handdator

Visa fullständig version : Har du bytt åsikt?


Fagen
2008-01-07, 21:23
http://www.edge.org/q2008/q08_index.html

Har du bytt/skiftat ståndpunkt i några samhällsfrågor eller andra spörsmål rörande livet i allmänhet? Själv har jag efter bl.a. kolozzeumdebatter omvärderat mitt tidigare ställningstagande i Israel/Palestina konflikten.

h1tman
2008-01-07, 21:41
Jag har gått från att vara mot homoadoption, droger och prostitution till att jag tycker att dessa bör vara tillåtna de senaste 3 åren. Har blivit mkt liberalare helt enkelt.

sehnpaa
2008-01-07, 21:42
Rökförbud på krogen tyckte jag var töntigt.

130kg finsk sisu
2008-01-07, 21:43
nej, bara förstärkt min kärlek till kusinknull och högaflar.

Men i vissa träningsfrågor lär man sig mer och mer.

Allan
2008-01-07, 21:45
Åh, det sker ofta.

Eddie Vedder
2008-01-07, 21:46
Sedan jag började plugga på universitet har jag ändrat ståndpunkt angående höjning av studiestödet. Innan var jag för, efter att sedan sett med egna ögon anledningen till att många studenter har värdelös ekonomi samt att jag fått erfara hur oerhört enkelt det är att göra av med lie pengar om man vill så tycker jag inte det finns någon anledning att höja alls.

Med undantag för studenter som tvingas betala hutlösa hyror i sin bostad. Men att man ska få låna till sig ännu mer pengar att supa upp tycker jag är fel.

Fagen
2008-01-07, 21:48
Åh, det sker ofta.

Shot!

Scratch89
2008-01-07, 21:50
Sedan jag började plugga på universitet har jag ändrat ståndpunkt angående höjning av studiestödet. Innan var jag för, efter att sedan sett med egna ögon anledningen till att många studenter har värdelös ekonomi samt att jag fått erfara hur oerhört enkelt det är att göra av med lie pengar om man vill så tycker jag inte det finns någon anledning att höja alls.

Med undantag för studenter som tvingas betala hutlösa hyror i sin bostad. Men att man ska få låna till sig ännu mer pengar att supa upp tycker jag är fel.

Man borde få studiebidrag beroende på ens hyra. Nu finns det ju studenter som flyttar ofta, men det borde gå att lösa på något sätt ändå. Min hyra ligger på hutlösa 4376 kr i månaden för 28 kvadrat, och det är lite fel att jag får ut samma summa pengar än en som delar en tvåa med en kompis och betalar 2000 kr i månaden.

Eddie Vedder
2008-01-07, 21:52
Min hyra ligger på hutlösa 4376 kr i månaden för 28 kvadrat, och det är lite fel att jag får ut samma summa pengar än en som delar en tvåa med en kompis och betalar 2000 kr i månaden.

Absolut!

Du tillhör alltså den gruppen studenter jag anser bör få högre studiemedel, möjlighet till mer lån eller mer bidrag.

Men ofta tycker jag det är befängt, personer som ena dagen gnäller över ekonomin och andra dagen gör av med 500 spänn på krogen. Inget fel med krogrundor i sig men lite självinsikt kanske man kan ha om vart pengarna tar vägen.

Trance
2008-01-07, 21:55
Eller så borde man skaffa rimlig hyra beroende på det studiemedel man får.

[EDIT] Jag ändrar mig lite då och då, får återkomma med exempel.

Lellan
2008-01-07, 22:44
Det händer.

Vissa saker vet jag inte om är förbättrad förändring, eller vad man ska säga. Förr ansåg jag det omoraliskt att tex kolla på annat än tecknad porr (jo, det är sant. Fatta vad frustrerande med kasst utbud så teckna själv blev utvägen.. :D), där har mitt samvete vidgats å det är väl negativt kan jag känna. Skälen jag hade för att inte nyttja porr av människor och blod kvarstår ju (man vet inte om människorna i fråga är skadade/drogade/utsatta på något vis).

Sedan jag själv fick barn så är barnuppfostran inte längre svart eller vit heller, det finns gråzoner och har insett att alla barn + alla föräldrar är individer med olika förutsättningar och att det som är guld för någon kan vara negativt för andra. Inga standardlösningar där längre. Som barnlös var jag expert på barn å uppfostran. *whistle*

Creole
2008-01-07, 22:46
Att kunna ändra sig är det som skiljer den vise från den envise. Så var stolta för böfvelen.

Lellan
2008-01-07, 22:50
Att kunna ändra sig är det som skiljer den vise från den envise. Så var stolta för böfvelen.

Även om moralen förfaller tex? Jag är fundersam..

Creole
2008-01-07, 22:52
Även om moralen förfaller tex? Jag är fundersam..

Att kunna ändra sig sa jag. Inte att det alltid är bra att ändra sig.

Trance
2008-01-07, 22:53
Även om moralen förfaller tex? Jag är fundersam..

Man skall ju helst ändra sig åt rätt håll. Att rasera moral är ju dessutom rätt håll lite då och då.

Snabel
2008-01-07, 22:56
Jag byter åsikt när det är rätt... Mina åsikter byts dock mer och mer allt eftersom tiden går, jag känner att min syn på saker och ting förändras.

Lellan
2008-01-07, 22:58
Man skall ju helst ändra sig åt rätt håll. Att rasera moral är ju dessutom rätt håll lite då och då.


Så är man moralkärring i övrigt har man lite dispans alltså?:)


Creole - Ah ok, borde tänkt att det var så du menade. Hear you. :)

J de Koof
2008-01-08, 00:50
Jag kände tidigare en vag aversion mot alltför stor tilltro till vetenskapens förhandenvarande förklaringskraft, i allehanda frågor.

Efter att ha hängt på kolozzeum regelbundet under något år har denna endast lätta misstro förbytts till ett mer radikalt avvisande av vetenskapliga rapporter över huvud taget. Såpass att experience beats science any day, vilket måhända inte heller är alldeles rättvist.

/J

regus
2008-01-08, 00:54
Jag ändrar åsikter rätt ofta. Tur är väl det.

skaparn
2008-01-15, 14:37
Jag ville bara tacka för detta tips som jag haft mycket glädje av. Skrev ut en lunta och läser på lediga stunder.

Inte minst den här är tänkvärd i den klimatforskningsdebatt som rasar på en tråd inte långt härifrån

http://www.edge.org/q2008/q08_9.html#goldstein