handdator

Visa fullständig version : Underhand-chins kontra vanliga chins?


cliclock
2008-01-07, 22:02
Har äntligen fått en vettig chins-stång på gymmet där jag tränar och tänkte testa lite chins.

Har alltid varit grymt svag i den övingen (chins). När vi testade oss i hockeyn för ett par år sedan klarade jag inte en ända. Det var visserligen innan jag började träna och kan kanske sägas att jag knappt heller tog stången i bänkx10. *flex*

Har i alla fall tränat i vanliga lats-maskiner med verierande resultat. Tyckte mig göra bra framsteg första halvåret men har sedan dess svårt att nånsin få kontakt i en sådan maskin, så chins-stången ser jag som ett bra alternativ.


Lång saga kort; testade stången idag och klarade kanske max 2. jag väger ca 72 kg och tar i vanliga fall 80-100 kg på olika lats-maskiner. Självklart inser jag att maskinerna kompenserar en hel del vikt, men är jag så OTROLIGT svag, eller är det en tekniksak?
Ryggen i allmänhet och i synnerhet bredden har förövrigt alltid varit min starka sida. (Baserat på volymen).

Lång saga kort 2; Kan jag köra underhand-chins istället för vanliga chins med samma resultat? Alltså att den övningen tränar lats bra men är lite lättare än vanliga chins

EDIT: Lättare då med anleding av att man (antar jag) hjälper till en hel del med biceps.

KniveN
2008-01-07, 22:16
Det är mycket teknik i chins, det kommer gå snabbt framåt.

Jag kör bara "vanliga" chins, tycker att omvänt grepp tar alldeles för mycket på biceps. Det blir även för smalt.

Koloftw
2008-01-07, 23:39
Omvänt grepp tycker jag är mycket skönare, se bara till att luta överkroppen bakåt och dra mot bröstet med ryggen.

cliclock
2008-01-08, 21:45
Testade för första gången idag. Körde vanliga överhand och sedan smala underhands-pullups, med kort mellanrum (en skvätt vatten, 10 sek).

Orkade enligt följande: 4,4|2,4|1,3|0,2|

Går väl bättre nästa gång.

Följdfråga: Ger det något att träna på detta vis? Är ju helt slut så muskeln borde tränats, men det känns väldigt få set.

Tränade också som vanligt enarms-rodd med hantel, och vanlig drag-rodd i kabel.

KniveN
2008-01-08, 22:09
Testade för första gången idag. Körde vanliga överhand och sedan smala underhands-pullups, med kort mellanrum (en skvätt vatten, 10 sek).

Orkade enligt följande: 4,4|2,4|1,3|0,2|

Går väl bättre nästa gång.

Följdfråga: Ger det något att träna på detta vis? Är ju helt slut så muskeln borde tränats, men det känns väldigt få set.

Tränade också som vanligt enarms-rodd med hantel, och vanlig drag-rodd i kabel.

Du kör ju 7-8 set, menar du reps eller? Kan ju köra tex 2 set breda och 2 set smala med normal vila mellan.