa som inte dricker i åldern 18-22 blir mobbad för att dom inte dricker.

mela
2008-01-09, 09:45
Helt korrekt! Glömde bort den där biten :)
Faktum kvarstår dock att de borde sänka priserna rejält.
Västtrafik är oftast dyra åt helvete. Oftast tjänar man på att ta bilen, både ekonomiskt och tidsmässigt.
Jag tycker man borde få mer pengar och sen ha högra tempo på kurserna/programen. Alltså så skulle man inte behöva jobba extra utan skulle ha tid att plugga mer och utbildningen skulle inte bli så lång så man skulle inte behöva låna så mycket.

Högre tempo skulle kasta ut alla som inte är lika begåvade ifrån högskolan. Jag tror knappast att det är en majoritet av studenterna som har det chill.

Shajjn
2008-01-09, 09:55
Min hyra ligger på hutlösa 4376 kr i månaden för 28 kvadrat, och det är lite fel att jag får ut samma summa pengar än en som delar en tvåa med en kompis och betalar 2000 kr i månaden.

Det är inte relevant vad du gör med dina pengar, även om just boende, om något, skulle kunna vara det.

Väljer du att bo för 4375kr/månad när man alternativt kan bo med en kompis och istället betala hälften, så får du "skylla dig själv".

Shajjn
2008-01-09, 09:59
Bospara, snela.